یک واکسن سرنوشت‌ساز می‌تواند کلسترول بد را تا ۳۰ درصد کاهش دهد

اگرچه این واکسن به اندازه مهارکننده‌های PCSK9 فعلی موثر است، اما راه‌حلی است که می‌تواند هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

یک واکسن سرنوشت‌ساز می‌تواند کلسترول بد را تا ۳۰ درصد کاهش دهد

کلسترول بالا درحال تبدیل شدن به یک مشکل سلامتی بسیار رایج است که درحال حاضر از هر 5 بزرگسال در ایالات متحده 2 نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکنون واکسن جدیدی که توسعه است، وعده می‌دهد که به‌طور موثر و مقرون به‌صرفه سطح کلسترول «بد» را در بدن کاهش دهد.

این کلسترول بد - به شکل لیپوپروتئین‌ها با چگالی کم با نام LDL - نوعی است که می‌تواند باعث انسداد خطرناک در شریان‌ها، کاهش جریان اکسیژن به قلب یا ایجاد لخته‌های خونی شود که منجر به سکته می‌شود.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها و میمون‌ها انجام شد، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه نیومکزیکو و دانشگاه کالیفرنیا، توانست سطح LDL را با هدف قرار دادن پروتئینی به نام نوع 9 پروپروتئین کانورتاز سوبتیلیسین/ککسین (PCSK9) کاهش دهد.

واکسنکلسترول بالا می‌تواند باعث انسداد شریان شود

«برایس چاکریان»، متخصص ژنتیک مولکولی از دانشگاه نیومکزیکو، می‌گوید: «این واکسن براساس یک ذره ویروس غیرعفونی ساخته‌ شده‌ است. این فقط پوسته ویروس است، و معلوم می‌شود که ما می‌توانیم از پوسته یک ویروس برای تولید واکسن علیه انواع چیزهای مختلف استفاده کنیم.»

گیرنده‌های ویژه روی سلول‌های کبد مسئول حفظ LDL در سطح ایمن هستند. اما PCSK9 بیش از حد می‌تواند به این گیرنده‌ها آسیب برساند، به این معنی که گیرنده‌ها کارایی کمتری پیدا خواهند کرد و کلسترول بد بیشتری در خون شناور می‌شود.

ژنتیک، رژیم غذایی و عوامل مختلف دیگر می‌توانند بر تولید PCSK9 در بدن تأثیر بگذارند. ترکیب قطعات کوچک PCSK9 با ذره ویروس غیرعفونی یک پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند و پروتئین PCSK9 را هدف قرار داده‌ و خنثی می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

واکسن تولید شده‌ توسط محققان نشان داد که می‌تواند کلسترول بد را تا 30 درصد کاهش دهد. اگرچه این واکسن به اندازه مهارکننده‌های PCSK9 فعلی موثر است، اما راه‌حلی است که می‌تواند هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

چاکریان می‌گوید: «ما علاقه‌مندیم رویکرد دیگری را توسعه دهیم که هزینه کمتری داشته باشد و به‌طور گسترده‌تر قابل اجرا باشد. نه فقط در ایالات متحده، بلکه در مکان‌هایی که منابع لازم برای پرداخت هزینه این درمان‌های بسیار بسیار گران را ندارند.»

نحوه اتصال پروتئین PCSK9 به گیرنده‌ها

ما هنوز فاصله زیادی با دریافت واکسنی داریم که می‌تواند در انسان‌ها استفاده شود، اما این نتایج در راه‌حلی که مقرون به صرفه‌تر از گزینه‌های فعلی است و حدود یک سال در هر دوز دوام می‌آورد امیدوارکننده است.

مرحله بعدی آزمایش واکسن بر روی انسان است، هر چند که این واکسن نیاز به مطالعه بیشتر و تامین مالی بیشتر دارد. اما اگر سالانه نزدیک به 18 میلیون نفر جان خود را در سراسر جهان به‌دلیل بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند ارزشش را دارد.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها