درگیری شبانه پلیس و معترضان گرجستانی مقابل پارلمان/ رئیس جمهور کنار مردم ایستاد

پلیس گرجستان سه‌شنبه شب در پایتخت این کشور با معترضان لایحه «عوامل خارجی» ، مقابل پارلمان درگیر شده و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

درگیری شبانه پلیس و معترضان گرجستانی مقابل پارلمان/ رئیس جمهور کنار مردم ایستاد

به گزارش رویترز، این تظاهرات پس از آن آغاز شد که پارلمان گرجستان طرح اولیه این لایحه را تایید کرد؛ طرحی که به گفته مخالفان بیانگر حرکت کشور به سمت اقتدارگرایی و کاهش امید به عضویت آن در اتحادیه اروپاست.

این لایحه که مورد حمایت حزب حاکم «رویای گرجستان» قرار دارد، هر سازمانی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج کشور دریافت می‌کند، باید بعنوان «عامل خارجی» ثبت شود، در غیر اینصورت جریمه خواهد شد.

خبرنگاران رویترز در تفلیس گفتند که معترضان خشمگین به سمت پلیس ضدشورش یورش بردند و برخی از آنها بطری‌های پلاستیکی و ترقه به سوی پلیس پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کردند. کسانی که تحت تاثیر گاز اشک‌آور قرار گرفتند مداوای آنها روی پله‌های بیرون ساختمان پارلمان انجام شد.

منتقدان می‌گویند که این طرح مشابه قانونی است که سال ۲۰۱۲ در روسیه تصویب و از آن برای سرکوب مخالفان استفاده شده است.

برخی از معترضانی که مقابل پارلمان گرجستان تجمع کرده بودند، شعار می‌دادند «نه به قانون روسی» و خطاب به قانونگذاران گفتند: شما روس هستید.

جورجی گارباشویلی نخست وزیر گرجستان سه‌شنبه گفت که این قانون «استانداردهای اروپایی و جهانی» را رعایت کرده و مورد حمایت وی قرار دارد.

اما سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان نیز که به آمریکا سفر کرده است برنامه‌های خود را لغو در یک سخنرانی گفت که از معترضان حمایت می‌کند.

زورابیشویلی قول داد که این قانون را رد کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها