5 روش موثر لاغری شکم و پهلو

چاقی یک بیماری پیچیده به شمار می‌رود که شامل انباشته شدن بیش از حد چربی در بدن است. افزایش وزن فقط یک نگرانی در مورد استایل افراد نیست بلکه یک مسئله بغرنج پزشکی به حساب می‌آید که خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، افزایش فشار خون و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

5 روش موثر لاغری شکم و پهلو

 دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند چرا برخی افراد در کاهش وزن دچار مشکل می‌شوند. معمولاً چاقی ناشی از عوامل ارثی، فیزیولوژیکی و محیطی همراه با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و انتخاب‌های ورزشی نادرست است. خبر خوب این است که با تکنیک‌های جدید کاهش وزن می‌توان بیماری و مشکلات ناشی از چاقی را بهبود داد یا از بروز آن‌ها جلوگیری نمود. در این مقاله به بررسی کامل دلایل چاقی، عوارض و درمان آن خواهیم پرداخت؛ لطفا تا پایان ما را همراهی نمایید.

چاقیی

دلایل چاقی و اضافه وزن چیست؟

اگرچه فاکتورهای ژنتیکی، رفتاری، متابولیک و هورمونی بر وزن بدن تاثیرات زیادی دارند اما چاقی در اصل زمانی رخ می‌دهد که کالری دریافتی شما در طول شبانه روز بیشتر از کالری باشد که از طریق فعالیت‌های روزانه و ورزش می‌سوزانید باشد. بدن شما این کالری‌های اضافی را در قالب چربی ذخیره می‌کند. به عبارتی کوتاه‌تر چاقی ناشی از خوردن زیاد و حرکت و فعالیت کم است. به جز این مورد، عوامل دیگری نیز در چاقی و اضافه وزن نقش دارند که عبارت هستند از:

1. ژنتیک: برخی از مردم ادعا می‌کنند که تلاش‌هایشان برای کاهش وزن فایده ای ندارد زیرا این استعداد در خانواده‌شان وجود دارد یا در ژن‌هایشان است. برخی از بیماری‌های ژنتیکی نادر وجود دارند که می‌توانند باعث چاقی شوند، مانند سندرم پرادر-ویلی (Prader-Willi syndrome) و مبتلایان نمی‌توانند وزن کم کنند. ممکن است این درست باشد که برخی از ویژگی‌های ژنتیکی که از والدین شما به ارث رسیده است (مانند داشتن اشتهای زیاد)، کاهش وزن را دشوارتر کند اما مطمئناً آن را غیرممکن نمی‌سازد. این ژن‌ها ممکن است بر میزان چربی بدن فرد و محل توزیع آن‌ها تأثیر بگذارند اما فقط آن‌ها مقصر نیستند. اعضای خانواده‌ای که چاق هستند تمایل دارند عادات غذایی و فعالیتی مشابه به‌هم را داشته باشند و همین موضوع بر افزایش بیش‌تر وزنشان تاثیر می‌گذارد.

2. رژیم نامناسب غذایی: چاقی یک شبه اتفاق نمی‌افتد! این بیماری به تدریج در طول زمان و در نتیجه رژیم غذایی نامناسب و انتخاب سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شود. رژیم غذایی پر کالری، رژیم فاقد میوه و سبزیجات، پر از فست فود (که مملو از چربی و قند است)، و مصرف نوشیدنی‌های پرکالری و الکلی به افزایش وزن کمک می‌کنند. در حالت کلی عادات غذایی ناسالم معمولا در خانواده‌ها وجود دارد و افراد ممکن است در جوانی عادات بد غذایی را از والدین خود بیاموزند و آن‌ها را تا بزرگسالی ادامه دهند.

3. عدم فعالیت بدنی کافی: عدم داشتن فعالیت بدنی یکی دیگر از عوامل مهم مرتبط با چاقی است. بسیاری از افراد مشاغلی دارند که بیشتر روز را پشت میز می‌نشینند و یا برای حفظ یا به دست آوردن آرامش، تمایل به تماشای تلویزیون، مرور اینترنت یا بازی‌های رایانه‌ای دارند و به ندرت ورزش منظم انجام می‌دهند. میزان ساعات سپری شده در مقابل صفحه نمایش به شدت با افزایش وزن مرتبط است. توجه داشته باشید که اگر به اندازه کافی فعال نباشید و از انرژی غذایی که می‌خورید استفاده نمی‌کنید، بدنتان شروع به ذخیره چربی می‌کند. وزارت بهداشت توصیه می‌کند که بزرگسالان در طول هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط، مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع انجام دهند. لازم نیست این کار همه در یک جلسه انجام شود، اما می‌توان آن را به دوره‌های کوچکتر تقسیم کرد به عنوان مثال، می‌توانید به مدت 30 دقیقه در روز به مدت 5 روز در هفته ورزش کنید.

4. بیماری‌های مختلف: در برخی موارد شرایط پزشکی زمینه‌ای ممکن است به افزایش وزن کمک کنند. به عنوان مثال کم کاری تیروئید، سندروم کوشینگ (یک اختلال نادر که باعث تولید بیش از حد هورمون‌های استروئیدی می‌شود)، سندرم پرادر-ویلی و آرتریت می‌توانند منجر به استعداد افراد برای افزایش وزن شوند.

5. مصرف برخی داروها: برخی داروها می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. این داروها شامل برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج (صرع)، داروهای دیابت، داروهای ضد روان پریشی، کورتیکو استروئیدها و مسدود کننده‌های بتا هستند.

6. ترک سیگار: مطالعات نشان می‌دهند که افزایش وزن گاهی اوقات می‌تواند یکی از عوارض جانبی ترک سیگار باشد. با این حال در دراز مدت، ترک سیگار برای سلامتی شما مفیدتر از ادامه دادن آن است. پزشک می‌تواند به شما در جلوگیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار کمک کند.

7. سن: چاقی ممکن است در هر سنی رخ دهد، حتی در کودکان خردسال اما با افزایش سن، تغییرات هورمونی و کاهش فعالیت بدنی خطر چاقی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این با افزایش سن، میزان ماهیچه‌های بدن افراد کاهش می‌یابد و به طور کلی، کاهش توده عضلانی منجر به کاهش متابولیسم می‌شود. این تغییرات همچنین نیاز به کالری را کاهش می‌دهد و می‌تواند جلوگیری از اضافه وزن را سخت‌تر کند. اگر آگاهانه آنچه را که می‌خورید کنترل نکنید و با افزایش سن از نظر بدنی فعال‌تر نشوید، احتمالاً دچار افزایش وزن خواهید شد.

8. کمبود خواب: نخوابیدن کافی یا خواب زیاد باعث تغییراتی در هورمون‌ها می‌شود که اشتها را افزایش می‌دهد؛ همچنین ممکن است هوس غذاهای پر کالری و کربوهیدرات کنید که می‌تواند به افزایش وزن کمک کند.

9. فشار روانی و استرس: بسیاری از عوامل خارجی که بر خلق و خو و تندرستی تأثیر می‌گذارند ممکن است در چاقی نقش داشته باشند. افراد معمولاً هنگام تجربه موقعیت‌های استرس زا به دنبال مصرف غذاهای پرکالری هستند.

10. میکروبیوم‌ها: باکتری‌های موجود در روده تحت تأثیر آنچه می‌خورید قرار می‌گیرند و ممکن است به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن کمک کنند.

 

چاقی

عوارض چاقی برای افراد چیست؟

افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به تعدادی از مشکلات بالقوه جدی سلامتی هستند، از جمله:

1. بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی: چاقی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و سطوح غیرطبیعی کلسترول را که از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته هستند، بیشتر می‌کند.

2. دیابت نوع 2: چاقی می‌تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین برای کنترل سطح قند خون تأثیر بگذارد و این اتفاق، خطر مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش می‌دهد.

3. سرطان‌های خاص: چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم، دهانه رحم، آندومتر، تخمدان، سینه، روده بزرگ، رکتوم، مری، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه و پروستات را افزایش دهد.

4. مشکلات گوارشی: چاقی احتمال ابتلا به سوزش سر دل، بیماری کیسه صفرا و مشکلات کبدی را افزایش می‌دهد.

5. آپنه خواب: افراد چاق بیشتر احتمال دارد به آپنه خواب مبتلا شوند، یک اختلال بالقوه جدی که در آن تنفس به طور مکرر در طول خواب متوقف و آغاز می‌شود.

6. آرتروز: چاقی علاوه بر تحریک ایجاد التهاب در بدن، فشار وارد بر مفاصل تحمل کننده وزن را افزایش می‌دهد که این عوامل ممکن است منجر به عوارضی مانند آرتروز شود.

7. علائم شدید COVID-19: در صورت آلوده شدن به ویروسی که باعث بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌شود، چاقی خطر ابتلا به علائم شدید را افزایش می‌دهد. افرادی که موارد شدید COVID-19 دارند ممکن است برای تنفس نیاز به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند.

روش‌های پزشکی کلینیکی برای از بین بردن چربی شکم و پهلو

با افزایش چاقی در بین مردم سراسر دنیا تکنیک‌های پزشکی ابداع شده است که هرکدام با درصد موفقیت مختص به خود می‌توانند منجر به از بین رفتن چربی‌های بدن شوند. این متدها عبارت هستند از:

  1. لیپوماتیک: لیپوماتیک یک روش جراحی سرپایی است که طی آن از روش ساکشن برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند صورت، بازو، لیپوماتیک غبغب، شکم، باسن، ران، پهلوها و گردن استفاده می‌کنند. لیپوماتیک که نام یک دستگاه پرطرفدار لاغری در ایران است توانایی این را دارد که نواحی ذکر شده را شکل و فرم دهد. این تکنیک در صورتی که توسط پزشک ماهر و پرتجربه انجام شود، عوارض جانبی جدی را به دنبال نخواهد داشت و افراد تنها در یک جلسه چند ساعته از شرّ چربی‌های مزاحم خود خلاص خواهند شد. لیپوماتیک نیاز به برش‌های بزرگ با تیغ بر روی بدن ندارد و بنابراین جای زخم قابل مشاهده‌ای را باقی نمی‌گذارد و همچنین متقاضیان نیاز به بستری شدن در بیمارستان نخواهند داشت. لازم به ذکر است که لیپوماتیک دوره نقاهت کوتاهی دارد و افراد تقریبا بعد از 1 هفته الی 10 روز می‌توانند به روال عادی زندگی خود بازگردند.
  2. ابدومینوپلاستی: تامی‌تاک یا ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود دادن شکل و ظاهر شکم است. در حین انجام عمل جراحی شکم، پوست و چربی اضافی از شکم برداشته می‌شوند و بافت همبند موجود در آنجا (فاشیا یا fascia) معمولاً با بخیه سفت می‌شود؛ سپس پوست باقیمانده برای ایجاد ظاهری زیبا و صاف‌تر تغییر مکان داده می‌شود. اگر چربی اضافی یا پوست در اطراف ناحیه شکم خود دارید می‌توانید از تامی‌تاک برای لیفت و صاف کردن شکمتان استفاده کنید. این روش به دلیل ایجاد برش بزرگ در ناحیه خط سزارین (زیر ناف)، دوره نقاهتی حدود 1 ماه به همراه نیاز به بستری سدن خواهد داشت.
  3. لیپولیز: لیپولیز فرآیند متابولیکی است که از طریق آن تری گلیسرول‌ها (TAGs) از طریق هیدرولیز به مولکول‌های تشکیل دهنده خود تجزیه می‌شوند (یعنی گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد (FFA)). خوب است بدانید که چربی در بدن به صورت TAGها ذخیره می‌شود که برای تولید گرما، انرژی و عایق استفاده می‌شود. لیپولیز تزریقی از نظر شیمیایی تعداد سلول‌های چربی را در اطراف محل تزریق کاهش می‌دهد؛ این ماده شیمیایی که اسید دئوکسی کولیک نام دارد منجر به از هم گسیختگی سلول‌های چربی و مرگ آن‌ها می‌شود. در حال حاضر FDA استفاده از لیپولیز را برای درمان ناحیه زیر چانه به منظور از بین بردن دوقلویی چانه را تایید کرده است. یک نوع رایج لیپولیز تزریقی Kybella است.
  4. لیپوساکشن: حذف چربی با لیپوساکشن در دنیا محبوبیت بسیار بالایی دارد. این متد به طور معمول یک روش برای کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود و فقط چربی‌های موجود در بدن را خارج می‌کند. اگر به دنبال کاهش وزن خود هستید، احتمالاً بتوانید از طریق رژیم غذایی و ورزش یا از سایر روش‌های کاهش چاقی (مانند جراحی بای پس معده) به هدف خود برسید.
  5. واترجت لاغری: گفته می‌شود که مشکل سلولیت با ترکیب لیپوساکشن با جت آب حل می‌شود؛ به طوریکه برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که این روش می‌تواند سلولیت‌ها را همراه با بافت‌های چربی کاهش دهد. واتر جت لاغری پرفشار قادر است سلولیت‌ها را از هم جدا کند و آنها را برای دستگاه مکش قابل دسترسی کند. در لیپوساکشن واتر جت، رسوبات چربی از جمله سلولیت شکسته شده و به حالت ژلاتینی تبدیل می‌شود؛ هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد کانول ساکشن به زیر سطح پوست وارد می‌شود تا رسوبات ژلاتینی را بدون آسیب رساندن به سایر بافت‌های اطراف آن‌ها مکش کند.

 

برتری لیپوماتیک نسبت به سایر روش‌ها

سالهاست که لیپوماتیک یکی از پرطرفدارترین و بهترین عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود و دلیل خوبی هم دارد! این روش یک جراحی ایمن، موثر و دائمی‌است که باعث کاهش چربی و اصلاح خطوط بدن می‌شود. در سال‌های اخیر، جایگزین‌های دیگری برای این متد معرفی شده است (مانند ابدومینوپلاستی که همزمان با کاهش چربی، منجر به کاهش وزن نیز می‌شود) با این حال هنوز هم لیپوماتیک یک روش غیرجراحی و کم تهاجمی‌به حساب می‌آید. از دیگر برتری این متد نسبت به سایر روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عدم نیاز به برش بزرگ بر روی نواحی تحت درمان

2. قابل اجرا بر روی تمامی‌نقاط بدن از جمله ران‌ها، باسن، شکم و پهلوها، غبغب، صورت، بازوها، سینه‌ها و ساق پا.

3. عدم نیاز به مراقبت‌های سخت و طاقت فرسا

4. عدم نیاز به مصرف داروهای خاص به مدت طولانی

5. سرپایی و کم تهاجمی‌بودن

6. رسیدن به هدف دلخواه در یک جلسه

7. امکان کانتورینگ کردن اجزای بدن

8. امکان استفاده از چربی‌های استخراج شده برای حجمدهی به سایر نقاط بدن مانند سینه‌ها، گونه، چانه، باسن و ...

بهترین کلینیک لیپوماتیک در تهران

دکتر سعید شیرنگی فوق تخصص جراحی پلاستیک یکی از باتجربه‌ترین جراحان در زمینه لیپوماتیک و سایر متدهای مراقبت از زیبایی هستند که در شهر تهران و کرج آماده به ارائه خدماتی همچون لیپوماتیک، تزریق چربی و جراحی‌های زیبایی هستند. ایشان برای لیپوماتیک کردن چربی‌ها از دستگاه لیپوماتیک پیشرفته PAL امریکایی در مطب خود استفاده می‌کنند که قابلیت لیفت و جمع نمودن پوست را نیز دارد که عوارض جانبی حاصل را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین با قابلیت‌های جدید و هوشمند، زمان انجام این عمل را کاهش و دقت آن را افزایش داده است. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت و یا رزرو نوبت مشاوره در مورد کاهش وزن در بهترین مرکز تخصصی لیپوماتیک در تهران با شماره 09128490324 تماس حاصل فرمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها