آیا نوشیدن قهوه سطح کلسترول شما را افزایش می دهد؟

هنگامی که محققان عادات نوشیدن قهوه را بررسی کردند دریافتند کسانی که قهوه بویل یا قهوه پلانجر می‌نوشند به طور قابل توجهی بیش‌تر احتمال دارد که کلسترول بالایی در مقایسه با کسانی داشته باشند که قهوه فیلتر شده می‌نوشند که کلسترول را اندکی افزایش می‌داد.

آیا نوشیدن قهوه سطح کلسترول شما را افزایش می دهد؟

قهوه نوشیدنی قدرتمندی است نه صرفا بدان خاطر که هنگام صبح شما را به حرکت وا می‌دارد بلکه بدان خاطر که نتایج تحقیقات نشان می‌دهند قهوه می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد از جمله کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر.

به نقل از ایتینگ ول، با این وجود، علیرغم آن که فواید قهوه چشمگیر است نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه ممکن است سطح کلسترول را افزایش دهد.

حقیقت در مورد کلسترول

کلسترول معمولا برای بدن خوب نیست، اما واقعیت آن است که ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم. این ماده مومی شکل در هر سلول بدن مان یافت می‌شود. در واقع، کلسترول کار‌های مهم زیادی مانند کمک به هضم غذا و کمک به تولید هورمون‌ها و ویتامین د را برای مان نجام می‌دهد. علاوه بر مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم کبدمان نیز کلسترول مورد نیازمان را تولید می‌کند. در واقع، کبد نه یک بلکه دو نوع کلسترول می‌سازد لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و هر کدام اثرات بسیار متفاوتی بر روی سلامت قلب دارند.

لیپوپروتئین با چگالی بالا که به عنوان کلسترول "خوب" شناخته می‌شود جریان خون را تمیز می‌کند، کلسترول را می‌بلعد و آن را از بدن خارج می‌کند. از سوی دیگر، لیپوپروتئین با چگالی کم به عنوان کلسترول "بد" شناخته می‌شود و اگرچه برای عملکرد مناسب بدن ما لازم است، اما می‌تواند پلاک‌هایی را در شریان‌ها ایجاد کند که ممکن است در نهایت پاره شده و منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

ارتباط بین قهوه و کلسترول

شاید بپرسید قهوه چگونه ممکن است باعث افزایش کلسترول شود؟ قهوه ممکن است بیش‌تر به خاطر کافئین آن شناخته شود، اما حاوی بیش از ۱۰۰۰ ترکیب فعال زیستی است. در بررسی‌ای انجام شده در سال ۲۰۲۳ میلادی که نتیجه آن در نشریه Ochsner منتشر شده بود اشاره شد که تعداد کمی از بازیگران نه چندان خوب به ویژه کافستول و کاهوول در قهوه وجود دارند.

این ترکیبات که به نام دی ترپن‌ها شناخته می‌شوند در روغن قهوه یافت می‌شوند. اعتقاد بر این است که آن‌ها با مهار توانایی طبیعی بدن برای پردازش و حذف کلسترول باعث افزایش لیپوپروتئین با چگالی کم می‌شوند.

همه چیز مربوط به دم کردن قهوه است

تاثیر قهوه در افزایش کلسترول به عوامل مختلفی بستگی دارد. نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی که در مجله Open Heart منتشر شد نشان می‌داد که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار درباره تاثیر قهوه بر روی کلسترول نحوه تهیه آن است. هنگامی که محققان عادات نوشیدن قهوه بیش از ۲۱۰۰۰ داوطلب را بررسی کردند دریافتند کسانی که قهوه بویل* یا قهوه پلانجر* می‌نوشند به طور قابل توجهی بیش‌تر احتمال دارد که کلسترول بالاتر از کسانی داشته باشند که قهوه فیلتر شده می‌نوشند که کلسترول را اندکی افزایش می‌داد. در این میان اسپرسو در جایی میان آن دو قرار داشت. اما چرا این تفاوت وجود دارد؟

فیلتر کردن قهوه مانع از رسیدن روغن‌های حاوی دی ترپن به فنجان یا لیوان شما می‌شود و بالعکس در مورد قهوه بویل یا فرنچ پرس و یا بدون فیلتر هیچ گونه شبکه ایمنی‌ای برای گرفتن این ترکیبات افزایش دهنده کلسترول وجود ندارد.

جدا از روش دم کردن جزئیات دیگر نیز بر ظرفیت بالقوه قهوه برای افزایش کلسترول تاثیر می‌گذارد مانند دانه‌هایی که استفاده می‌کنید. در مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۲۲ میلادی مشخص شد که برای مثال دانه‌های قهوه عربیکا دی ترپن‌های بیش تری در مقایسه با انواع قهوه روبوستا دارند.

هم چنین، در آن بررسی مشخص شد که قهوه‌های با روست روشن‌تر از نظر دی ترپن غنی‌تر از قهوه‌های با روست تیره‌تر هستند. نتیجه ارزیابی‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی که در نشریه Food Research International نشان داد که حتی برند فیلتر قهوه شما نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند، زیرا برخی از فیلتر‌های کاغذی متخلخل‌تر از سایر فیلتر‌ها هستند.

چه میزان قهوه برای سطح کلسترول شما بی خطر است؟

مقدار قهوه‌ای که می‌نوشید نیز اهمیت دارد. نتیجه ارزیابی‌ای در سال ۲۰۲۳ میلادی که بر روی ۹۰۰۹ داوطلب انجام شد نشان داد افرادی که روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه می‌نوشیدند تقریبا یک تا یک و نیم برابر بیش از مصرف کنندگان سبک قهوه که کم‌تر از ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند دارای کلسترول بد بالا بودند. با این وجود، مشکل واقعی برای افرادی بود که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، زیرا احتمال افزایش کلسترول بد در آنان در مقایسه با افرادی که به میزان سبک قهوه می‌نوشیدند تقریبا ۶ برابر افزایش یافته بود.

اگر مراقب سطح کلسترول خود هستید انتخاب قهوه فیلتر شده به جای یک فنجان لته یا فرنچ پرس اولین گام برداشته شده مناسب است. هم چنین، برای جلوگیری از افزایش کلسترول کِرِم‌های حاوی چربی اشباع شده و نیمه اشباع شده و خامه‌ها را به قهوه نیافزایید چرا که خطر افزایش کلسترول را به همراه خواهد داشت. انجمن قلب امریکا هشدار می‌دهد که اگرچه چندان واضح نیست، اما قند و سیروپ (شربت)‌های شیرین افزوده شده به قهوه نیز ممکن است در بلند مدت به قلب تان آسیب برسانند.

با این وجود، بیایید با یکدیگر صادق باشیم همگان لزوما دوست ندارند قهوه خود را به صورت سیاه و بدون شیرینی بنوشند. در واقع، براساس تحقیقات صورت گرقفته توسط Drive Research تنها بین ۳۸ تا ۴۱ درصد افراد گفته اند که قهوه خود را به شکل تلخ می‌نوشند. اگر نمی‌توانید قهوه تلخ و بدون افزودن شیرینی را بنوشید مقداری شیر به آن بیافزایید و در عین حال مقدار شکر افزوده شده به آن را نیز محدود سازید.

تصویر کلان‌تر

حال با درک ارتباط میان قهوه و کلسترول باید پرسید این موضوع برای قلب تان چه معنایی دارد؟ پاسخ به این پرسش ممکن است شما را شگفت زده سازد. اگرچه دی ترپن‌ها ممکن است کلسترول را افزایش دهند قهوه حاوی ترکیبات زیست فعال دیگری است که می‌تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد که ممکن است برای سلامت قلب نیز مفید باشند. برای مثال، نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته توسط انجمن قلب اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی بر روی ۴۵۰ هزار نفر نشان داد که نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه آسیاب شده، فوری یا بدون کافئین به طور قابل توجهی احتمال مرگ افراد را به هر دلیلی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌دهد.

با این وجود، حتی اگر میزان بیش تری قهوه می‌نوشید نیز نیازی برای مضطرب شدن وجود ندارد. نوشیدن قهوه در حد اعتدال به میزان کم‌تر از ۴ فنجان در روز تاثیر بسیار اندکی بر روی میزان کلسترول دارد. از آنجایی که اکثر افراد قهوه را در حد اعتدال مصرف می‌کنند تمرکز بر تغییر سایر رفتار‌های سبک زندگی مانند ترک سیگار، داشتن خواب با کیفیت خوب و اجتناب از غذا‌های پرچرب اشباع شده تاثیر بیش تری در مدیریت کلسترول بالا خواهد داشت.

برای بسیاری از افراد مشکل بزرگ‌تر کافئین قهوه است که می‌تواند احساس اضطراب و بیخوابی را در شما ایجاد کند و باعث طپش قلب سریع‌تر شود. بنابراین، میزان تحمل شخصی و سوابق مرتبط با سلامتی تان را به خصوص اگر پیشینه مشکلات قلبی دارید در نظر بگیرید.

اگر مبتلا به بیماری قلبی هستاید اهمیت دارد که با پزشک خود در مورد مصرف قهوه مشورت کنید. مقدار متوسط ​​قهوه به ویژه قهوه فیلتر شده هم برای سلامت قلب و هم برای سطح کلسترول بی خطر است. با این وجود، باید حواس تان به این موضوع باشد که به قهوه طعم دهنده اضافی به خصوص قند و شکر و یا کِرِم‌های حاوی چربی نیافزایید.


*روش دم آوری قهوه بویل روشی مشابه با فرنچ پرس و قهوه ترک می‌باشد با این تفاوت که دانه‌های رست شده و پودر شده با آبی که می‌جوشد ترکیب می‌و بعد از زمان کوتاهی آماده می‌شود.

*روش دم آوری قهوه پلانجر اغلب به شیوه فرنچ پرس است. این نوع قهوه با ۳ روش استفاده از فرنچ پرس، قهوه ساز برقی فیلتردار و قوری معمولی قابل تهیه می‌باشد و در تمامی روش‌ها آب جوش به پودر قهوه رست شده با درجه آسیاب مناسب اضافه می‌گردد و پس از چند دقیقه آماده می‌گردد.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    قهوه فوری بدون هیچ افزودنی از همه سالم تر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها