سودان: تا بحران سد النهضه حل نشود، آرام نمی‌گیریم

سودان تاکید کرد، تا زمان دستیابی به یک توافق قانونی الزام‌آور در خصوص سد النهضه اتیوپی، خیالش آسوده نخواهد شد.

سودان: تا بحران سد النهضه حل نشود، آرام نمی‌گیریم

حسم ابوالبشر، نماینده سرویس فنی منابع آبی در وزارت آبیاری خاطرنشان کرد، سودان باید به توافقی قانونی و الزام آور در خصوص آبگیری، راه‌اندازی و مدیریت سد النهضه دست یابد زیرا بدون توافق، مزایای این سد می‌تواند به معایب بسیار بزرگی تبدیل شود که بر ساکنان سواحل رود نیل تاثیر بگذارد.

وی در ادامه افزود: تا زمان دستیابی به یک توافق قانونی و الزام‌آور با اتیوپی و همچنین مصر در خصوص بحران سد النهضه اتیوپی، خیالمان آسوده نخواهد شد.

ابوالبشر همچنین تصریح کرد، توافق الزام آور باعث می‌شود منابع آب به روشی آسان و ایمن مدیریت شود، بنابراین به هسته‌ای واقعی برای همکاری بین سه کشور سودان، مصر و اتیوپی تبدیل می‌شود.

روز شنبه، یاسر عباس، وزیر آبیاری سودان در صفحه کاربری خود در توییتر خواستار ازسرگیری مذاکرات در خصوص سد النهضه اتیوپی شد.

عباس در توئیت خود به زبان انگلیسی نوشت: سودان از مشارکت شورای امنیت در خصوص سد النهضه استقبال می‌کند و خواستار از سرگیری روند مذاکرات است.

وی اتیوپی را به خودداری از اتخاذ اقدامات یک‌جانبه بیشتر در خصوص سد النهضه ترغیب کرد.

شورای امنیت روز پنجشنبه درباره اختلاف بر سر سدالنهضه تشکیل جلسه داد اما درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب که خواستار ادامه مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی شده بود، هیچ قطعنامه‌ای صادر نکرد.

شورای امنیت پرونده سد النهضه را به اتحادیه آفریقا واگذار کرد و از سه کشور ذی‌ربط خواست به روند مذاکرات پایبند باشند.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی یک روز پس از جلسه شورای امنیت پیرامون اختلافات با مصر و سودان درباره سدالنهضه در توییتی نوشت: می‌خواهم به ملت سودان و مصر اطمینان خاطر دهم که آنها بابت آبگیری سد متضرر نخواهند شد زیرا این سد تنها بخش اندکی از آب رود نیل را به خود اختصاص خواهد داد.

احمد گفت، این سد می‌تواند منبع همکاری با مصر و سودان باشد. با سد النهضه جوامع اطراف رود نیل رونق خواهند گرفت.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها