دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین:

یک سال پس از شروع دولت سیزدهم یکدستی اولیه دیگر مشاهده نمی‌شود/ مردم از نمایندگان انتظار سطحی‌نگری ندارند/ فراموش نکنیم نقد، معبر تکامل است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: مردم از نمایندگان انتظار ندارند که سطحی‌نگر باشند، اگر وزیری کفایت لازم برای ادامه کار در یک وزارتخانه را نداشته باشد حق نمایندگان است که او را استیضاح کنند، البته اگر نمایندگان مجلس متاثر از تصمیم‌گیری‌های درست، دست به انتخاب صحیح بزنند دیگر کار به استیضاح نمی‌کشد تا هزینه‌ای بر کشور تحمیل شود.

یک سال پس از شروع دولت سیزدهم یکدستی اولیه دیگر مشاهده نمی‌شود/ مردم از نمایندگان انتظار سطحی‌نگری ندارند/ فراموش نکنیم نقد، معبر تکامل است

ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت سیاسی کشور و یکدستی دولت و مجلس، این روزها حمایت اصولگرایان از دولت کم شده است شما نشانه این کم شدن حمایت را در کجا می‌بینید، گفت: نماد یکدستی دولت و مجلس در نوشتن نامه ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس به آقای رئیسی بود که با گذشت یک سال آن یکدستی دیگر مشاهده نمی‌شود. ضمن آنکه نباید یکدست بودن دولت و مجلس را همزمان به پای جبهه بزرگ اصولگرایی که دربردارنده طیف‌ها و رویکردهای متفاوت است، بنویسیم.

وی تصریح کرد: آن زمان که این نامه نوشته شد، برخی از فعالان سیاسی جبهه اصولگرایی موافق این حرکت نبوده و اعلام کردند در شان مجلس نیست که به عنوان قوه مستقل که باید در راس امور باشد، بیش از ۲۰۰ نماینده بیایند و شخصی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کنند اما این اتفاق در نهایت افتاد.

رئوفیان در ادامه گفت: صرف نظر از آنکه این تصمیم مجلس درست یا نادرست است، اگر مجلس فکر می‌کند تصمیم اشتباهی گرفته یا درست بوده و امروز با بی کفایتی برخی از وزرا مواجه شده است، دلیل ندارد سکوت کند. چون دعوت از یک شخص برای حضور در انتخابات و حمایت از وی یک مقوله است و مواجهه با افرادی که شایستگی هدایت کشور در موضوعات اقتصادی را ندارند، مقوله دیگری است که مجلس قطعا باید با این موضوع برخورد کند زیرا نمی‌توان این دو موضوع را در یک راستا دید. به هرحال وضعیت امروز به گونه‌ای است که مجلس حقوق ملت را نمایندگی می‌کند و امروز باید در راستای تامین منافع ملی و مصالح کشور تصمیم بگیرد.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که مجلس که در اولین روزهای تشکیل دولت سیزدهم، به کابینه پیشنهادی آقای رئیسی بالاترین رای اعتماد را داد، با توجه به گذشت یک سال از عملکرد دولت، به این نتیجه رسیده است که برخی وزرا را استیضاح کند.

چه دلایلی باعث شده تا مجلس چنین تصمیمی را بگیرد، گفت: معتقدم مجلس مهم‌ترین تصمیمات را برای آینده کشور و مردم می‌گیرد. برای تصمیم‌گیری درست هرچه باشد، نیازمند پیش‌بینی از نوع درست آن هستیم که هرچه جلوتر می‌رویم، این پیش‌بینی‌ها با پیچیدگی‌های بیشتر و چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود.

مجلس شورای اسلامی زمانی که می‌خواهد برای آینده مردم و کشور تصمیم بگیرد باید قبل از آن تصمیم پیش‌بینی کند که پیامدها و تبعات چنین تصمیمی در آینده چه خواهد بود، باید بداند که لازمه پیش‌بینی و ترسیم آینده کشور رسیدن به دانش و داشتن بینش عمیق است. اگر نمایندگان مجلس در بستر آینده‌پژوهی برای تصمیم‌گیری حرکت نکنند و الزامات آن را به کار نبندند، قطعا در تصمیم‌گیری‌ها دچار انحراف خواهند شد.

بنابراین آشنایی با علم آینده‌پژوهی به عنوان یک ضرورت برای نمایندگان مجلس جهت گرفتن تصمیمات درست، امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: لازمه پیش‌بینی، شناسایی ملاک‌های تصمیم‌گیری و تشخیص درست مولفه‌های موثر در تصمیم‌گیری است و این از مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس است که راهبردی‌ترین تصمیمات را برای کشور و مردم می‌گیرند. اگر این پیش‌بینی‌ها درست نباشد، قطعا راه را خطا رفته‌اند. همه می‌دانیم که تمامی تصمیمات ما برای آینده است. در اهمیت امر تصمیم‌گیری چینی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند وقتی انسان از آینده حرف می‌زند، خدا لبخند می‌زند.

رئوفیان گفت: با توجه به آنچه گفته شد، نمایندگان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری با تصمیم به دعوت غیرمنتظره از فردی برای حضور در انتخابات و رای اعتماد به برخی وزرای کابینه دولت آقای رئیسی نشان دادند که پیش‌بینی‌های لازم از پیامدهای چنین اقداماتی را نداشتند. به طور مثال وقتی نمایندگان مجلس به آقای عبدالملکی وزیر تعاون رای اعتماد دادند، پیش‌بینی نکردند که این رای اعتماد چه پیامدهایی در پی خواهد داشت. مردم از نمایندگان انتظار ندارند که سطحی‌نگر باشند.

اگر وزیری کفایت لازم برای ادامه کار در یک وزارتخانه را نداشته باشد حق نمایندگان است که او را استیضاح کنند. البته اگر نمایندگان مجلس متاثر از تصمیم‌گیری‌های درست، دست به انتخاب صحیح بزنند دیگر کار به استیضاح نمی‌کشد تا هزینه‌ای بر کشور تحمیل شود.

عضو جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت گفت: اگر در انتخاب معاونان رئیس‌جمهور به عواقب ناشی از عدم هماهنگی بین آنان توجه لازم صورت می‌گرفت، امروز مردم ما شاهد اتفاق تلخ محدود کردن اختیارات معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نبودند و مجبور به تحمل خسارت‌های ناشی از این اقدام نادرست در معیشت خود نمی‌شدند. محسن رضایی را با سلام و صلوات به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برمی‌گزینند و بعد از مدتی به دلیل ناهماهنگی با معاون اول بدون در نظر گرفتن پایگاه اجتماعی و شئونات وی ایشان را از شرکت در جلسات اقتصادی حذف می‌کنند که به اعتقاد من این خود از مصادیق بارز تصمیم‌گیری به دور از محاسبات و پیش‌بینی‌های لازم است که متاسفانه در عالی‌ترین سطح مدیریتی کشور صورت می‌گیرد.

رئوفیان در پاسخ به این سوال که برخی از شکاف میان آقای رئیسی و آقای قالیباف صحبت می‌کنند. این گذاره چقدر صحیح است؟ اگر این شکاف وجود دارد حاصل چه رفتارهایی بوده و در پایان چه سرنوشتی خواهد داشت، گفت: وجود شکاف یک مساله طبیعی است اما اگر از حدی بگذرد خطرناک است.

خداوند به تعداد خلایق خود، سلایق آفریده که هیچگاه منطبق برهم نبوده، اگر این اختلافات ناشی از هواهای نفسانی باشد، به شدت خطرناک می‌شود ولی زمانی که برآمده از اختلاف‌نظرها روی یک موضوع در جهت تامین مصالح کشور و منافع ملی باشد، مفید و راهگشاست که باید رئیس دو قوه، وزرا و نمایندگان مجلس بر این اساس برای آینده کشور همفکری کرده وتصمیم بگیرند.

وی افزود: اینکه تاکید می‌کنم تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر پیش‌بینی باشد، بسیار مهم است؛ چراکه این نکته مهم تا امروز مغفول مانده و همه مشکلات کشور به علت عدم پیش‌بینی دقیق برای تصمیم‌گیری‌های آینده مردم است. زمانی که این شکاف‌ها ناشی از خودبینی‌ها و خودشیفتگی‌های مسئولان بوده که پدیده‌ای به شدت خطرناک است، دودش به چشم مردم رفته است. بنابراین شکاف‌ها باید به حداقل خود برسد و اصطکاک بین الگوها از بین برود.

رئوفیان در ادامه گفت: آقایان باید بدانند اگر منشا این شکاف‌ها، انتظارات، منافع شخصی، باندی و جبهه‌ای است، باید کنار گذاشته شود. گوش‌ها باید به روی پیشنهاد اندیشمندان، متفکران و احزاب باز باشد. باب انتقاد باز گذاشته شود. متاسفانه مدتی است با خطر برخورد با نقد و منتقد مواجه هستیم درحالی که قبل از آن نباید فراموش کنیم نقد معبر تکامل است.

اگر بخواهیم به کمال برسیم باید از این معبر عبور کنیم. علی (ع) خطاب به مردم کوفه می‌فرمایند: با من به گونه‌ای که با جباران و گردنکشان سخن می‌گویید، سخن نگویید و انتقاداتی را که از افراد عصبانی پنهان می‌کنید، از من پنهان نکنید و فکر نکنید اگر انتقاد درستی بر من داشته باشید آن را خواهم پذیرفت. این سخن حضرت امیر است و ما مدعی حکومت علوی هستیم اما بسیار با آن فاصله داریم.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین خطاب به مسئولان کشور گفت: امروز به عنوان یک فعال سیاسی-حزبی در مورد نگرانی نسبت به استمرار کاهش مشارکت سیاسی و حضور مردم پای صندوق‌های رای هشدار می‌دهم و می‌گویم چنانچه فکری در رفع این بحران نشود با پدیده نگران‌کننده‌ای بحران هویت ملی روبرو خواهیم شد. بحران هویت ملی، تضعیف قدرت ملی را درپی دارد. اگر هویت ملی که زیرساخت قدرت و منافع ملی است دچار بحران شود و توجه کافی به آن نشود، نظام در معرض خطرجدی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ما امروز در حال عبور از پیچ تند تاریخ انقلاب‌مان قرار گرفته‌ایم که بیش از هر زمان دیگری مسئولان باید مراقبت کنند و با گرفتن تصمیمات مبتنی بر پیش‌بینی‌های دانش محور، آینده کشور و زندگی مردم را از تنگناها و فشارهای کمرشکن نجات دهند.

تا نه تنها از استمرار بحران مشارکت جلوگیری به عمل آید، بلکه زمینه برای برگزاری انتخابات پرشور ۱۴۰۲ مجلس و ۱۴۰۴ ریاست‌جمهوری با مشارکت حداکثری مردم وفادار به نظام فراهم آید.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • Mm
    0

    اگر فکری برای مشارکت مردم در انتخابات و موارد اجتماعی دیگر نشود همانگونه که شما گفته اید علاوه بربحران هویت ملی ,مشروعیت نظام هم زیرسوال می رود.

  • ناشناس
    1

    همیشه اولش دادوبیداد راه می اندازید که ما میتوانیم اگه فلان معضل هست بخاطر اینه که حکومت دربست دست مانیست وچه وچه اما وقتی تمام قدرت را میگیرید ومیبینید خیر کار از این کارها گذشته شروع میکنید یکی یکی دامن بر کشیدن که ما از اولم نبودیم و .احمدی نژادتونا فراموش نکردیم هنوز .

  • حمیدرضا
    0

    *** رسانه محترم از تهیه و انتشار گزارش کمال تشکر ..... برادر اگر فکر میکنید با این مواضع در فردای سیاسی کشور جایی دارید سخت در اشتباه هستید در اینکه تمام دولت ها جای اشتباه دارند و منجمله دولت 13 هم اشتباه و خطا داشته هم جای بحث ی نیست ... اما اگر انسجام تشکیل دولت را هم عنوان داشتی و هم چندین بار تکرار میکنید بحث دیگه ای هست از انتخابات سال 1400 منافق تا صهیونیست تا کاخ سفید ی های آمریکا همه منتظر زمین خوردن این انتخابات بودند . اما بعد از سال 1388 دیگر از تصمیمات برخی رده بالاها تاسف و غافل و تعجب نمیشود ... سال 1400 با معرفی از دیگران سر سفره انقلاب نشسته و بزرگ شده هم رونمایی شد -- تحریم کنندگان انتخابات -- بهتر از هرکسی می‌دونی با چه نیتی و منظوری این بیانیه را نوشتی مطمن باش خط بازی دیگه جایی در کشور نداره ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها