در باب فرسایشی شدن مذاکرات هسته ای؛

برزخی به نام‌ برجام؛ سال‌های متوالی سرگردانی و تعلیق اقتصاد و سیاست

حالا دیگر می توان از "فرسایش" مذاکرات سخن‌ گفت‌. بیش از ۱۳ سال است که مذاکرات هسته ای ایران و غرب ادامه دارد و در این مدت همه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ایران دچار یک "تعلیق" طولانی شده است.

برزخی به نام‌ برجام؛ سال‌های متوالی سرگردانی و تعلیق اقتصاد و سیاست

حسین نیازبخش- در حالی مذاکرات هسته ای دوحه به پایان مرحله نخست خود رسید که بسیاری از ناامیدکننده بودن مذاکرات سخن‌ گفتند. تا پیش از این بسیاری گمان داشتند که با وساطت مورا و پیشرفت هایی که در وین حاصل شده بود، مذاکرات به نتیجه برسد اما خیلی زود، اختلافات عمیق دوجانبه از خود رونمایی کرده و ناظران و کارشناسان را از حصول توافق مایوس کرد.

حالا دیگر می توان از "فرسایش" مذاکرات سخن‌ گفت‌. بیش از ۱۳ سال است که مذاکرات هسته ای ایران و غرب ادامه دارد و در این مدت همه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ایران دچار یک "تعلیق" طولانی شده است. 

بازاری که از دستور رئیسی سرپیچی می کند 

دولت سید ابراهیم رئیسی با شعار مبارزه با تعلیق فوق الذکر به روی کار آمد. رئیسی وعده داده بود که اقتصاد، تولید و تجارت ایران معطل توافق هسته ای نباشد و این دو، مسیری جداگانه را بپیمایند. با این حال، بعد از گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم مشخص شد این ادعا به واقعیت ارتباطی ندارد. اگرچه ابراهیم‌ رئیسی دولت حسن روحانی را متهم می کرد که اداره کشور را معطل توافق هسته ای و برجام کرده است اما خود او نیز دقیقا همین مسیر را طی کرد و همه فعالیت های کشور را در حالت تعلیق قرار داد تا نتیجه مذاکرات وین و دوحه مشخص شود.

البته دولت رئیسی عمدا وارد این مسیر نشد. تغییرات اقتصادی و ارزی سال جاری نشان داد دولت قصد دارد بدون توجه به‌ نتیجه مذاکرات، تغییراتی اساسی در اقتصاد به وجود بیاورد. با این حال، بازار همچنان منتظر نتیجه مذاکرات است. با وجود این مساله که اقتصاد ایران از جهات مختلف به دولت وابسته است و ما هنوز به اقتصادی آزاد و خصوصی دست نیافته ایم اما بازار نشان داده که ارگانیسم زنده ای است که مستقل از دولت و سیاست هایش فکر می کند و به  تصمیمات دولت واکنش نشان می دهد. رفتار بازار نشان می دهد که نتیجه مذاکرات برای قلب تپنده اقتصادی کشور مهمتر از هر چیزی است. کاهش نرخ ارز بعد از اوج گرفتن مذاکرات وین، افزایش مجدد آن بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات، کاهش مجدد نرخ ارز بعد از آغاز مذاکرات دوحه و توقف و افزایش آن بعد از پایان زودهنگام مذاکرات به خوبی نشان می دهد که بازار چه نسبت و ارتباطی با مذاکرات هسته ای دارد. 

سیاست تعلیق و آسیب هایش 

سیاست و اقتصاد ایران به شدت به مذاکرات هسته ای وابسته شده است و از آنجا که مذاکرات دچار فرسایشی حدودا ۱۳ ساله شده است، می توان مدعی شد که سیاست و اقتصاد ایران وارد عصر "تعلیق" شده است. تعلیق کلیدواژه ای است که به بهترین نحو می تواند وضعیت فعلی کشور را نشان دهد. این تعلیق در ۱۰ سال اخیر شدت گرفته و روز به روز عمیق‌تر می شود.

سیاست و اقتصاد تعلیقی می تواند آسیب زا باشد. شخصی که در زندگی خود دچار تعلیق است، نوعی "خوف و رجاء" نسبت به آینده دارد. این شخص همیشه منتظر است تا ببیند در آینده چه اتفاقی می افتد. همه تصمیمات این فرد هم بر اساس همین انتظار گرفته می شود. اگر دوستی از این شخص بخواهد به سفر بیاید قبول نمی کند چرا که منتظر است اتفاقی که مد نظرش است بیفتد و سپس کارهای دیگرش را پی بگیرد. این فرد کارها و فعالیت های بلندمدتش را پیگیری نمی کند و همه را زمین می گذارد تا اتفاقی که منتظرش است بیفتد. در زندگی فرد منتظر همه اقدامات کوتاه مدت هستند و همه چیز موقتی است. 

اقتصاد و سیاست دچار تعلیق نیز دقیقا رویه فرد منتظر را پیگیری می کند. تعلیق مانع از اقدامات بلندمدت، تاثیرگذار و اساسی می شود. کشور دچار تعلیق فقط سیاست های کوتاه مدت، حیاتی و زودگذر را دنبال می کند و فعالیت های بنیادی و پایه ای و توسعه محور را کنار می گذارد تا بعد از رفع تعلیق انجام دهد. در این جامعه، توسعه، پیشرفت و جهش ممکن نیست چرا که همه این دستاوردها مستلزم برنامه ریزی طولانی و اقدامات بلندمدت هستند و تعلیق مانع از اقدام بلندمدت می شود. 

گذر از عصر تعلیق، سیاستی واجب تر از نان شب 

تعلیق بزرگترین آسیب را به اقتصاد و سیاست ایران می زند. تعلیق کنونی حاصل بحران برجام و توافقات هسته ای است. نهاد بازار منتظر است تا نتیجه مذاکرات را ببیند و بعد شروع به فعالیت های اصلی اش کند. با طولانی شدن دوره تعلیق اما فعالیت های بلندمدت اقتصادی و سیاسی کان لم یکن شده و کشور فقط به فعالیت های روزمره می پردازد و چون‌ فردی شده که شعار "دم را غنیمت شمار" می دهد و تنها پی لذات کوتاه مدت و آنی است.

با این وضعیت، واجب است سیاستمداران هر چه سریع تر پرونده هسته ای را به سرانجام رسانده و کشور را از فضای تعلیق خارج کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • ناشناس
    0

    برزخ نیست دکانیست برای سرگرم کردن و چپاول ملت ایران از داخل وخارج ......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      متاسفانه هنوز بعضی ها نمی دانند ایران چند قرن است که مستعمره پنهان قدرت های جهانی است. تا حالا از خود پرسیده اید کشوری که مهندسان و اساتید فاسد و بی سواد آن عاجز از تولید نوک خودکار هستند ، چگونه توان تولید نیروگاه و انرژی هسته ای و غیره را دارد؟؟!! جز اینکه به بهانه دست یافتن به این انرژی باید ایران غارت و تحریم و ویرانه شود.
      اصلاح طلب اصولگرا سطلعن طلب ترامپ گرا همه با همند ایران تنها. همه با همند مردم تنها..

  • ایمان
    0

    باورم نمیشه من به عنوان یک جوان این مملکت۱۵سال از عمرم فقط به خاطر توافق برجام بر باد رفت وهی اخبار برجام پشت اخبار....
    مثال ما شده مثل کسی که روی گنج خوابیده ولی نقشه گنجی واهی پیدا کرده به دنبال اونه ولی وقتی میره دنبال گنج ؛گنج خونشو میدزدن و اون نقشه گنج قبابی عم نقشه دزدان دریایی بوده برای دزدین گنج اون مرد.
    خداییش از بس خبر برجام شنیدم خسته شدم بابا رها کنید این بازیو داخل رو مدیریت کنین کفایته

    نظرات شما -
    • به ایمان
      0

      ایمان جان شریک دزد رفیقه قافله

  • 6

    حرف شما درست ولی شما که میتوانید قرارداد بنویسید چرا در آخر کار فرمودید که بخشی را نخوانده امضا کردم و معنی بعضی کلمات ضمائم را اشتباه فهمیدم شما و جانشینان بی سواد تر از خودتان منافع فردی و گروهی خود را به منافع ملی ترجیح دادید بهتر است به گوشهای بر وید و استغفار کنید از ظلمی که به این ملت مظلوم طی سالهای متمادی روا داشته اید و نان را به نرخ روز خورده اید....

  • ناشناس
    0

    ابزار سرگرمي

  • حامد
    1

    بعد از تجربه ۴ دهه باید فهمیده باشیم که آنچه طی بیش از ۴۰۰ سال به عنوان مانیفست سعادت دنیا و آخرت به مردم ایران ارایه و تبلیغ شد غالباً مبانی موهوم، خرافی و مبتنی بر اخبار غیبی بوده و هیچ مناسبتی با عقل، علم و مصلحت عمومی نداشته است. بدیهی است اداره کشور با چنان دیدگاهی. چه نتیجه ای در بر دارد، برجام هم یکی از آنها، تا چنین فلسفه فکری در جامعه و سیاست حاکم است، انتظار هیچ گشایشی نداشته باشید.

  • ناشناس
    2

    بدون ب نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریمهای هسته ای اقتصاد ایران همچنان در برزخ و رکود اقتصادی بسر خواهد برد و شعار گره نزدن مداکرات هسته ای ب سفره مردم صرفا در حد حرف و شعارهای تلیغاتی ست و چرخ اقتصاد یک کشور ۸۰ میلیونی را نمیتوان با زدو بند و تجارت زیرزمینی محدود، سرعت بخشید

  • ناشناس
    0

    سال ۵۷ انقلاب شد.بلا فاصله همه چیز کمیاب شد.
    گفتندمگر نمیبینید انقلاب شده و همه با ما دشمنند.
    بعد جنگ شد. تا میخواستی حرف بزنی!!
    میگفتند مگر نمیبینی جنگه!!
    جنگ تموم شد.
    تا خواستیم حرف بزنیم. گفتند تازه جنگ تمام شده .فرصت میخوایم . نمیشه که خرابی‌های ۸ سال جنگ رو تو چند ماه درست کرد!
    فرصت داده شد . رفاه و آسایس مردم تبدیل به آرزوی دست نیافتنی!!
    حالا هم بهانه تحریم..
    اگه این بهانه نباشه که باید به مردم جوابگو باشن.

    نظرات شما -
    • رضا..
      0

      گشادترین کلاه به قدمت چهار دهه سر ملت ایران رفت.

    • رضا..
      0

      با همین فرمون که فعلا دست رییسی است ادامه دهید از پسته و گردو و بادام که مدتهاست از سفره مردم محو یا کمیاب شده کم کم برنج و گوشت و مرغ و روغن و نان و انواع میوه هم داره از سفره ها محو یا کم رنگ میشه. عجب مملکتی ساختید. رفاه و عشق و حال برای 4 درصد و فشار و تحریم و تحقیر و تبعیض و.... برای 98 درصد.

  • ناشناس
    0

    ملتی که قدر نعمت الهی را نداند و دنبال خرافات و عقاید موهوم باشد سرنوشتش همین طور است.
    خلایق هرچه لایق

  • نون خ
    0

    بازار ودکانیست که برای عده‌ای کاسب تحریم باز شده‌است و آنچنان سود نامشروع وسر شاری دارد که به هیچ وجه حاضر نیستند آن را از دست بدهند،ضمنا فشار وسختی بر مردم وملت و ماکت هم از نظر این عده هیچ اهمیتی ندارد

  • ناشناس
    0

    برزخی به اسم جمهوری اسلامی ...برجام یک مشت از خروارها ندانم کاریه

  • عبدالله
    0

    اگر برای ملت برزخ است برای کاسبان تحریم بهشت برین است . فعلا که همه ارکان قدرت هم در دست کسانی است که از اول برجام را سم و شر مطلق می دانستند پس راحت سر بر بالین مرگ تدریجی می گذاریم وما را به خیر جوان نماز شب خوانی بنام علی باقری نیست چرا که او قبلا ۱۲ سال به همراه استاد اعظمش جناب جلیلی مسئول همین پرونده برجامی بود و تنها دستاوردشان چند عکس عکس یادگاری با خانم اشتون بود و امر به معروف اروپائیان به رعایت حجاب و پرهیز از منکرات .

    نظرات شما -
    • به عبدالله
      3

      جناب عبدالله خودت کاسب تحریم هستی سنگ کاسبان تحریم به سینه میزنی بخاطر همین مرگ بر آمریکا میکنی

  • ایرانی
    2

    با این وضعیت، واجب است سیاستمداران هر چه سریع تر پرونده هسته ای را به سرانجام رسانده و کشور را از فضای تعلیق خارج کنند؟؟؟؟؟ خخخخ
    واقعاً گزارش از این سطحی تر و یکجانبه تر نمی شد؛ از فضای تعلیق خارج کنن؟؟؟؟ مهندس که گزارش رو نوشتی! بگو چطوری خارج کنن که سود اقتصادی تأمین بشه؟ وگرنه آقایون هم که می دونن باید خارج کنن

  • ناشناس
    0

    منی که در طبقات پایین جامعه هستم میبینم که
    چگونه طبقات زیرین دارن نابود میشوند
    و متاسفانه کسانی که در طبقات بالاتر قرار دارند
    یا خودشان را به ندیدن میزنن
    یا واقعا نمی بینند
    دردآوره وقتی میبینی سیل سیل مردم دارن گدایی میکنند
    درداوره وقتی میبینی زنی که سالها با سربلندی زندگی کرده
    الان باید چادر رو سرش بکشه و جای بشینه گدایی کنه
    بچه یی چند ساله به جای بازی کردن مثل بقیه هم سن و سالانش
    سرچهارراها گدایی کنه
    چه کسی پاسخوگست
    چه کسی مسبب این وضع است
    مردم
    انقلاب
    نظام
    آمریکا
    اروپا
    چین و روسیه
    واقعا چه کسی مسول است؟

  • ناشناس
    1

    بهتر است بگوییم برزخی به نام جمهوری اسلامی

  • ایرانی
    0

    واقعا لازم است تکلیف برجام مشخص شود آره یا نه؟

  • ناشناس
    0

    در عوض در این مدت اقتصاد کاسبان تحریم خوب چرخیده .

  • ناشناس
    0

    خدا لعنت کند باعث و بانی فقر و بدبختی مردم را

  • امیر
    0

    انصافا ذره ذره کشتن ما نهایت بی انصافیست جوونیمون سوخت رفت تنها نصیبمون از زندگی شرمنذگی پیش زن و بچه شده ،دیگه موندم این چرخ به گل نشسته زندگی را چطور بچرخوندم فشنگ که به اندازه کافی وجود داره حداقل خلاصمون کنید جرات خودکشی نداریم.

  • محمد
    1

    مذاکرات هسته ای از زمان هاشمی بوده فقط اسمش عوض شده .وهمیشه هم بی نتیجه بوده و خواهد بود.
    انقلاب اسلامی یعنی جنگ با جهان علم

  • نامشناس
    0

    نمى دانم چطور بعضى ها هنوز چشمشان به روى واقعيت ها بسته اند ومشكلات مردم وجامعه را نمى خواهند ببينند ،وحمايت كور كورانه مى كنند مگراين دنياى چندروزه چقدر ارزش دارد كه انسانيت را بفروشيد

  • مرت۶
    0

    چهل ساله که کشور داره غارت میشه پول ملت بدبخت را یا دارن میدن به آمریکایی ها یا میدن به روس ها یا میدن به گدا گشنه های کشور های فقیر عربی و آفریقایی یه مشت بی سواد شیاد پست های مهم کشور داری را به دست گرفتن کشور را کردن میدان بازی خودشون توف تو روشون

  • ناشناس
    0

    حکومت دست نا اهل بیافتد غیر از این نباید انتظاری داشت اینها چطور در قدرت هستند نه علمی نه سوادی نه سیاستی غیر لج بازی هیچ هنری ندارند یک ملت گرفتار بی تدبیری یک عده نفهم گیر افتاده خدا چرا اینها را هدایت نمی کند

  • ناشناس
    1

    دروغ نگوید ایران مسعمره هست دولت روحانی تمام قد طرفدار غرب بود و کار رو با امریکا بست امریکا اون خوی ارباب منشی در سر دارد تسلیم بی قید شرت می خواهد که بعد از تسلیم مثل لیبی بسر ایران بیاورد انگار از تاریخ چند سال پیش درس نگرفتید امریکا خیال می کند یک خورده دیگر ایران رو در تحریم نگه داریم کارش تمام است

  • ناشناس
    0

    میتواند شر تحریم و لغو برجام از سر ایران بزدارد، برجام احیا کند و توافق کند حتی اگر بایدن تضمین ندهد/ یک سری تحریم چه با برجام و چه بی برجام خواهد، عدم احیای برجام، خواست مافیا و دشمنان مردمان فقیر ایران تست/ برجام احیا کنند، اما دیگر حواسشان باشد که در دنیایی که بلوک سرمایه داری سلطه دارد و با ابزارهای نظیر سوئیفت... گلوگاه تبادلات بانکی میگیرد، اول باید مثل چین قدرت اقتصلدی شد و بعد ادعا کزد، هر چند چین هم ان قدر عاقل هست به فکر متافع ملی اش باشد و دنبال دشمن تراشی و ستیز با بلوک غرب نباشد و با چراغ خاموش دارد استقلال اقتصادی پیش می برد/ کشوری یک درصد اقتصاد دنیا نیست و این همه وابستگی به خارج و جولانگاه مافیا است، خودش به باتلاق استکبار سرمایه داری نمی اندازد، یک عده تندرو شکم سیر به ظاهر انقلابی کشور به باتلاق تحریم انداختند و چون آخورشان به مال مفت بیت المال بند است و برای فقرا غهمیتی نمیدهند هی تنش افرینی میکنند

  • ناشناس
    0

    اصولگراها وتندروها که میگفتند اقتصاد را به برجام گره نخواهند زد کجایند ! اون جناب رییسی که میگفت ما گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران کجاست !معلوم شد هیچ کاری از دستشون بر نمیاد الان هم اقتصاد به برجام گره خورده وهم گشت ارشاد برای مردم هست نه مدیران

  • کوروش کبیر
    0

    مردم واقعا تحت‌ فشار هستند. خدا یک عقل و شعوری به مسئولین اعطاء کند ان شاء الله.

  • ناشناس
    0

    اقا پشت پرده خصوصی سری مذاکره انجام بدهید اگر توافوقی حاصل شد بیاید بطور رسمی در دوحه یا وین پای میز مذاکره تا دنیا بداند هر بار می روید پای میزه مذاکره توافوق حاصل نمی شود و بازار دست خوش بی تدبیری شماها هست دلار هی می رود بالا الان تا مذاکریی در کار نیست دلار هم روی قیمت ایستاده با یک رفت امد عرض را گران می کنید بسه دیگر اگر توان مذاکره ندارید مردم چه گناهی کردند اینقدر چوب بی تدبیری شما بخورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها