دیدار مخفیانه ای که می تواند قیمت دلار را دچار یک تکان اساسی کند/ آیا رفع تحریم ها باعث ارزانی می شود؟

روند قیمتی دلار در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد، بازار در حال پیش‌خور کردن اثر توافق احتمالی است و ممکن است قیمت‌ها به حالت تعادلی خود با فرض حصول توافق بسیار نزدیک شده باشند.

دیدار مخفیانه ای که می تواند قیمت دلار را دچار یک تکان اساسی کند/ آیا رفع تحریم ها باعث ارزانی می شود؟

به گزارش خبر فوری، روز گذشته آمریکا در میانه مذاکرات وین، معافیت برخی از تحریم‌ های هسته‌ ای ایران را بازگرداند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی چندین معافیت از تحریم ها را در رابطه با فعالیت های هسته ای غیرنظامی ایران امضا کرد. این اقدام دولت بایدن، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برای لغو آنها را تغییر داد.

معافیت های تحریمی به کشورها و شرکت های خارجی اجازه می دهد تا در پروژه های غیرنظامی نیروگاه هسته ای بوشهر ایران، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ماه مه 2020 این معافیت‌ها را لغو کرده بود.

اکنون پرسش مهم این است که آیا این رفع تحریم ها بر قیمت دلار و سکه و سایر اقلام تاثیر دارد یا نه؟ بسیاری معتقدند تصمیم دولت بایدن در رابطه با لغو تحریم ها اثر اقتصادی خاصی ندارد و در کف خیابان‌های تهران احساس نخواهد شد اما صرفا یک پیام سیاسی از سمت دولت بایدن است تا خود را برای بازگشت به برجام مشتاق نشان دهد. اما همین امر نشان می دهد که بازار که همیشه به دنبال  نوعی آرامش روانی است می تواند تحت تاثیر روند مذاکرات قرار بگیرد؛ به خصوص اینکه، خبرهای جالبی از روند مذاکرات در اتریش و آلمان به گوش رسیده و می رسد.

نشست آلمان واقعا می تواند تاثیرگذار باشد؟

الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم ابراهیم الأمین مدعی شده بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است، اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات است.

به گزارش انتخاب، براساس ادعای الاخبار، یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌ های بیشتر هموار کند؛ و در حالی که همه روی این نشست و مکان آن سرپوش می‌ گذارند، منابع آگاه تصریح می ‌کنند که نشست مذکور در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، انجام شده است.

به گفته منابعی از تهران، که با الاخبار مرتبط هستند، هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث، متعجب شده است و همین امر، باعث شده هیئت ایرانی سریعا به کشور خود بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگو‌های نهایی دست یابد.

بر اساس ادعای الاخبار، این نشست می تواند زمینه ساز افزایش سرعت توافق در وین بوده و فرآیند احیاء برجام را تسریع کند.

آیا سرنوشت وین بر سرنوشت دلار تاثیر دارد؟

اگر روند قیمت دلار و سکه را دنبال کنیم متوجه می شویم که این بازار به خصوص در این چند وقت به شدت به دنبال پالس های مثبت روانی است تا به آرامش برسد.

قیمت دلار در اواسط مهر 1399 به بالاترین سطح خود رسید اما بعد از تعطیلات نوروز و با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و تغییر قطعی دولت، شرایط تغییر کرد و قیمت دلار نیز پایین آمد. در اواسط اردیبهشت و خرداد 1400 قیمت دلار به شدت افت کرد و به پایین ترین حد خود چند ماه اخیرش رسید. بازار امید داشت که با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات شرایط تغییر کند و به همین دلیل روند صعودی افزایش نرخ ها متوقف شد. با به بن بست خوردن روند مذاکرات هسته ای در وین و به خصوص انتشار اخبار ناامیدکننده شرایط تا حدی سخت شد و بازار اعتماد خود را از دست داد. از این رو دلار از انتهای خرداد مجددا روند صعودی در پیش گرفت و افزایشی شد. با شنیده شدن اخبار مثبت از وین (در هفته اخیر) البته این روند متوقف شد و نرخ ارز حتی با شیبی ملایم به سمت پایین حرکت کرد.

این نشانه ها خبر از این می دهند که ممکن است با افزایش خبرهای خوب از وین و نزدیک شدن به توافق نهایی، بازار ارز هم روند کاهشی بگیرد و حداقل برای مدتی آرامش روانی خوبی را به خود ببیند.

لازم به ذکر است که روند فوق الذکر عینا برای سکه و طلا نیز تکرار شده است و اینها نیز در چند هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته اند.  این امر نشان می دهد که بازار به طور کلی از یک قاعده واحد تبعیت می کند. باید دید این بازار چه واکنشی را در روزهای آینده خواهد داشت و تا چه حد روند کاهشی به خود می گیرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • مات الدبن
    7

    رفع تحریمها باعث ارزانی نخواهد شد، زیرا گرانی دست دولت است وبه تحریمها ربطی ندارد. چندین سال است که روز به روز همه چیز گران می شود و ارزان نمی شود.امروز بدتر از دیروز ،فردا بدتر از امروز....وقتی تحریم می شود دود تحریمها به چشم مردم می رود وقتی رفع تحریم می شود ،مردم باز هم در رنج وعذابند،يغشي الناس هذا عذاب الیم.

    نظرات شما -
    • ....
      1

      روندقیمت ارز و طلا و سکه کاهشی هست و البته در زمان کاهشی شدن قیمت ها بازار خودرو و مسکن بیش از پیش در رکود قرار می گیرند چون مردم خرید نمیکنند و منتظر می مانند تا قیمت ها بیشتر کاهش یابند.

    • ناشناس
      0

      قیمت دلار را تورم آمریکا و ایران معین می کند چند باشد نه مذاکرات و توافقات، ترسیدی منتشر کنی؟

  • امیر
    7

    ای خاک عالم بر سر منکرین تعامل و مذاکره با دنیا
    این اقدامات یعنی چه ؟
    اگر مذاکرات بد است که هیچ!!
    اگر خوب است پس فنا شدن مردم در این میان یعنی چه!!
    لعنت خدا بر نادانان عالم نما
    آمریکا واقعاً هیچ غلطی نمی تواند بکند (عاقلان دانند)
    این ها مذاکره است یا خفت؟؟!؟!؟!؟

  • عشق منی رئیسی
    9

    انشاالله در آینده نزدیک یک دیدار تاریخی بین سرداران سپاه پاسداران و فرماندهان ارتش مردمی اسرائیل برقرار میشه و دلار به کانال هزار تومانی سقوط کنه و اقتصاد ایران شکوفایی بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      (زمان )ادمها را عوض نمی کند.(زمان)حقیقت ادمها را اشکار میکند

    • علی
      2

      چی زدی داداش ؟؟

    • امیر
      0

      ساقی هستم نمونه کار کیفیت عالی تضیمنی

  • حرف‌منطق
    3

    ارزانی‌موقتی‌شاید‌‌باشد‌ولی‌چه‌توافق‌باشد‌چه‌نباشد
    تو‌کشور‌ایران‌همه‌چیز‌به‌بالا‌صعود‌می‌کند‌‌یعنی‌تورم‌
    تورم‌تورم‌که‌اگر‌نباشد‌باعث‌تعجب‌است‌.

  • نیسان آبی
    7

    حالا مشخص شد چیزی که قیمت دلار داره پایین میاره وبه ثبات بازاروارز وخوشیینی مردم وکاهش انتظارات تورمی میانجامدتوافق در برجام وپالسهای مثبت آمریکا به این موضوع ظرف یکی دو روز گذشته بود. نه خبر قرارداد باچین ونه با روسیه ونه عضویت ایران در پیمان شانگهای
    نه سفر رییسی به روسیه دیدیم هیچ تاثیری بر بازارهای داخلی وثبات آن نداشت.قابل تصمیم گیران ودلسوزان ایران ومنافع ملت که منبعد وقت و انرژی خود بدونند چگونه صرف منابع ملی کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      خخخخه منافع ملی این است که با ناموس فروشی ایجاد شود؟ حالا این را نگفتی چرا بعد هر بار مذاکره می زنند زیرش و تحریم را هم بیشتر می کنند؟ اگر توافقی هم صورت بگیرد دوباره این خط و نشون باز دبه می کند آمریکا و تحریم ها را بیشتر می کنند در ضمن اقتصاد ایران ربطی به تحریم ندارد که این وضع دچار شده و این روال از 70 سال قبل شروع شده که گرانی و تورم بالا هست که آن هم به خاطر آمدن نفت هست در بودجه و امریکا هم برای این پاشنه آشیل از اقتصاد ایران کنار نرود می خواهد توافق کند تا بتواند دوباره تحریم کند و خود شما را له کند وگرنه با همین روال ابزار تحریم آمریکا یکی یکی دارد بی اثر می شود و آقایان ناشی دوباره در دام آنها می افتند

    • علی
      8

      اتفاقا از زمان روی کار آمدن رییسی، تا الان دلار حدود ۵ تومن ارزون شده ،فقط هزار تومنش مال امروزه
      دلار تا حدود ۳۲ تومن هم رفت

  • ناشناس
    6

    وقتی توافق کامل در وین حاصل شود و برجام احیاء گردد دیگر موجبی برای گرانی 9/5 برابری ارزش واقعی دلار در برابر ریال ایران نیست و باید قیمت دلار در بازار آزاد به 3000 تومان قبل از خروج ترامپ از برجام برگردد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شما منطق و علم اقتصاد را به کل زیر سوال بردی که دنبال دلار 3000 تومانی هستی

    • علی
      2

      اون چیزی که موجب تقویت پول ملی میشه رابطه با آمریکا نیست، بلکه رونق تولید در داخل، کوتاه کردن دست دزدان و تعامل با همسایگان هست، این هیجانات مذاکره فقط مدتی کوتاه بازار را بالا پایین میکنه

  • ایرانی
    7

    سازش با آمریکا باعث کاهش ناچیزی در قیمت ارز خواهد داشت چون ثروت مندان که اکثریت از مقامات سیاسی و نظامی (منظور سرداران و خانواده ) و وابستگان به قدرتهای حکومت هستند اجازه نخواهند داد قیمت ارز همانطور که افزایشی شد کاهشی شود آخر مملکت صاحب دارد.

  • پشمک
    2

    فارسی بگو که عراقیها هم فارسی صحبت میکنند.

    نظرات شما -
    • مغنیه
      4

      الاخبار عراقی نیست بلکه لبنانی است سید حسن نصرالله و شوهر زینب خانم فارسی صحبت میکنن

  • ناشناس
    6

    تا به رسمیت شناختن اسراییل، یک یا حسین دیگر، ....

    نظرات شما -
    • علی
      6

      اسقاطیل خودش باور داره که نابود شدنیه ، شما هم باور کن داداش

  • ناشناس
    3

    خیلی دیره طرف شما مردم هستند

  • محمد
    5

    اگر تمام چاههای نفت دنیا را به ایران دهند و قیمت هر بشکه نفت هم ۲۰۰ دلار باشد با این مدیریت هرگز مردم منتفع نمیشن.

  • رم
    10

    سلام ودرودخدابه روح هویدا هویدامسلمان نبوداما انسان بود ایرانی یاعلی نقی بروحت قسم پیش ارباب حسین هویداراشفاعت کن

  • اذرکلاه
    4

    عاقل چرا کند کاری که باز آرد پشیمانی،این نقل امروز مسئولین کشور ماست،اول آنچنان رگ گردنشونو برجسته میکنن و اعلام میکنن که مذاکره با آمریکا هر گز وان را تابو میکنند بعد که مجبور شدند مذاکره کنند مجبور میشن مخفیانه و دنبال سوراخ سمبه ای برگردند تامذاکره با آمریکا کنند و بعد مرتب تکذیب می‌کنن حالا حسب روال گذشته بعد از مدتی که آب از آسیاب افتاد کاشف به عمل می‌آید که بله ما در فلان جا وبا فلان کس مذاکره کردیم پس وشروع میکنن به توجیه کردن!!!!!خدا وکیلی این مردم چه از دست شما میکشن

  • ارتا
    4

    در جواب آقای (رم)، اميرعباس هویدا مسلمان بود و علاوه بر وجدان کاری در حوزه عملش به خیلی ها هم کمک کرده است .هویدا از جمله کسانی است ماندن در کشورش را برای پناهنده شدن به غیر مسلمان ها ترجیح داد. (البته من با سیاست کاری ندارم ،،،سياست نمی تواند افراد را خوب یا بد کند،از کوزه همان تراود که در اوست)

  • احمدی
    3

    مسئولان دلسوز وانقلابی به بهانه های مختلف نمی گذارند توافق حاصل شود .چون از تحریم و مرگ بر آمریکا گفتن سود کلان به جیب می زنند .خودشان ایران هستند و زن وبچه هایشا ن مقیم آمریکا و اروپا.با رفع تحریم نونشان آجر می شود.

  • دن کیشوت
    3

    مادام که سرمایه داران رانتی عنان حکومت را در دست دارند، هیچ چیز ارزان نخواهد شد، تحریم بهانه است، اگر تحریم بودیم پاسدارها ماهی پنجاه میلیون حقوق نداشتند و حکومتی ها پولشان از پارو بالا نمی‌رفت و آخوندها در سالاریه قم آپارتمان های ۱۴ میلیارد تومانی نداشتند، هر چه سنگ است مال پای لنگ است

  • محسن
    1

    با توافق ، دلار دو تا سه هزار پایین میاد و مدتی همین طور میماند بعد کم کم بخواد کشور از رکود خارج بشه ۵ سال زمان میبره .

  • محمد
    1

    کمی عاقلانه فکر کنید برای دوسال کدام شرکت حاضراست اعتبار خود را در ایران خرج کند واین گونه پروژه ها فقط ایران را در یک مسیر سینوسی و تحمیل هزینه های زیاد قرار می دهد تا سرانجام به تسلیم نهایی نزدیک شود

  • ناشناس
    2

    هیچ چیز باعث ارزانی نخواهد شد زیرا تحریم علت اصلی اصلی گرانی نیست و گرانی ریشه در رانت خواری و فرصت طلبی دارد نه تحریم

  • رضا میرزایی
    0

    دلار کوچکترین اثری در اقتصاد ما نداره. ما کشور مستقلیم. فکرشم نکنید ک هر انچه ب امریکا مربوطه میتونه چیزیو تغییر بده اینجا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها