مذاکرات مُرد، زنده باد مذاکرات! / چرا باوجود بن‌بست در گفتگوهای هسته‌ای، مذاکرات ادامه می‌یابد؟

گفتگوهای دوحه براساس خبرهای غیررسمی و شواهد دیپلماتیک به بن‌بست رسید. درست مانند گفتگوهای وین در ماه‌های گذشته. اما چرا هنوز طرفین گفتگو از ادامه مذاکرات سخن می‌گویند؟

مذاکرات مُرد، زنده باد مذاکرات! / چرا باوجود بن‌بست در گفتگوهای هسته‌ای، مذاکرات ادامه می‌یابد؟

گفتگوهای دوحه در اوج ناامیدی نسبت به احیای برجام برگزار شد. سه ماه بود که مذاکرات وین متوقف شده بود و در هفته‌های گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پس از سالها علیه ایران بیانیه داد. تهران هم به تلافی، نظارتهای آژانس را محدود کرد.

در این بین تنش در روابط ایران و اسرائیل به اوج رسیده و گفتگوهای منطقه‌ای هم چندان با سرعت پیش نمی‌رفت.

در چنین شرایطی، سفر دیپلمات اروپایی به تهران امید به توافق را بیشتر کرد. امیدی که در کمتر از ۴۸ساعت در دوحه به ناامیدی رسید. طرف ایرانی، آمریکا را متهم به یکدندگی کرد و آمریکا و تروئیکای اروپایی هم در نشست شورای امنیت که یک روز پس از پایان مذاکرات دوحه در نیویورک برگزار شد، ایران را متهم به درخواست‌های فرابرجامی کردند.

روشن است که چند موضوع مهم، مانع توافق است. اول، ادعاهای جدید آژانس براساس گزارش‌های منابع صهیونیستی، دوم، تضمین‌خواهی ایران درباره عدم بازگشت تحریم‌ها، سوم قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی و در نهایت، بحث‌های موشکی.

با اینکه این اختلافات مدتهاست به پرانتز باز توافق هسته‌ای تبدیل شده‌اند، اما طرفین نسبت به بسته شدن این پرانتزها ناامید نیستند. برای همین، مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل گفته، پس از سفر جو بایدن به منطقه خلیج فارس، مذاکرات دوحه از سرگرفته می‌شود.

فشار جنگ اوکراین بر بازار انرژی، تهران را امیدوار کرده، اروپای تشنه نفت ایران، واشنگتن را وادار کند تا له ایران امتیاز بدهد. بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی در آژانس و خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی همان امتیازاتی است که ایران امیدوار است با سیاست "صبر استراتژیک" به آن برسد.

واشنگتن اما با نگاهی به اقتصاد تحریم‌زده ایران و کاهش مداوم ارزش ریال، می‌خواهد از کشورمان امتیازات بیشتری بگیرد. آمریکا امیدوار به تاثیر تحریمها، دنبال توقف برنامه هسته‌ای و محدودسازی برنامه موشکی کشورمان است.

به این ترتیب هرچند ایران و آمریکا تا به حال نتوانسته‌اند به توافقی محکم‌تر از برجام بازگردند، اما هردو طرف امیدوار به موفقیت در این زمینه هستند و بنابراین پایان برجام را اعلام نمی‌کنند.

برنده بلاتکلیفی در مذاکرات، فعلا چین و روسیه هستند که یکی نفت ارزان می‌خرد و دیگری رقیب تازه برای طلای سیاه خود در بازار جهانی نمی‌یابد؛ و بازنده، اروپایی که هر روز بیشتر تحت فشار در بازار انرژی است و چاره‌ای جز واسطه‌گری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا ندارد

 

جو بایدن می‌داند که اگر پیش از انتخابات کنگره بتواند از ایران امتیاز بگیرد، موضع نامزدهای حزب دموکرات را در این انتخابات تقویت خواهد کرد و دولت رئیسی هم در داخل کشور بخوبی آگاه است که اگر واشنگتن را به امتیازدهی فرابرجامی وادارد، در افکارعمومی محبوبیت بیشتری خواهد یافت.

به این ترتیب باینکه مذاکرات هسته‌ای فعلا بی‌نتیجه مانده، ولی تهران و واشنگتن با صبوری خاصی دنبال تداوم گفتگوها هستند تا بالاخره یک طرف این بازی تن به مصالحه دهد.

از یاد نبریم که برنده این بلاتکلیفی، فعلا چین و روسیه هستند که یکی نفت ارزان می‌خرد و دیگری رقیب تازه برای طلای سیاه خود در بازار جهانی نمی‌یابد؛ و بازنده، اروپایی که هر روز بیشتر تحت فشار در بازار انرژی است و چاره‌ای جز واسطه‌گری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا ندارد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • سرداراذربایجان
    10

    بازنده اصلی تحریمها ما ایرانیان هستیم که وقتی شب می خوابیم تا صبح خوابمان نمی ره که فردا چکار کنیم تا شرمنده بیش از حد خانواده نشیم و برنده اصلی این تحریمها باز ایرانیان هستند شب تا صبح چرکه به اموال باد آورده خود می‌اندازند درود بر کاسه لیسان تحریم

    نظرات شما -
    • 🗒
      1

      متاسفانه بعضی ها به سوظن خود به بایدن و حتی قطر که به خاطر حسن نیت ایران در محاصره و تحریم توسط عربستان ، خود قطر میخواهد جبران کند نه اینکه آمریکا به برجام احتیاج مبرم داشته باشد و وقتی به آمریکاییها طوری فهمانده اند که آرزوی تکه تکه شدن آنجا به چند ایالت و کشور را دارند و به جای اینها رابطه اقتصادی بین شرق و آمریکا به جز کره جنوبی در شرق و فرانسه و امثال آن که فقط به درد صادرات نفت نقدی میخورد داشته باشیم و به بایدن فرصت دهیم تا به تصویب سنای آمریکا برساند . البته اگر کاسبان تحریم و دلالان سکه و طلا و مسکن و رانت خواران خودرو بگذارند ؟
      با بیشتر گرفتن مالیات هم که دوباره قیمت ها بیشتر میشود ؟

    • به ادمک
      42

      به ادمک ّ: یقینا به بایدن سو۶ظن شدیدی داریم زیرازیر حرف قبل ا نتخاباتش زد مبنی بر ورود سر یع به بر جام !!!

    • به آدمک شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۲:۴۹:۲۸
      0

      تا آخر متن را خواندید ؟ نتیجه سوءظن شدید داشتن بهتر است یا گره تضمین و تصویب تحریم ها توسط کنگره را باز کردن ؟ در ضمن به خاطر مذاکره غیرمستقیم که بایدن را بخاطر ترامپ مقصر دانستید طولانی شده !

  • پیشگو
    47

    باید یه چیزی برای سرگرمی مردم باشه دیگه!

    نظرات شما -
    • به پیشگو جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ۱۹:۳۱:۲۵
      0

      شما چرتکه ات را بینداز دلال تحریم و متلک بینداز ؟ با این متلک و آسوده خاطر جواب دادنت !

  • امین حامی
    2

    سلام.‌‌اینکه مذاکرات ادامه داره خوب معلومه چون پراید ۲۰ میلیونی شده ۲۰۰ میلیون باید بشه ۵۰۰ میلیون و اینکه گوشت گوسفندی کیلویی ۲۸ هزار تومان شده ۲۲۰ هزار تومان باید بشه کیلویی ۴۰۰ هزار تومان - خونه ای که در اتوبان اهنگ یا اتوبان محلاتی فعلی که متری ۳ میلیون تومان بوده شده متری ۲۳ میلیون تومان باید بشه متری ۴۰ میلیون تومان و و و و و ............به همون خدایی که ما رو افرید به همون امام حسین قسم که برای لب تشنش گریه میکنیم به همون شمشیر امام علی قسم با این مردم بد کردید بد تا کردید به بیراهه رفتید شرمنده ام بگم که توبه هم کنید دیگه فایده نداره ......چه کردید با ملتی که مثل کوه پشت هم بودند ولی الان فقط و فقط پول پول پول ..........خستمون کردید و و و ...........

  • رضا
    2

    فعلا که بازنده ملت ایران و برنده کاسبان تحریم هستند

  • ایرانی
    59

    اگر جنگ روسیه به زمستان آتی بکشد چه آمریکا بخواهد وچه نخواهد تحریم نفتی دیگر جایی ندارد

    نظرات شما -
    • به ایرانی
      5

      خودت ایرانی نیستی لبنانی هستی مزدور

    • ب ناایرانی
      5

      امثال تو جماعتی بیوجدان ومتوَهم ومزدورهستید

    • ناشناس
      1

      همینطور دو سه سال ادامه بدین تا ترامپ بیاد تکلیف شما رو روشن کنه.

    • به مدعی مزدور بودن
      5

      آخه این چه ربطی به مزدور بودن من داره!؟ الان دوساله بایدن وایران میخوان به برجام برگردن یا نمیشه یا نمیزارن یا زورشون نمیرسه یا تظاهر میکنن. حال اگه این کش دادن ها سه ماه دیگه طول بکشه قیمت نفت نجومی میشه اونوقته که کشورهای اروپایی مجبورند تحریم نفتی ایران رو بکنند.

    • به مدعی مزدور بودن
      0

      خودت شکمت سیره مزدور شریک دزد رفیقه قافله

  • ناشناس
    8

    یادتان رفت از رسانه های نان به نرخ روز خور که با هر عطسه یک مقام سیاسی خارجی سعی میکنند با پوشاندن واقعیات و بد بختی مردم ایران تحلیل های آبکی بنویسند و مردم را به سراب و توجیه وضع موجود کمک کنند نام ببرید نصف هیزم جهنمی که مردم در آن میسوزند توسط همین رسانه ها و مفسرین ماله کش که خود را به خ.یت زده اند تهیه میشود ما اگر رسانه های شجاع و غیر مزدور داشتیم هیچگاه این برزخ ادامه نمییافت به قول شاعر----------به یزدان اگر ما خرد داشتیم----کجا این سرانجام بد داشتیم...

  • بازد
    12

    بازنده اصلی ایران است ..دقیقا زمان فتحعلی شاه قاجار .باانگلیس پیمان بست بر علیه شوری .انگلیس پیمان شکنی کرد ..با فرانسه پیمان بست وفراسه هم پیمان شکنی کرد .مجبور شد عهد نامه ترکمن چای وگلستان رابه پذیرد .حالا امریکا همان شوروی است .

  • ناشناس
    1

    ایول سردار

  • ناشناس
    2

    چون سرمردم را گرم کنند

  • ناشناس
    1

    گفتین برنده چین و روسیه هستن و بازنده اروپا
    نفرمودید ایران که نقش اصلی در مذاکرات ایفا می‌کنه جز کدوم دسته بازنده یا برنده
    البته فکر کنم ایران هنوز داره سیولات جواب میده و هنوز برگه امتحانی تحویل نداده

  • ناشناس
    1

    برجام خیلی وقته شده نمایش، کسی هم برای مردم ایران دلش نمیسوزه، بدبختی را فقط مردم ایران تحمل می‌کنند برای هیچ و پوچ، بیخود هی از بیت المال خرج نکنن برای رفت و آمد مذاکرات برجام زمان اوباما150میلیون دلار ایران گرفت چه فرقی در زندگی مردم کرد که حالا با نگم توافق کنن زندگی مردم از قری که درست کردن دربیاد؟

  • ناشناس
    31

    تنها تضمین برای پایبندی طرفهای غربی به برجام، حفظ ذخایر اورانیم در ایران و زیر نظر آژانس است. با این کار هیچکس در امریکا جرات خروج از برجام را نخواهد داشت.

  • ناشناس
    0

    چرا مذاکرات ادامه یابد.؟
    مذاکره‌ی وجود ندارد!!
    همش فیلمه برای سرگرم کردن مردم.!
    تازه برفرض هم مذاکره وجود داشه باشد!
    گیریم نتیجه‌ای هم حاصل بشه!!!!!
    چه تظمینی هست که فردا یه تند رو از داخل حرفی نزنه! و همه چی رو خراب نکنه!!

    نظرات شما -
    • 2

      زمان روحانی همه چی خوب پیش رفت شب مذاکره سپاه موشک فرستاده روش نوشته ما اسراییل را نابود میکنیم این یعنی چه این توهین به دولت بود این توهین به ۱۰سال سختی مردم بود العان که همون تندروها شدند مسعول مذاکره

    • ناشناس
      5

      به کاربر۱۱:۱۱
      دقیقا👌👌👌👌
      منظور من هم همینه.!!
      بنده هم اتفاق قبلی رو بیان کردم.
      اگه قرار بود برجام . برجام باشه . در دولت قبلی شده بود

  • ناشناس
    0

    بازنده فقط ملت ایران است و برنده هم فقط چین روسیه و اسراییل هستند،

  • کلاغ پر
    3

    اونا که سوار خر مرادند ما هم سرگرم به امید واهی .........

  • متین
    0

    بس کنید مانع تراشی نکنید سریعتر کار رو تمام کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینا تا ملت را به خاک سیاه ننشانن و کشور رو نابود و تاراج. نکنن بس نمیکنن

  • سما
    1

    دیگه خداوکیلی نه امیدی واسمون گذاشتین ونه جونی واسه زندگی کردن.رُسمونو کشیدین.خونه خریدن شده رویا ماشین خریدن شده رویا.بازم بره بالا همه چی
    به درک
    مگه ملتی هم مونده واسه نجات دادنش؟

  • ناشناس
    1

    گاش مسُولین درد مردم داشتند مثل مردم زندگی می کردند اون وقت مردم بودن که راضی نپی شدن به امتیاز دادن کسانی که تصمیم گیرنده هستند هیچ مشکلی ندارند اصلا تواقوق حاصل نشود پنجاه سال ادامه پیدا کند گوشت بشود کیلوی یک ملیون

  • ناشناس
    0

    الکی ،خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    0

    چون مثل همیشه ملت باید سرکار باشند

  • مصطفی
    24

    مذاکره برای دریافت حق ماموریت سفرهای خارجی و تفریح است.
    اگر به توافق برسند یعنی تسلیم ایران و تعطیلی
    نیروگاه سازی و کمبود برق و بازگشت به دوران
    پارینه سنگی

    نظرات شما -
    • به مصطفی
      0

      مصطفی جان حاشا مکن من میدونم دستت با کاسبان تحریم تو یک کاست مزدور

  • ناشناس
    0

    رسوایی دودستگی درنظام ما باعث اینهمه مشکلات است که جزمردم کسی تاوان اون رونمیده!
    اگر مذاکره خوبه چراآقایان تمومش نمیکنن.
    واگر بده غلط میکنن هرسال یه مذاکره جدید رو رودنبال میکنن.
    این دوروییها راجمع کنید.

  • حمید عسکری
    4

    پس از اتمام نظرات در مذاکره،متن اماده امضا باید به طرفین داده شود تا در صورت امضا عملیاتی شود.
    بنظر میرسد امریکا با دعوت به مذاکرات متعدد دو هدف دارد
    ۱_ فشار مضاعف بر بازار ایران و گرانی افسار گسیخته کالا ها ناشیداز شوک های مکرر
    ۲_فشار مردم بر مسئولین افزایش یافته تا تحت فشار مجبور به امضای توافق بدون ضمانت اجرا شوند.
    بنظر شرکت در جلسه بعدی فقط در صورت تبادل امضا ها می بایست صورت پذیرد .در غیر اینصورت توجیه پذیر نیست.

  • ناشناس
    0

    امضاء برجام شمشیر دو لبه علیست که ی مرد پیدا بشه برداره و گردن کاسبان تحریم بزنه

  • آریو
    2

    بیچاره دموکراتا با هزار التماس میخان تا قبل از نوامبر(انتخابات میان دوره ای) ک باحتمال زیاد خاهند باخت و کنترل مجالس از دستشون درخاهد اومد ب رفقای حوزویشون ی تنفس مصنوعی وکلی پول مفت بدن منتها این ور میز براشون سوتفاهم ایجادشده

  • ناشناس
    0

    سلام رئیسی دلخوش به برادر پوتین نشسته فکر کرده چون نفت گران است می تواند خارج از برجام خواسته هایی داشت باشد از جمله 100 نفر از مسئولین قبل فعلی و از جمله خروج سپاه از تروریست و تحریم دلخوش از امریکا امیتاز بلاتر از روحانی بگیرد که قبلاً نهاد رهبری و چند جا از لیست سیاه امریکا خارج کرد توسط روحانی خارج شده حال چه می شود تا یک ماه به ایران وقت دادن فقط درباره برجام مذاکره هسته ای داریم نه بیشتر نه کمتر / بعد احتمالاً میانجیگری می شود یک ماه یعنی تا مهر تمدید می شود مگر اینکه اتحاد اسرائیل با عربستان و غیره شکل بگیرد و پیمان ابراهیم به 10 کشور عربی برسد اون وقت ایران برجام امضا می کند و حتماً تا مهر ماه سپاه در لیست سیاه امریکا می ماند چون انتخابات مجلس سنا امریکاست بعد از آن چون نمایندگان هم پیمان ترامپ جمهوری خواه زیاد و مجلس به دست می گیرند صددرصد پرونده اتمی سپا به شورای امنیت سازمان ملل توسط ماش زده شده و تحریم ها بغیر از ترامپ تحریم جهانی باز می گردد و مرگ برجام خوانده می شود پس رئیسی دلخوش به مشاورین بی سواد و پوتین دوست . داره فاتحه اقتصاد و پیشرفت می گیرد اقتصاد برشکسته خواهد شد و رئیسی درگیری و جنگ هدیه به ملت و پرواز مسکوا ب روسیه تقدیم مسئولین می کند و احتمالاً حمله به مراکز هسته ای سیصد تومان بسته ای با حمایت پیمان ابراهیم و امریکا توسط اسرائیل صورت خواهد گرفت چه بخوایم چه نخوایم ادامه پیروی از خط رئیسی یعنی نابودی برجام و سقوط ریال به حلبی روغن 4 کیلویی به 5میلیون تومان این خط این نشان / مرگ اینکه چرخش و مصلحت عقلانی گرفته شود طناب رئیسی یعنی ایران عقب مانده و ساختن بهشت عربی ما شدیم برده اتم و رئیسی گویا اشرف مخلوقات ایرانی هیچ ارزشی برای مسئولین ندارند چون هم قدرت دارند م به اندازه خودشان نفت صادر می کنند پناه گاه دارند مسکوا تقی به توقی شد دلار خاوری برد و پرواز ماهان به مسکو و خاوری به مسئولین می پیودد مرسی که تمام 85 میلیون ایرانی گدا فقیر و روانی کردین سپاس رئیسی کاست بده ...

  • ناشناس
    1

    بعضی افراداز روی نااگاهی و بعضی مغرضانه به منافع کشور فکر نمی کنند!!اگر توافقی مانندبرجام سابق بدون راستی ازمائی لغو کلیه. تحریم ها. وتضمین برای عدم خروج از توافق در ایند ه امضا شود هیچ منافعی برای ایران نخوا هد بود ویک برجام بی خاصیت دیگری بوجود می ایدو همین افراد در اینده دراعترا ض برای امضایش گوش فلک.ر ا کر می کنند !!

  • کيان
    0

    از ترس شون هست که مبادا مردم پول نقدشون رو بکنن ارز و طلا آن وقت دولت سید مظلومان فلج میشه

  • شیرتوشیر
    0

    چون نان و آب کاسبان تحریم در همین کار است

  • 0

    جمهوری اسلامی برای همه دنیا سود دارد به غیر از مردم ایران

  • ناشناس
    0

    تا تیم مذاکده کننده احمدی نژاد واین تندروی ها هست مذاکره درکار نیست پوتین هم جنگ را اگه تازمستان هم بکشونه بازم گازش را به اروپا میرسونه فکر میکنید که پوتین میزاره اروپا بدون مذاکرات واجازه آمریکا نفت ایران به اروپا فروش برود .خیر اقتصاد روسیه خودش محتاج فروش گاز ونفتش هست بزودی میبینیم که ایران بهتر بگم آخوندها چطور ضرر میکنن که فشار مضاعف به مردم ایران هست

  • بیسوادان
    1

    چقدر جمهوری مفلوک و درمانده است که مقام باصطلاح مذاکره کننده اش را که هیچ زبان خارجی جز زبان چزخش مطابق زمان بلد نیست به روس میفرستد که چی ؟شاه هم زبان نمیدانست و ایران را فروخت !خجخج



















    ؟

  • دروغگوها
    0

    یعنی از این سران مملکت ،یکی شون دلش برای مردم (عادی ،،،نه کاسبان تحریم و حیره بگیران حکومت )ایران نمیسوزه ؟؟!!این قدر فقر و بدبختی در بین مردم معمولی بیداد میکند ،!!!
    یک جوری رفتار میکنید انگار ما امریکا و جهان را تحریم کرده ایم ،،،چرا ما بایست این همه دشمن داشته باشیم و حتی حتی ،یک دوست قابل اعتماد نداشته باشیم ؟؟

  • ناشناس
    0

    شما گروه مذاکره هیچ عقیده به برجام ندارید سابقه شما نشان میده پس خواهشا امیدوار نکنید بگید برجام تمام هی هروزدلار بالا پایین میره قیمتها هم بالا خیلی سخته برای مردم کم درامد

  • به ایرانی شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۶:۰۳
    0

    متفکر نورم در ایران نجومی شده ایران چقدر کوتاه آمده که آنها هم بخاطر قیمت نفت نجومی کوتاه بیایند ، حتی فرانسه هم بیشتر به خاطر منافع اقتصادیش که چین جایگزینش شده قیمت نفت را بخاطر حفط ظاهر می‌گوید که ایکاش دولت ایران به جای کره و امثال آن بیشتر چین و آمریکا را شریک اقتصادی خود قرار بدهد تا به تصویب کنگره و سنا برسد ، در غیر این صورت احنمال پیروزی ترامپ احمق بعید نیست .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها