خبرفوری بررسی می‌کند

واسطه‌ها در راه تهران؛ از مقام اروپایی تا میانجی منطقه‌ای / موتور مذاکرات وین دوباره روشن می‌شود؟

خبرها حکایت از سفر چهره‌های میانجی به تهران دارد. چهره‌هایی که نام هر یک، به مذاکرات وین گره خورده است.

واسطه‌ها در راه تهران؛ از مقام اروپایی تا میانجی منطقه‌ای / موتور مذاکرات وین دوباره روشن می‌شود؟

دو ماه است که گفتگوهای هسته‌ای در وین به بن‌بست خورده است. ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل، ازجمله خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی به توافق نرسیده‌اند.

در این بین، اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند قطر تلاش می‌کنند تا تقش میانجی را ایفا کنند. هر یک از این میانجی ها منافعی از حصول توافق دارند که نباید آنها را نادیده گرفت.

از یک‌سو اروپایی‌ها می‌خواهند توافق وین حاصل شود تا واردات نفت و گاز ایران، قیمت انرژی را که پس از جنگ اوکراین به شدت بالا رفته، تعدیل کند. اروپایی‌ها همچنین نفع بالایی از بازار ایران می‌برند و بنابراین نمی‌خواهند دعوای تهران و واشنگتن، شرکت‌های اروپایی را تضعیف کند.

اخیرا پرونده حمید نوری نیز نگرانی از تنش بیشتر در روابط ایران و اروپا را افزایش داده و شاید مورا در سفر خود، تلاش کند تا از حجم این تنش که سوئدی‌ها عملش بوده‌اند، بکاهد.

IMG_20220507_192108_439

قطر و عمان هم در متطقه می‌کوشند به توافق وین کمک کنند تا تنش در خاورمیانه کمتر شده و منافع این کشورها تامین شود. قطر میزبان جام‌جهانی در آبان امسال است و می‌داند تنش در منطقه و درگیری در غرب آسیا، منافع این میزبانی را به خطر می‌اندازد.

قطر مشتاق همکاری با ایران است و توافق وین این همکاری ها را تسهیل می‌کند.

IMG_20220507_192215_883

به این ترتیب در هفته جاری دو میانجی اصلی به تهران می‌آیند تا شاید قفل درهای مذاکرات وین را بگشایند. مذاکراتی که ایران و آمریکا خود را برای شکست کامل آن آماده می‌کنند.

اما اینکه این دو موفق به تغییر در معادلات مذاکرات شوند، بیشتر به تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن مرتبط است که علاقه‌ای به توافق نداشته و اخیرا تحریم‌ها علیه کشورمان را تشدید کرده‌اند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ساری
    0

    فعلا حکومت به این نتیجه رسیده که هیچ چیز بهتر از جیب ملت نیست

  • سالاری
    1

    امیدواریم چشم بینا باعث احیای برجام شود. امریکا ... بابا کوتاه بیا حل شود الان زمان ناز کردن نیست /// اتحادیه اروپا به دنبال یافتن «راه‌حل میانه»؛ بورل، انریکه مورا را به تهران می‌فرستد /اتحادیه اروپا آخرین تلاش‌های خود را برای نجات توافق هسته‌ای ایران و خروج مذاکرات احیای برجام از بن‌بست ایجاد شده به کار می‌بندد. /«مورا می‌خواهد برای گفتگو با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران برود اما ایران برای این منظور بسیار بی‌میل بوده است.»/خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده اصلی‌ترین گره باقی‌مانده میان تهران و واشنگتن است. که ربطی به برجام ندارد /ایران اصرار دارد که واشنگتن این اقدام دولت ترامپ در قبال سپاه پاسداران را لغو کند و در مقابل کاخ سفید می‌گوید برای این منظور ایران باید تضمین‌هایی به آمریکا ارائه دهد تا واشنگتن اطمینان حاصل نماید که دیگر تهران در منطقه اقداماتی چ مستقیم چه نیابتی در برابر امریکایی ها دولت پیشین یا نظامیان صورت نمی دهد کل مشکل این هست حال چرا گره با دیپلماسی حل نمی شود نمی دانیم هم ایران هم امریکا باید امتیاز بدهند حتی موقتی هم شده تا شاهد افزایش این همه زحمت و تنگ دستی اول خود نظام و بعد ملت نباشیم در صورت شکست مذاکرات درآمد نفتی ما بدلیل اینکه فعلاً دولت بایدن با دور زدن تحریم کاری ندارد کاهش چشم گیری خواهد کرد همین الان مردم در حال انفجار هستند و دیر یا زود شاهد .... ؟؟/ درمان درد قبل از وقوع باید کرد نظام باید تندروها را قانع کند و گرنه این همه مشکلات آدم یاد "" بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که پیش از وقوع اعتراض‌هایی که بهار عربی عنوان گرفت، افزایش قیمت مواد غذایی و به ویژه نان که تحت تاثیر خشکسالی رخ داده بود ( الان هم خشگسالی و هم جنگ روسیه اکراین و هم حذف ارز یارانه ای دولت رئیسی بی تجربه / یعنی همان افزایش بنزین روحانی)، در ناامیدی مردم از رهبران اقتدارگرای کشورهایی همچون تونس، لیبی و سوریه موثر بوده است. و دیدیم چه بلایی سر حکومت ها آمد و اگر سوریه ماند چیزی ارزش نماند جزء تلی خاک "" زنگ خطر شورش و بلوای نان در خاورمیانه؛ بحران گرانی و افزایش قیمت ها تا چه حد جدی است؟ "" باز در بهار باز بهار عربی در راه است؟

  • کلاغ پر
    0

    چرا دوووولت ونمایندگان حداکثری دنبال توافق هستند بقول خود عمل کنید چون گفته بودید اگر ترامپ برجام را پاره کند ماانرا به آتش میکشیم پس چی شد دکتر نصرالله پول کم آورود........

  • ناشناس
    1

    آنهایی که از تحریم ها منافع هنگفتی می‌برند قطعات سنگ اندازی میکنند .

  • سلمان
    1

    قطع به یقین زندگی مردم به برجام گره خورده. کافیست چرخی در میان توده مردم بزنید تا متوجه شوید
    می خواهند خانه بخرند میگن بزار بینیم برجام چی میشه؟
    می‌خواهند ماشین بخرند میگن بزار بینیم برجام چی میشه؟
    می خواهند......

  • ناشناس
    0

    این جنگ زرگری تا زمانیکه منافع حاکمان دزد ما و انها برقرار است ادامه دارد.

  • ناشناس
    1

    ماکه این همه بدبختی میکشیم بس یکدفعه برجام راپاره کنیدبخداجنگ بهترازاین حال ماست

  • ناشناس
    4

    برجام از قبل انجام شده و برای محدود کردن سپاه و‌تسته مردم در مقابل فشار گرانی اتاق فکر در حال محاسباته که چه زمانی انجام شود ،که اصل قضیه برای اینه که در آخرالزمان سپاه سره جاش بشینه و وارده جنگه آخرالزمانی نشه و برای همین مردمو وارده فشار کردن تا به نحوی دو سر برد باشه به نفعه صهیونیسم ،اما زهی خیال باطل.

    وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

  • عبداللهی
    0

    قطر دنبال منافع خود است که این ایام ایران را دور سر بچرخاند به خیال اجرا برجام تا به راحتی میزبانی را اجرا کند و کیسه ای هم دوخته که از پولها ببرد و مسؤل ین هم می خواهند خودشان را زیر برجام مخفی کنند

  • ناشناس
    0

    واقعا این حکومت هر جا منافع خودش در میان بوده و زمانیکه منافع مردم در میان بوده دو عکس العمل کاملا متفاوت نشان میدهد چون اصلا ارزشی برای مردم قایل نیست و مهم جیب خودشان است که بابت این تحریمها پر پول تر میشود

  • امیر1
    0

    برجام نه راهی برای رسیدن به هدف است بلکه خود هدف است یعنی نمی خواهند از برجام عبور کنند و شاید تا سالیان سال عبور نکنند

  • علیرضا
    0

    اگر آمریکا نسبت به تشدید تحریم ها اقدام کرده، چرا ایران نسبت به تسریع در غنی سازی اورانیوم در برنامه هسته ای اقدام نمیکند؟

  • کارشناس
    1

    برجام‌ در استانه نهایی شدن است ولی بعضی موارد را نمیشود علنی بیان کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها