یکی از قدرت های خاورمیانه از اسرائیل روگردان می شود/ مروری بر قدرت نظامی مصر/ تعداد جنگنده ها و ناوهای قاهره چقدر است؟

نیروی دریایی مصر 245 ناو (انواع مختلف کشتی جنگی) در اختیار دارد. این نیرو 8 زیردریایی، 13 ناوچه و 7 ناوچه سبک در اختیار دارد.

یکی از قدرت های خاورمیانه از اسرائیل روگردان می شود/ مروری بر قدرت نظامی مصر/ تعداد جنگنده ها و ناوهای قاهره چقدر  است؟

به گزارش خبر فوری، با سفر جو بایدن به منطقه مشخص شد که اسرائیل به دنبال ائتلاف نظامی علیه ایران است، اما این ائتلاف با کشورهای عربی شکل خواهد گرفت و آمریکا، خود حضور مستقیم در آن نخواهد داشت. چندی پیش بنی گانتس (وزیر دفاع رژیم صهیونیستی) اعلام کرد این کشورهای عربی شامل امارات متحده عربی، مصر، اردن، بحرین، عربستان سعودی و قطر می‌ شود.

در میان لیست کشورهایی که مورد توجه اسرائیل هستند و مقامات رژیم صهیونیستی نیز به دنبال این هستند که از طریق لابی جو بایدن بتوانند آنها را راضی به پذیرش خواسته خود کنند، دو نام بیش از همه مورد توجه است. یکی از این دو نام عربستان سعودی است و دیگری مصر. مصر و عربستان سعودی بیشتر از سایر کشورها از قدرت نظامی  و لوجستیکی برخوردار هستند.

مصر در ائتلاف عربی – صهیونیستی علیه ایران شرکت می کند؟

 اگرچه عربستان بن سلمان گرایش بسیار زیادی به اسرائیل دارد اما مصر عبدالفتاح السیسی تمایل چندانی به حضور در ائتلاف احتمالی ندارد.

مقامات مصر چندی پیش اعلام کردند که علاقه ندارند در ائتلاف علیه ایران شرکت کنند. مصر که روابط پرفراز و نشیبی با ایران داشته حالا بار دیگر تغییر فاز داده است. به گزارش برخی خبرگزاری ها، مقامات مصر و مقامات جمهوری اسلامی ایران چندی پیش به طور مخفیانه در عمان دیدار داشتند. این دیدار به احتمال زیاد در رابطه با حضور و عدم حضور مصر در ائتلاف کشورهای عربی  و اسرائیل بوده است. به احتمال بسیار زیاد، مصر بعد از این دیدار تصمیم گرفته در ائتلاف اسرائیل شرکت نکند.

بعد از انتشار موضع غیر رسمی مصر در قبال اتحاد کشورهای متحد اسرائیل علیه ایران، رئیس جدید دفتر حافظ منافع ایران در مصر از موضع قاهره در زمینه مخالفت با طرح آمریکا و اسرائیل برای ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.  محمد حسین سلطانی فرد در توییتی نوشت، مخالفت مصر با رویای توهم آمیز آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران در سایه سکوت سایر کشورهای شرکت کننده در اجلاس جده قابل ستایش و قابل درک است و این پروژه مانند پروژه ایجاد خاورمیانه بزرگ و قرارداد قرن، به یاری خداوند متعال مرده متولد خواهد شد.

مروری بر قدرت نظامی مصر

خروج مصر از ائتلاف مورد توجه اسرائیل تاثیر بسیار زیادی در ائتلاف احتمالی ایجاد خواهد کرد. این بدین علت است که در  بین کشورهای خاورمیانه، مصر قدرتمندترین کشور به حساب می‌ آید و توان نظامی و لوجستیکی بسیار زیادی دارد.

مصر بیش از 100 میلیون جمعیت دارد. از این 100 میلیون جمعیت بیش از 43 میلیون قابلیت حضور در جنگ را دارند. تعداد سربازان ارتش مصر حدود یک میلیون و 200 نفر است و 480 هزار سرباز رزرو نیز در اختیار دارد.

مصر در  زمینه تجهیزات نظامی نیز از قدرت فراوانی برخوردار است. در زمینه انواع ناوها و کشتی ها، مصر جزو 20 کشور برتر است. همچنین، در زمینه موشک ها و توپخانه از وضعیت خوبی برخوردار  است و ارتشش به انواع جنگنده ها مجهز است.

ارتش مصر 1.062 هواپیمای جنگی در اختیار دارد. تعداد جنگنده های این کشور 250 بوده و 93 جت مخصوص  و 11 هواپیمای ماموریت ویژه در اختیار دارد. همچنین ارتش این کشور حدود 313 هلی کوپتر و 91 بالگرد جنگی مخصوص در اختیار دارد.

تعداد تانک های جنگی مصر 4.394 عدد است. این کشور حدود 10 هزار خودرو زرهی دارد و تعداد توپخانه های خود کششی اش به 1.165 عدد می رسد. همچنین، تعداد توپخانه های متصل این کشور 2.200 عدد و تعداد راکت اندازهای متحرکش 1.235 عدد است.

نیروی دریایی مصر 245 ناو (انواع مختلف کشتی جنگی) در اختیار دارد. این نیرو 8 زیردریایی، 13 ناوچه و 7 ناوچه سبک در اختیار دارد.

مصر در زمینه لوجستیکی نیز کشور مهمی به حساب می آید. به جز وسعت و جمعیت زیاد، این کشور دارای 83 فرودگاه، 421 بندر و لنگرگاه، بیش از 24 میلیون نیروی کار و 65 هزار کیلومتر جاده است.

نقطه ضعف های مصر چیست؟

نقطه ضعف های نظامی، لوجستیک و استراتژیک مصر در دو زمینه است. اولا این کشور در برخی تجهیزات نظامی وضعیت خوبی ندارد. تعداد برخی ناوهای مصر (مانند ناوشکن) کم است. همچنین، تعداد هواپیماهای حمل و نقلز این کشور زیاد نیست. تعداد فرودگاه های مصر نیز نسبت به مساحتش کافی به نظر نمی رسد.

دومین نقطه ضعف مصر به میزان بالای استقراض خارجی این کشور باز می گردد. مصر 110 میلیارد دلار بدهی خارجی به کشورهای مختلف دارد. برای فهم این عدد کافی است به میزان بدهی کشور فقیر و جنگ زده افغانستان دقت کرد. افغانستان 284 میلیون دلار بدهی خارجی دارد و این عدد قابل مقایسه با میزان بدهی کشور مصر نیست.

نقطه ضعف دوم یعنی بدهی خارجی می تواند پاشنه آشیل مصر به حساب بیاید. محتمل است که دولت السیسی با افزایش فشار از سوی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس مبنی بر تسویه حساب بدهی های خارجی، عقب نشینی کرده و با ائتلاف عربی – صهیونیستی همکاری کند.

زمان مشخص می کند که مصر در اعلام بی طرفی اش مصر و صادق است یا نه.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • بیطرف
    2

    خاک تو سرتون.

  • ناشناس
    2

    هنر نزد ایرانیان بود که دیگر نیست،

    نظرات شما -
    • ایمان
      0

      جفنگ نگو ایه یاس

  • سعید1400
    3

    فقط تجهیزات نظامی موثر نیست.اگه اینطور بود روسیه باید سریع اکراین رو می گرفت. یا عربستان یمن رو. یا اسرائیل فلسطین رو. یا امریکا ویتنام رو. اراده ملت ها قوی تر از هر سلاحیه.

  • ناشناس
    0

    این دلیل نمیشه ک روابطش با کشورهای منطقه و همسایگانش در الویت نباشه و چندان هم بی تمایل با داشتن روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی نیست

    نظرات شما -
    • ایمان
      1

      سر عقل اومدن اخوی
      امیدوار هستم تو هم سرعقل بیای هی ایران رو نکوبی

  • الکی
    1

    مصر نوچه اسراییل است.

  • علی
    1

    داستان اینکه هر چند وقت یکبار دارین خبر اینطوری کار میکنین و ناو و جنگنده و تانک و پهباد کشور ها رو میشمرین نمیدونم چیه ولی مسلما خیر نیست نکته بعدی هم اینه که کیفیت مهمه نه کمیت شاید یک ناو پیشرفته هواپیما بر برتر باشه از 100 هزار تا قایق تند رو و هزاران پهباد و کلی جنگنده های f14 و f5 قدیمی اورهال شده که خلبانش وقتی میخواد تیک اف کنه اول اشهدشو میخونه و برای مانور هم که میرن سقوط میکنن چه برسه عملیات

  • ناشناس
    2

    ول کنید بابا . جنگ به چه دردی میخوره. باهاشون دوست بشیم دخترای خوشکلی دارند.

  • ناشناس
    0

    قدرت نظامی مصر،انتخابات
    تشکر تشکر

  • ناشناس
    2

    همان بدهی و استقراض خارجی مصر را وادار به همکاری با آمریکا می کنه . خدایی توقع داریم مصر آمریکا رو رها کنه با آخوندای ایران رفیق بشه ؟
    شاید بشه ، آنوقت مالیات و گرانی ها در ایران بیشتر میشه تا بتونن بدهی مصر رو پرداخت کنند

  • ناشناس
    0

    سران مصر نشان داده اند که از جنگ در بیرون مرزهایشان اگاهی درستی ندارند و از تاریخ جنگ به طور کلی درسی نیاموخته اند.اینها کلا تمایش بازو مصرف کننده مواد و تجهیزات هستند.امریکا هم از اینها انتظار بیشتری که ندارد هیچ ,غیر این را هم خوب نمی داند!

  • س-ح
    2

    خدایاچرااماراز ادوات جنگی میدهیداماراز شادبودن مردم ازرفاه اجتماعی ازپیشرفتهای علمی ورضایت مردم ازدولت وحکومت بدهیدهمش جنگ همش خونریزی الان پوتینک به چیزخوردن افتاده بابت جنایاتی که انجام داده ودیوانه وارانجام میدهد

  • ایمان
    2

    ایران روز به روز قدرتمند تر در منطقه
    صهیونیست کثیف رو به زوال
    ۲۵ سال اینده إِنْ شَاءَ ٱللَّٰهُ وجود نخواهد داشت این مهره کثیف منطقه

  • ناشناس
    0

    مصر ،قدرت خاورمیانه ! خخخخخخخخخخخخخخخخ
    تشکر تشکر

  • رضا..
    0

    بزرگترین اشتباه ما قطع روابط سیاسی با مصر در سال 58 بود و بدتر از آن ادامه این قطع ارتباط . مصر کشوری بزرگ و مسلمان و تاثیر گذار است. به چه دلیل بیش از 40 سال باید بدون روابط و در حالت تخاصم بمانیم؟ آیا این چیزی جز فرصت سوزی منافع ملی نیست؟ فیلم اعدام فرعون که از سیمای کشور پخش شد یا تغییر نام خیابان وزرا به نام خالد استامبولی قاتل انور سادات آیا به نفع منافع ملی ماست؟؟ هنر اینه که با همه دنیا در تعامل و دوستی باشیم و اگر مشکلی وجود داشته باشد دیپلوماسی و گفتگو می‌تواند مشکلات را حل کند.

  • بهنام
    0

    یعنی الان باید بدهیه میلیارد دلاریه مصر رو هم از جیب ما ملت باید پرداخت کنین ک ضعفش برطرف شه؟!! عجب بابا عجب

  • کریمی
    0

    نصمیم گیرنده اصلی امریکا هست برای مصر دو جزیر جدیدن با موافقت اسرائیل به عربستان داده شد با دستور امریکا مصر بارها التماس امریکا می کند که بوجه کمکهای نظامی برای مصر قطع نکند بیچاره کردند مصر رو

  • ایران‌
    2

    اولا آمریکا حتی فکر جنگ با ایران را نمیکنه چون میدونه داخل باتلاقی فرو میره که دیگه راه نجاتی نداره.جوبایدن الان مانند ربات است وقتی کشوری رییس جمهورش مانند ربات باشه وبا مصرف دارو زنده باشه چطور میتونه فکر جنگ بکنه .این آمریکا فقط فکر اینه با بعضی حرفها بر ضد ایران دیگر کشورها را بدوشه .اگر اینها جرات دارند به طور مستقیم یک تیر سمت ما شلیک کنند اگر اسراییل و چند کشور حامی آنها در عرض چند روز نابود نشدند .اینها با بعضی حرکات دنبال این هستند که اطلاعات نظامی و امنیتی ما را بدست بیاورند .اینقدر در فضای مجازی جولان ندهید .در آخر آمریکا میدونه اگر حرکت نظامی بر ضد ما انجام دهد دوران کاخ سفید میشود کاخ سیاه .شما نمیدانید که فتنه گران اصلی انگلیس و فرانسه وعربستان هستند.آمریکا الان سربازان قدیمش همه یا دارند خودکشی میکنند یا با داروهای قوی شب وروز را میگذرانند.ایران تنها کشوری است که به همه نشان داد آمریکا و امسال آمریکا عددی نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها