موافقانی که به صف مخالفان پیوستند/ فضای تیره و بد داخل آمریکا علیه توافق با ایران/ رسانه های آمریکایی دموکرات هم مخالف برجام شدند

جوّ رسانه ای آمریکا نیز همانند جوّ سیاسی اش روز به روز تیره تر شده و رسانه های داخل این کشور بیشتر از گذشته از برجام و توافق هسته ای دور می شوند.

موافقانی که به صف مخالفان پیوستند/ فضای تیره و بد داخل آمریکا علیه توافق با ایران/ رسانه های آمریکایی دموکرات هم مخالف برجام شدند

حسین نیازبخش- از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام تا زمان جاری، رسانه ها  و سیاتمداران آمریکایی رویکرد خاصی در قبال برجام، مذاکرات هسته ای و ارتباط ایران و ایالات متحده داشته اند. می توان مدعی شد که رویکرد رسانه ها در این موضوع مطابق با رای سیاستمداران (به خصوص سناتورها و نمایندگان کنگره) آمریکایی است.

به طور کلی می توان نظر سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا را در مورد برجام و توافق هسته ای با ایران به سه دسته تقسیم کرد. این سه دسته بدین ترتیب است:

الف. مخالفان همیشگی برجام: سناتورهای غالبا جمهوری خواه و طرفداران ترامپ از کسانی هستند که همیشه مخالف برجام بوده اند. آنها منتقد سیاست باراک اوباما بوده و معتقد بودند توافق برجام بیشتر به نفع ایران است نه ایالات متحده. از این رو، با خروج دونالد ترامپ از برجام بسیاری از این سناتورها و نمایندگان جمهوری خواه خوشحال شدند.

ب. موافقان همیشگی برجام: طیفی از دموکرات ها که همسو با باراک اوباما و جو بایدن هستند معتقدند هرگونه توافقی بهتر از عدم توافق است. این طیف قبول دارند که انتقاداتی به برجام وارد است اما در عین حال، تاکید دارند که تنها راه دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران «برجام» است. رابرت مالی و تیم سیاست خارجی بایدن به این دسته تعلق دارند.

ج. طیف خاکستری: گروهی از سناتورها و سیاستمداران غالبا دموکرات موافق برجام و توافق با ایران هستند اما با مذاکرات جدید و سیاستی که بایدن و بلینکن و رابرت مالی پیش گرفته اند مخالف هستند. این طیف معتقدند که توافق جدید به هیچ وجه به نفع آمریکا نیست و باید لحن و سیاست آمریکا در قبال آمریکا تغییر کند. سیاستمدارانی چون باب منندز، ریچارد نفیو و آرین طباطبایی از این جمله اند (اینجا بخوانید).

رسانه های آمریکایی که از صف موافقان برجام خارج شده اند

می توان نگرش رسانه ها به موضوع توافق هسته ای با ایران را نیز بر اساس سه طیف بالا و روند موجود در آنها تقسیم کرد. برخی سیاستمداران همیشه موافق برجام و برخی همیشه مخالف آن بودند. اما تعداد زیادی طیف خاکستری در بین این دو وجود دارند که هر روز بیشتر از دیروز از گروه طرفداران برجام جدا شده و به صف مخالفان آن می پیوندند. این حالت در بین رسانه های آمریکایی نیز وجود دارد.

برخی رسانه ها چون «فاکس نیوز» به علت تمایلات جمهوری خواهانه همیشه مخالف برجام بوده اند. برخی دیگر همچون نیویورک تایمز، همواره نگاهی اعتدالی به موضوع برجام داشته اند. اما برخی رسانه هایی که تا دیروز موافق برجام بوده و منتقد شدید ترامپ بودند و از او به خاطر نقض یک طرفه توافق هسته ای انتقاد می کردند حالا نگاه همدلانه به ایران را از دست داده اند و حتی مخالف مذاکرات احیاء برجام توسط جو بایدن شده اند.

به عنوان مثال، شورای سردبیری روزنامه «وال استریت ژورنال» که در زمان ترامپ، منتقد شدید او و سیاست هایش در قبال برجام بود، در یادداشتی تند علیه مواضع دولت دموکرات جو بایدن، به این دولت درباره حصول توافق ضعیف با ایران هشدار داد.

پایگاه «د هیل»، که در زمان ترامپ انتقادات زیادی را به رئیس جمهور آمریکا وارد می ساخت نیز حالا مقالات زیادی علیه بایدن، برجام و توافق هسته ای با ایران می نویسد.

با صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران تعداد رسانه های منتقد برجام نیز افزایش یافته است. حالا بسیاری از رسانه های آمریکایی متعلق به طیف خاکستری به صف منتقدان برجام پیوسته اند که در این میان نام «سی ان ان» از همه بزرگتر و برجسته تر دیده می شود.

این شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات آمریکا به جو بایدن هشدار داد گزینه‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است. سی‌ان‌ان در این رابطه نوشت: «تنش‌های ادامه‌دار کهنه بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران شاید طی هفته جاری به یک نقطه بدون بازگشت رسیده باشد؛ موضوعی که خاورمیانه را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک کند».

در ادامه گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، به اقدامات جبرانی ایران در قبال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران و سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و درباره قطع دوربین‌های این نهاد در ایران جنجال بپا کرده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین این کشور و آمریکا صورت می‌گیرد. مذاکرات برجام به دلیل افزایش فشار تهران برای حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است. این باور وجود دارد که این موضوع آخرین نقطه بن بست در مذاکرات نزدیک به یک سال و نیم بین دو کشور (درباره احیای برجام) باشد. هر دو طرف (ایران و آمریکا)  تاکنون به دلیل فشارهای سیاسی داخلی در کشورهای متبوع خود از تسلیم شدن در زمینه این موضوع خودداری کرده‌اند.» (اینجا بخوانید).

بنابراین، به نظر می رسد که رسانه های متعلق به طیف خاکستری و غالبا دموکرات آمریکا در حال تبدیل شدن به منتقد برجام شده و جوّ رسانه ای این کشور نیز همانند جوّ سیاسی اش روز به روز تیره تر شده و بیشتر از گذشته از برجام و توافق هسته ای دور می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • ناشناس
    7

    لطفا فقط اصل خبر را منتشر کنید،تحلیل و بقیش را به خوانندگان واگذار کنید،از نظر شما کارهای ایران صد درصد درست و بقیه دنیا هم دروغگو و سیاسی کار هستند،حالا اگه فردا اژانس یه گزارشی به نفع ایران بدهد انرا در بوق و کرنا خواهید گذاشت و آژانس بچه خوبی میشه

    نظرات شما -
    • 13

      دست ها رو بالا کنین تسلیم بشین
      آمریکا هواتون رو داره
      خدا هم راضیه خودش دستور داده تسلیم بشین
      روزی ما دست آمریکاست کی گفته دست خداست؟

    • ناشناس
      0

      آدمک خوش بحالت وضعت خوبه از فقرا خبر نداری البته اگر مال حرام نباشه

  • ناشناس
    4

    ایران نشان داد راهی که می رود بیشتر خط و مشق روسیه ، چین ، ونزویلا و الگوی اصلی کره شمالی و دلخوش به دور زدن تحریم است هیچ کشوری در تحریم رو به جلوی استانداردی ندارد بخصوص اگر مسلمان باشند وقریب 90 درصد خوراک کمونیست ها برایشان حرام است و تمدنشان هم فرق دارد و همچین 85 میلیون نفر حدود چهار برابر کره شمالی جمعیتی دارد که خداوند نفت و گاز را با نگاه خاص داده پس ما نمی توانیم با این سیاست به خاک پای پیشرفت کشورهای حاشیه خلیج فارس برسیم چون اون ها هزینه زیادی در نفت و گاز و دیدن 50 سال بعد دارند و ما صددرصد در تولید خودرو مسکن نفت وگاز برق آب و تکنولوژی روز دنیا بسیار عقب می مانیم مثال : روسیه بدلیل تحریم از امسال دیگر قادر به تولید خودرو بروز نیست و استاندارهای تولید 50 سال به عقب برده یعنی تولید پیکان خودمون به زبان ساده / چرا در امریکا یک دست شدندلایل زیادی دارد از جمله انتخابات مجلس امریکا /از جمله همراهی ایران با کمونیست ها / از جمله روی ار آمدن رئیسی که فقط هدفش این هست سپاه و نظام دوستش داشته باشند شاید برای اهداف بالا تر بقولی یکدست شدن کشور حتی برای نظام هم خطرناک است یعنی ایرانی ناراضی عقب مانده و غیره فقط فرق ایران این است فرهنگ و تمدن ملت ایران مدارا کنار آمدن و صلح دوستی است درست عکس مسئولین کشور ملت ضعیف برای هیچ نظامی مشکل ساز نیست ولی دوا ودرمان کشور مان بود روحانی پیش می رفت و کمی قوی تر و شجاعانه تر راه روحانی و حاتمی برای مسئولین دیگر نهاد خوش نبود چون کلید کشورا مثل تمامی کشورها در مدارا ، دیپلماسی و عقل و تدبیر می دیدن روزای خوبی برای خروجی کشور که همان رضایت ملت رضایت خداوند است دیده نمی شود

  • محسن s
    24

    سلام ودرود خداوند برپیامبررحمت وآل او مهم نیست رسانه های امریکایی چه نظری دارند مهم منافع کشورایران‌است که باید تامین بشه غرب باکمک‌رسانه سالها است دنیا رابازی میده ما هزینه دادیم باید ازدانش هسته ای محافظت کنیم نظردیگران مهم نیست منافع درازمدت ایران مهم است

  • ناشناس
    5

    آمریکا و دنیا مردم ساده نیستند حکومت اسلامی را باور کنند

  • ناشناس
    4

    بیچاره ملت ایران

  • ناشناس
    4

    جالبه که ما دانسته یا ندانسته با این رویه سیاست خارجی خودمان علاوه ب ر بدبخت کردن بیشتر مردم ، باعث ادعای اثبات حقانیت و درستی سیاست های گروه های تندرو ، ترامپ و حزب لیکود می شویم. انشالله که غیرعمدیه!!!!!

  • جلال عامری
    53

    برجام از اولش هم تو چاه فاضلاب بود.جنین حرامزاده بود.
    نطفه ش از خیانت اصلاح طلبان به ایران و هم بستری شان با شیطان بزرگ بسته شد ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      مزخرفات اگه بد بود چرا اسرائیل نمیخواد توافق شود و ترامپ پس شما هم صهیونیست و ترامپیست هستید

    • ناشناس
      2

      واقعا معتقدید ک احزاب یا گروه‌ها و یا طیفهای سیاسی مختلف در ایران دارای چنین اختیاراتی هستند ک بتوانند بصورت مستقل در تعیین سرنوشت چنین مذاکرات امنیتی و سیاسی بدون کلیت اصل نظام و یا دیگر ارکان مهم حکومتی عمل کنند؟ توصیه میکنم نگاه خود را بیشتر از نوک بینی خود معطوف بدارید

    • 4

      یک سر در آخور

    • به جلال عامری
      2

      آقای جلال عامری کیلوچند ؟؟؟

    • ناشناس
      14

      قاسم سلیمانی 1397(سه سال پس از برجام) : جناب آقای دکتر ظریف همواره مورد تائید مقامات عالی نظام به ویژه مقام معظم رهبری بوده و هستند .

    • به ناشناس
      3

      خودت چرت نگو جناب ناشناس سلیمانی کیه

    • ناشناس
      1

      حرف مفت و چرت ایندفعه از عامری

  • ناشناس
    5

    خاک بر سرتون اینقدر طول دادید این مذاکرات رو که فقط به ضرر مردم شد که اگه قرار بود به ضرر خودتون بشه طور دیگری رفتار میکردید یکسال مذاکرات رو بدون دلیل کش دادید تا به این روز افتادیم و قطعنامه پشت قطعنامه اخه آخوند رو چه به سیاست و اقتصاد

  • ناشناس
    5

    ادم فقیر گاهی عقلش هم کم است
    مسیولان ما گیجند نه اهل اخرتند که اگر بودند با مردم حقه بازی نمیکردند و نه اهل دنیا هستند که تلکیف منافع ایران را فدای بچه بازی ها نکنند

  • ایمان
    41

    کی میخوان یه عده بفهمن امریکا با ذات ایرانی جماعت مشکل داره .جزب دموکرات و جمهوری خواه نداره که.
    امریکا یه بازیچه اس در دست صهیونیست نیست وهرچی اونا تصمیم بگیرن همونه.
    وگرنه مثل کندی ترور میشه رییس جمهورش
    هی روزی کشور رو گره نزنین به آمریکا یی که خودش در اموراتش مونده

    نظرات شما -
    • به ایمان
      3

      ایمان جان اگه حرف نزنی نمیگن لالی

    • به ایمان
      2

      ایمان خودت جیره خوری ایمان کیلو چند ؟؟؟

    • ایمان
      30

      نه تو حرف بزنی که هرچی اونور ابیا به خوردت میدن بگی اونا درست میگن کاسه لیس غرب
      من ناکارآمدی یه عده رو به پای مل نظام نمینویسم که کشور رو دو دستی تقدیمشون بکنی بشه دهه۳۰که هر اجنبی به ناموس ملت تعرض کنه
      شما فعلا به لایو امیر تتلو برس جا نمونی بی دغدغه

    • به ایمان
      5

      ایمان جان شکمت سیره ماهی دومیلیارد حقوق میگیری دستت روشده خونه داری ماشین داری بچه هات خارجن مزدور

    • به ایمان
      5

      ایمان جان خودت اجنبی هستی ساندیس خور یک پیدات میکنم پدرتون در میارم

    • کیوان
      6

      ایمان مغز ارزنی!!!

    • ایمان
      20

      مگه منافق که از آلبانی پیام میده میتونه دستش به من برسه؟
      نون خور صهیونیست منافق پست فطرت دم پیری بیا توبه کن اینقدر علیه کشورت کامنت نذار

    • به ایمان
      3

      ایمان جان نه منافق نیستم یک روزی دستم بهت میرسه هرچی حقوق بهت دادن بزودی پس میدم ساندیس خور‌ من اصلا منافق قبول ندارم من میرمرد نیستم ۲۰ سالمه خودت پیرمردی حرام خور

    • به ایمان
      5

      ایمان جان خودت جیره خوری نون دولت میخوری خودت از تحریم نان میخوری از خداته مردمت نابود بشن خودت توبه کن ساندیس خور

    • به ایمان
      4

      چرا تا حرف حساب میشنوی تو و امثال تو جبهه گیری میکنید و همه رو البانی نشین می دانید این نشاندهنده بی خردی و حماقت تو و امثال تو هست که کشور با طناب امثال تو به چاه فرو رفته است

    • ایمان
      24

      عشق به وطن و به میهن در خون منه
      منم مثل بعضیا دارم یکمی سختی اقتصادی میکشم ولی قراز نیست اعتقاد خودمو فدای اقتصاد کنم ولی من به این دولت امیدوارم هنوز اول راهه و راه طولانی
      جانم شکمم زندگیم فدای ایران

    • به ایمان
      1

      ایمان جان خودت حقوق نجومی میگیری کاسب تحریم هستی نونت تو تحریمه ما دیگه شیندن حرف های تو و یاوه گویی تورو نداریم

    • به ایمان
      3

      وطن عشق کیلویی چند ؟؟؟ عرب پرست لعنت بر خودت پدرو مادرت ساندیس خور ماهی دومیلیارد حقوق میگیری این حرفارو میزنی مگنن مردم خسسته شدن خودت ۴۴ سال همین سیاستهای خسسته نشدی

    • به ایمان
      2

      وطن پرست هستی خیلی هم هستی ولی وطنت ایران نیست ملعون وطن تو یا لبنانه یا یکی شبیه اون وامونده!

    • به ایمان
      1

      قبول ما آلبانی نشین هستیم ولی ایرانی شما ایرانی نشین هستید ولی لبنانی!!

    • ایمان
      1

      از نشانه های حرام خوار بودن این است که به پدر و مادر بقیه ناسزا میگویند پس ثابت شد نون خور صهیونیست هستی
      حالا این که کجا وچجوری به دنیا اومدی هم بماند
      کسی که بخاطر شکمش کشورش که هرجوری هست میخواد به غرب واگذار کنه معلوم نیست پای جونش که وسط بیاد دیگه چیو میخواد تقدیم بایدن کنه
      خوش به حال بایدن این همه سینه چاک داره
      به بایدن توصیه میکنم شیر موز زیاد بخوره انگاری خیلیا طالب هم سفره شدن باهاش رو دارن خوانوادگی جشن بگیرید با بایدن ....بس باشه همین قدررر

  • ناشناس
    6

    به اميد خدا وبا همكارى روزنامه كيهان وجمهورى خواهان ودموكراتهاى مخالف برجام واسراييل صهيونيسم برجام شكست ميخورد

  • ناشناس
    8

    مقصر ما هستیم نه آنها

  • ناشناس
    4

    آخوندها ملت ایران دوست ندارند اگر دوست داشتن این بلا ها را سر مردم‌نمیاوردن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ما هم اخوندها را دوست نداریم فقط
      برن

  • ناشناس
    4

    مسولان ما خودشیفته و در تخیلات سیر و سفر می‌کنند تا بر واقعیت چه در عرصه سیاسی و چه اقتصادی .

  • بیشرفها
    3

    وقتی هر در پیتی سیاستمدار میشه باید بخواری هم رفت.

  • ناشناس
    2

    این بیانگر اوج شعور حاکمان ماست که فرصت های مناسب را به راحتی می سوزانند .البته خرج از کیسه مهمان است .بدبختی هاش برا مردمه وچپاولش برا کاسبان تحریم .

  • عرفان
    18

    دولت قبل تا ناف امریکا پیش رفت این همه ذلیل بازی در اورد ولی دلار نه تغییری کرد نه کم شد نه فرجی حاصل شد
    تا زمانی که امریکا داره میبینه یه عده ساده لوح نوکریشو میکنن و از جنگ میترسن اونا هم هی جلوتر میان واسه غونپوز
    خدایا ما رو از شر هرچی بزدل هست نجات بده

    نظرات شما -
    • به عرفان
      4

      عرفان خودت بسیجی هستی کاسب تحریم هستی همین آمریکا بود ۱۵۰ میلیارد دلار پول داد دولت چکارش کرد از بعنوان حقوق بهت دادن مرفه بی درد

    • به عرفان
      7

      عرفان جان چی زدی نکنه شیشه اگه شیشه میکشی بیا باهم بزنیم

    • ناشناس
      3

      عرفان خان تو هم بیسواد پشت کوهی هستی

    • کیوان
      2

      عرفان خان ملت انقدر دارن سختی میکشن که دیگه حوصله شنیدن حرفهای مسخره و یاوه تو و امثال تو رو ندارن تو حتما حقوق بگیر نجومی هستی و یا دستت تو کاسه حرامخوران است

    • عرفان
      0

      وقتی شبه برای همه شبه چه من باشم چه تو
      وقتی قراره سختی بیاد برای همه میاد ولی سختی ها باعث دین فروشی نشه حداقل به آمریکا نفروشیم

  • ناشناس
    2

    متاسفانه مسئولین ما خدا و وجدان و مردم و قیامت رو فراموش کردند

  • ناشناس
    2

    ابله ها گرسنه چیزی برای از دست دادن
    نداره جفنگیات مقدس نمای حالیش نیست
    بفکر عاقبتتون باشید لحاف و تشکتون اتیش
    میگیره

  • مرتضی
    1

    من همچین برداشتی از متن مقاله نکردم که نویسنده محترم کرده! مفهوم تمام شدن گزینه های تحریم الزاما این نیست که این طیف به صف مخالفان برجام پیوستند بلکه به مقهوم این است که شما دیگه چیزی تو چنته ندارید و برای احیای برجام بایستی امتیاز بدید

  • عادل
    2

    اگر قرار بود هر کلاس ششمی کشور اداره کنه حالا دنیا گلستان بود

  • ممد
    0

    بایدن دوست داریم

  • م
    0

    واقعا گل کاشتن تیم مذاکرات کننده در زمان خودش که شرایط عالی بود میتونستن توافق کنن قیمت ها رو کنترل کنن رفتن ایراد گرفتن از همه چیز رفتن با بی تجربگی این شرایط و به وحود آوردن انگار رفتن لب چمشه تشنه برگشتن خود زنی تاریخی باید نام برده بشه کلا چه کاری بود انجام دادید الان دیگه برجام در کل دنیا از دید همه بی ارزش شده و تازگی نداره چه کردید با خودمان و مردم

  • ناشناس
    9

    سی ان ان هشدار داد گزینه‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است.
    خوب بعدش؟

  • ایرانی
    1

    این تحلیل بسیار غلط است خروج افراد خاکستری از موافقت به برجام و تبدیل به مخالف بودن برجام به دلیل ذات دوره کنونی جهان است که به سرعت درحال پیشرفت وتغییردر موازنه کشورها درمقابل یک دیگراست. واقعیت آنست که برجام به یک زیر خاکی تبدیل شده وهمانطور که در ذات زیر خاکی وجود دارد فقط افراد خاص واندک بهره مند می‌شوند نه عام. تازه وقتی به زیر خاکی میرسی آب کردن وتبدیل به مال بالفعل بسیار سخت است. چون امضای برجام یک کاغذ دلخوش کننده است ولی اجرای مفاد آن هزار مانع وتقریبا غیر ممکن است.بنابراین موافقان گذشته نه اینکه با برجام مخالف باشند بلکه دیگر فهمیده اند نتایج برجام نه ایران ونه آمریکا را حتی به برد برد هم نمیرساند واصولا نسخه ایست که مربوط به چندسال گذشته است نه در دوره جدید. نه ایران کشور 7سال پیش است ونه آمریکا قدرت 7سال پیش را دارد اگر زمانی اوباما گزینه جنگ را روی میز داشت اکنون بایدن حتی از سخن گفتنش هراس دارد.

  • ناشناس
    0

    برجام حکم تنفس ملت ایران برای ۲۵ سال بود از بحران هسته ای، اما تکلیف صهیونیستها و غربی ها مشخص است که میخواهند نظام ایدئولوژیک غرب ستیز و ضد اسرائیلی در ایران منتفع از تجارت با جهان نبیند(متاسفانه این نظام گویا حالا حالا و نسلها سر کار است و از این ایدئولوژی دستربردار نیست)/ اما مشکل این جاست در داخل کسانی که کارمند دولتی تا سرمایه دار کاسب تحریم هستند و تحت نفوذ مافیایی ها هستند بهانه میدهند و به طرز عجیبی همراهی با اپوزیسیون خائن معاند نظام ج‌ا هستند! نسل سوخته گیر این شیاطین داخلی و خارجی له و نابود شدند/ خدا لعنتشان کند و بزودی عذاب و از زمین محو کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها