ترس دنیا از نزدیکی به آخرالزمان/ خطر تکرار فاجعه جنگ جهانی دوم/ روسیه با لهستان می جنگد؟/ مروری بر قدرت نظامی ورشو

حمله روسیه به لهستان می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. نباید فراموش کرد که حمله آلمان نازی و شوروی به لهستان در سال 1939 باعث آغاز جنگ جهانی دوم یعنی خونین‌ترین جنگ تاریخ شد و حدود 30 میلیون انسان را به کام مرگ کشاند.

ترس دنیا از نزدیکی به آخرالزمان/ خطر تکرار فاجعه جنگ جهانی دوم/ روسیه با لهستان می جنگد؟/ مروری بر قدرت نظامی ورشو

به گزارش خبر فوری، تنش ها بین لهستان و روسیه در حال افزایش است. مسکو لهستان را تهدید به حمله نظامی کرده است. پیش از این، خبرهایی به گوش مسکو رسید، مبنی بر اینکه گروه هایی از لهستان قصد حضور در اوکراین را دارند و شاید دولت این کشور نیز از اوکراین حمایت نظامی کند. این  مساله باعث خشم و تحریک روسیه شد و تهدیدات خود را علیه لهستان افزایش داد. طبق اخبار رسیده، لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و متحد پوتین در دیدار با رئیس جمهور روسیه از اعلام آمادگی واگنرهای فراری به بلاروس جهت حضور در لهستان و عملیات نظامی در این کشور سخن گفته است. لوکاشنکو در دیدار با پوتین گفت: «آنها از من می ‌خواهند به غرب بروند... برای رفتن به سفری به ورشو، به ژشوف. اما البته، همانطور که توافق کردیم، آنها را در مرکز بلاروس نگه می دارم.»

 سخنان لوکاشنکو بیشتر نوعی تهدید لفظی است. روسیه هرگز قصد حمله به لهستان را ندارد. لهستان عضو رسمی ناتو است و حمله به این کشور می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. نباید فراموش کرد که حملۀ آلمان نازی و شوروی به لهستان در سال 1939 باعث آغاز جنگ جهانی دوم یعنی خونین ترین جنگ تاریخ شد و حدود 30 میلیون انسان را به کام مرگ کشاند.

با این حال، یک اشتباه استراتژیک می تواند به فاجعه ختم شود. لهستان در وضعیتی شکننده است. دخالت مستقیم یا غیر مستقیم این کشور در جنگ اوکراین می تواند روسیه را مجبور به واکنش کند و این واکنش نیز می تواند فاجعه بار باشد. در واقع، همانطور که روسیه باید مراقب فعالیت هایش باشد تا ناتو را تحریک نکند، لهستان نیز باید چارچوب فعالیت های تحریک آمیزش را محدود کند تا روسیه تحریک نشود.

لهستان؛ کشوری که پوتین را می ترساند

شرایط لهستان طوری است که امکان افزایش فعالیت این کشور و نیروهایش در اوکراین وجود دارد. لهستان حدود 40 میلیون جمعیت دارد. از این جمعیت، 97 درصد لهستانی هستند اما 0.5 درصد اوکراینی هستند که همین جمعیت می تواند سمپات کی‌اف در جنگ اخیر باشند. همچنین، لهستان حدود 33 هزار نیروی شبه نظامی دارد. این نیروهای شبه نظامی از اقلیت های نژادی تشکیل شده اند و با نیروهای شبه نظامی اوکراینی نیز ارتباط دارند. افزایش همکاری شبه نظامیان لهستان و اوکراین می تواند خطراتی را برای روسیه ایجاد و مسکو را تحریک کند.

نقشه-لهستان

فارغ از این، لهستان به لحاظ استراتژیک و موقعیت جغرافیایی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است و همکاری اش با اوکراین می تواند ضربه سختی به مسکو بزند. لهستان با اوکراین همسایه است و با بلاروس، تنها متحد اصلی روسیه در جنگ، هم مرز مشترک دارد و فعالیت نیروهایش در مرزهای مشترک، می تواند بلاروس را با مشکلات فراوانی روبه رو سازد.

مروری بر نقاط ضعف و قوت نظامی لهستان

اما لهستان به لحاظ نظامی در چه سطحی است؟ نقاط قوت و ضعفش چیست و چگونه می تواند به اوکراین کمک کند و در چه زمینه هایی دارای ضعف بوده و باید محتاط باشد؟ لهستان در زمینه نیروی هوایی در رتبه 26 قرار دارد. ورشو فایترها و هواپیماهای چند منظوره زیادی دارد. جنگنده های لهستان به لحاظ کیفی متوسط هستند. جنگنده های ورشو از نوع میگ 29 هستند. با این حال، ورشو از چند هواپیمای چند منظوره قوی از جمله اف 16 برخوردار است. از این جهت، کمک هوایی غیرمستقیم لهستان به اوکراین می تواند در وضعیت جنگ تفاوت ایجاد کند.

لهستان نفربرها و خودروهای زرهی زیادی دارد. ورشو تانک های زیادی هم دارد. ارتش لهستان مجهز به 108 تانک لئوپارد و حدود 170 تانک PT91 است. اوکراین احتیاج مبرمی به تانک ها دارد و مدت ها است به دنبال تانک های لئوپارد آلمان است. از این جهت، کمک احتمالی لهستان به کی‌اف می تواند مسکو را در وضعیت بدی قرار دهد.

لهستان دارای پانزدهمین تیپ توپخانۀ دنیا است. توپخانه این کشور شامل خمپاره انداز متحرک Dana، Gozdzik، Krab و  K9A1 است. همچنین، ورشو حدود 200 راکت انداز دارد که می تواند خطر بالقوه ای برای روسیه به حساب بیاید. با توجه به فاصله کم لهستان و اوکراین و مرز مشترک این دو کشور، انتقال این تجهیزات به مناطق جنگی اوکراین ساده است و می تواند روسیه را با دردسر مواجه کند.

اما نقطه ضعف های نظامی لهستان در چیست؟ مهم ترین نقطه ضعف این کشور در عدم آمادگی جهت جنگ سریع و بسیج عمومی است. لهستان هیچ نیروی نظامی ذخیره ای ندارد و حمله احتمالی روسیه به آن، می تواند مشکلات فراوانی برای ورشو ایجاد کند. به جز این، لهستان در برخی شاخص ها و تسلیحات نظامی از جمله ناوها و کشتی های نظامی و نیز برخی شاخص های لوجستیکی مانند منابع طبیعی نفت و گاز ضعیف است و جنگ احتمالی روسیه می تواند این نقاط ضعف را برجسته کند.

جنگ با لهستان؛ نزدیک شدن به ساعت صفر

مشخص است که روسیه قصد حمله به لهستان را ندارد چرا که می داند درگیری با ورشو به معنی درگیری با کل ناتو است. با این حال، اگر التهاب در مرز مشترک لهستان و بلاروس افزایش یابد و از طرف دیگر، روسیه در میدان جنگ، وضعیت بدتری پیدا کرده و اراضی تصرف شده را پس دهد، بعید نیست دست به اقداماتی دیوانه وار زده و به سمت مرزهای لهستان یورش ببرد. البته شکی نیست که این کار باعث نزدیک شدن ساعت مرگ و وقوع فاجعه ای بزرگ خواهد شد.  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • ناشناس
    9

    روسیه به جای حمله مستقیم به لهستان میتونه مدافعان حرم پوتین را به سمت مرزهای آن کشور بفرسته تا در راه پوتین لت و پار بشن و به هلاکت برسن

    نظرات شما -
    • مدافع خرم
      20

      من مدافع خرم هستم
      البته رفتم مدافع حرم هم بشم
      ولی دیدم مدافع خرم باشم بهتره،بالاخره از عنبر نسارای خرم بیشتر پول در میارم
      حالا که مدافع خرمم حتما مدافع حرمم میتونم بشم
      هر دوشون خرن فرقی هم ندارن

    • ناشناس
      19

      آمریکا با این کاراش و این جنگ افروزیهاش دنیا رو به سمت جنگ جهانی سوم می بره
      کشورای دنیا باید جلو این کارو بگیرن
      چون همه ضرر می کنن و معلوم نیست سرنوشت دنیا چی میشه
      اوضاع خیلی خطرناک میشه اگه روسیه مجبور بشه از آخرین قدرت خودش استفاده کنه

    • ناشناس
      17

      روسیه شکست نمی خوره
      دنیاشکست می خوره
      وقتی مجبورش کنن از بمب و موشک هسته ای استفاده کنه
      اونوقت همه دنیا به هم می ریزه
      نباید هیچ قدرت هسته ای رو اونقدر فشار روش بیارن که دست به دیوونگی بزنه

  • میشوبالا
    11

    پوتین و شرکایش در جنگ باخته اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      مرگ بر پوتین

  • ناشناس
    8

    پوتین زیر پوتین اکراین له و نابود شده شده شده

    نظرات شما -
    • 4

      پوتین تبدیل به لنگه دمپایی مستراح شده

  • ناشناس
    7

    مرگ و ننگ بر پوتین و حامیانش ، تف

    نظرات شما -
    • 3

      تف به نوکران و نوچه های پوتین . پوتین افسر جاسوس کا گ ب شوروی بود . یک عمر لاشی بازی و خیانت و جنایت از او شیطانی ساخته که به مادر خودش هم رحم نمی کند .

    • ایرانی مظلوم
      2

      قبل از تجاوز پوتین به اوکراین همه تصور می کردند ارتش روسیه بسیار قدرتمند و آماده است . اما مشخص شد خیلی از افسران و درجه داران روسیه فرار کرده اندو بقیه هم شلوارشان را خیس کرده اند . پوتین مجبور شد از زندانیان اجیر شده در جنگ استفاده کنه که آنها هم بر علیه خودش شورش کردند . پوتین با توهم قدرت جنگ را شروع کرد و بعد حقیقت نمایان شد که روسیه ضعیف تر از آن است که بخواهد در دنیا بعنوان قدرت ظاهر شود . مردم روسیه طالب جنگ و تجاوز نیستند . الآن سرباز اجباری می گیرند برای ارتش روسیه . اکثر جوانان به کشورهای دیگر رفته اند . فرار از خدمت آمار بالایی دارد در ارتش روسیه . در مقابل مردم اوکراین روحیه دفاع از وطن دارند با تمایل به جبهه جنگ می آیند و کشته شدن برای خاک وطن را افتخار می دانند . مرگ بر پوتین متجاوز و نوچه های حقیرش

  • علی
    7

    پرونده پوتین و روسیه ۶ ماه دیگه مختومه می‌شود. زیاد نگران نباشید.

  • روسیه جنایتکار
    7

    همه کشورهای جهان باید یکصدا بشن و این غده سرطانی و متحداشو از روی زمین محو کنن
    روسیه دیگه قابل تحمل نیست
    منفورترین کشور در طول تاریخ
    این دوره همه از جنگ گریزان هستن و فقط پوتین دیوانه دنبال قدرت نمایی هست
    باید خودش و متحدش کشته بشن

  • ناشناس
    8

    فعلا که مثل خر تو گل گیر کرده بذار از باتلاق اکراین بیرون بیاد بعد شاخ و شونه بکشه

  • سلام
    5

    توهم قدرت و ابر قدرتی و شاید ترس از فرو ریختن هیمنه پوشالی روسیه باعث جنگ‌ خواهد شد و صد در صد روسیه بازنده خواهد روسیه بیشترین هزینه را خواهد پرداخت

  • ناشناس
    14

    آخر زمان حال بعضی خانواده های ایرانی است که از تهیه یک لقمه نان سالم و مقوی هم برای فرزندانشان در مانده اند...آموزش و بهداشت و تفریح و غیره که بماند!

  • سام
    4

    حمله به لهستان عضو ناتو تیر خلاص به پوتین و ارتش خسته روسیس

  • ایرانی
    22

    آنچه که درحال رخ دادن است تقسیم اوکراین به سه بخش است. اینکه روسیه عقب نشینی کند بدون بروز جنگ جهانی آنهم از نوع اتمی غیر ممکن است ازطرفی لهستان آرزوی رسیدن به دریای سیاه دارد که دراین شرایط می‌تواند به کمک فریبکارانه آمریکا دراین راه گام بردارد. لذا یک معامله درنهایت صورت می‌گیرد. بخش شرقی به شکل تثبیت شده به روسیه ملحق می‌شود. با عدم نتیجه گیری زلنسکی از ضد حمله ها، متهم به بی عرضگی وهدر دادن تجهیزات نظامی غرب وفساد درون اقتصادی می‌شود ودرعین حالیکه جنگ موجب نابودی زیرساخت‌های آن کشور می‌شود این انگیزه را برای لهستان ایجاد می‌کند که برای جلوگیری از نفوذ روسیه بخش‌های غربی تا بندر اودسا را اشغال کند وبرای آنکه چراغ سبز آمریکا را بگیرد ناتو را تا آنجا درقالب لهستان پیش می‌بردالبته بدون دخالت مستقیم ناتو دراشغال. با حذف زلنسکی یک حکومت ضعیف وبیطرف درمرکز بین شرق وغرب به شکل حائل تشکیل می‌شود. ناگفته نماند کمک‌های فعلی غرب کنترل شده وصرفا جهت طولانی کردن جنگ وتبدیل اوکراین به یک سرزمین سوخته است تا این معامله تنها راه دوری از جنگ جهانی سوم شود. لذا منتفعان جنگ بعد از روسیه، غرب وناتو بخصوص لهستان وقربانی اوکراین خواهد بود. نقشه ای که از سال‌های گذشته کشیده شده بود.از کودتای سبز اوکراین شروع و با حساب کردن دلقکی چون زلنسکی در پیشبرد این نقشه ادامه یافت.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      واقعا تو ایرانی هستیم یا نوکر اشغالگران وجیره خوار با مزد و مواظب؟؟؟حیف که اسم ایران را نجس کرده ای.

  • ناشناس
    3

    قابل توجه نوکرهای ارباب پوتین💩💩💩💩💩💩💩🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  • ناشناس
    3

    حمله به لهستان،حمله به کل ناتو تلقی میشه،آیا روسیه دست به این خودکشی خواهد زد؟؟؟؟در ضمن در ناتو دفاع و ارتش ها مشترک هستند،لذا کل توان ناتو پشت سر لهستان هستند که انرا نادیده گرفتی،ترکیه هم عبور روسیه را از دریای سیاه مسدود خواهد کرد و....

  • اوهوم
    2

    زرررت روسیه

  • ناشناس
    9

    مرگ بر روسیه کفار

  • ناشناس
    16

    اگه جنگ جهانی دوم شروع شود معروف جنگ ستارگان یعنی نابودی ابرقدرتا اول آمریکا تروریسته بعدا سگ آمریکا یعنی اسراییل بنیامین ملعون

    نظرات شما -
    • 1

      آره. فقط سگ مشترک روس و چین کمونیست آسیبی نمی‌بینه!

  • Ali
    12

    مطمئن باشین همانطوری که غرب اوکراین درگیر جنگ با روسیه کرد و خودش مقابله مستقیم نکرد در مورد لهستان هم همین طور خواهد بود و خودش رو درگیر مستقیم نخواهد کرد.

  • ناشناس
    4

    ساندیس خورهای بیشرف بشتابید به بابا پوتین شما دارند بی احترامی میکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      بد بخت پوتین شکست بخوره نیان سراغ ما
      هرچند اونروزی که پوتین و روسیه شکست بخوره کل دنیا درگیر جنگ شده

    • 1

      بخدا جونم رو برای پوتین میدم
      چون پوتین اسلام رو تایید کرد
      والله براش جون میدم
      ناموسم رو براش سر می‌برم

  • آرش
    8

    پوتین و روسیه خاینترین و خیانتکارترین کشور به کشور عزیزمون ایران هست انشالله که پوتین و روسیه زیر پای اوکراین باشرف له بشه به امید خدا

  • بیطرف
    12


    من همچون بیشتر ایرانیان نه از شرق خوشم میاد و نه از غرب ولی آرزوی نابودی کمونیست ها از روس و بلاروس گرفته تا کره شمالی و چین و پیروزی آمریکای جنایتکار و ناتو و اروپای خبیث را دارم

  • محمد
    12

    امریکا توی خلیج فارس داره مستقر میشه اوکراینو دادن به روسیه به جاش ایرانو میگیرن. خیلی هم راحت میگیرن مطمین باشین

    نظرات شما -
    • 5

      امیدوارم

  • ali
    3

    بسیجیا رو بفرستین اوکراین شهید حرم کرملین بشن

  • parsi
    10

    قطعا در صورت واکنش ناتو در این بین جمهوری اسلامی هم به عنوان شریک جرم در حملات روسیه به اوکراین گوشمالی داده میشه و سرنگون میشه قطعا. بعدش هم طالبان تشریف میارن ایرانو تحویل میگیرن

  • عبدا...
    1

    امشب کجا هیات بریم؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      برو هیات حجه الاسلام سید مهدی حق شناس
      فضای معنوی و ملکوتی خاصی داره

    • 0

      غذاش خوبه؟

  • مرد
    2

    مرگ برپوتین ‌حامیانش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هر ملتی را از حاکمانش باید شناخت

  • ناشناس
    7

    سلام ودرود پر جنگ جهان سوم ؟ ای جهان اماده باشی نقطه صفر داره شروع میشود 😥😥

  • Basafa
    4

    غرب مثل بعضیها احمقانه فکر نمی کند که در صورت حمله روسیه به لهستان با روسها وارد جنگ
    شود. دول سابق شرق که جزء ناتو شده اند برای غربیها مانند گوشت قربانی هستند که مانندکارت برا ی برای رویایی دربرابر روسها در نظر گرفته شده اند. در کل چه غربی ها و چه روسها سوای حک مت حاکم بر ایران ذاتا با ایران دشمن هستندو درگیری بین آنها کلا به سود کشورهایی مثل ایران است.

  • ناشناس
    0

    طفلک لهستان و اوکراین و خاورمیانه!

  • پرویز
    0

    نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها