مطبوعات اسرائیل افشا کردند: کشف گورجمعی نظامیان مصری

دولت مصر از اسرائیل درباره خبرهای غیررسمی قتل دسته جمعی نظامیانش توسط ارتش اسرائیل در جنگ 1967 و دفن آنها در گور جمعی بدون نشانه و اعلام، توضیح خواست.

مطبوعات اسرائیل افشا کردند: کشف گورجمعی نظامیان مصری

به تازگی یک روزنامه نگار اسرائیلی و دو روزنامه اسرائیلی خبر دادند یک مقبره گروهی از نظامیان مصری در اسرائیل کشف شده که اعتقاد بر این است آنها در جنگ 1967 (جنگ 6 روزه) در آتش سوزی، کشته شدند و در گور جمعی دفن شدند.

در محل این گور جمعی در اسرائیل، یک پارک / بوستان ساخته شده است. منطقه اللطرون هم اکنون به یکی از مناطق گردشگری اسرائیل تبدیل شده است.

این دو روزنامه اسرائیلی با استفاده از اسناد آرشیوی و گفتگو با ساکنان منطقه گفتند دهها نظامی مصری که در آن منطقه کشته و در گور جمعی و بدون علامت دفن شدند و ارتش اسرائیل هم هیچ اطلاعی به دولت مصر یا نهادهای بین المللی نداشت.

روزنامه هآرتس اسرائیل نوشت ارتش اسرائیل تاکنون انتشار جزئیات این حادثه را ممنوع کرده بود اما روز جمعه گذشته، این منع برداشته شد و اجازه انتشار جزئیات را داد.

جزئیات حادثه

در روزهای اخیر روزنامه نگار اسرائیلی یوسی میلمان و دو روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت و هآرتس نتیجه تحقیقی را منتشر کردند که براساس آن گروهی از نظامیان مصری در جنگ 1967 (جنگ 6 روزه) در آتش سوزی ارتش اسرائیل، به قتل رسیدند و سپس در گور دسته جمعی دفن شدند بدون اینکه این گور، نشانه گذاری یا اطلاع رسانی رسمی شود. این اقدام ارتش اسرائیل با قوانین جنگ در تضاد است.

"یوسی میلمان" روزنامه نگار اسرائیلی در رشته توییتی در روز جمعه گذشته نوشت: بعد از 55 سال از نظارت / سانسور شدید، می توان گفت در جنگ 6 روزه و در اقدامی مخالف با قوانین جنگ، حداقل 20 نظامی مصری زنده زنده سوزانده شدند. ارتش اسرائیل آنها را در گور جمعی در منطقه اللطرون نزدیک شهر قدس دفن کرد. هیچ علامتی در محل گور نصب نشد و هویت نظامیان هم مشخص نیست.

 

افشاگری مطبوعات اسرائیل: نظامیان مصری در گورجمعی بدون علامت دفن شدند

درباره جزئیات این حادثه هم گفت قبل از جنگ 6 روزه (جنگ 1967)، براساس توافقنامه دفاع مشترک میان رئیس جمهوری وقت مصر (جمال عبدالناصر) و پادشاه وقت اردن (ملک حسین)، مصر 2 گردان کاماندو از ارتش خود را به کرانه باختری و به نزدیکی منطقه اللطرون اعزام کرد. ماموریت این نظامیان حمله به داخل اسرائیل و تصرف منطقه لد و فرودگاه های نظامی نزدیک آن بود.

در آن مقطع، اردن کنترل کرانه باختری را در دست داشت.

اللطرون در مسیر ارتباطی دو شهر قدس و یافا قرار دارد و در 25 کیلومتری غرب قدس است. در آن مقطع غرب قدس در کنترل اسرائیل و شرق شهر قدس در کنترل اردن بود.

بعد از جنگ 1948 میان اسرائیل و اردن توافق شده بود منطقه اللطرون منطقه ممنوعه برای دو طرف باشد.

در جنگ 1967 (جنگ 6 روزه) اسرائیل اللطرون را اشغال و آن را به خاک خود اضافه کرد. امروز این منطقه حومه شهر قدس اشغالی است.

میلمان روزنامه نگار اسرائیلی درباره دیگر جزئیات این خبر هم نوشت: میان نظامیان مصری از یک سو و نظامیان اسرائیلی و اعضای گروه نظامی اسرائیلی "کیبوتس نحشون"، درگیری مسلحانه به وجود آمد. برخی نظامیان مصری فرار کردند و برخی دیگر به اسارت گرفته شدند و برخی هم با شجاعت جنگیدند.

او افزود: در یک نقطه معین، ارتش اسرائیل برای مقابله با نظامیان مصری، پوشش گیاهی منطقه را به آتش کشید. حداقل 20 نظامی مصری در این آتش سوزی کشته شدند.

این روزنامه نگار اسرائیلی به نقل از "زین بلوخ" 90 ساله و فرمانده گروه نظامی "کیبوتس نحشون" گفت: آتش به سرعت گسترش یافت. آنها (نظامیان مصری) فرصت فرار نداشتند. در روز بعدی، نظامیان اسرائیلی با چند لودر به محل حادثه آمدند. گودال بزرگی حفر و جنازه نظامیان مصری را در آن دفن کردند.

عکس - "زین بلوخ" شهروند 90 ساله اسرائیلی شاهد ماجرای دفن نظامیان مصری در گورجمعی بدون علامت بود

افشاگری مطبوعات اسرائیل: نظامیان مصری در گورجمعی بدون علامت دفن شدند

بلوخ و برخی اعضای کیبوتس نظامیان ارتش اسرائیل را دیدند که چگونه لوازم شخصی نظامیان مصری را سرقت می کنند و گور جمعی را بدون علامت گذاشتند.

وی ادامه داد: هم اکنون و بعد از برداشته شدن محدودیت ارتش، سکوت مناسب همه است. اندک افرادی که اطلاع داشتند دوست نداشتند در این باره صحبت کنند. احساس خجالت کردیم اما قبل از هر چیزی، تصمیم ارتش اسرائیل در اوج جنگ بود.

میلمان روزنامه نگار اسرائیلی توضیح داد: اسناد نظامی رسمی غیرمحرمانه ارتش اسرائیل، ماجرای اللطرون را حذف می کنند.

ارتش اسرائیل هنوز در این باره واکنشی نداشته است.

در جنگ 6 روزه (سال 1967) ارتش اسرائیل توانست ارتش کشورهای عربی را شکست دهد و مناطق کرانه باختری و قدس شرقی (تحت کنترل اردن)، منطقه غزه (تحت کنترل مصر) و شبه جزیره سینا مصر و منطقه جولان سوریه را اشغال کند.

واکنش مصر و اسرائیل

وزارت خارجه مصر اعلام کرد به سفارت خود در تل آویو ماموریت داده از اسرائیل بخواهد تحقیقی درباره کشف جزئیات تاریخی جنگ 1967 باز کند.

سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت سفارت ما در تل آویو ماموریت دارد از طریق تماس با مقامات اسرائیلی، واقعیت آنچه که رسانه ها مطرح می کنند بررسی کند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل هم گفت یائیر لاپید نخست وزیر به مسوول دفتر امور نظامی خود دستور داد این موضوع را به شکل جدی بررسی و به مقامات مصری اطلاع دهد.

رئیس جمهوری مصر (عبدالفتاح سیسی) نیز این موضوع را در مکالمه تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، مطرح کرده است. در این مکالمه، یائیر لاپید وعده داد مقامات اسرائیلی با شفافیت کامل با این موضوع برخورد می کنند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    هزاران جنایت از این بزرگتر در جنگ عراق و ایران و الان در جنگ روسیه علیه اوکراین اتفاق افتاده است و می افتد.

  • ناشناس
    0

    بعد از این کشتار فجیع مصر نزدیک ترین متحد اسراییل است خاک بر سرتان بی غیرتها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها