زندانی شدن ترامپ؛ حیله ای برای رئیس جمهور شدن؟/ قهرمانِ در بند؛ آموزۀ ناپلئون در آمریکا تکرار می شود

ترامپ سعی دارد از طریق دادگاه و خیزش طرفدارانش حزب جمهوری خواه را وادارد که به جای دسانتیس از ترامپ حمایت کنند، همانطور که ناپلئون از طریق بازی با احساسات سربازان توانست از حضیض به اوج برسد.

زندانی شدن ترامپ؛ حیله ای برای رئیس جمهور شدن؟/ قهرمانِ در بند؛ آموزۀ ناپلئون در آمریکا تکرار می شود

حسین نیازبخش- انتشار خبر رای دادگاه منهتن درباره دونالد ترامپ بسیاری را شوکه کرده است. هیأت منصفه عالی منهتن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را به جرم پرداخت حق‌السکوت، متهم کرد. به این ترتیب، ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که به جرائم کیفری متهم می‌ شود. برخی منابع مطلع گفته اند که احتمالا طی روزهای آینده کیفرخواست علیه ترامپ اعلام می ‌شود.

اعلام کیفرخواست علیه ترامپ به این معنی است که رئیس جمهور سابق ایالات متحده باید طبق قانون با دستبند و همراه با پلیس وارد دادگاه شده و عکس نگاری کرده و انگشت نگاری شود. اگرچه بسیار بعید است حتی در صورت محکوم شدن ترامپ، او به زندان بیفتد اما همین امور جزئی مانند ورود به دادگاه، نشستن در جای متهم با دستبند و... می تواند آسیب زیادی به وجهه و چهره او بزند.

با این حال، به نظر می رسد خود ترامپ چنین اعتقادی ندارد و علیرغم ظاهر، در باطن بی‌میل نیست که جنجالی تازه نام او را مجددا در صدر اخبار بیاورد. برای فهم علت این امر باید ابتدا گریزی به تاریخ بزنیم.

ناپلئون و نمایش یک قهرمان در بند

عوام فریبی و بازی با احساسات مهم ترین ابزار سیاستمداران برای تصرف در تاریخ بوده است. چه بسیار پادشاهان، فرماندهان و سیاستمدارانی که از طریق ایجاد یک تصویر رقت انگیز یا احساسی توانستند به موفقیت برسند. ناپلئون بناپارت یکی از بزرگترین فرماندهان نظامی و سیاسی تاریخ است که اگرچه بیشتر از طریق عمل، نبوغ وهوش خود به اهدافش می رسید اما در برخی بزنگاه های تاریخی به همان عوام فریبی چنگ زد که در تاریخ  بارها شاهدش هستیم.

ناپلئون بناپارت بعد از شکست در جنگ روسیه از قدرت خلع شد و به جزیره الب تبعید گردید. فرانسوی ها با کمک انگلستان، اتریش، روسیه و پروس، لویی هجدهم، برادر آخرین پادشاه فرانسه یعنی لویی شانزدهم را به تخت سلطنت نشاندند و انقلاب فرانسه پس از ده ها سال تنش و فراز و فرود سرانجام به طور کامل از بین رفت. این اتفاق باعث ناراحتی و خشم مردم فرانسه شد. همزمان اقتصاد فرانسه آسیب شدیدی دید، قدرت ارتش این کشور کم شد و لویی هجدهم نیز نمی توانست کشور را اداره کند. این اتفاقات ناپلئون را بر آن داشت که بار دیگر وارد قمار قدرت شود. او با حدود 500 سرباز خود از الب گریخت و وارد مرزهای فرانسه شد. لویی هجدهم ترسید و یک لشکر 10 هزار نفری جهت مقابله با ناپلئون به محل استقرار امپراتور سابق فرستاد.

بعد از رسیدن نیروهای لویی هجدهم، ناپلئون تصویرسازی مورد نظرش را آغاز کرد. او می دانست که هنوز هم سربازان و سرداران ارتش فرانسه با او همدل بوده و او را دوست دارند. به همین علت زمانی که نیروهای لویی هجدهم را دید، تفنگش را زمین گذاشت، کتش را درآورد و جلوی سربازان زانو زد. او سپس شروع به ایراد یک سخنرانی احساسی کرد و در آخر نیز پیراهن خود را پاره کرد و ضمن اشاره به قلبش گفت: «شلیک کنید ای سربازان وطن پرست.... به سینه من شلیک کنید... مرا در راه وطن بکشید.» بعد از این حرکات احساسی، همه سربازان تفنگ خود را بر زمین نهاده و تسلیم ناپلئون بناپارت شدند. ناپلئون بناپارت با 10هزار سرباز به سمت پایتخت رفت و لویی هجدهم را فراری داد و مجددا امپراتور فرانسه گردید و حکومت 90 روزه دوم خود را آغاز کرد.

ترامپ، نمایش دادگاه و خیزش برای انتخابات 2024

به نظر می رسد ترامپ نیز دانسته یا نادانسته می خواهد از ترفند ناپلئون بناپارت استفاده کند. تصویر یک «قهرمانِ در بند» که با توطئه دموکرات ها محکوم شده است می تواند به شدت احساسات طرفداران جمهوری خواه ترامپ را جریحه دار کند. این تصویر می تواند بار دیگر ترامپ را نزد طرفدارانش محبوب کند. شاید به همین علت باشد که ترامپ و وکلایش اعلام کرده اند قصد دارند در جلسه دادگاه حضور داشته باشند.

دادگاه احتمالی می تواند با تظاهرات و اعتراض طرفداران ترامپ همراه باشد. در همین رابطه، اداره پلیس نیویورک از افسران خود خواست تا در صورت بروز هرگونه اخلال امنیتی هشدار دهند و برای احتمال وقوع ناآرامی ‌ها آماده شوند. پلیس نیویورک در بیانیه‌ ای گفت: «موقعیت نیروهای پلیس بر اساس تحولات در روزهای آینده مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. ما هیچ خشونتی را تحمل نخواهیم کرد».

ترامپ در حال حاضر احتیاج مبرمی به تظاهرات طرفدارانش، غلیان احساسات مردمی و تکاپوی حزبی دارد. او پیش از رقابت نهایی با بایدن در انتخابات 2024 باید از پس رقیب سرسخت هم حزبش یعنی ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا برآید (درباره دسانتیس اینجا بخوانید). دسانتیس همانند ترامپ طرفداران زیادی دارد و به نظر می رسد اعضای ارشد حزب جمهوری خواه تمایل بیشتری به او داشته باشند. ترامپ سعی دارد از طریق دادگاه و خیزش طرفدارانش حزب جمهوری خواه را وادارد که به جای دسانتیس از ترامپ حمایت کنند، همانطور که ناپلئون از طریق بازی با احساسات سربازان توانست از حضیض به اوج برسد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها