تحرکات مصر برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل

منابع مصری از تماس‌های میان قاهره و تل‌آویو درباره معامله اسرا میان حماس و دولت موقت با رهبری یائیر لاپید خبر دادند.

تحرکات مصر برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل

به گزارش سایت روزنامه العربی الجدید، منابع مصری آگاه از میانجیگری دستگاه اطلاعات کل مصر میان فلسطین و اسرائیل اعلام کردند: تماس‌ها میان مصر و اسرائیل درباره معامله تبادل اسرا بین حماس و دولت موقت اسرائیل با رهبری یائیر لاپید بعد از دوره‌ای رکود جدی شده است. این تماس‌ها بین مسئولان شورای امنیت و مسئولان پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعات مصر درباره رسیدن به توافقی قبل از انتخابات کنست در نوامبر افزایش یافته است.

این منابع اعلام کردند: طی هفته اخیر تماس‌های فشرده‌ای میان مصر و حماس صورت گرفت. از زمانی که حماس وخامت وضعیت جسمانی هشام السید، اسیر اسرائیلی در غزه را فاش کرد دولت اسرائیل از قاهره خواست نزد حماس میانجیگری کند تا ساختاری برای احیای این معامله ایجاد شود.

در سایه تماس‌های فشرده قاهره برای رسیدن به توافق سریعی درباره معامله تبادل اسرا رسانه‌های اسرائیلی اخیرا از کشتار تعدادی از سربازان اسیر مصری توسط ارتش اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ و دفن غیرقانونی آن‌ها در گور دسته جمعی خبر دادند.

این منابع احتمال دادند که این واقعه که موضع مصر را در این زمان مورد هدف قرار می‌دهد هدفش ناکام گذاشتن تماس‌ها برای معامله اسرا باشد. لاپید برای استفاده از جایگاه کنونی‌اش در پست نخست وزیری برای کسب آرای بیشتر انتخاباتی تلاش می‌کند. لاپید می‌خواهد معضلات پیچیده‌ای را که دولت‌های قبلی در حل آن شکست خوردند حل کند تا خود را به عنوان یک "قهرمان مردمی" قبل از انتخابات آتی نشان دهد. این مسئله باعث می‌شود تا به او رأی بدهند و بتواند رهبری دولتی دائمی را برعهده بگیرد. شاید این مسئله باعث شده تا لاپید اخیرا بر دستگاه‌های ذیربط در اسرائیل برای رسیدن به ساختار مناسبی با کمک قاهره فشار بیاورد. این نشان دهنده جدیت اسرائیل برای حل پرونده اسرا است.

این منابع تأکید کردند: شاید هم کشف واقعیت نظامیان مصری در این زمان از سوی برخی طرف‌های رقیب لاپید باشد. این منابع بعید ندانستند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل به عنوان یکی از رقبا در انتخابات آتی نقشی در این زمینه داشته باشد.

اخیرا وزارت خارجه مصر اعلام کرد که سفارت این کشور در تل‌آویو مکلف شده با مقامات اسرائیلی درباره صحت کشتار سربازان مصری در جنگ ۱۹۶۷ توسط ارتش اسرائیل تحقیق کند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی با لاپید توافق کرد که به تحقیقات کامل درباره این مسئله بپردازد.

یوسی میلمن، روزنامه نگار اسرائیلی جمعه از کشته شدن ۲۰ سرباز مصری به دست ارتش اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ خبر داد و گفت که این سربازان زنده سوزانده و در گور دسته جمعی دفن شدند.

روزنامه یدیعوت آحرونوت نیز جزئیات مشابهی را ذکر و اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی اجساد ده‌ها تن از کماندوهای مصری را در جنگ ۱۹۶۷ دفن کردند.

منابع مصری اعلام کردند: مسئولان مصری می خواهند با تحقق دستاوردی درباره پرونده اسرا به توجه بیشتری از سوی آمریکا به ویژه قبل از سفر جو بایدن به عربستان و نشست سران عرب و آمریکا و نشست آب و هوا در نوامبر در شرم الشیخ دست یابند. مصری‌ها به لاپید خوش بین هستند. آن‌ها نمی‌توانستند تعامل خوبی با نتانیاهو داشته باشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها