گاردین: ترامپ هیتلر را تمجید می کرد

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به سفر سال ۲۰۱۸

گاردین: ترامپ هیتلر را تمجید می کرد

به گزارش تارنمای این روزنامه انگلیسی گاردین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا هنگام بازدید از اروپا به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در سال ۲۰۱۸ به «جان کلی» رئیس ستاد وقت کارکنان خود با تاکید فراوان گفت: «خوب، هیتلر کارهای خوبی انجام داد».

اظهارات رئیس جمهوری سابق آمریکا در این سفر که گفته می شود "جان کلی" ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا را بهت زده کرده بود، در کتاب جدید «مایکل بندر» از خبرنگاران وال استریت ژورنال آمده است.

بندر در کتاب خود نوشته است هنگامی که ترامپ این سخنان را بر زبان آورد "کلی" به وی یادآوری کرد که در جنگ جهانی اول کدام کشورها در برابر هم و یا در کنار هم قرارداشتند و سپس جنایات هیتلر را به خاطر وی آورده است.

لازم به ذکر است بندر از جمله نویسندگانی است که پس از خروج ترامپ از قدرت، با وی مصاحبه داشته و ترامپ در این مصاحبه اظهارات خود را در باره هیتلر انکار کرده است.

اما بندر می گوید منابع ناشناس گزارش دادند که کلی پس از اظهارات شگفت آور ترامپ به وی گفته که اشتباه کرده است، اما ترامپ از مواضع خود کوتاه نیامده و بر بهبود وضعیت اقتصادی آلمان تحت حاکمیت هیتلر در دهه ۱۹۳۰ تاکید کرده است.

بندر اضافه می کند که کلی به ترامپ گفت که حتی اگر ادعای وی در مورد اقتصاد آلمان تحت حکومت نازی ها درست باشد، شما هرگز نمی توانید حرفی در حمایت از «آدولف هیتلر» بزنید.

اما ماجرای سفر ترامپ به اروپا در جریان صدمین سالگرد جنگ جهانی اول تنها به این اظهارات ختم نشد. وی در این دیدار علاوه بر درگیری های معمول خود با دیگر رهبران جهان با مشکلات قابل توجه دیگری هم روبرو شد.

از جمله تصمیم وی برای لغو بازدید از یک گورستان آمریکایی بسیار بحث برانگیز شد. کمی بعد مشخص شد که ترامپ سربازان آمریکایی که در این گورستان به خاک سپرد شده بودند را "بازنده" و "نادان" خوانده و به همین دلیل هم تمایلی به بازدید از گورستان مزبور نشان نداده است.

کلی که پسرش در افغانستان در سال ۲۰۱۰ کشته شد، در اوایل سال ۲۰۱۹ کاخ سفید را ترک کرد. او از آن زمان انتقادات زیادی راجع به ترامپ داشته و گفته می شود به دوستانش گفته ترامپ ضعیف ترین رئیس جمهوری بود که من در زندگی ام دیده ام.

نگرانی در مورد ظهور راست افراطی در آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافت و حتی در حال حاضر با وجود خروج وی از قدرت ادامه دارد، زیرا او حزب جمهوری خواه را وادار به جلوگیری از تحقیق در مورد حمله مرگبار ۶ ژانویه به ساختمان کنگره توسط طرفداران خود با هدف لغو نتیجه انتخابات می کند.

ترامپ در تمام چهار سال دوران ریاست جمهوری خود همواره سخنان مثبتی در مورد گروه های راست افراطی و برتری طلبی سفیدپوستان بر زبان رانده است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، از ترامپ سوال شد که آیا برتری طلبان سفیدپوست و گروه های شبه نظامی را محکوم می کند؟ او در پاسخ پس از تقلای بسیار در نهایت به گروه راست افراطی پسران مغرور (پراد بویز) گفت "عقب بایستید و کنار بایستید".

در سال ۲۰۱۷ هم پس از راهپیمایی نئونازی ها در ویرجینیا که در آن اظهارات حمایت گونه ای از ترامپ بیان شده بود، مجله آلمانی استرن (Stern) در جلد خود تصویری از سلام و احترام نازی ها توسط ترامپ در حالی که پرچم آمریکا را دور خود پیچانده بود، استفاده کرد. کنار این تصویر ترامپ با سلام حزب نازی نوشته شده بود: نبرد او (نبرد من کتابی است نوشته هیتلر که بیانگر اندیشه های سیاسی و هیتلر و ناسیونال سوسیالیسم است).

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها