اکونومیست: ایران می‌تواند در عرض یک ماه چهار سلاح هسته ای دیگر تولید کند

اکونویست در گزارشی ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ در جهت برهم زدن برجام، مدعی شد: تصاویر ماهواره‌ای تایید می‌کند که ایران در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای در کوه‌های زاگرس، در نزدیکی سایت غنی سازی نطنز موجود است.

اکونومیست: ایران می‌تواند در عرض یک ماه چهار سلاح هسته ای دیگر تولید کند

اکونومیست نوشت: دقیقا پنج سال از زمانی که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق با ایران خارج کرد می‌گذرد؛ در این اقدام ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی، باید برنامه هسته‌ای خود را محدود می‌کرد. از آن زمان تاکنون، وضعیت ایران تغییر کرده است. تصاویر ماهواره‌ای تایید می‌کند که ایران در حال ساخت تاسیسات هسته‌ای در کوه‌های زاگرس، در نزدیکی سایت غنی سازی نطنز موجود است. به نظر می رسد این تأسیسات آنقدر در اعماق زمین پنهان شده که حتی در برابر قوی‌ترین بمب انهدام سنگر آمریکا نیز مقاوم است.

IMG_20230606_103828_889

اگر تحلیل این تصاویر توسط سازمان غیردولتی آمریکایی به نام مرکز مطالعات عدم گسترش سلاح‌های اتمی جیمز مارتین تأیید شود، چهار ورودی به دامنه کوه حفر شده است که هر کدام شش متر عرض و هشت متر ارتفاع دارند. این تاسیسات در عمق 80-100 متری درون زمین است. آمریکایی‌ها بمبی به نام gbu-57 ساخته بودند که به طور خاص قادر به تخریب تاسیسات زیرزمینی قبلی در فردو بود. این بمب هدایت‌شونده 14000 کیلوگرمd (مپ)، می‌تواند قبل از منفجر شدن تا 60 متر زمین و سنگ نفوذ کند. اما این ممکن است دیگر برای تخریب مخفیگاه ایران کافی نباشد.

مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل (ISIS)، یک اندیشکده در واشنگتن که توسط دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحات تأسیس شد، بر این باور است که عمیق‌ترین بخش اتاق می‌تواند به عنوان سالنی برای تعداد کمی از سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد. تولید سریع اورانیوم با درجه تسلیحات کافی (wgu) که ایران را قادر به یک شکست هسته ای غیرقابل توقف کند.

صرف نظر از انتقادات به توافق هسته ای در سال 2015 معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (jcpoa)، که دولت باراک اوباما با مشارکت چهار عضو دائمی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا (1+5) ساخته بود. این اطمینان حاصل کرد که ایران برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک دستگاه هسته ای حدود یک سال زمان نیاز دارد. اکنون احتمالاً می تواند تقریباً بلافاصله به آن دست یابد.

از زمان تصمیم بی‌ملاحظه ترامپ برای لغو «بدترین توافق تاریخ» و تمدید تحریم‌هایی که برای اعمال «فشار حداکثری» بر رژیم ایران طراحی شده‌اند، ایران سانتریفیوژهای جدید و سریع‌تری را وارد کرده است که ظرفیت غنی‌سازی آن را به شدت افزایش داده است. تیم آقای آلبرایت بر اساس گزارش بازرسی سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAea)، ناظر هسته‌ای سازمان ملل در فوریه، تخمین می‌زند که ایران می‌تواند ظرف 12 روز به اندازه کافی wgu برای یک سلاح هسته‌ای تولید کند. این کشور باید تنها از سه سانتریفیوژ آبشاری پیشرفته و نیمی از ذخایر فعلی اورانیوم 60 درصدی خود استفاده کند.

نگران‌کننده‌تر این است که اگر ایران از تمام ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود استفاده کند، می‌تواند در عرض یک ماه چهار سلاح هسته‌ای دیگر تولید کند. تا دو ماه دیگر، با استفاده از ذخایر اورانیوم با غنای پایین (یعنی با غنای کمتر از 5 درصد)، می‌تواند مواد کافی برای دو سلاح دیگر به دست آورد. آزمایش و استقرار یک بمب برای یک سیستم تحویل نفت خام، مانند یک هواپیما یا یک کشتی، حدود شش ماه طول می‌کشد. یک کلاهک موشکی ممکن است ظرف یک یا دو سال امکان پذیر باشد.

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها