نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام آغاز شد/ فرافکنی سفیر فرانسه و هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران

نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام امروز پنجشنبه به وقت محلی در محل این شورا آغاز شد.

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام آغاز شد/ فرافکنی سفیر فرانسه و هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد و در آن بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

دبیرکل در این گزارشی که بخش عمده ای از ادبیات آن مشابه ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند.

 دبیرکل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفتگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت‌ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته و از ایران و آمریکا خواسته است برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند.

دبیرکل سازمان ملل  بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. دبیرکل درعین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه های ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی، موشکی و فضایی ایران را مدنظر قرار داده است.

 در این گزارش، تلاش کشورهای غربی برای طرح موضوعات منطقه ای و ادعای مربوط به ارسال موشک از ایران به یمن ناکام مانده و دبیرکل از هرگونه نتیجه گیری و تایید این ادعاها اجتناب کرده است.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در  نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل   ارائه می شود و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتظار می رود فضای نشست شورای امنیت متاثر از توافقات حاصله قبلی، سفر فرستاده عالی اتحادیه اروپا به تهران و گفتگوهای دوحه و همچنین تمرکز نگاه ها بر اولویت روند اقدامات و مذاکرات دیپلماتیک برای احیای کامل مفاد برجام قرار گیرد و در آن مواضع قبلی کشورها تکرار شود.

بیانیه تکراری تروئیکای اروپا و فرافکنی و هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران

نیکولاس دو ریوایر سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی پیش از نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام در جمع خبرنگاران با قرائت بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان افزود: برنامه هسته ای ایران اکنون پیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده است. این کشور در سه سال گذشته گام های بی سابقه ای برای افزایش سرعت برنامه هسته ای خود برداشته است و همچنان به اقدامات تشدید کننده ادامه می دهد.

بیانیه تکراری تروئیکای اروپا و فرافکنی و هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران

در بیانیه این سه کشور اروپایی آمده است که مذاکرات فشرده وین به یک توافق قابل اجرا بر روی میز منجر شده است. ما متاسفیم که تاکنون ایران حاضر به استفاده از این فرصت دیپلماتیک نشده و به اقدامات تشدید کننده خود ادامه داده است.

در این بیانیه بدون اشاره به اقدام تخریبی اروپا و آمریکا آمده است که اقدام ایران در کنار گذاشتن یکی از تمهیدات اصلی شفاف سازی برجام از جمله خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی اتمی اقدامی منفی، مخرب و تحریک کننده است.

در این بیانیه ادعا شده است که  اقدامات ایران برای بازگشت آن به اجرای کامل تعهدات برجامی مانع ایجاد می کند. اقدامات ایران تعادل بسته توافق  بازگشت به  برجام که ماه ها در مورد آن مذاکره شده بود را برهم می زند و دستیابی به راه حل سیاسی را مشکل می سازد.

در این بیانیه ادعا شده است که ما از ایران می خواهیم اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات تحریک آمیز هسته ای خود را معکوس کرده و به همکاری کامل با آژانس بازگردد و بدون تاخیر بیشتر پیشنهاد دیپلماتیکی که بر روی میز قراردارد و به مردم و کشور ایران سود می رساند را بپذیرد.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که  ایران باید هنگامی که هنوز فرصت هست، این توافق را نهایی کند. متاسفانه در مذاکرات روز گذشته (دوحه) ایران بار دیگر حاضر به استفاده از فرصت دیپلماتیک نشد و خواسته های جدید خارج از برجام و غیر واقعی را مطرح کرد.

در این بیانیه ادعا شده است که امروز شورای امنیت در مورد برنامه موشکی ایران که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است نیز گفتگو خواهد کرد. شورای امنیت از ایران می خواهد هیچ فعالیت مربوط به برنامه موشکی و بالستیک که می تواند به سلاح هسته ای مجهز شود، انجام ندهد.

در این بیانیه در راستای هراس از نفوذ منطقه ای ایران ادعا شده است که ما به شدت از اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه انتقاد می کنیم و از ایران می خواهیم تمام فعالیت های موشکی بالستیک و اشاعه را که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است، متوقف کند.

ادعای آمریکا علیه برنامه موشکی ایران در شورای امنیت

نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت برای بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره برجام به تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی ایران پرداخت. 

photo_2022-06-30_19-43-50

وی با بیان این ادعا که موشک‌های شلیک‌شده به سمت عربستان سعودی و امارات اصالتاً ایرانی بوده‌اند گفت که واشنگتن این حملات را محکوم می‌کند. 

او گفت: «اقدام ایران در اشاعه و انتقال فناوری‌های موشکی به گروه‌های نیابتی خود در منطقه باید متوقف شود.»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    1

    برجام بازی

  • Ahmad
    3

    یادم میاد در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری ایران طرفداران رییسی روحانی را به ترس و بی عرضه گی در برابر غرب محکوم میکردن و می گفتن برحام مایه ننگ است حالا چرا دارن اینقدر مذاکره میکنن در مورد برجام ،خب اگر شعارهای ما درست باشد در این جهان یا جای ماست یا جای کشورهایی مثل اسراییل و امریکا وکفاری از این دست پس چرا مذاکره کنیم یک بار برای همیشه محکم روی نظرمون بمونیم تا کار یکسره بشه و تکلیف روشن این چه بازی مسخره ایه !!!!!!

  • ناشناس
    4

    ترور سردار سلیمانی نمونه استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر است
    آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با تروریسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده است که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      بسیجی مزدور استفاده ابزاری برای مردم

  • 6



    پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۱۱:۲۹
    چرا دولت با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
    کسی نمی تواند راجع به تسلیحات ایران حرفی بزند
    اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد
    اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند

    نظرات شما -
    • به ادمک
      0

      آدمک مزدور کاسب تحریم هستی شریک دزد رفیقه قافله

  • ناشناس
    0

    دولت مردان منفعل راازبحث های متعارف هستهای کناربگذاریدویاآنچان درفشارکاری قراردهیدکه بازگوکننده ی بحث های مربوطه باشندنه اینکه توانایی اظهارنظرداشته باشند وازافرادفنی لزومابخواهیدکه ازانتشارمباحث فنی کاملااخبارپیشرفتی راایزوله کنندتادشمن راچندین قدم ازحداصلی دورنگه دارند.

  • ناشناس
    0

    هر بار جلسه میذارن کلی شتیل از اخوندها
    میگرن اخرشم هیچ با اخوندها دستشون تو یک کاسه است

  • ناشناس
    0

    دنیا مردم ساده ایران نیستند هر چیزی را باور کنند، حکومت اسلامی در بورس و بیکاری و تورم و گرانی و پارتی و تبعیض و رانت و اختلاص مردم را بدبخت کرده ،هیچ راهی برای مردم نگذاشتن، لعنت بر این عدالت و دروغ

  • ...
    0

    این کیه هم جا می‌نویسه بسیجی مزدور ؟؟؟؟معلومه دل پر دردی داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شایدم چشم حق بین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها