امضای اولیه توافق صلح سودان با گروه‌های مسلح

منابع خبری از امضای اولیه توافقنامه صلح میان دولت و جبهه انقلابی سودان متشکل از چهار گروه مسلح خبر دادند.

امضای اولیه توافق صلح سودان با گروه‌های مسلح

نمایندگان دولت و جبهه انقلابی سودان متشکل از چهار گروه مسلح توافقنامه اولیه‌ای را برای پایان دادن به ۱۷ سال جنگ داخلی امضا کردند.

این توافقنامه امروز (دوشنبه) با حضور عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی به شکل رسمی امضا شد.

این توافقنامه بر ضرورت برچیدن گروه‌های مسلح و ملحق شدن آنها به ارتش منظم پس از سازماندهی مجدد آن تأکید دارد.

شبکه الجزیره پیش از این از سفر البرهان به جوبا برای حضور در مراسم امضای این توافقنامه خبر داده بود.

طبق گزارش الجزیره، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به همین مناسبت یکشنبه وارد جوبا شد و در دو نشست، فراهم کردن آخرین مقدمات امضای این توافقنامه مذکور را بررسی کرد.

وی این توافقنامه را یک دستاورد بزرگ خواند و بر تمایل دولتش برای همکاری با سودان جنوبی در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های صلح با دیگر گروه‌های مسلح تأکید کرد. سودان جنوبی نقش میانجی را در این مذاکرات بازی کرده است.

حمدوک با سلوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی نیز درباره مقدمات امضای توافقنامه صلح و مسائل مشترک میان دو طرف بحث و گفت‌وگو کرد.

نمایندگان دولت سودان و جنبش‌های مسلح روند دارفور یکشنبه هشتمین و آخرین پروتکل تشکیل دهنده توافقنامه صلح را در هتل "کروان" در پایتخت سودان جنوبی امضا کردند تا مقدمات امضای رسمی این توافقنامه فراهم شود.

این هشت پروتکل شامل، مسائل امنیتی، مساله زمین، عدالت انتقالی، غرامت و جبران خسارت، پروتکل توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت، آوارگان و پناهندگان است.

از ژوئن ۲۰۱۱ جنبش خلق و نیروهای دولتی در استان کردفان جنوبی و نیل آبی (النیل الازرق) می‌جنگند.

میانجی‌گری مذاکرات صلح سودان در جوبا بر پنج روند متمرکز است: روند منطقه دارفور (غرب)، روند دو استان کردفان جنوبی (جنوب) و النیل الازرق (جنوب شرقی)، روند شرق سودان، روند شمال سودان و روند مرکز سودان.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها