همه چیز درباره ضد حمله بزرگ اوکراین/ روز خون فرا می رسد/ پوتین یا زلنسکی؛ چه کسی پیروز نبرد سرنوشت ساز می شود؟

پیروزی اوکراین بر روسیه و پایان دادن به اشغال جنوب و شرق، با توجه به برتری عددی روسیه در زمینه نیروی انسانی، مهمات و نیروی هوایی و همچنین ماه‌های زیادی که نیروهای روسیه در این مناطق حضور داشته و زمان کافی برای ساختن استحکامات دفاعی داشته اند، بسیار سخت است.

همه چیز درباره ضد حمله بزرگ اوکراین/ روز خون فرا می رسد/ پوتین یا زلنسکی؛ چه کسی پیروز نبرد سرنوشت ساز می شود؟

به گزارش خبر فوری، بسیاری از رسانه ها از ضد حمله بزرگ اوکراین سخن می گویند. طبق ادعای ارتش اوکراین و رسانه ها، کی‌اف قصد دارد در این ضد حمله بزرگ که احتمالا بزرگترین عملیات نظامی کی‌اف در این جنگ باشد، شهر مهم باخموت را پس بگیرد. با این حال، شواهد گویای این است که کار اوکراین به شدت سخت است چون مسکو از هر جهت آماده مقابله با ضد حمله اوکراین است.

ضد حمله بزرگ اوکراین؛ کی‌اف بر مسکو پیروز می شود؟

الجزیره قطر در گزارشی که اخیرا درباره جنگ اوکراین و روسیه نوشته از ابعاد مختلف عملیات بزرگ اوکراین پرده برداشته است. الجزیره در ابتدای گزارش خود نوشت: اوکراین می‌گوید همزمان با شکل‌گیری مراحل اولیه ضد حمله بزرگ خود، به مقابله با نیروهای روسی که در جنوب و شرق نفوذ کرده اند، ادامه می‌ دهد. کی‌اف روز دوشنبه اعلام کرد که در هفته اخیر توانسته ۷ روستا را تصرف کرده و در نزدیکی شهر باخموت در شرق کشور به موفقیت هایی دست یابد.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین در تلگرام گفت که ۷ روستا آزاد شده اند. از بین این روستاها، مناطق لوبکوو، لوادنه و نووداریوکا در منطقه زاپوریژیا جنوبی قرار دارند.

IMG_20230613_105739_654

طبق گزارش ها، روستای استروژو که در شرق منطقه دونتسک قرار دارد، روز یکشنبه به تصرف نیروهای اوکراین درآمد. سربازان اوکراینی در یک ویدئوی تایید شده در حالی که پرچم اوکراین را در استروژو در امتداد رودخانه موکری یالی در دست داشتند مشاهده شدند. مالیار گفت: دشمن ابتدا مقاومت کرد و سعی کرد با توپخانه خود حمله ما را دفع کند اما ما موفق شدیم ابتکار عمل را دوباره به دست آوریم و خانه‌به‌خانه روستا را آزاد کردیم... در مجموع منطقه ای به وسعت 90 کیلومتر مربع (35 مایل مربع) در امتداد خط مقدم توسط نیروهای اوکراین در روزهای اخیر بازپس گرفته شده است.

با این حال، طبق گزارش الجزیره قطر، این دستاوردها زیاد نیست و ارتش اوکراین کار به شدت سختی در پیش دارد. این پایگاه در گزارش خود بر دشواری نبرد پیش رو تاکید و نوشت: واحدهای اوکراینی باید متر به متر بجنگند تا تقریباً یک پنجم کشور خود را که تحت اشغال روسیه است، بازپس گیرند. نبرد پیش رو (ضد حمله بزرگ مورد ادعای اوکراین) سخت است.

در همین حال، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که حملات اوکراین را در مناطق مختلف دفع کرده است. ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گردان روسی مستقر در منطقه زاپوریژیا گفت که "نبردهای سنگین" در این منطقه در جریان است و توپخانه و نیروی هوایی روسیه درگیر جنگ با اوکراینی ها شده است.

الکساندر کوتس، خبرنگار نظامی روزنامه روسی کومسومولسکایا پراودا گفته نیروهای اوکراینی علیرغم تلفات سنگین، در حال تلاش برای پیشروی به سمت شهر استاروملینوفکا هستند. این شهر به لحاظ سوق الجیشی بسیار مهم است چون در امتداد آزادراهی استراتژیک که منتهی به شهر بندری ماریوپل می شود، قرار دارد. نیروهای روسیه این شهر را یک سال پیش، پس از اینکه دفاع سخت چند ماهه نیروهای اوکراینی شکسته شد، تصرف کردند.

عملیات غیرممکن زلنسکی ممکن می شود؟

ادعاها در مورد پیشرفت اوکراین و روسیه در جنگ متفاوت است و ادعاهای مختلف در مورد دستاوردهای جنگی را نمی‌توان به طور مستقل تأیید یا رد کرد. با این حال، اوکراین مدعی است حمله اخیرش سریع‌ترین پیشروی اوکراین در ۷ ماه گذشته بوده است، اگرچه همانطور که پایگاه های نظامی مختلف نشان داده اند هنوز تا حصول یک پیروزی بزرگ فاصله زیادی وجود دارد. طبق ادعای الجزیره، پیروزی اوکراین بر روسیه و پایان دادن به اشغال جنوب و شرق اوکراین، با توجه به برتری عددی روسیه در زمینه نیروی انسانی، مهمات و نیروی هوایی و همچنین ماه‌های زیادی که نیروهای روسیه در این مناطق حضور داشته و زمان کافی برای ساختن استحکامات دفاعی داشته اند، بسیار سخت است. این حرفی است که‌ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در سخنرانی ویدئویی شبانه خود بر آن تاکید کرده است. او در این رابطه گفت: "نبردها دشوار هستند اما ما در حال پیشروی و حرکت هستیم و این بسیار مهم است. تلفات دشمن دقیقاً همان چیزی است که ما نیاز داریم.

وی افزود که هوای بارانی سربازانش را به چالش می کشد و او با فرماندهان نظامی خود گفت و گو کرده است که "کدام نقاط جبهه را باید تقویت کرد و برای شکستن مواضع بیشتر روسیه چه اقداماتی باید انجام دهند."

روز خون فرا می رسد

الجزیره در گزارش خود نوشت: "برخی تحلیلگران نظامی غربی می گویند که هنوز برای نتیجه گیری در مورد ضد حمله بزرگ اوکراین خیلی زود است و درگیری های فعلی فقط نشان می دهند که اوکراین هنوز در حال آزمایش وضعیت دفاعی ارتش روسیه است. مؤسسه مطالعات جنگ ایالات متحده  گفته؛ اوکراین در حال تلاش برای "یک عملیات تاکتیکی فوق العاده دشوار است؛ یک حمله از پیش رو به مواضع دفاعی روسیه برنامه ریزی شده که البته به علت برتری هوایی نیروهای مسکو، پیچیده و سخت شده است".

نتایج اولیه حمله نباید بیش از حد بزرگ جلوه داده شود. بن هاجز، یکی از فرماندهان سابق نیروهای آمریکایی در اروپا، گفته که حمله اصلی اوکراین شامل صدها تانک و خودروهای جنگی و پیاده نظام خواهد بود. او در مقاله ای که برای مرکز تحلیل سیاست اروپا مستقر در واشنگتن نوشته، تاکید کرد: ضد حمله آشکارا آغاز شده است اما من فکر می کنم این حمله عملیات اصلی اوکراین نیست. روسیه هنوز با نیروهای اصلی اوکراین روبرو نشده است.

بن هاجز در گزارش خود،  مدعی اختلاف فرماندهان روسی شده و تغییرات پی در پی فرماندهان ارتش روسیه را هم موید این سخن می داند. لازم به ذکر است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با اهدای جایزه در کرملین، روز ملی روسیه را جشن گرفت، اما در سخنرانی خود فقط اشاره ای اجمالی به جنگ اوکراین کرد. الجزیره قطر این رفتار پوتین را نشانه اختلافات ارتش و پوتین می داند.

با این حال، به نظر نمی رسد این دعاوی سنجیده باشد چرا که هنوز شواهد کافی برای تایید آن وجود ندارد. آنچه واضح است این است که حتی اگر اختلافات داخل ارتش روسیه زیاد باشد باز اوکراین کار بسیار سختی در پیش دارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    23

    فکرکنم تو خبرگزاری خبر فوری اوکراین روسیه رو هم گرفته وجزو کشورخودش کرده :)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      39

      اوکراین غلط میکنه
      جانم فدای پوتین

    • ناشناس
      5

      اوكراين روسيه. را بگيره خوب ميشه چون دوباره يك كشور مي شوند

  • ناشناس
    11

    حالم از روسیه به هم میخوره.هر وقت تو مسافرت خارجی، روسی ببینم چنان میزنمش که خون بالا بیاره

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      23

      نکشیمون خطرناک...

    • ناشناس
      5

      تاحالا ازروستاتون بیرون اومدی؟

  • ناشناس
    8

    مرگ بر اشغالگر و حامیان ان. انشاالله به زودی اوکراین از اشغال خارج میشه

    نظرات شما -
    • علی
      4

      بله ولی همه ی اشغالگران
      تو راس آنها اسرائیل.

    • علی
      5

      طرف اوکراینی (البته ناتو) بیشتر از میدون جنگ، میدون رسانه رو داره، اینم بیشتر شوعه.

  • صالح
    5

    متجاوز بالاخره شکست میخوره

  • ناشناس
    5

    بنده چند بار برای رفتن به اکراین به سفارت زنگ زدم اما سفارت از پذیرش نیرو از ایران و افغانستان و سوریه خودداری میکنه.بهتره دولت اکرایین تجدید نظر کنه تا نیروهایی که توان جنگ و تجربه دارن برن برای جنگ.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      37

      تو صدای ترقه بشنوی فرار میکنی اونوقت میخوای نام نویسی برای جنگ کنی؟(ماهم عر عر عر) شبا صدا میاد نترس صدای قطاره رد میشه

    • ناشناس
      0

      من ناشناس به تو ناشناس.من جایی بودم که تو بابات جرات حرف زدنش ندارید چه به اینکه اونجا باشید.مرد در میدان خودش رو نشان میده نه تو که جز فحاشی از پدرت چیزی یاد نگرفتی.به خدا تو صدای قطار که هیچ صدای ترقه رو بشنوی جاتو خیس میکنه.مردم ایران پاچه خوار های مثل تو رو که تو قفس عربده می‌زنید خوب می‌شناسن.حیف نون

  • اوکراین
    37

    یادش بخیر یه زمانی رییس جمهور اوکراین از جمله وبمباران اسراییل حمایت میکرد نمیدونست یروز تو سر کشور خودش بمباران میشه (لذت اشغالگری رو بچش اقای زلنسکی)

  • ناشناس
    7

    خیلی زیاد خنده داره که اوکراین روسیه را بگیره مگر کشکه یک کشور قدرت مند جهان هست که داره با جهان میجنگه اگر اینها نبودن یک هفته تمامش تصرف می کرد بازهم داره با حال یواش سخاوتمندانه پیش میره

  • علی
    4

    لشگریان خدا نیروهای اوکراین را کمک می کنند تا متجاوز سر جایش بنیشند
    و یاری خدا فقط مخصوص مسلمانان‌ نیست

  • ناشناس
    11

    خدا را شکر که جنگ واوارگی به کشور های غربی رسیده

  • ناشناس
    2

    معلومست‌ آخر جنگ‌ کسی‌نمی‌تواند‌با‌تمام‌دنیا‌بجنگد‌ سران‌نظام‌ایران‌اگر‌عقل‌درستی‌داشتند‌ در‌کناربازنده‌نمی‌ایستادند

  • ناشناس
    4

    لعنت خدا به روسیه و حامیانش

  • علی اکبر
    7

    اتفاقی که در این حمله بزرگ می افتند:
    ۱- اوکراندهمه امکانات خود را رو می کند ودر دسترس قرار می دهد
    ۲- مقداری از سرزمین خود را پس می گیرد :
    ۳- روسیه امکانات نظامی اکران را ضعیف می کند
    ۴- جنگ فرسایشی می شود
    ۵- روسیه در نهایت با تیرهای تازه نفس وامکانات جدید تر جنگ نهایی را آغز می کند
    ۶- ارتش متلاشی شده اکراین فرار را بر قرار ترجیح می دهد
    ۷- روسیه تا کیف پیش می رود
    ۸ - اختلاف در سران اکراین آغاز می گردد

  • ناشناس
    7

    لعنت به آمریکا که این جنگ رو شروع کرد ، لعنت به آمریکا که فقط دنباله منافع خودشه و براش مهم نیست یک نفر یا یک میلیون نفر این وسط تیکه تیکه بشه
    بعد از دو تا کودتای مخملی تو اوکراین
    چندتا مداخله تو انتخابات
    بالاخره یه دونه دلقک رو ورداشت آورد که چی بشه...." رابین روسی " رو از " بتمن روسی " جدا کنیم ( جمله ماله گیدئون رز )
    تا ناتو ( آمریکا ) برسه به مرز روسیه
    بعد یک عده بی مغز اینجا فقط فحش میدن به روسیه ، یک ثانیه هم فکر نمی کنند این بازی رو کی برا چی شروع کرد؟؟؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها