چگونه وزن خود را افزایش دهیم؟

لاغری بیش از حد برای سلامتی مضر است و ممکن است آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. راهکارهایی برای افزایش وزن وجود دارد که دسته‌ای از آنها به نوع تغذیه مربوط می‌شود.

چگونه وزن خود را افزایش دهیم؟

دلایل کاهش وزن

کاهش وزن ممکن است عارضه‌ای از یک بیماری باشد. بنابراین در صورت کاهش وزن شدید، ابتدا باید علت آن شناخته شود تا با درمان بیماری خاص، مشکل کاهش وزن حل شود. یکی از علت‌های شایع کاهش وزن، تیروئید پرکار است که موجب بالارفتن متابولیسم بدن شده و لاغری بیش از حد را به همراه دارد. عامل دیگر لاغری ممکن است بیماری سلیاک باشد.

این بیماری نوعی مشکل گوارشی است که مبتلایان به آن، نسبت به پروتئین گلوتن که در جو و گندم وجود دارد، حساس هستند و روده آنها دچار مشکل می‌شود. تومورهای سرطانی هم موجب سوزاندن کالری و کاهش وزن می‌شود و در آخر، دیابت نوع 1 هم موجب از دست دادن وزن می‌شود.

اگر فرد با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات متوجه شد که هیچ‌یک از این بیماری‌ها علت کاهش وزنش نیستند، می‌تواند با استفاده از چند راهکار ساده وزن خود را بیشتر کند. افراد لاغر معمولا کم‌اشتها هستند، بنابراین قبل از خوردن غذا بهتر است معده خود را با آب پر نکنند.

این افراد بهتر است تا آنجایی که می‌توانند وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند و حتما بین وعده‌های اصلی، میان‌وعده هم داشته باشند.

غذا خوردن در بشقاب بزرگ هم راهکاری مناسب برای افزایش اشتهاست.

علاوه بر این استفاده از رنگ‌های هیجان‌انگیز مانند قرمز، نارنجی و زرد اشتهاآور است.

مواد غذایی مؤثر در افزایش وزن

برای افزایش وزن باید این نکته را در نظر گرفت که خوردن بیش از حد غذاهای چرب با شکر زیاد، سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد و فقط چربی و قند خون را افزایش می‌دهد. در عوض افزایش وزنی که با عضله‌سازی همراه باشد، هم سلامت بدن را تضمین می‌کند هم موجب تناسب اندام می‌شود.

بهترین ماده مغذی برای افزایش وزن، پروتئین است. غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

اسموتی پروتئین

اسموتی خانگی سرشار از پروتئین، انتخاب خوبی برای افزایش وزن است و خوردن آن برای افرادی که کم‌اشتها هستند، راحت‌تر از غذاهای پرحجم است.

برای تهیه یک اسموتی خانگی خوشمزه می‌توانید یک اسکوپ پودر پروتئین وی را با یک عدد موز و یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی و مقداری شیر در مخلوط‌کن بریزید.

یکی دیگر از اسموتی‌های پرکالری و مقوی، اسموتی سبز است که از مخلوط یک فنجان اسفناج، یک آواکادو، یک موز و مقداری آناناس تهیه می‌شود.

کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

سیب‌زمینی یکی از بهترین و ارزان‌ترین منابع کربوهیدرات نشاسته‌دار است که نه تنها کالری زیادی دارد، بلکه گلیکوژن عضله را هم افزایش می‌دهد. گلیکوژن انرژی لازم برای عضله را تامین می‌کند. علاوه بر سیب‌زمینی، لوبیا و سایر حبوبات، گندم سیاه، ذرت و جو هم از منابع کربوهیدرات نشاسته‌ای هستند.

میوه خشک

میوه خشک میان‌وعده‌ای با کالری بالاست که در عین حال دارای آنتی‌اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی است.

از آنجایی که میوه خشک خوشمزه و خوش‌خوراک است، گزینه مناسبی برای افراد کم‌اشتها و به خصوص کودکان است. برای تهیه میوه خشک، میوه موردنظرتان را به مدت 10 دقیقه خیس کنید، سپس با یک حوله تمیز خشک کنید و در فر روی فویل قرار دهید. دمای فر را به 130 تا 160 درجه فارنهایت برسانید. میوه‌هایی مانند سیب و هلو که برش نازک دارند حرارت کمتری نیاز دارند و میوه‌هایی مانند توف‌فرنگی دمای بیشتری احتیاج دارند.

غلات

یکی دیگر از منابع کربوهیدرات، غلات است که بهتر است از غلات طبیعی و سالم مانند بلغور استفاده کنید و درنظر داشته باشید که فرآورده‌های فراوری شده معمولا دارای شکر زیادی است. گرانولا هم یک میان‌وعده مناسب است که معمولا برای صبحانه صرف می‌شود و از جو پرک و شکر قهوه‌ای یا عسل درست می‌شود و در فر خشک می‌شود.

علاوه بر این به آن میوه‌های خشک یا خرما و بادام هم اضافه می‌کنند. برای تهیه گرانولای خانگی، جو پرک را به همراه سایر دانه‌ها و میوه‌های خشک در یک کاسه بریزید و به آن شیرین‌کننده یعنی شکر قهوه‌ای یا عسل اضافه کنید.

مقدار کمی هم روغن زیتون یا نارگیل به آن بزنید، حسابی هم بزنید و روی سینی فر پهن کنید. فر را در دمای 300 درجه بگذارید تا زمانی که کمی قهوه‌ای شود.

در آخر آن را بردارید و بگذارید تا سرد شود. گرانولا را می‌توانید همراه با شیر، ماست ساده یا ماست میوه‌ای بخورید.

چاقی صورت

بسیاری از افراد هم هستند که از اندام خود رضایت دارند و فقط تمایل دارند صورتشان پر شود. برای پر شدن صورت چند روش ساده وجود دارد.

آلوورا یکی از مؤثرترین راهکارها برای جوانی پوست و چاق شدن صورت است که می‌توانید آن را روی صورت بمالید یا بخورید.

آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E موجود در آلورا باعث زیبایی پوست می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های چاق شدن صورت، استفاده از ماسک سیب است. برای تهیه ماسک سیب ابتدا سیب را رنده کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست خود نگه‌دارید.

بعضی دیگر از ماسک‌های طبیعی مانند ماسک عسل، شیر، روغن نارگیل و روغن زیتون هم برای پرشدن صورت مفید هستند.

کسانی که لاغری بیش از اندازه دارند و به لحاظ جسمانی یا ذهنی از این مساله رنج می‌برند باید قبل از هرکاری علت آن را شناسایی کنند.

بنابراین قدم اول مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات است و اگر لاغری عارضه‌ای از بیماری خاصی نبود، با راهکارهایی که پیش‌تر ارائه شد، می‌توانند به وزن مطلوب خود برسند.

منبع: ریحون

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها