ماجرای هک خبرگزاری فارس چه بود؟

هکرها می‌گویند 250 ترابایت اطلاعات خبرگزاری فارس را در اختیار دارند اما مسئولان این خبرگزاری ادعای مطرح شده را رد کرده‌اند.

ماجرای هک خبرگزاری فارس چه بود؟

جمعه‌شب گروهی هکری به نام بلکریوارد، سایت خبرگزاری فــارس را هک کرد و در پیامــی ادعا کرد که بخش زیادی از اطلاعات این خبرگزاری را حذف کرده است.

ماه‌های گذشته سایت‌های متعلق به برخی‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هک شد؛ اما شاید حداقل هک یک خبرگزاری کاری غیرمعمول باشد احتمالا هک‌ خبرگزاری فارس، یکی از اولین نمونه‌ها در این زمینه است.با این حال، از مرداد امسال تا روز شنبه چهار آذر، خبرگزاری فــارس برای دومین بار مورد حمله هکری که منجر به از دسترس خارج شدن سایت این خبرگزاری شده قرار گرفته است. در این میان اما از دســترس خارج شدن خبرگزاری فارس ابعاد گســترده‌ای داشــته است.

اکانت توییتری خبرگزاری فارس هم ساعت ۹ شب جمعه چهارم آذر نوشت: یک گروه هکری دقایقی پیش همزمان با شادی مردم ایران برای لحظاتی سایت خبرگزاری فارس را از دســترس خارج کرد. خبرگزاری فارس تقریبا همه روزه از ســوی چند کشــور خارجی ازجمله رژیم صهیونیستی مورد حملات گسترده پیچیده سایبری قرار می‌گیرد. گروه فنی فارس در حال بررسی موضوع و اصلاح آن است. گرچه اکانت توییتری‌فارس از خارج شدن سایت این خبرگزاری برای لحظاتی خبر داده اما دیروز هم این سایت همچنان خارج دسترس بود.

البتــه ماجــرا فقط به هک ســایت خبرگزاری فارس خلاصه نشد و هکرها، توییتر یکی از مدیران خبرگزاری فارس به نام، حبیب ترکاشوند را هم هک کرده‌اند و توییت‌هایی که نشان‌دهندهی هک آن بود آن منتشر کردند، ازجمله تصویری از دایرکت‌های او را به اشتراک گذاشتند.

گروه هکــری این خبرگــزاری با نام بلک‌ریوارد است و در صفحــه نخست فارس، شعارهای برای زن، زندگی، آزادی برای مهسا امینی، نوشته اســت. همچنین گفته می‌شــود که این گروه هکری، اطلاعات بسیاری درباره کارهــای تک‌تک کارکنان رسمی و همکاران غیررسمی فارس را با جزئیات تمام در اختیار دارد. 

براساس گزارشی که انصاف‌نیوز منتشر کرده، آمده است: تمــام اطلاعات این خبرگزاری، شامل بولتن‌های محرمانه خبری که به نهادهای مختلف ارسـال می‌شده به همراه فکس‌ها، تماس‌های رکورد شده، اطلاعــات پورتال‌های داخلی مربوط مکالمات اداری وکارتابل‌های خبری، آرشیو تصاویر، همچنین اسناد مالی، همگی دانلود شــده اســت همچنین نزدیک به ۲۵۰ ترابایت دیتا خبرگزاری فارس از ابتدا تاکنون، از تمامی سرورها و کامپیوترهــای متعلق به این مجموعه حذف شــده اســت. البتــه خبرگزاری فارس، این ادعاها را رد کرده است.

کانال تلگرامی خبرگزاری فارس، صبـح شنبه در اطلاعیه شماره یک گروه فنی این خبرگزاری نوشت: به دنبــال عملیات پیچیده هــک و حمله ســایبری از شــامگاه جمعه، دسترسی برخی کاربران به وب‌سایت خبرگزاری فارس مختل شد. گـروه فنی از همان دقایق اولیه منشأ و شیوه نفوذ هکرها را شناسایی و عملیات خنثی‌سازی این حملات را آغاز کرد. حملات ســایبری به خبرگزاری فارس تقریبا بدون وقفه و همه روزه از کشورهای مختلف ازجمله سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود. در حال حاضر وبسایت خبرگزاری فارس و ســایت‌های زیرمجموعه توسط ۵۰۰ ماشین و سرور در ۳ دیتاسنتر ازجمله دیتاســنتر مرکزی خبرگزاری پشتیبانی می‌شود.

در بخش دیگــری از ایــن اطلاعیه آمده است: بررسی تمام این ماشین‌ها و سرورها رفع آلودگی‌های احتمالی زمانبر است ممکن است برخی سرویس‌های‌ خبرگزاری را چند روزی با مشکل مواجه کند. حمله اخیر، هکرها فقط توانسته‌اند اطلاعات و اخبار روز جمعه را از بین ببرند و سایر اطلاعات و دیتابیس‌های خبرگزاری در دسترس است. همچنین ادعاهای مربوط به حذف ۲۵۰ ترابایت اطلاعات یا پخش فیلمی نام دوربین‌مداربسته، صحت نداشــته و مربوط به خبرگزاری فارس نیست. گفتنی است؛ مرداد امسال هم برخی رسانه‌ها شامگاه یکشنبه 17 مرداد، از هک خبرگزاری فارس توسط یک گروه هکری وابسته به رژیم صهیونیستی خبر دادنــد. اما گروه فنــی خبرگزاری فارس با رد این شایعه اعلام کرد: وبسایت خبرگزاری فارس معمولا به صورت روزانه مورد حمله ســایبری از خارج کشور قرار می‌گیرد؛ اما تاکنون این حملات نتوانسته خللی در سرویس‌دهی خبرگزاری فارس ایجاد کند.

گروه فنی خبرگزاری فارس اعلام کرده بود در پی حمله، دسترسی برخی آیپی‌های مهاجم خارج کشور به دلیل تلاش برای خرابکاری محدود شــده است

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها