گزارشگر سازمان ملل خواهان توقف تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یکجانبه و حقوق بشر بعد از سفر ۱۲ روزه خود به سوریه خواهان توقف فوری تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه شد.

گزارشگر سازمان ملل خواهان توقف تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه شد

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یکجانبه و حقوق بشر در بیانیه‌ای بعد از سفر ۱۲ روزه خود به سوریه و تهیه گزارش ویژه‌ای درباره تأثیر تحریم‌های یکجانبه بر حقوق بشر در سوریه گفت: این تحریم‌ها، ویرانی در سوریه و رنج و مشکلات ملت این کشور را افزایش داده است. من از پیامدهای هولناک تدابیر بیرحمانه و یکجانبه علیه سوریه درباره حقوق بشر و وضعیت انسانی و انزوای اقتصادی و مالی این کشور بسیار شوکه شدم. ۹۰ درصد ساکنان سوریه زیر خط فقر هستند و محدودیت زیادی برای به دست آوردن غذا، آب، برق، پناهگاه، سوخت، وسایل ارتباطی و بهداشتی دارند. تحریم‌های یکجانبه بر بخش‌های اصلی اقتصاد از جمله نفت، گاز، برق، تجارت و مهندسی تأثیر داشته و موجب از بین رفتن درآمد ملی و تلاش‌ها برای بهبود اقتصادی و بازسازی شده است. همچنین کمبود ذخایر ارز خارجی به دلیل تحریم‌ها موجب کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی تخصصی به ویژه برای بیماری‌های مزمن و نادر شده است.

وی گفت: در سایه وضعیت فاجعه بار انسانی ۱۲ میلیون سوری از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند. من خواهان توقف فوری تمام تحریم‌های یک‌جانبه‌ای هستم که به شدت به حقوق بشر آسیب می‌زند و مانع هرگونه تلاشی برای بازسازی می‌شود. نمی‌توان نقص حقوق بشر را با صحبت کردن درباره اهداف خوب تحریم‌های یکجانبه توجیه کرد. جامعه جهانی باید به ملت سوریه کمک کند. تحریم‌ها همچنین پیامدهای منفی درباره همکاری بین‌المللی در زمینه‌های علوم، هنر، حفظ میراث فرهنگی و فضای سایبری و اطلاعاتی درباره مبارزه با جنایت داشته است. من از جامعه جهانی و کشورهایی که این تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند می‌خواهم به پیامدهای ویرانگر تحریم‌ها توجه کرده و اقدامات فوری را در این زمینه اتخاذ کنند.

دوهان درباره سرقت نفت سوریه در منطقه الجزیره توسط آمریکا و بازداشت هزاران سوری در اردوگاه الرکبان و عضوگیری از نیروهایی برای انجام عملیات‌های تروریستی علیه غیر نظامیان و نظامیان سوری گفت: نفتکش‌هایی از ایران به سوریه اعزام می‌شوند که یا مورد حمله یا مورد غارت قرار می‌گیرند. من می‌خواهم گزارشی درباره اقدامات یکجانبه و بیرحمانه‌ای که علیه سوریه صرت می‌گیرد و تأثیر این اقدامات علیه ملت سوریه تهیه کنم.

وی گفت، این اختیار را ندارد که واکنشی به رخدادهای اردوگاه الرکبان درباره عضوگیری برای عملیات‌های تروریستی نشان بدهد.

دوهان گفت: اقدامات غیرقانونی درباره مسئله ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت سوریه وجود دارد.

دوهان سپتامبر ۲۰۲۳ گزارشی ویژه درباره سوریه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها