فارن افرز در گزارشی بررسی کرد

جنگ سایه ها در خاورمیانه؛ آمریکا چگونه می تواند مانع از رویارویی ایران و اسرائیل شود؟

برای جلوگیری از وقوع جنگ و افزایش سطح تنش در خاورمیانه، دولت بایدن باید برای دولت اسرائیل خطوط قرمز تعیین کند و بر محدودیت حملات تحریک آمیز آن پافشاری کند.

جنگ سایه ها در خاورمیانه؛ آمریکا چگونه می تواند مانع از رویارویی ایران و اسرائیل شود؟

به گزارش خبر فوری،  رابطه ایران و آمریکا و متحدان منطقه ای اش از جمله اسرائیل در حال بدتر شدن است. پایگاه فارن افرز (foreign affairs) در گزارش اخیرش به این موضوع پرداخته است. نویسندگان گزارش این پایگاه تاکید دارند که ممکن است شرایط خاورمیانه به سمتی برود که بین ایران و اسرائیل جنگی دربگیرد.

خطر جنگ از چند جناح؛ از گسترش پیمان ابراهیم تا استراتژی اختاپوس

این خطر از چند جناح وجود دارد. جناح نخست گسترش «پیمان ابراهیم» است. قرار است جو بایدن به زودی به خاورمیانه سفر کند. اسرائیل که در زمان ترامپ توانست به پیمان ابراهیم دست یافته و رابطه خود با بحرین و امارات را عادی سازی کند، حالا می خواهد از این تحفه با ارزش استفاده کرده و سطح همکاری خود با کشورهای عربی را افزایش داده و این پیمان را در حوزه نظامی نیز وارد کند. ایجاد ورژن نظامی پیمان ابراهیم آرزویی است که اسرائیل به دنبال تحقق آن است و امید دارد سفر بایدن به منطقه و افزایش غنی سازی هسته ای ایران، این امر را به زودی محقق کند.

به جز این امر که ممکن است منطقه را وارد جنگ کند، استراتژی ایران نیز می تواند اسرائیل را تحریک کند. ایران در حال خرید زمان است. مقامات دولت بایدن گمان می کنند که بازگشت به توافق هسته ای آسان ترین راه برای مدیریت مساله هسته ای ایران است. با این حال، مذاکرات مختلف هسته ای بین ایران و غرب خوب پیش نمی رود و این امر زمانی به ایران می دهد که سطح فعالیت هسته ای خود را بالا ببرد و همزمان نیروهای متحد خود را نیز تقویت کند؛ اقدامی که باعث افزایش تحریک اسرائیل شده و خطر جنگ را بالا می برد.

همزمان با این مساله، پیش گرفتن «استراتژی اختاپوس» توسط اسرائیل نیز باعث افزایش التهاب در منطقه شده است. بر اساس این استراتژی، اسرائیل از این به بعد نه فقط به مقامات و مراکز هسته ای ایران بلکه به تمام مقامات و مراکز حساس ایران حمله می کند و حوزه ترورها و اقدامات خرابکارانه اش منحصر در فعالیت های اتمی نیست. این اقدام با افزایش فعالیت هسته ای ایران باعث افزایش سطح تنش شده و ممکن است اوضاع را وخیم تر کند.

آمریکا چگونه می تواند جلوی جنگ را بگیرد؟

در این اوضاع، آمریکا باید مانع از وقوع جنگ در خاورمیانه شود. این سیاستی است که از نظر نویسندگان گزارش فارن افرز باید توسط دولت بایدن پیش گرفته شود. نویسندگان فارن افرز در این رابطه می نویسند: «برای جلوگیری از این نتایج {وقوع جنگ و افزایش سطح تنش در خاورمیانه}، دولت بایدن باید برای دولت اسرائیل خطوط قرمز تعیین کند و بر محدودیت حملات تحریک آمیز آن پافشاری کند. ایالات متحده همچنین باید یک استراتژی برای ثبات خاورمیانه ترسیم کند. این استراتژی باید چارچوبی پایدار برای جلوگیری از درگیری به وجود آورد. موثرترین راه برای انجام این کار، انعقاد یک توافق هسته ای جدید با ایران است. مطمئناً، معاهده هسته ای احتمالی آنقدر پیش نخواهد رفت که اسرائیل را راضی کند و فعالیت‌های نیروهای نیابتی ایران را نیز در منطقه متوقف کند. با این حال، برنامه هسته ای ایران را به گونه ای حفظ خواهد کرد که اقدام فوری و تهاجمی اسرائیل را غیرضروری کند و این امر همچنین احتمال اقدامات تلافی جویانه ایران در منطقه (مانند توقیف نفتکش ها) را که می تواند بازارهای انرژی جهان را متلاطم کند، کاهش می دهد.»

نویسنده فارن افرز سپس به ارتباط ایران با همسایگان می پردازد و می نویسد: «یک پیشرفت می تواند روابط ایران با همسایگانش در خلیج فارس را نیز متحول کند. تهران تلاش کرده است روابط خود را با کویت، عمان و قطر تقویت کند. ایران همچنین مشتاق بهبود روابط با ریاض و ابوظبی است. پس از پنج دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی، آتش بس در یمن اکنون وارد سومین ماه خود می شود. توافق هسته ای به این ابتکار انگیزه می بخشد. در مقابل، تحریم‌های بیشتر و حمله اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً این کشور را در مسیر خود (توافق با کشورهای عربی) متوقف می‌ کند و منطقه را در مسیری خطرناک برای افزایش تنش قرار می‌دهد.»

نویسندگان می افزایند: «حتی بدون توافق هسته‌ای، تعامل بیشتر اعراب و ایران می‌تواند مانع افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود. اما این تنها در صورتی است که یک مسیر واقعی برای بهبود روابط اعراب و ایران وجود داشته باشد. اگرچه پادشاهی های خلیج فارس از ایران می ترسند و روابط امنیتی خود را با اسرائیل عمیق تر کرده اند، اما خواهان جنگ بین ایران و اسرائیل نیستند. کشورهای عربی بیم آن را دارند که در یک رویارویی نظامی آسیب فراوان ببینند. کشورهای خلیج فارس همچنین علاقه مند به پایان دادن به درگیری های منطقه ای، به ویژه در یمن هستند و تداوم آتش بس کنونی در یمن مستلزم ادامه گفت وگوی عربستان و ایران، فارغ از سرنوشت توافق هسته ای است.»

فارن افرز در پایان گزارش خود می نویسد: «فشار فزاینده برای افزایش روابط دیپلماتیک بین ایران و همسایگان عربش و تقویت آن، فرصتی برای واشنگتن جهت تغییر جهت‌دهی امنیت منطقه فراهم می‌کند. واشنگتن از طریق همکاری نزدیک با کشورهای عربی (نه فقط امضاکنندگان پیمان ابراهیم، ​​بلکه با کشورهایی که منافع خاصی در امنیت خلیج فارس و دریای سرخ دارند) می تواند حمایت گسترده تری برای کنترل تشدید تنش بین اسرائیل و ایران ایجاد کند. این امر باید ضرورت مهار نظامی ایران را با تشویق دیپلماسی منطقه ای برای تأثیرگذاری بر رفتار آن توامان کند. اسرائیل اعراب را برای پیوستن به یک چتر امنیتی ضد ایران تشویق می کند. ایران دلایل زیادی برای منصرف کردن اعراب از این اقدام دارد. کشورهای عربی می توانند از این اهرم برای تشویق هر دو (ایران و اسرائیل) برای دست کشیدن از تحرکات مخاطره آمیز و کنترل جنگ سایه (shadow war) استفاده کنند و بایدن نیز باید از سفر خود به منطقه برای تشویق آنها به انجام این کار استفاده کند.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • نظر
    9

    خدا كنه اين جنگ زود اتفاق بيوفته و اين دوژمن بازي تموم شه...

    نظرات شما -
    • انصاف
      0

      مؤمنین به جای اینکه جلوی افزایش سرسام آور سکه و طلا که هر چند وقت باعث گرانی های افسار گسیخته می‌شوند گرفته شود ، آرزوي جنگ دارید؟ چرا همه از ایران مهاجرت می‌کنند ؟ چرا قیمت طلا در جهان در این چندین سال ۱/۵ برابر ولی در ایران ۱۵ برابر را هم رد کرده است که روی همه چیز اثر گذاشته است . چرا از زمان احمدی نژاد این مصیبت ها سرمان می آید ؟ خداوند متعال باعث و بانی های این مصیبت ها را به راه راست هدایت فرماید ان شاءالله

    • انصاف
      0

      ولی شما هم با این گذاشتن نظرات مشخص شد که یا به دنبال جنگ یا به دنبال آشوب هستید ، آیا زمان خاتمی هم ارزش پول ایران روز به روز ذلیل تر میشد ؟

    • 📄انصاف
      0

      با عرض معذرت و سپاس فراوان از خبر فوری ، از همه ایرانیان واقعی که وابسته به هیچ کشور خارجی نیستند اینجانب بنده حقیر تقاضا دارم به همدیگر افترا و تهمت و لقب مزدور و خائن نسبت ندهید و آب را گل آلود برای دشمنان نکنیم .

  • خبر
    9

    جنگ خوب است حداقل ما هم مفتیم لابلای یک مشت ساندیس خور و به نون و نوای می‌رسیم اگر هم کشته شدیم از فقر و فلاکتی که برامون درست کردن بهتر است

  • ناشناس
    24

    جنگ بشه ما بریم جنگ شهید بشیم برای مملکتمون لااقل بچه هامون به اسم خانواده شهید به نون و نوایی برسند یک مدت اینها به اسم خانواده شهید خوردند و بردند و دانشگاه رفتند و سر کار و سوریه و مکه و عتبات رفتند و ..... یک مدت هم بچه های ما مردم عادی از نون و نوای اینطوری مفت برخوردار بشوند

    نظرات شما -
    • برادر‌شهید
      7

      نه‌جونم‌اینطوری‌ها‌هم‌نیست‌ماسه‌تا‌برادر‌‌شهید‌هستیم‌
      نه‌شغلی‌به‌ما‌دادن‌نه‌تسهیلاتی‌نه‌امکاناتی‌‌همه‌اینها‌را‌
      که‌گفتی‌پارتی‌بازی‌‌شغل‌و‌امکانات‌پیدا‌می‌کنند‌‌همه‌را‌
      به‌یک‌چشم‌‌‌نگاه‌نگن‌‌

    • یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۳:۴۵
      1

      اتفاقا" بچه های این دوره زمانه هم که از خدای شان هست که هم به موقعیت و جایگاهی برسند ، متأسفم برای خودمان که با تمام کمبودهایی که داشتیم پدر و مادر برایمان فرقی نداشتند و وجود پدر برایمان با هیچ موقعیت و جایگاه و حقوق هایی قابل مقایسه نبود . ولی خودمان با سن کم آرزوي داوطلب رفتن برای دفاع از وطن را داشتیم !

    • یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۲۳:۴۵
      0

      به ناشناس ، خاک بر سر اونهایی که با این وضع چشم هم چشمی های بجه های آخرالزمانی بچه های بیشتری بخواهند که تا پدر شهید بشود بچه ها به نون و نوا و فرصت هایی برسند .

  • کیوان
    3

    کدام درگیری... این فقط وسیله ای است برای چاپیدن جیب ملت

  • احمد
    11

    این بایدن خودش دنبال جنگ نیابتی بتلافی جنگ اکراین است بعضی سران کشور ما مغز خر خوردن فکر میکنن روزی یک میلیون بشکه نفت ایران دردی را دوا میگند ایران خیلی وقت است از معادلات دنیا حدف شده و فقط گوشت قربانی است در ضمن اکثر مردم با این اوضاع ونوع زندگی متاسفانه به جنگ راضی هستند داریم اعتراضات ونارضایتی را درکف خیابان ودر گرفتار مردم میبینیم خدا بعاقبت ایران امسال رحم کند سال ۱۴۰۱ سال خیلی بدی بنظر میرسد

    نظرات شما -
    • به احمد یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲:۴۱
      0

      روسیه دو رو و چین فرصت طلب و امثال آنان جلوی جنگ را خواهند گرفت ؟ ، در ضمن اینطور که شما گفتید متأسفانه با جنگ ناراضی ها و معترض ها به گرانی های افسارگسیخته یا شهید بشویم یا اینکه به این وضع عادت کنیم .

    • انصاف
      0

      بعضی ها به فکر متلک انداختن که رئیس جمهورشان بخاطر کهولت سن زمین خورد یا آلزایمر دارد یا با القاب دیگر ... آیا ما با روسیه و چین هم اینگونه بوده باشیم چه توقعی از آنها می‌توانیم داشته باشیم ؟

  • ناشناس
    6

    جنگ بشه خوب است لااقل کشته‌ میشیم راحت میشیم از ای بدبختی

  • حسینی
    6

    هیچ جنگی رخ نخواهد داد چون هم ایران و هم اسراییل به خوبی می دانند اگر جنگی بین آنها اتفاق بیافتد هر دو نابود خواهند شد مانند دو مبارزی هستند که کسی بعد از مبارزه زنده نخواهد ماند .

    نظرات شما -
    • انصاف
      0

      ولی متأسفانه آنهایی که حل مشکلاتشان را با جنگ می‌دانند اگر راضی بشوند ؟ آنها می‌خواهند تا دیر نشده جلوی نابودی خود را که بعضی نظردهندگان مانند محمد یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۳۴:۰۵ در کتاب عهدین توسط قوم عیلامی یا طبق تفسیر ایشون ایرانی یافته و وعده الهی می‌داند را بگیرند ، اینطرف هم که دنبال فرصت و به یقین رسیدن همه و نابودی آنها را دارند . متأسفانه آرامش به ما ایرانی‌ها از احمدی نژاد به بعد نیامده ؟

  • ناشناس
    2

    جمهوری اسلامی هم همیشه میگه میخاد اسراییل را نابود بکند اسرایبل هم میخاد به ایران ظربه بزند آینده برای مردم خاور میانه خیلی سخت تر هست انشاالله که درحد حرف باشه وهیچ کدوم جنگی را شروع نکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کلاس چندمی عمو جون

  • عبدالمجید پلاسی
    3

    در زمان معین اینبار بدون واسطه و مستقیم جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی در میدان نبرد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد این امری اجتباب ناپذیر و ناگریز است.

  • جدی
    7

    رویا رویی ایران اسلامی با رژیم صهیونیستی حتمی است ؛ مگر؟!
    ---
    سران آمریکا تنها اگر بتوانند خود را از خرافات تلمودی ساخته و پرداخته ی ذهن قدرت گرای کاهنان شیاد صهیونیت رها سازند و از خود عزم راسخ همیشگی برای مهار کردن جنایتهای ضد بشری رژیم غاصب قدس و غاصب فلسطین به اثبات برسانند ؛ شاید بتوانند از رویا رویی ایران اسلامی و دلیر مردان مقاومت اسلامی جهان با این رژیم غاصب همیشه جنایتکار تا زمان پایبندی به این اصول جلوگیری کنند .

  • ناشناس
    3

    در گذشته فکر می‌کردیم بریم برای آرمان ها بجنگیم الان فکر می‌کنیم اگر جنگ بشه اگر که کشته شدیم راحت میشیم اگ هم خواستیم در کشوری پناهنده بشیم مثل آدم قبولمون میکنن و چند صبای عمرمون رو در آرامش زندگی می‌کنیم عمل آدم پا پیچ آدم میشه یک عمر مرگ را برای دیگران خواستیم حالا مرگ برای خودمون شده آرزو

  • ناشناس
    6

    حق همیشه پیروزه حتی اگه بظاهر شکست بخوره ایندگان میفهمند بازی چند چند به نفع کی بوده...شهادت هم لیاقت میخواد که به هر کسی نمیدن..برای دوستانی که پیامهای اینقدر منفی میفرستن واقعا متاسفم خیلی تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه های اونور ابی هستن

  • بابک
    1

    کاش یک نفر می گفت ما برای چی باید درگیر جنگ با اسرائیل بشویم ؟
    اسرائیل به خاک ما تجاوز کرده؟
    اسرائیل سابقه جنگ با ما را دارد ؟
    اسرائیل منافع ملی ما را ضایع کرده و به چپاول برده ؟
    کاش یک نفر به این سوال ها قبل از اینکه وارد جنگ یا تهدید و تحریم و....با اسرائیل یا هر کشور دیگر بشویم جواب می داد...

  • محمد
    12

    وعده الهی حتمی است و هیچ خللی در آن وارد نیست .
    فکر می کنید چرا اسرائیل اینقدر به هول و ولا افتاده . کمی آگاهی خودتون رو بالا ببرید . در کتاب عهدین یهودیان به یهودیان اخطار داده اند که شما به از یک طغیان بزرگ در دنیا توسط قومی نابود خواهید شد که زبانشان را نمی دانید . پرسده شده این قوم چه کسانی هستند و اشاره شده قوم عیلامی یا همان ایرانی . اونا بهتر از ما می دونند ولی ما یک ترسی مخفی در دلمان داریم که باید به یقین برسیم . اونا فقط می خواهند که در این امر تاخیر ایجاد کنند وگرنه خوب می دانند که امروز نابود نشوند چند سال دیگر و یا چند صد سال دیگر این اتفاق خواهد افتاد . صهیونیست ها نابود شوند خاور میانه که سهل است دنیا به آرامش خواهد رسید ، ان شاء ا...

    نظرات شما -
    • 2

      شستشوی مغزی شدی

    • جواب‌محمد
      1

      گیرم‌اسراعیل‌نابود‌شد‌چه‌منفعتی‌به‌ما‌دارداینو‌‌یقین‌
      بدار‌اگر‌فلسطین‌بر‌اسراعیل‌پیروز‌بشه‌‌هیچ‌اهمیتی
      به‌ایران‌نمی‌کند‌

    • به محمد
      0

      مگر به خاطر این نیست که فلسطینیان مسلمان سرگردان شده اند ؟ پس چرا در ایران خودمان صاحب زمین را مانند فلسطینیان به جرم اینکه پارتی نداشته و رشوه نداده به بهانه های گوناگون سرگردان کرده اند ؟ و قانون های جدیدتر

    • به محمد
      0

      دری وری نگو

  • ا ص
    2

    خدانکنه جنگ نشه البته اسرائیل هم جرات حمله به ایران رانداردمگراینکه پوتینک اسرائیل راتحریک کنه برای حمله به ایران تااونم مثل زمان قاجاردوباره قسمتی ازایران رابگیره توجنگ اوکراین که شکست خورد برای جبران اوکراین شمال رابگیره

  • ناشناس
    0

    همه می دانند نه ایران قادر است یک ماه بجگند نه اسرائیل خواهان جنگ . شما چطور / 30 سال است امثال برادر رضایی هر از گاهی میاد می گه قرار جنگ بشه / روسیه در جنگ به گیریپاچ رسیده ایران که هیچ / همش بازی ارباب و رعیت است و ملت خام خام / ملت فرهنگش را بالا نمی برند تا اجازه ندهد بگوید چرا از 185 کشور جهان حکومت ایران عاشق اتم هسته ای شده در صورتی که پراید ساز و هر چه داره از یک نیم قرن پیش است نه جاده جدید نه نیروگاه به روز نه پیشرفتی هنوز توان تولید روغن ندارد عشق اتم دارد

  • 77
    0

    دارن کم کم ذهن هارا آماده میکنند برای جنگ ایران واسرائیل دیگه اینهمه دشمنی یه جا باید تموم بشه
    فقط موندم آقازاده ها هم میان جنگ یا بعد جنگ میان

  • ناشناس
    1

    اول باید جلوی تحریکات کاسبان تحریم ایران گرفته شود

  • امیر1
    1

    جنگ به نفع ملت است یا میمیریم وراحت می شویم یا اینها میمیرندوباز ما راحت می شویم یا امریکا از بین می رود وباز ما راحت می شویم دعا کنید جنگ بشود

  • ناشناس
    2

    دوستان یه سوال دارم هر کی میدونه جواب بده این قاضی فاسدی که تو آمریکا هفته قبل گرفتنش به جرم فروش اطلاعات محرمانه نظامی به چین بعدشم که خودش استعفا کرد متن استعفا نامه شو تحویل ترامپ داد بعد میگن بایدن رئیس جمهوره . عجب!!!!!! تحلیلگران ایرانی خودتونو نابغه سیاست می دونین لطف کنین جواب بدین.......

  • عادل
    0

    کاش جنگ بشه از این زندگی نکبت نجات پیدا کنیم وگرنه ما از مردن نمیترسیم چون الانهم زنده نیستیم.

  • ناشناس
    0

    بله بااین وضعیت که توکشور داریم میبینیم ارزوجنگ داریم ازاینکه روزبه روزامارحودگشی امارریزش ساحتمان امارطلاق امارتصادف باهزارتا کوفت وزهرماردیگر امارفقروکدایی فحشاودزدی کورن اینهارا نمی بینند بیایید من نشونتون بدم که زندگیم بادوسه تا بچه به کجا کشیده نمیتونم حتی یک دونه اتاق احاره کنم حودم هم دارم روبه اعتیاد واحدگروعاقبت به حودگشی میرسم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها