خواص هلیله سیاه برای پوست و مو، لاغری و سلامتی بدن

بر اساس علم باستانی خواص هلیله سیاه می‌تواند بسیار زیاد و معجزه‌گر باشد. این داروی گیاهی برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها فواید زیادی دارد.

خواص هلیله سیاه برای پوست و مو، لاغری و سلامتی بدن

هلیله یک درخت برگ‌ریز استوایی بسیار بلند با همین نام است. این درخت زیبا با برگ‌های پهن و چرمی میوة شبیه به بادام با سطح پوست راه‌راه دارد. هر میوه رسیده هلیله یک هسته دارد. وقتی هلیله را قبل از تشکیل شدن هسته از درخت می‌چینند و خشک می‌کنند رنگ آن تیره می‌شود و برای این به این گیاه هلیله سیاه می‌گویند. وقتی میوه هلیله کاملاً می‌رسد رنگ آن زرد می‌شود و به آن هلیله زرد می‌گویند. درخت لوز یا گاروم زنگی که در جنوب ایران رویش دارد با درخت هلیله سیاه از یک تیره هستند.

خواص هلیله سیاه برای مو

یکی از خواص هلیله سیاه از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از سفیدی مو می‌توانید روزی یک یا دو عدد هلیله سیاه را به مدت یک سال بخورید.

روغن هلیله سیاه می‌تواند درمانی برای ریزش مو و جلوگیری از شوره سر باشد. نحوه مصرف هلیله سیاه برای مو بدین صورت است که آن را پودر کنید و یا به‌صورت پودر شده از بیرون تهیه کنید کمی آب جوش ریخته و یک خمیر رقیق تهیه کنید و صبر کنید خمیر خنک شود و روی مو بزنید و یا روغن هلیله سیاه را روی موها بمالید و سپس حمام کنید.

هلیله سیاه باعث افزایش گردش جریان خون در سر می‌شود و با تقویت ریشه مو از ریزش مو جلوگیری می‌کند و موها را پرپشت می‌کند.

خواص هلیله سیاه برای چشم

هلیله سیاه جزو سه ماده اصلی در ترکیبات یکی از مهم‌ترین داروها در طب سنتی یعنی معجون اطریفل است هلیله سیاه برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به چشم‌ها بسیار مفید است.

آب هلیله سیاه دارای خاصیت ضدالتهابی و تسکین دهندگی است و می‌تواند باعث کاهش عفونت شود شما می‌توانید چشم‌های خود را با آب هلیله شست‌وشو دهید.

برای تهیه آب هلیله سیاه باید آن را داخل کاسه قرار دهید و روی آن آب سرد ریخته و برای یک شب بگذارید تا خیس بخورد و صبح روز بعد با آب آن چشم خود را بشورید.

برای درمان آب‌ریزش چشم نیز می‌توانید پوسته هلیله را آسیاب کنید و به چشم‌ها بکشید. حتی می‌توانید هسته آن را برای ۱۲ ساعت خیس کنید و آسیاب کنید و به‌عنوان خط چشم بکشید. این کار از آب مروارید جلوگیری می‌کند.

خواص هلیله سیاه برای پوست

مهم‌ترین خواص هلیله سیاه ضدالتهابی و ضدباکتریایی است. هلیله سیاه با این خاصیت به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

برای درمان آکنه به کمک هلیله سیاه پودر هلیله سیاه را با آب جوش مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست صورت بمالید پس از مدت ۱۵ دقیقه صورت خود را به‌خوبی با آب سرد بشویید. این شیوه درمان تنها برای کسانی است که پوستشان به هلیله سیاه حساسیت نداشته باشد.

هلیله سیاه یک ضدآفتاب طبیعی است. پودر هلیله را با مقداری شیر یا لب مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید سپس با یک دستمال تمیز صورت خود را پاک کنید.

سیاهی دور چشم را نیز با کمک هلیله سیاه می‌توان درمان کرد برای این کار مقداری از پودر هلیله سیاه را با گلاب و کف دریا ترکیب کنید تا به یک‌شکل خمیر مانند برسید این خمیر را دور چشم خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب جوش بشویید.

خواص هلیله سیاه برای لاغری

یکی از گیاهان دارویی که برای کاهش وزن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد هلیله سیاه است ولی مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی برای نوزاد خطرناک است. یکی از گیاهان معجزه‌گر که از آن به‌عنوان مادر گیاهان یاد می‌شود هلیله سیاه است.

مصرف گیاه هلیله سیاه سبب لاغری و کاهش وزن می‌شود؛ زیرا این گیاه چربی‌سوز و دفع‌کننده سموم است و موجب پاک‌سازی کامل خون و هضم سریع غذا می‌شود مصرف هلیله سیاه اشتها را کم می‌کند و باعث کوچک شدن شکم می‌شود هلیله سیاه طبع سرد و خشک دارد هلیله در واقع با تمیزکردن دستگاه گوارش به جذب بهتر مواد غذایی هضم بهتر و افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

ترکیبات این میوه با افزایش ترشح صفرا باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شود. با وجود خواص هلیله سیاه برای لاغری تنها مصرف هلیله سیاه نمی‌تواند سبب شود شما به وزن ایده‌آل برسید؛ بلکه در کنار آن باید از یک غذای رژیمی اصولی و تحرک کافی استفاده کنید تا با تغییر سبک زندگی به‌تناسب اندام برسید.

خواص هلیله سیاه برای درد مفاصل

هلیله سیاه در درمان آرتروز و نقرس و دردهای مفاصلی نقش مهمی را دارد و کسانی مشکل مفاصل دارند و قصد مصرف این گیاه را دارند بهتر است با مشورت پزشک خود از گیاه دارویی برای بهترشدن درد مفاصل استفاده کنند.

با تحقیقات انجام شده در هلیله سیاه نشان‌داده‌شده است که مصرف هلیله سیاه برای افراد مبتلا به پوکی‌استخوان با سایر مواد به تسکین درد و سفتی استخوان بسیار مفید است.

خواص هلیله سیاه برای مشکلات تنفسی

برای رفع سرفه برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی پودر هلیله سیاه توصیه می‌شود. می‌توانید با مصرف این گیاه تا حدودی سرفه و گلودرد را کاهش دهید.

شما باید حدود نصف قاشق‌چای‌خوری پودر هلیله را با کمی عسل ترکیب کنید سپس قاشق پر از آن را در دهان بگذارید و به‌آرامی بمکید.

خواص هلیله سیاه در کاهش میگرن و سردرد

در کشور هند هلیله سیاه را به‌عنوان اکسیر طول عمر شهرت دارد این گیاه به تقویت حافظه کمک می‌کند هلیله سیاه را همراه با آب گرم آسیاب کنید و پشتیبانی ماساژ دهید و اجازه دهید روی پشتیبانی بماند این کار برای تسکین سردرد و میگرن مفید است

یکی از بهترین مواد برای آرام شدن میگرن جوشانده هلیله سیاه با نوشیدن جوشانده هلیله سیاه از شر استرس و اضطراب‌های روزانه خلاص شوید و در نتیجه سردردهای میگرنی کم می‌شود.

 

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها