جدیدترین دستاوردهای افزایش تراکم مو

موی پرپشت یکی از پارامترهای زیبایی و جوانی در افراد محسوب می‌شود. موهای پرپشت فرد را جوان‌تر نشان می‌دهد؛ به همین سبب افراد تمایل دارند تا موهایی پرپشت داشته باشند. افرادی که ریزش مو ندارند؛ راحت‌تر می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند.

جدیدترین دستاوردهای افزایش تراکم مو

 اما افرادی که دچار ریزش موی شدید و بعضاً دچار طاسی هستند؛ باید با استفاده از دستاوردهای جدید علم پزشکی به موهایی پرپشت و سالم دست پیدا کنند. به خاطر اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا جدیدترین دستارودهای افزایش تراکم مو را بیان کنیم. علم پزشکی در قرن جدید هر روز در حال پیشرفت و توسعه است؛ در موضوعات مختلف پزشکی تحقیقات و پژوهش‌های فراوان انجام شده است تا مشکلات مربوط به زیبایی و سلامتی فرد در کوتاه‌ترین زمان با کمترین عوارض و بیشترین بازدهی درمان شود.

به طور کلی ریزش مو در علم پزشکی جزو مشکلات بسیار پیچیده محسوب می‌شود؛ تا قبل از توسعه‌ی روش‌های جدید افزایش تراکم مو و درمان ریزش مو جزو سخت‌ترین درمان‌ها محسوب می‌شد؛ چرا که پارامترهای بسیار متعددی در مسئله ریزش مو دخیل بودند. مسائل ژنتیکی، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های مربوط به غدد و متابولیسم، کمبود املاح و موادمغذی، سبک زندگی و بیماری‌های روانی همگی جزو پارامترهای دخیل در ریزش مو محسوب می‌شوند. به همین سبب تمرکز پزشکان برای درمان ریزش مو به سمت روش‌هایی رفت که بتواند ریزش مو با هر مشکل و علتی را درمان کند. در ادامه مطلب برخی از جدیدترین و مهم ترین روش‌های جدید درمانی ذکر خواهد شد.

افزایش تراکم مو با مزوتراپی مو

مزوهیر، مزوپلاستی یا مزوتراپی مو یکی از روش‌های تزریقی است که به طور موثری باعث توقف ریزش مو و افزایش تراکم مو می‌شود. این روش جزو درمان‌های مکمل محسوب می‌شود؛ بدین معنی که فرد می‌تواند در کنار برخی از روش‌های درمانی مانند کاشت مو این روش را نیز به کار بگیرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسد. در مزوتراپی مو، سلول‌های لایه میانی پوست مورد هدف قرار می‌گیرند. سلول‌های لایه میانی پوست از سلول‌های بنیادی مزودرم در دوران جنینی تشکیل شده‌اند و برخلاف اپیدرم که فاقد مویرگ‌های خونی است؛ این لایه سرشار از رگ خونی و سلول‌های زنده است. بنابراین تزریق دارو به این لایه می‌تواند بیشترین تاثیر را در درمان ریزش مو داشته باشد. علاوه بر رگ‌های خونی مواد دیگری چون رشته‌های کلاژن، الاستین و پیاز مو در این لایه قرار دارد.

فولیکول مو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. بخش پیاز مو که در افزایش تراکم موها نقش دارد؛ در قسمت درم یا لایه میانی پوست سر قرار دارد. پیاز مو قسمت مهم دیگری از مو را که درمال پاپیلا نام دارد را احاطه می‌کند؛ درمال پاپیلا اکسیژن، مواد مغذی و هر آنچه را که برای ساخته شدن و رشد مو مورد نیاز است را جذب می‌کند. در نتیجه در مزوتراپی مو مواد تزریقی به طور مستقیم توسط مویرگ‌های خونی درمال پاپیلا جذب می‌شود و فرد بعد از مدتی شاهد افزایش تراکم مو خواهد بود. از طریق مزوتراپی مو می‌توان آلوپسی را نیز درمان کرد. در مزوتراپی مو عصاره‌های گیاهی، انواع ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی مفیدی چون روی و سلنیوم به لایه میانی تزریق می‌شود.

مو

 

افزایش تراکم مو با prp

Prp که تحت عنوان پلاکت درمانی نیز شناخته می‌شود؛ یکی از روش‌های درمانی غیرتهاجمی برای افزایش تراکم مو، درمان ریزش مو و بهبود رشد مو بعد از کاشت مو است. در این روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت به سر فرد با استفاده از سرنگ تزریق می‌شود. در این روش درمانی، پزشک متخصص بین ده تا 20 میلی‌لیتر از خون فرد زیباجو را می‌گیرد. خون فرد درون دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد؛ در نتیجه بخش‌های مختلف خون مانند پلاسما و هماتوکریت از یکدیگر جدا می‌شود. پزشک متخصص فازی که غنی از پلاکت است را با سرنگ به سر زیباجو تزریق می‌کند. این فاز تزریق شده غنی از پلاکت است که بعد از تزریق در سر باعث ترشح فاکتورهای رشد می‌شوند. فاکتورهای رشد باعث افزایش رشد و تقسیم سلولی سلول‌های فولیکول مو و تشکیل عروق خونی جدید می‌شود. تشکیل عروق خونی جدید باعث افزایش خون‌رسانی به پیاز مو می‌شود و در نتیجه فرد شاهد افزایش تراکم موهای خود خواهد شد.

این روش به تنهایی می‌تواند ریزش مو با الگوی زنانه را تا حدود زیادی درمان کند؛ اما برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه این روش، روشی مکمل محسوب می‌شود و باید در کنار کاشت مو مورد استفاده قرار بگیرد.

این روش برای کسانی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف می‌کنند، مصرف کننده مواد مخدر و معتاد به الکل هستند؛ توصیه نمی‌شود.

افزایش تراکم مو با سلول های بنیادی

سلول‌های بنیادی، سلول‌های غیرتخصصی با قابلیت تقسیم و تکثیر فراوان هستند که می‌توانند به انواع سلول‌ها در بدن تبدیل شوند. افزایش تراکم مو با سلول‌های بنیادی اولین بار در سال 2017 توسط دانشمندان ایتالیایی مطرح شد؛ با توجه به منبع سلول‌های بنیادی این روش را می‌توان به چند طریق انجام داد. مثلا در یک روش نمونه‌ای کوچک  از پوست سر به همراه فولیکول‌های مو برداشته می‌شود؛ سپس این نمونه در آزمایشگاه کشت می‌شوند و سلول های بنیادی از نمونه‌ها برداشت می‌شوند. در مرحله آخر سوسپانسیون سلولی از این سلول‌ها تولید می‌شود و سوسپانسیون به پوست سر تزریق می‌شود. این روش در چند کشور پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و در فاز تحقیقاتی قرار دارد. چند تا از پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به این طرح مانند سلول‌های بنیادی جدا شده از بافت چربی وارد فاز بالینی و انسانی شده است و نتایج مطلوبی از این تحقیقات به دست آمده است. در این روش سلول‌های چربی اضافی بدن بیمار به روش لیپوماتیک استخراج می‌شود و از آنها برای تولید سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود. امید است که در آینده‌ای نه چندان دور بتوان این دستاورد جدید را برای افزایش تراکم موهای افراد به کار گرفت.

این روش اگر توسعه پیدا کند می‌تواند انواع ریزش مو اعم از ریزش مو با الگوی زنانه و ریزش مو با الگوی مردانه را به طور کامل درمان کند. افرادی که به صورت کامل طاس هستند، بدون نیاز به بانک مو می‌توانند از این روش برای درمان بهره بگیرند.

 

افزایش تراکم مو با کاشت مو به روش sut و میکروگرافت

کاشت مو در حال حاضر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. در دهه‌های قبل با استفاده از هولدرهای دستی عملیات برداشت فولیکول انجام می‌شد. اما با پیشرفت تجهیزات پزشکی در زمینه کاشت مو استفاده از هولدرهای اتوماتیک رایج شده است. استفاده از هولدرهای اتوماتیک مزیت‌های زیادی به همراه داشته است. یکی از این مزیت‌ها افزایش تراکم موهای کاشته شده نسبت به قبل است. زیرا فولیکول‌ها با کمترین میزان آسیب از محل بانک مو استخراج می‌شوند؛ در نتیجه تعداد فولیکول‌های سالم کاشته شده افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. کاشت مو به روش sut یکی از این روش‌های پیشرفته کاشت است که در آن قابلیت کاشت مو تا 3 برابر افزایش پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که امکان پیوند 14 هزار تار مو در این روش وجود دارد.

طبیعی بودن نتیجه کاشت مو، عدم ایجاد اسکار در محل بانک مو، بهبودیافتگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از دیگر مزیت‌های این روش به شمار می‌آید.

علاوه بر روش sut، روش دیگری تحت عنوان کاشت مو به روش میکروگرافت وجود دارد که جزو جدیدترین روش‌های کاشت مو است و باعث افزایش قابل توجه تراکم موی فرد می‌شود. در این روش از دستگاهی به نام ایمپلنتر استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند تعداد زیادی گرافت مو را در یک سانتی‌متر مربع در سایز میکرو کاشت کند. در نتیجه تراکم مو نسبت به سایر روش‌های پیوند مو چند برابر خواهد بود.

میزان درصد موفقیت کاشت مو به عوامل چون انتخاب کلینیک معتبر، پزشک ماهر، انتخاب روش مناسب کاشت و رعایت دقیق مراقبت های پس از پیوند بستگی دارد.

مزیت جدیدترین دستاوردهای افزایش تراکم مو

دستاوردهای جدید افزایش تراکم مو به دلیل مزیت‌های قابل توجه مورد استقبال جامعه پزشکی و زیباجویان قرار گرفته است. بازدهی روش‌ها در کمترین زمان ممکن، ایمن بودن و نداشتن عوارض جانبی، مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی قرار گرفتن از جمله مزیت‌های این دستاوردها است. کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا با استفاده از جدیدترین دستاوردهای افزایش تراکم مو توانسته است بسیاری از مشکلات مربوط به ریزش مو و کم پشتی مو مراجعان خود را درمان کند. سطح بالای رضایتمندی این افراد حاکی از موثر بودن این دستاوردها است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها