انگیزه‌های تجاری رسانه‌های غربی؛ پس زمینه تکرار ناشیانه تئوری فروپاشی چین

اخیرا موجی از تئوری فروپاشی چین در رسانه های آمریکایی به راه افتاده است. این گزارش به این موضوع می پردازد.

انگیزه‌های تجاری رسانه‌های غربی؛ پس زمینه تکرار ناشیانه تئوری فروپاشی چین

طی سال های اخیر، هر زمان که بحران بزرگی در جهان رخ می دهد و یا سرعت رشد اقتصادی چین کاهش پیدا می کند، برخی رسانه ها و پژوهشگران کشورهای غربی نسبت به وضعیت اقتصادی چین ابراز ناامیدی می کنند و بدنبال آن تئوری «فروپاشی چین» را منتشر می نمایند.

اخیرا نیز موج دیگری از تئوری فروپاشی چین در رسانه های آمریکایی به راه افتاده است. به عنوان مثال، وب سایت «فاینانس کوارتز» آمریکا در تاریخ 15 اکتبر گزارشی با عنوان «آیا اقتصاد چین سقوط خواهد کرد؟» منتشر کرد. «بیزینس اینسایدر» نیز در تاریخ 24 اکتبر مقاله ای منتشر کرد که عنوان آن «احتمال فروپاشی اقتصادی چین و غرق کردن آمریکا و جهان» بود. از طرف دیگر روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در تاریخ 25 اکتبر مقاله ای به قلم «پل کروگمن» منتشر کرد با این عنوان: «چین! آیا گرفتار مشکل بزرگی شده ای؟»

انگیزه‌های تجاری رسانه‌های غربی؛ پس زمینه تکرار ناشیانه تئوری فروپاشی چین_fororder_2354235234.JPG

کروگمن به عنوان برنده جایزه اقتصاد نوبل، ضمن اینکه وضعیت اقتصاد چین را ناامیدانه توصیف کرد، به طرز شرم آوری در مقاله خود اینطور نوشت که: «چین تاکنون توانسته است پیش بینی های بدبینان را ناکام بگذارد. هشدارها درباره اقتصاد چین موضوع تازه ای نیست اما تاکنون، حدس افراد نگران کننده ای همچون من اشتباه بوده است.»

سؤال اینجاست که چرا وقتی افرادی همچون کروگمن و امثال او که به قضاوت هایشان درباره چین اعتمادی ندارند و قضاوت هایشان اشتباه از آب در می آید، باز هم با تکرار تئوری فروپاشی چین به ناکامی هایشان می افزایند؟

اول از همه باید گفت که در پس زمینه جوسازی رسانه های غربی درباره موضوعات مرتبط با چین، انگیزه هایی تجاری با هدف جلب توجه عموم وجود دارد اما با این حال به نظر می رسد که یک دلیل ریشه دار تر دیگری نیز در پس زمینه این رویکرد رسانه های غرب وجود داشته باشد و آن این است که این رسانه ها همه نظر چین را متهم می کنند و به این کشور تهمت می زنند و چین را به عنوان کشوری بدون آینده، پر خطر و منفی تصویر سازی می کنند چرا که امیدوارند از این طریق، باعث کاهش و نابودی حس اعتماد و امنیت مردم چین شوند.

ده ها سال است که تبلیغ تئوری فروپاشی چین در جریان است اما چین نه تنها از هم فرو پاشیده نشده بلکه بیش از پیش توسعه یافته و به دومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز تبدیل و فاصله اش با بزرگ ترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا کمتر نیز شده است.

حقیقت این است که سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا تعادل روانی خود را از دست داده و در مسیر خود جهت مهار چین، راه های زشت و کثیفی را پیش گرفته اند. این در حالیست که تئوری فروپاشی چین باعث از بین رفتن اعتماد مردم این کشور نشده است بلکه برعکس چینی ها را بیش از پیش به آینده کشورشان مطمئن ساخته است. چینی ها میهن خود را بسیار دوست دارند.

تئوری فروپاشی چین در برابر حقایق موجود به سوژه خنده جامعه بین الملل تبدیل شده است و آن دسته از کارشناسان و دانشمندانی که این تئوری را تبلیغ می کنند، به دلیل نگاه غفلت آمیزی که نسبت به نظام و مسیر و الگوی چین دارند اکنون با حقیقتی دردناک مواجه شده اند و برایشان سؤال شده که اگر چین مسیر اشتباهی را پیش گرفته پس چطور این کشور هر روز بهتر و بیشتر از گذشته در حال توسعه و پیشرفت است؟

این کارشناسان نهایتا در مواجه با این سؤال و برای اینکه خود را آرام کنند، خود را اینگونه متقاعد می سازند که چین دیر یا زود از هم فرو خواهد پاشید.

اینکه تغییرات بی سابقه در قرن گذشته و تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا در هم تنیده شده، حقیقتی غیر قابل انکار است. واقعیت این است که عوامل نامشخص و چالش های پیش روی اقتصاد چین روز به روز در حال افزایش است ولی با این وجود، نباید فراموش کرد که چین دارای بازار داخلی وسیع و یک سیستم صنعتی سالم است و قابلیت انعطاف پذیری اقتصاد این کشور در مواجه با شرایط پیچیده، نسبتا بالاست.

آنچه اهمیت دارد این است که در چین امروز، یک نظام سیاسی پاک و درستکار جریان دارد و حزب حاکم در این کشور عمیقا از سوی مردم حمایت می شود و دخالت ها و اختلال آفرینی های چندانی از سوی گروه های ذینفع در چین وجود ندارد.

«رالف همرز»، مدیر عامل گروه «یو بی اس»، در مصاحبه ای با خبرگزاری «بلومبرگ» تاکید کرده است که: «من کاملا به چین از نظر استراتژیکی خوش‌بین هستم. قطعا ما بدنبال افزایش سرمایه گذاری (در چین) هستیم.»

اقتصاد چین در سه فصل اول سال جاری میلادی (2021) به رشد باثبات و پایدار خود ادامه داد و قدرت ملی این کشور و اطمینان مردمش ارتقاء پیدا کرد. اقتصاد چین در مواجه با اپیدمی کرونا و تغییرات بی سابقه قرن یک انعطاف پذیری قوی از خود نشان داده و قدرت این کشور در زمینه رقابت های بین المللی نه تنها سقوط نداشته بلکه افزایش نیز داشته است. این روند قطعا کسانی که دهه هاست خود را به اشتباه مشغول تهیه و تبلیغ تئوری فروشی چین کرده اند را ناامید خواهد کرد.

منبع: رادیو بین المللی چین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ببری
    0

    حالا چرا اینقدر ترسیدی ؟

  • دیپلمات
    0

    این چین خفاش خور کثیف پلشت کمونیست چیه آخه همون آمریکا که بهتر بود مرامش بیشتر بود !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها