نشنال اینترست بررسی کرد

سیاست اشتباهی که ممکن است در منطقه جنگ راه بیندازد/ چرا کشورهای عربی علیه ایران متحد نمی شوند؟

جنگ پنهانی و غیرشفاف اسرائیل با ایران به یک تقابل آشکار تبدیل شده است و ایالات متحده در این تقابل باید هوشیار بوده و تعامل دیپلماتیک را در اولویت قرار دهد.

سیاست اشتباهی که ممکن است در منطقه جنگ راه بیندازد/ چرا کشورهای عربی علیه ایران متحد نمی شوند؟

به گزارش خبر فوری، با پایان سفر جو بایدن به منطقه، بسیاری از تحلیلگران از انعقاد پیمان دفاعی- هوایی آمریکا با کشورهای منطقه در مقابل ایران سخن می گویند.

بسیاری از رسانه های آمریکایی درباره این ائتلاف احتمالی مطالبی مختلف نوشته اند. پایگاه خبری نشنال اینترست نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته است. این مقاله که نوشته ساموئل هیکی (Samuel M. Hickey) است تاکید دارد که آمریکا باید در رابطه با این ائتلاف به شدت هوشیار باشد چرا که این‌ ائتلاف به جای‌ جلوگیری از جنگ می تواند به بروز آن‌منجر شود.

سیاست اشتباهی که ممکن است در منطقه جنگ راه بیندازد

نویسنده مقاله نشنال اینترست می نویسد، جنگ پنهانی و غیرشفاف اسرائیل با ایران به یک تقابل آشکار تبدیل شده است و ایالات متحده در این تقابل باید هوشیار بوده و تعامل دیپلماتیک را در اولویت قرار دهد.

هیکی می نویسد: عربستان سعودی و امارات برای کاهش تنش‌ها با ایران تعامل دوجانبه داشته‌اند. به همین دلیل،  بدون ابتکار دیپلماتیک برای پیشبرد این مذاکرات و آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای، ائتلاف دفاع موشکی اسرائیل و کشورهای منطقه می‌تواند این شرایط را بحرانی کرده و احتمال رویارویی و جنگ را افزایش دهد.

نویسنده نشنال اینترست ائتلاف هوایی اخیر را مانند ائتلاف ترامپ با اسرائیل و عربستان می داند. خود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از این ائتلاف در سال ۲۰۱۷، نسبت به آن هشدار داده بود.

بلینکن در آن زمان نوشت: «ائتلاف ضد شیعی که خود را به عنوان ائتلاف امنیتی خاورمیانه نشان می‌دهد، تنها به آتش‌ های فرقه‌ای دامن می‌ زند و تروریسم را بیشتر می‌کند. واشنگتن به جای طرفداری از یک جبهه و دخالت در این درگیری، باید ریاض و تهران را تحت فشار قرار دهد تا از درگیری دست بردارند.»

نشنال اینترست در ادامه تاکید می کند بحرین، مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی، امارات و ایران باید به سمت توافق و تعامل سوق داده شوند. ایجاد روابط نظامی باید با یک مسیر دیپلماتیک برای مدیریت، تعادل و جلوگیری از وقوع بحران همراه باشد. در واقع، سه دهه تلاش ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف دفاع هوایی/موشکی در میان شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (GCC) یعنی بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات به همین دلیل به نتیجه نرسیده است.

 چرا کشورهای عربی علیه ایران متحد نمی شوند؟

نویسنده نشنال اینترست بزرگترین مشکل ائتلاف نظامی آمریکا و متحدان منطقه ای اش را  "عدم اعتماد" می نامد. هیچ کشوری حاضر به همکاری بدون تضمین های امنیتی از سوی ایالات متحده نیست. اگرچه می توان با توسعه همکاری در زمینه های امنیتی ثمره ای به دست آورد، اما سود نهایی حاصل از ائتلاف هوایی ناچیز خواهد بود مگر اینکه با یک روند دیپلماتیک همراه شود که تا اختلاف و درگیری را کمتر کند.

یک مثال مشخص در این رابطه طرح دفاع و ائتلاف دولت کلینتون بود که سعی کرد اطلاعات حریم هوایی جمع آوری شده توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به عنوان گامی به سوی اتحاد سیستم دفاع موشکی کشورهای منطقه به کار بگیرد. با این حال، این ابتکار عمل تا حد زیادی شکست خورد زیرا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نمی خواستند اطلاعات هوایی و دفاعی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

دولت بوش نیز از طریق گفتگوی امنیتی خلیج فارس، قابلیت همکاری نظامی را ارتقا داد و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به خرید سامانه های دفاع موشکی ایالات متحده تشویق کرد اما این طرح نیز به جایی نرسید.

همچنین، دولت اوباما  مجمع همکاری استراتژیک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس را در سال 2011 پیشنهاد داد و در سال 2012 برای رسیدگی به مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خلیج فارس در این مجمع شرکت کرد اما تلاش های دولت او نیز به نتیجه مشخص و محصلی نرسید.

 اعراب علاقه ای به همراهی اسرائیل در جنگ با ایران ندارند

از نظر نشنال اینترست، آنچه مشخص است این است‌ که‌ نزدیک شدن بیشتر به درگیری که بین ایران و اسرائیل وجود دارد، خلاف منافع کشورهای عربی است و دولت‌های حاشیه خلیج فارس، همانطور که بارها و بارها نشان داده‌اند، در مورد تحریک ایران محتاط بوده و خواهند بود.

جنگ سایه (shadow war) بین اسرائیل و ایران به طور فزاینده ای در حال تشدید است. اسرائیل شروع به ترورهای سطح بالا در تهران کرده و به اسرائیلی ها گفته می شود که در ترکیه پناه گرفته یا از آن خارج شوند. با این حال، کشورهای عربی اصلا قصد ندارند در این تنش دخالت کنند.

نشنال اینترست مدعی است، رویارویی نظامی با تهران بدون حضور مستقیم آمریکا برای کشورهای حوزه خلیج فارس ناممکن است. هم ریاض و هم ابوظبی برای جلوگیری از جنگ با ایران اقدامات دیپلماتیک انجام داده و می دهند. حتی پس از حملات به تاسیسات نفتی عربستان که باعث  کاهش 5 درصدی عرضه جهانی نفت شد، ریاض در مقصر دانستن مستقیم ایران مردد بود و کویت همه را به یک گفتگوی کلیدی برای کاهش تنش ها دعوت کرد.

ساموئل هیکی در پایان مقاله خود می نویسد: اجتناب از جنگ با ایران به نفع کشورهای عربی است و ایجاد همکاری های دفاعی می تواند ابزار مفیدی برای این منظور باشد. با این حال، این تنها ابزار موجود نیست. تقویت و همکاری نظامی به طور انحصاری می‌ تواند نتیجه معکوس داشته باشد. ایالات متحده نباید صرفاً بر اقدامات نظامی مانند بهبود پدافند هوایی تکیه کند، بلکه باید از مذاکرات ایران و امارات و ایران و عربستان سعودی به عنوان مسیری برای اصلاح امنیت منطقه استقبال و  حمایت کند. عربستان سعودی اکنون دیده است که آتش بس در یمن بسیار بیشتر  از دفاع موشکی برای امنیت این کشور مثمر ثمر بوده است. به همین دلیل، سیاستمداران ایالات متحده در خاورمیانه (و نیز دول این منطقه) باید تعامل دیپلماتیک را در اولویت قرار دهند.

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • یارانه نگیر
    15

    انشاالاه جنگ جهانی سوم شروع بشه . امیدی به اینده نیست

    نظرات شما -
    • ایمان
      14

      چقدر ایه یاس هستین شماها

    • ایمان
      20

      متحد نمیشن چون آلان بدون حمله به کشوری ایران ژاندارم منطقه است

    • به ایمان
      13

      آقا ایمان آیه یاس خودتی مزدور ساندیس خور

    • به ایمان
      13

      آقا ایمان ساندیس خور مزدور

    • بایمان
      11

      زهی خیال باطل متوّهم ژاندارم نه شا....

    • بایمان
      9

      حکومت سراپا یاس وناامیدی بوده وهست

    • ناشناس
      8

      ایمان منم مثل ایمان قوی است. خدا رو ایران نگه می داره.....

    • یقین برادر ایمان
      19

      آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ..... آمریکا هر چه در توان داشت رو کرد و بعد از این باید منتظر از هم پاشیدن خود از درون باشد.......

    • به یقین برادر ایمان
      3

      جناب یقین برادر ایمان آمریکا می‌تونه خوبم می‌تونه خودت شکمت سیره مزدور

  • ناشناس
    7

    ای کاش ما هم می توانستیم مثل آدم زندگی کنیم بدون دغدغه ،بدون اینکه بدانیم شیخ نصرالله و انصار الله یمن و حشد الشعبی و شیخ زیگزاگی و....که هستند!

  • کیوان
    7

    خوش بحال کسانی که پول داشتن و از این جا رفتن

    نظرات شما -
    • علی
      20

      فکر میکنی کجا رفتند و دارند چکار میکنند؟؟یا داخل رستوران یا دستشویی میشورند یا خودکشی میکنند من خودم سراغ دارم شدن حمال مردم اروپا ..دوست داری؟؟

    • ناشناس
      1

      اگر در رستوران هم کار کنند شرافت دارد که سطل زباله بگردند یا مجبور باشند به حرف های چند نفر احمق گوش کنند. نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    13

    منم دوست دارم جنگ بشه یا همه میمیریم یا پیروز میشویم

    نظرات شما -
    • 5

      ۴۳سال بواسطه ی یک جماعت اونهم بنام دین خدا داریم میمریم

    • omid
      13

      تو غلط میکنی..

    • ناشناس
      0

      علط توجدوابادت میکنید بی پدر مزودور

  • ناشناس
    3

    الله اکبر

  • ناشناس
    4

    سلام / علت اینکه عرب ها به ظاهر متحد نمی شوند ولی در حقیقت متحد هستند چرا که ایرانیان عجم و ترک و غیره را حتی مسلمان نمی دانند و یک شعاری دارند که در خون و جانشان هست عجم حتی طهارت و پاک نیست و بقولی عجم ها را حقه باز و بوقلمون صفت می دانند / در ضمن عرب ها بجایی رسیدن بدلیل اینکه فقط فکر آرامش و آسایش هستند و در ناز و نعمتی بسیار بالاتر از غرب زیست می کنند دلیلی ندارد با ایران دشمنی علنی کنند عربستان فرق دارد دشمن شمار یک قبل از انقلاب با شاه ایران ؛ عربستان بود چون هم جمعیت و هم درآمدی تقریباً یکسان داشتند و بدلیل سیاست بسیار کارشناسی قبل از انقلاب پهلوی دامن فروش نفت را به هند و پاکستان همسایه عربستان رسانده بود یعنی پهلوی چین هند که سر جمع نزدیک یک سوم جمعیت دنیا دارند پوشش داده بود حتی برای خرید نفت پالایشگاههایی در این کشورها ساخته بود که فقط با نفت ایران بازدهی بسیار بالایی داشتند عربستان ایران رقیب اقتصادی می دانست الان هم با مخالفت برجام فقط دوست داره با 1300درصد بیشتر از ایران نفت و پتروشیمی صادر کند صادرات تمام کشورای حاشیه خلیج فارس از ایران و عراق بگیر ابوظبی کویت قطر و امارات عمان سر جمع به اندازه عربستان نفت صادر نمی کنند پس سود اختلاف روسیه و ایران و ونزویلا رفت داخل جیب عربستان کهکشانی / حال بنظر شما عرب ها دقیق نیستند هم سعادت دنیا با نفت حلال دارند هم نماز و روزه و کمک به غزه لبنان و افریقا... دارند سعادت دنیا و آخرت در این وسط ایرانی که یک زمان پیشتاز بود و گاهی صدقه سری حتی به سوئیس و سوئد و غرب می داد سرش بی کلا مانده و بدون صادران یک بشکه نفت قانونی حتی در لیست اوپیک نیست زمانی رئیس اوپیک بودیم الان حتی اجازه رای نداریم چون دنیا بعد از هیتلر به تفاهمی رسید جلوی رشد هیتلرها منشی را بگیرد پوتین نابود شد می بینیم تورم وحشتناک روسیه گرفت و فقط 2 خودرو سازی دارند در روسیه خودرو با کمترین تیتراژ تولید می کنند بدون کیسه هوا بدون وشمند بودن بدون ترمز ای بی اس و فرمان هیدرو با 20 کارخانه روسیه 18 کارخانه تعطیل و بیش از 10 میلیون کارگر و مهندس بیکار شدن آمده ایران دست با می زند غرق نشوند پوتین خان پس عرب ها نیازی به دشمنی با ایران روسیه یا غرب ندارند می دانند چرا بدنیا آمدن و هدف افرینش خود را درک کردن / ما روی کاغذ 40میلیارد دلار همکاری گازی با پوتین نوشتیم ولی همانطور حضرت آقا امام خامنه ای فرمودند فقط روی کاغذ تفامنامه نباشد طراحی اجرا و به ثمر بنشید خدا کند فرمان رهبری توسط پوتین اجام شود و پوتین شو بازی نکرد باشد تا امریکا و اروپا از تحریم روسیه بکاهند چون روس ها همیشه از پشت خنجر در قلب ملت ایران کردن زمان جنگ مدافع سر سخت صدام همین روس ها و بلاروس ها بودن

  • ناشناس
    6

    امید ها را اصولگراها زیر پا لح کردن ملت یادشان بماند عامل تحریم احمدی نژادبود تحریم و تورم مزمن و همیشگی کار رئیسی و نمایندگان اصولگراست / تک دوره ای بشود رئیسی حساب کار اصولگرها میاد دستشان انشاالله ملت فریب این قشر که وعده یک میلیون مسکن و تورم تک رقمی میلیونها شغل داد و سفر ملت پر می کند یادتان نرود و بدانیم رئیسی و تیمش ملت را فریب دادن و فقط فکر جنگ و بدبختی باجبه روسیه هستند اولین رئیس جمهور تک دوره ای انقلاب رئیسی است ؟

    نظرات شما -
    • .
      16

      خودتو پاره نکن.گنده های اسهال طلبها ببخشید اصلاح طلبها میگن کار ما تموم اونوقت تو چی میگی تو این وسط.تنها نتیجه ۳۲ سال حضور شما برای مردم فقر و خفت بوده

    • جعفر صادق
      3

      دور بعد هم رییسی افتخار خدمتگزاری داره عزیزم، وقتی 70 درصد ملت رای نمیدن رییسی با رای اقلیت خودش میشه رییس جمهور.

    • رضا..
      2

      چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب همگی با هم گند زدند به مملکت. والسلام

    • رضا..
      4

      کسانی که سن‌شان قد می‌دهد آیا یاد دارند قبل از انقلاب جنگ فرقه ایی و مذهبی و تضاد شیعه و سنی بین کشورهای مسلمان خاورمیانه به شکل فعلی وجود داشت؟ جواب قطعا منفی است و علت آن این بود حکومت قبل به هیچ وجه قصد صدوذ شیعه گری در منطقه و دنیا را نداشت. به فلسطینی ها و گاها به کرد های عراق کمک می‌کردند و در عمان برای حفظ سلطان قابوس با چپ گراهای اونجا همراه با ارتش عمان وارد جنگ می‌شدند. نفت را به هر کشوری که خریدار بود می‌فروختند به طوری که در جنگ چند روزه اعراب با اسرائیل و تحریم فروش نفت به غرب توسط عرب ها، ایران به این تحریم نپیوست و اتفاقا با حداکثر تولید نفت را به فروش رساند. به همراه عربستان و چند کشور نفتی دیگر قیمت نفت را در اوپک افزایش و درآمدهای نفتی را چند برابر کرد. حالا مقایسه کنید با وضع این چند دهه کشور دیگه همه ما می‌دانیم صدور انقلاب و توسعه هلال شیعی و شعار نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا و ورود به جنگهای نیابتی و فرسایشی با هزینه های وحشتناک مالی و انسانی.... چه بلایی بر سر کشور و اقتصاد و پول ملی و معیشت و اعتبار ما آورده.

    • ناشناس
      0

      اقا رضا ذهن شما منطقی فکر میکنه ولی اگر
      بخوای اینها را بشناسید لازمه بعنوان یک
      دولت نگاه نکنید چونکه دولت یعنی کسانی
      که برای کشور و مردم کار میکنند و حقوق میگیرن
      اینها تبهکاران بین المللی هستند و تعلق و وابستگی به هیچ سرزمینی ندارن پشتوانه اینها
      هم تمام فاسدین دنیاست تحقیق کردن دیدن
      سرزمین ثروتمندی هست با مردمان خرافاتی
      و متعصب کور از همین نقطه ضعف استفاده
      کردن و این سرزمین را تصرف کردن و الان هم
      در حال گسترش قلمرو نفوذ خود هستند و بود
      و نبود این مردم هم پشکلی براشون ارزش نداره
      به دید گروگان و برده مردم را میبینند در ضمن
      به هیچی نه اعتقاد دارن نه پایبند هستند

  • خون جیگر
    2

    به احتمال زیاد دنبال درگیری و جنگ نیستند .

  • ناشناس
    2

    بهترین راه برای چاپیدن جیب ملت

  • .....
    7

    لعنت به اصلاح طلب حسود، خودخور ، ناتوان ، وطن فروش لعنت بهاسهال طلب بی شعور ، بی ادب ، گستاخ دعواتون فقط برای اینست که آبروی تیمتون با رفتن روحانی و سلطانی فر رفففففففففففت که رفففففففت دشمن شما استقلال است نه اسرائیل و پیشرفت کشور را در جام های حرامی که از راه حق کشی و ظلم و ستیز بدست می آورید میدانید نه انرژی هسته ای و تکنولوژی

  • ایمان
    18

    موندم مارو از چی میخوان بترسونن
    نفهم ها نمیدونن برخی مردم دنبال همین جنگ و شهادتن
    بهتر از مردن با ویروس دست ساز کرونای صهیونیست و یا وبای آمریکایی و یا ....
    حالا گیریم100زنده موندی بعدش چی؟
    شما به دنیای بعداز مرگ اعتقاد نداری ما داریم

    نظرات شما -
    • به ایمان
      4

      آقا ایمان کرونا چین ساختتش مزدور

    • ناشناس
      14

      ای احمق عقب مانده که به چه چیزاهای که وجود ندارد اعتقاد داری

    • به ناشناس
      3

      جناب ناشناس خودت احمقی یا دزدی

    • به ناشناس
      2

      جناب ناشناس خودت عقب مانده هستی مزدور

    • ناشناس
      1

      ( به ایمان )ای بی ایمان تو اگر ایمان داشتی که این همه چرت و پرت نمی گفتی یک کم اروم باش و همی بی ارومیت کار داده دستت .

  • ناشناس
    0

    دیگه چطور باید متحد بشن ؛ همه جوره متحد شدن باید ازدواج کنن تا ما باور کنیم یا بچه دار بشن.

  • حسین
    3

    ما در طول تاریخ قدرت اول منطقه بودیم تااینکه قدم نحس پرتقال در جنوب و حمله روسیه از شمال به صورت تدریجی کشور را وارد بهرانهای پی در پی کرد

  • ناشناس
    1

    یارو جوری استدلال می کند که انگار نمی داند امریکای معاصر پس از جنگ دوم جهانی خود مادر و منشائ همه بحرانها بزرگ و جنگهاست.اساسا زندگی شوم مرفه امریکا بر ایجاد بحران در جاهای مختلف,فروش هنگفت سلاح و تجهیزات و نیازهای نظامی به طرفهای درگیری و در صورت لزوم حمله امریکا بدون دلیل عقلائی و دنیا پسن به کشورهاست.رژیم صهیونیستی هم بهترین ابزار مداخله در منطقه و استیلا بر ان و منابعش است.حمله به افغانستان و عراق و سوریه و ایجاد فرقه های تندرو بی مغز اسلامی و ادمکشان جمعی داعش کار کی بود؟!

  • omid
    4

    مزدور وطن فروشی که در هر مردی نظر میدی .و به ایمان توهین میکنی همیشه .مزدور اجنبی اول یک بار برو ببین ساندیس هست بعد زر بزن بی شرف از بس خوردی و شکمت سیره همه جا سرک میکشی خاین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      امید ای مرد ساندیس خور چند دست غذا در جشن غدیر گرفتی که هنوز جون ور مفت داری

    • م
      1

      امید... مغز اهکی هستی

    • بامیدمزدور
      0

      ماوطن فروش ومزدور نیستیم شمابکعده خائن وفلاده بکردن بیش نیستیدزودا که شماهانباشیدوایران باشد

  • ناشناس
    0

    امید هست اینا دارن توش ره میزنن

  • ناشناس
    2

    جمهوری اسلامی همه رو زده ، مساوی نداره .

  • محمد
    4

    کشورهای عربی منتفه! آنهارا ه رسیدن به یک توافق با ایران بجزدوستی با ایران هیچ راه حلی دیگرندارندوتنهااین کاربه نفع انهاستدیگرندارندوتنهااین

  • ناشناس
    0

    هیچ وقت نه جنگ میشه نه امریکا حمله
    میکنه و نه اسراییل و نه اینها حمله میکنند
    اون راکت های هم که به بیابان های اسراییل
    زده میشه صوتی هستند و مشقی نه جنگ
    هدف فقط پرت کردن حواس ما و سرگرم کردن
    است یا به عبارتی خبرسازی که امیدوار بشیم
    اتفاقی می افتد و دست رو دست بذاریم اینها
    که دارن غارت میکنند و سهم قدرت ها و اسراییل
    را میدن بنظر شما کدوم قدرت احمقی هست
    که بخواد اینها را نا بود کنه

  • سید حسن
    0

    دوستان من نمی‌دونم چرا سعی میکنید بخاطر افکار چند منافق منجمد که سن و سالشون رو مثل گاو و گوساله بابا بزرگم داخل طویله بزرگ شدن و از دنیا دربدر هستند و داخل البانی پشت کامپیوتر های اسقاطی کره ای نشستند و دارن اراجیف میبافند اونوقت شما داری با اونا یکی به دو میکنی ؛باشو پیری وقت عوض کردن پوشکت رسیده مریم رجوی بگو خاله بیا بشور .....غصه ایران رو نخور ...جنگ هم بشه هستند هرچند فعلا که کسی جرات چپ نگاه کردن رو هم نداره

  • عباس
    0

    ایرانیان افغان پرست هر چه اید به سر کم اید ...پس همانطور که میگویین لبیک افغان یعنی چه چرا اینا به کشورشان نمیروند ...مگر نمی توانن اینا بیرون بریزند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها