فیبروم رحم چگونه از بین می رود

فیبروم‌ های رحمی توده های خوشخیمی هستند که در رحم رشد می‌کنند و معمولا سرطانی نمی شوند.

فیبروم رحم چگونه از بین می رود

کارهایی که پس از عمل فیبروم باید انجام داد
به همین دلیل شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آن ها را با جراحی خارج کنید یا خیر. اگر فیبروم آسیبی به شما وارد نمی کند، ممکن است پزشک فقط تجویزهایی برای کنترل این مشکل به شما ارائه دهد؛ اما اگر علائم زیر را دارید، جراحی فیبروم می تواند یکی از پیشنهادهای پزشکتان باشد:

· خونریزی‌ شدید در دوران قاعدگی

· خونریزی بین دو قاعدگی

· احساس درد و فشار در پایین شکم

· تکرر ادرار

· مشکلاتی در تخلیه مثانه

اگر قصد باردار شدن دارید، وجود فیبروم در رحم ممکن است در مواردی به سقط جنین بی‌انجامد و عوارض بارداری را تشدید کند. اگر تصمیم به جراحی فیبروم دارید، دو گزینه پیش روی شماست: میومکتومی و هیسترکتومی.

هر کدام از این روش‌ های جراحی می تواند نشانه های فیبروم را در شما از بین ببرد، ولی در عین حال ممکن است خطراتی هم داشته باشد. میومکتومی به زنانی توصیه می ‌شود که می‌خواند بچه ‌دار شوند یا رحم خود را حفظ کنند. همچنین برای درمان فیبروم رحم در زنانی که جنینشان به دلیل وجود فیبروم، سقط می شود هم از روش میومکتومی استفاده می‌کنند.

در مشوِرَپ بخوانید: واکسن گارداسیل

پزشکان معمولا روش هیسترکتومی را به زنانی پیشنهاد می کنند که به سرطان‌ اندام های زنانه مبتلا هستند، آندومتریوز دارند و به خونریزی شدید و غیرطبیعی و مشکلات افتادگی رحم دچار هستند. در کل این روش بیشتر روی زنان یائسه انجام می‌شود. هیسترکتومی ۳ نوع مختلف دارد:

· هیسترکتومی کامل: رحم و دهانه آن به طور کامل برداشته می شود.

· هیسترکتومی سوپروسرویکال: در این روش قسمت فوقانی رحم را بر می دارند اما دهانه رحم در جای خود باقی می ماند.

· هیسترکتومی رادیکال: شامل هیسترکتومی کامل و همچنین برداشتن ساختارهای اطراف رحم است. این روش معمولا در موارد مشکوک به سرطان انجام می شود.

روش اوفرکتومی شامل برداشتن فقط تخمدان ها و سالینگو اوفرکتومی شامل برداشتن لوله های رحمی و تخمدان ها هم دو نمونه دیگر از انواع جراحی هیسترکتومی هستند که پزشک متناسب با وضعیت و نیاز درمانی شما، یکی از این روش ها را انجام می دهد.

مراقبت های پس از عمل فیبروم به روش میومکتومی
بسته به روشی که برای میومکتومی انتخاب می‌شود، بین ۱ تا ۳ روز ممکن است در بیمارستان بستری شوید. مثلا در میومکتومی به روش لاپراسکوپی، شما فقط ۲۴ ساعت بستری خواهید بود؛ اما در روش جراحی باز ممکن است این زمان بین ۲ تا ۳ روز به‌طول بی‌ انجامد. بسته به نوع میومکتومی شما، حداقل ۲۴ ساعت به داروی مسکن قوی نیاز خواهید داشت. ممکن است تا ۶ هفته لکه بینی داشته باشید و در دوران نقاهت نمی توانید رابطه جنسی برقرار کنید. زمان بهبودی بسته به نوع روش، بین ۲ تا ۶ هفته خواهد بود.

بیشتر بدانید: بهترین زمان انجام آزمایش خون بارداری

در این مدت از انجام فعالیت ‌های سنگین و مصرف غذاهای با کالری بالا، چرب و شیرین خودداری کنید.

مراقبت های پس از عمل فیبروم به روش هیسترکتومی
از آنجا که عمل جراحی برداشتن رحم تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، دوران نقاهت معمولا طولانی تر از روش میومکتومی است. در این روش بیمار پس از عمل ۲ تا ۳ روز در بیمارستان بستری می‎ شود و در این زمان درد او شدید است. پزشک در این مدت داروهای مسکن قوی برای بیمار تجویز می کند که ممکن است باعث ایجاد یبوست شود. تا ۶ هفته امکان خونریزی از واژن وجود دارد. برخی از زنان (خصوصا اگر در سن باروری باشند) پس از انجام این جراحی، چون توان بارداری را از دست می دهند، با مشکلات روحی مواجه خواهند شد. در این زمان نقش اطرافیان بیمار بسیار مهم است و باید از او حمایت های روحی کافی به عمل آورند.

بیشتر بدانید: فیبروم رحم چگونه از بین میرود

زمان بهبودی کامل ۶ هفته است. در این مدت نباید هیچ چیزی وارد واژنتان کنید و رابطه جنسی نداشته باشید. از فعالیت‌ های سنگین و بلند کردن اجسام بالای ۲ کیلوگرم پرهیز کرده و رژیم غذایی سالمی انتخاب کنید. مصرف میوه و سبزیجات، اجتناب از مصرف غذاهای نفاخ و کافئین، مصرف آب کافی، پیاده روی سبک و روزانه (پس از گذراندن ۶ هفته نقاهت) و... می تواند در روند بهبود شما موثر باشد. چون این روش با خونریزی زیادی همراه است، مصرف آهن در دوران نقاهت توصیه می‌شود.

ممکن است تا یک سال در ناحیه بریده شده احساس درد مختصر یا بی حسی داشته باشید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها