اگر صبحانه نمی خورید بخوانید

مطالعات نشان می‌دهد خوردن صبحانه می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون و فشار خون و بهبود سطح کلسترول کمک کند؛ به شرطی که صبحانه سالمی بخوریم؛ نه گزینه‌هایی مانند انواع شیرینی یا دونات و غلات رنگارنگ و کورن فلکس‌های متنوع.

اگر صبحانه نمی خورید بخوانید

آیا شروع روز با معده خالی اشکالی ندارد یا ممکن است باعث شود نه تنها ضعیف شویم، بلکه در کل روز هم به فکر خوردن غذای ناسالم باشیم؟ بسیاری از ما علاقه‌ای به خوردن صبحانه نداریم؛ در صورتی که حذف صبحانه برای عده‌ای دیگر باعث سردرد، کاهش قند خون، ضعف و مشکل در تمرکز خواهد شد.

مطالعات نشان می‌دهد خوردن صبحانه می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون و فشار خون و بهبود سطح کلسترول کمک کند؛ به شرطی که صبحانه سالمی بخوریم؛ نه گزینه‌هایی مانند انواع شیرینی یا دونات و غلات رنگارنگ و کورن فلکس‌های متنوع.

آیا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است؟
تحقیقات نشان می‌دهد جواب این سؤال بستگی به این دارد که بقیه روز چه تغذیه‌ای داشته باشید و چه سبک زندگی را دنبال کنید. آیا شروع روز شما با مصرف مقدار زیادی پروتئین یا حتی یک کاسه غلات مفید است و می‌تواند فوایدی برای خارج شدن بدن شما از حالت روزه داشته باشد؟

سال ۱۹۴۴ یک شرکت تولید کننده غلات صبحانه به نام General Foods، کمپین روابط عمومی راه انداخت تا فروش محصولات این شرکت را بالا ببرد. فروشگاه‌های مختلف این شرکت به مشتریان خود بروشور‌هایی می‌دادند که در آن‌ها ذکر شده بود با توجه به اینکه صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؛ بهتر است محصولات این شرکت را برای صبحانه انتخاب کنند. به همین دلیل هم غلات صبحانه هنوز هم محبوب‌ترین صبحانه دنیا به حساب می‌آید.

کارشناسان زیادی می‌گویند همه باید صبحانه بخورند. اما تحقیقات پزشکی نشان داده است نخوردن صبحانه مشکلی برای سلامت بدن همه ما ایجاد نمی‌کند و تأثیری در چاقی یا لاغری ما ندارد. شاید تأثیر صبحانه بر سلامت بدن چیزی جز یک افسانه نیست.

لابی طرفداران صبحانه
لابی طرفداران صبحانه معتقدند تعداد قابل توجهی از مطالعات مشاهده‌ای (برخلاف آزمایش‌های کنترل‌شده) نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سکته مغزی طیف وسیعی از افرادی را که صبحانه نمی‌خورند تهدید می‌کند.

همچنین داده‌های مشاهده‌ای زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند در طول روز تمایل کمتری به خوردن هله هوله دارند. این موضوع منطقی به نظر می‌رسد. ضمن آنکه حذف صبحانه سطح هورمون گرسنگی را بالا نگه می‌دارد؛ در حالی که هورمون سیری سرکوب می‌شود.

عادات غذایی
همه این موارد به عادات غذایی ما هم مربوط می‌شوند. مثلاً اگر عادت کرده باشیم بلافاصله بعد از بیدار شدن صبحانه بخوریم؛ نمی‌توانیم روز خود را بدون صبحانه آغاز کنیم؛ همان گونه که عده‌ای دیگر هم اول صبح اشتهایی ندارند و نمی‌توانند خیلی زود صبحانه بخورند.

احساس گناه برای نخوردن صبحانه
اگر ترجیح می‌دهید صبحانه نخورید، دلیلی برای احساس گناه وجود ندارد، چون شواهد زیادی مبنی بر اینکه صبحانه ناسالم می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد وجود ندارد.

در واقع آنچه مهم است آن است که به گونه‌ای غذا بخورید که بهترین تأثیر را بر سلامت شما داشته باشد؛ بنابراین اگر سبک زندگی سالمی دارید و نیاز‌های غذایی خود را در طول وعده‌های غذایی دیگر برآورده می‌کنید نباید نگران باشید. مهم انتخاب شما برای وعده‌های غذایی است؛ نه فقط ساعت شروع خوردن شما از ابتدای صبح.

آیا باید نگران حذف صبحانه باشم؟
افراد زیادی ادعا می‌کنند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است؛ در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند گرسنه ماندن و استراحت دادن به دستگاه گوارش هم فواید خود را دارند.

منطقی به نظر می‌رسد خوردن صبحانه اهمیت و جایگاه مهمی در وعده‌های غذایی داشته باشد. چون با اولین ضربه در ابتدای صبح، بدن از حالت محرومیت به سطح بالایی از کالری می‌رسد.

اما این ایده که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است هنگامی شکل گرفت که دانه‌های ذرت به عنوان بهترین انتخاب برای صبحانه در نظر گرفته شد.

رابطه بین نخوردن صبحانه و کاهش وزن
هیچ مطالعه علمی رابطه بین نخوردن صبحانه و کاهش وزن یا افزایش وزن را تأیید نمی‌کند. البته یک بررسی در سال ۲۰۲۱ از مطالعات مختلف کوتاه مدت و بلندمدت نشان داد حذف صبحانه ممکن است منجر به افزایش وزن و شروع اضافه وزن یا چاقی شود.

چون نگرانی از نخوردن صبحانه شاید به این دلیل باشد که اغلب باعث خوردن مواد ناسالم در کل روز خواهد شد.

تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو بر بیش از ۳۰ هزار آمریکایی نشان داد افرادی که از خوردن صبحانه طفره می‌روند اغلب مواد مغذی مهمی از جمله ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳، C و D را از دست می‌دهند.

همچنین نشان داد شرکت‌کنندگانی که صبحانه را حذف کرده بودند در طول روز قند و کربوهیدرات بیشتری به عنوان میان‌وعده مصرف کردند.

پاسخ در برابر وسوسه‌های مختلف خوردن غذا‌های
همه افرادی که تمایل به حذف صبحانه دارند حتماً در طول روز بد غذا نمی‌خورند. چون عده زیادی هم به گونه‌ای آن را جبران می‌کنند؛ بنابراین موضوع مهم آن است که ما عادت کرده باشیم چه پاسخی در برابر وسوسه‌های مختلف خوردن غذا‌های قندی و پر کربوهیدرات داشته باشیم. بر همین اساس تحقیقاتی هم وجود دارند که نشان می‌دهند نخوردن صبحانه یا روزه‌های طولانی مدت می‌تواند نشانگر‌های التهاب، استرس اکسیداتیو و فشار خون را کاهش دهد.

روزه‌های طولانی‌تر همچنین می‌تواند باعث حذف سلول‌های آسیب‌دیده از بدن شود. بعضی محققان در حال بررسی این احتمال هستند که این موضوع ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. ضمن آنکه این شواهد کاملاً قطعی نیست و این روند فقط با حذف صبحانه انجام نخواهد شد.

ضرورت مصرف مواد مغذی و سالم
تحقیقات نشان می‌دهد مهم‌ترین موضوع برای برخوردار شدن از سلامتی توجه به چیز‌هایی است که می‌خوریم. یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که مردم بایدمد نظر قرار دهند آن است که چرا می‌خواهند صبحانه خود را حذف کنند.

برخی افراد صبح اول وقت با معده خالی انرژی و بازدهی بیشتری بیشتری دارند یا وقتی از خواب بیدار می‌شوند گرسنه نیستند. اما در هر صورت شما برای عضله‌سازی به انرژی نیاز دارید؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که غذا‌های مناسب بخورید. هر وعده غذایی باید شامل ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین بدون چربی، به علاوه سبزیجات و چربی‌های سالم باشد. خوردن یک کاسه غلات بسیار فرآوری‌شده می‌تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی بسیار متفاوتی بر سلامتی شما در مقایسه با یک قطعه گوشت بدون چربی با سبزیجات یا تخم‌مرغ داشته باشد، صرف نظر از اینکه ساعت ۹ صبح غذا می‌خورید یا ۱ بعد از ظهر!

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها