بازار به وین خوشبین است/ کاهش قیمت دلار و خودرو و سکه در آستانه احیای برجام/ بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات قرار گرفت

بازار ارز، سکه، خودرو و نیز بازار جهانی نفت به استقبال مذاکرات هسته ای در وین رفته و نسبت به روند این نشست خوشبین هستند.

بازار به وین خوشبین است/ کاهش قیمت دلار و خودرو و سکه در آستانه احیای برجام/ بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات قرار گرفت

به گزارش خبر فوری، به صدا درآمدن زنگ بازگشت به برجام، باعث شده اقتصاد ایران پیش از موعد تکانی بخورد. پس از یازده روز تنفس در مذاکرات و رایزنی‌ سیاسی هیات‌ های مذاکره کننده در پایتخت‌ها، مذاکره‌کنندگان روز سه ‌شنبه به وین بازخواهند گشت. بسیاری معتقدند این دور از مذاکرات، آخرین دور مذاکرات خواهد بود و بعد از پایان مذاکرات، برجام احیا خواهد شود. همانطور که حدس زده می شد انتشار اخبار امیدوار کننده از وین در روزهای اخیر (اینجا بخوانید)، باعث شده عناصر و شاخص های اقتصادی نیز تکانی جدی بخورند.

بررسی نشان می دهد از طرفی، بازار نفت خود را آماده پذیرایی از ایران می کند و از طرف دیگر، نرخ ارز، قیمت طلا و برخی شاخص های اقتصادی دیگر نیز کاهش یافته است. در این گزارش سعی داریم مروری بر وضعیت این شاخص های امروز  داشته باشیم.

بازار نفت تحت تاثیر بازگشت ایران قرار گرفت

در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا که ممکن است منجر به لغو تحریم ‌ها و افزایش عرضه نفت ایران به بازار جهانی شود، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.

به گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه به بالاترین رقم 7 سال گذشته یعنی 94 دلار رسیده بود، امروز با 16 سنت معادل 0.17 درصد کاهش به 92 دلار و 53 سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه مارس با 2 سنت معادل 0.02 درصد افت به 91 دلار و 30 سنت رسید.

به گزارش cnbc آمریکا، این کاهش قیمت ارتباط مستقیمی با افزایش خبرهای مثبت از وین و احتمال بازگشت ایران به جمع صادرکنندگان  اصلی نفت دارد. ادوارد مویا (Edward Moya) تحلیلگر اقتصادی در این رابطه به cnbc گفت: «با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضای نفت خام به طور پیوسته در بقیه سال افزایش یابد، بازار نفت کاملاً تحت تأثیر ریسک های عرضه و مسائل ژئوپلیتیک قرار دارد.»

cnbc البته معتقد است کاهش قیمت نفت می تواند موقتی باشد. کمپانی آرامکو عربستان روز شنبه اعلام کرد که قیمت تمام گریدهای نفت خامی را که می فروشد، افزایش می دهد. این اتفاق ممکن است به زودی قیمت نفت را دچار نوسان کرده و باعث افزایش مجدد آن شود.

همچنین، در ایالات متحده، پالایشگاه های تگزاس روز جمعه به دلیل قطع برق ناشی از سرمای هوا و طوفان در سراسر شهر از تولید خارج شدند. این پالایشگاه ها اکنون به روند فعالیت خود بازگشته و کار خود را از سر گرفته اند. این اتفاق نیز می تواند باعث نوسانات قیمت نفت شده باشد.

کاهش نرخ ارز؛ بازار ارز به وین خوشبین است

بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار در صرافی ‌های بانکی امروز سه ‌شنبه 19 بهمن با 431 تومان کاهش، 26.017 تومان معامله شد. طی معاملات امروز، 26.240  تومان بیشترین قیمت و 26.006 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. قیمت دلار در بازار آزاد نیز 26.250 تعیین شد.

بازار سکه و طلا هم نزولی شد

در بازار امروز، سکه امامی نسبت به روز قبل ، با 55 هزار تومان کاهش، 11 میلیون و 850 هزار تومان نرخ گذاری شد.​ قیمت سکه برخلاف هفته‌ های قبل نزولی شده است.

همچنین، امروز قیمت طلا 18 عیار در بازار، روند نزولی را تجربه کرد و هر گرم آن نسبت به روز گذشته، یک میلیون و 170 هزار و 500 تومان نرخ گذاری شد.

همچنین هر مثقال طلا 18 عیار با کاهش 0.92  درصدی نسبت به روز قبل  5 میلیون و 67 هزار تومان معامله شد.

بازار خودرو تحت تاثیر بازار ارز قرار گرفت

به‌اعتقاد نمایشگاه ‌داران خودرو نوسانات قیمت ارز عاملی شده است تا برخی دست از کسب سود بیشتر بردارند و اقدام به فروش محصولات خود کنند. بررسی بازار نشان می ‌دهد در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از 2 تا 12 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش تسنیم، در بازار امروز پراید 111 با قیمت 189 میلیون تومان، ساینا  193 میلیون تومان،  تیبا 180 میلیون تومان، کوییک دنده‌ای 195 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 171 میلیون تومان و تیبا 2 با قیمت 176 میلیون تومان به فروش می ‌رسد.

علاوه بر این کوییک آر 196 میلیون تومان، سمند ال‌ایکس 249 میلیون تومان، پژوپارس 265 میلیون تومان، پژو206 تیپ2 با قیمت 250 میلیون تومان و پراید 131 با قیمت 176 میلیون تومان مورد معامله قرار می ‌گیرد.

قیمت موبایل هم کاهش می یابد؟

چندی پیش خبرآنلاین در گزارشی از این نوشت که بر اساس پیش بینی فعالان بازار موبایل، اگر مذاکرات هسته‌ ای روند بهتری پیدا کند و نرخ دلار نزولی شود، قیمت موبایل هم تا پایان بهمن 1400 کاهشی می‌شود. حالا مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران این پیش بینی را تایید کرده است. او در مصاحبه با تجارت‌نیوز گفته که روند کاهش قیمت موبایل در میانه بهمن آغاز شده است.

مهدی محبی در این رابطه گفت: «بازار موبایل تحت تاثیر دلار نیمایی قرار دارد که قیمت آن هم تا حدودی در حال کاهش است. در نتیجه قیمت‌ها در این بازار نیز نسبتا روند نزولی دارد.»

محبی توضیح داد: « 95 درصد محصولات موجود در بازار تلفن همراه، از طریق واردات تامین می‌شوند و تنها 5 درصد آنها تولید داخل است. تغییرات قیمت دلار به هر حال روی چنین بازاری اثر می‌گذارد؛ هر چند که کم.»

اقلامی که روند افزایشی داشته اند

اگرچه برخی شاخص های اقتصادی امروز روند کاهشی داشته اند اما هنوز همه اقلام کاهش قیمت را تجربه نکرده اند. بر اساس بررسی های اخیر، قیمت لوازم خانگی در بازار دائما در حال افزایش است. همچنین، قیمت گوشت نیز امروز افزایش قیمت قابل توجهی داشت. قیمت گوشت قرمز که طی هفته های گذشته روند افزایشی گرفته بود در روزهای اخیر به رقم های نجومی رسیده است. همچنین، غالب اقلام خوراکی و لبنیات نیز اگرچه با افزایش قیمت مواجه نبوده اما روند کاهشی هم نداشته اند.

باید صبر کرد و دید سرانجام نوسانات بازار ارز و تاثیرات سیاسی باعث تغییر شرایط اقتصادی مردم و مشاهده تغییرات در کف بازار می شود یا نه.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • گرگلی
    6

    هدف اصلی غرب اختلال در سرمایه گذاری و عدم ثبات بازار ایران است و اما معیشت و زندگی را هرروز گرانتر و بر مردم حرام کردند گروهی مغز فندقی همین ژست مذاکره برایشان کافیست هرچه امریکا با طالبان مذاکره کرد و حالا پایان شوم مذاکره. کشورهایی که در برابر غرب بایستند محکوم به نابودی هستند .زندگی مردم ایران شبیه مردم سوریه و افغانستان شده.هرکس عمق فجایع جامعه را درک نمیکند مشکل هوش و درک دارد بنظرم جامعه در استانه انفجار هست و تنها امید این ملت یک الترناتیو که همه ملت برگرد ان جمع شود که از دره هولناک ناامیدی و بیکاری نجات یابد و ارام ارام رو بسوی زندگی و امید گام بردارد و اینده از آن همه ملت ها نیست و سرنوشت همه ملت ایران به هم گره خورده.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      گمانم در آلبانی در پادگان اشرف در تخبلاتت سیر میکنی!!! و یه جنس در حد بالا زدی و نعشه شدی که آسمان و ریسمونرا به هم می بافی!!!!مردم مشکلات معیشتی دارند ولی از سوی دیگر هم پیشرفتهای کشور را مشاهده می کنند و امیدوارند انسانهای با شرفی که این پیشرفتها را بوجود آوردند امثال آنها در ایران زیادند و می توانند مشکلات معیشتی که بخشی از آن در اثر تحریم های ارباب شما بوجود آمده را از بین خواهند برد و ایران هیچ گاه سوریه و افغانستان نیست زیرا از نظر دفاعی آنقدر قوی است که بیگانه فکر تجاوز را هم به آن نمی کند!!!!نکند آلترناتیو تو مسعود رجوی معدوم یامریم قجری منفور آدم کش کودک کش و مزدور آمریکا و صدام معدوم است !!!!!زهی بی شرمی

    • ایران ایران است و جانم فدای ایران ....
      0

      جناب گرگلی .....
      کسانی که ایه یاس می خوانند با یک آب نبات چوبی گول می خورند ....
      کسانیکه امضا جان کری را تضمین معاهده مهمی به نام برجام می دانستند هم از ترس و وهم از یاس به اندازه وفور برخوردار بودند که نتیجه این ها شد تورم بنفش که سال ها مهمان شوم ما ایرانی هاست .....
      پس نا امید نباش و ناامید نکن و نترس و نترسان ایران افغانستان نیست .......

  • ناشناس
    2

    زیاد دلت را به صابون نزن قیمت اصلی دلار 25500 تومان هست و هر عدد بالا و پایین دیگر دستکاری شده

  • نصف النهار
    1

    کله پوکان کوتوله اگر خواب باشند شاید مردم کمی امنیت و آرامش داشته باشند.

  • امیررضا
    2

    چرا نظر منو منتشر نمیکنی نکنه کاسب تحریم هستی مرگ بر کاسب تحریم

  • ناشناس
    5

    خدا کنه زدوتر تحریم نفتی برداشته بشه -- خیلی وقته رقم اختلاس جابجا نشده

  • ایران اف
    6

    از آقای اولیانوف درخواست دارم کار را یکسره کند و به باقری دستور آقای پوتین ارباب ایران ابلاغ کنه

  • علی
    2

    امیدواریم که با پیگیری و تعاملاتی که بوجود آمده هر چه زودتر اوضاع داخلی از این نابسامانی که بیشتر از طریق خودی ها در داخل با گفته های مایوس کننده اشان برای مردم و هم هجمه بیرونی از طریق مجازی و خبری که هر دو با هم بر فشار مضاعف به مردم گام برمی دارند این حربه ها با یک توافق خوب از بین برود نکته ای که در این روزها مسئولین جامعه باید به نحو مدبرانه بر آنها مدیریت کنند که به آنها اشاره خواهد شد خوشبختانه درآمدهای ارزی کشور رو به بهبودی است و نگرانی از منابع ریالی وجود ندارد پیشنهادات 1__ چون به عید نزدیک می شویم حتما دولت درصدد تامین ارزاق عمومی مردم قدم بردارد 2___ میوه به حد اندازه خریداری و توزیع گردد 3__ در مورد حقوق بازنشستگان و عیدی آنها بگونه ای عمل کند که رضایت آنها را بطور نسبی جذب نماید 4__ مسئولین این مقدار بار منفی با گفته و عملکردشان به مردم نشان دهند 5؟_ چون جامعه در حالت التهاب از این بار منفی رسانه ای داخلی و خارجی قرار گرفته و حتی کارهای مثبت هم برای مردم منفی شده سعی شود بصورت عملکردی و همزمان رسانه ای این بار منفی به بارمثبت تبدیل نماید و در پایان بالاخره دولت و نظام باید نسبت به شفاف سازی بودجه در کشور اقدام عاجل بعمل اورد تا انشاا..از این همه فشار رسانه ای و تبلیغاتی که هست سر بلند بیرون آییم واقعا از نظر درآمدهای ارزی و...کشور می تواند مردم را به آینده ای روشن امید وار نماید انشاا...

    د

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها