آموزش محاسبه وزن تیرآهن + آشنایی با آهن اسپات

در هنگام خرید تیرآهن، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نظر گرفته می‌شود، وزن تیرآهن است. چراکه محاسبه وزن تیرآهن در ساختمان‌سازی برای حفظ تعادل وزن سازه و همچنین استفاده درست از مقاطع فولادی دیگر الزامی می‌باشد.

آموزش محاسبه وزن تیرآهن + آشنایی با آهن اسپات

وزن تیرآهن بر اساس عوامل مختلفی از قبیل کارخانه تولیدکننده، کیفیت ساخت، آلیاژ و مواد اولیه، استاندارد و سایز مشخص می‌گردد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آگاهی از وزن تیرآهن می‌تواند به شما کمک کند تا محصول موردنظر خود را به‌راحتی پیدا کرده و با خیالی آسوده خریدی مطمئن برای پروژه خود انجام دهید. با آهن اسپات همراه باشید تا شما را با چگونگی محاسبه وزن تیرآهن و همچنین بهترین مسیر پیش بینی قیمت تیرآهن در بازار آهن آشنا سازیم.

 

چرا محاسبه وزن تیرآهن اهمیت دارد؟

محاسبه وزن تیرآهن از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید قبل از ساخت یک سازه توسط مهندسین و متخصصین این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

اگر در یک سازه، از تیرآهنی با وزن نامناسب استفاده شود به ‌احتمال خیلی زیادی موجب می‌شود تا تیرآهن توانایی خود را در تحمل وزن سقف یا دیگر نیروهای وارده از دست بدهد و دچار ترک خوردن و شکستگی شود.

این اتفاق، ایمنی یک ساختمان را در مورد تهدید قرار می‌دهد به همین دلیل در ساختمان‌های چندطبقه، محاسبه وزن تیرآهن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

همچنین از دیگر دلایل اهمیت محاسبه وزن تیرآهن می‌توان به قیمت این محصول اشاره نمود چراکه این پارامتر یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در قیمت تیرآهن می‌باشد.

 

محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از جدول اشتال

جدول اشتال یک مرجع معتبر و استاندارد برای کلیه مقاطع فولادی به‌حساب می‌آید. در این جدول برای هر مقطع فولادی به تفکیک سایز و نوع مواردی چون ضخامت، سطح مقطع و وزن به‌ازای هر متر درج شده است.

در جدول اشتال، تیرآهن معمولی، لانه‌زنبوری، inp به‌ازای هر مترمربع و به تفکیک سایز قرار دارند. ازآنجایی‌که اکثر تیرآهن‌ها به‌صورت شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند با ضرب وزن هر متر در عدد 12 می‌توان به وزن استاندارد یک شاخه تیرآهن دست یافت.

تمامی وزن‌های درج شده در این مرجع، به کیلوگرم است و عدد نهایی به دست آمده از فرمول بالا نیز به کیلوگرم خواهد بود.

محاسبه وزن تیرآهن با این جدول عددی به دست می‌آید که می‌توانید آن را با وزن یک شاخه از بار تیرآهنی که خریداری نموده‌اید، مقایسه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که وزن تیرآهن خریداری شده ممکن است با عدد به‌دست‌آمده از فرمول، متفاوت باشد که یکی از دلایل آن، استفاده از استانداردی خاص است. اما به این نکته توجه داشت باشید اگر این دو عدد به یکدیگر نزدیک‌تر باشند به این معناست که تیرآهن خریداری شده شما باکیفیت‌تر است.

 

محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از چگالی آهن

ابزارهای موردنیاز برای انجام این روش، خط کش و کولیس می‌باشد چرا که باید ضخامت بال و جان تیرآهن و همچنین طول هرکدام از آنان را به دست آورد. با استفاده از جدول اشتال نیز می‌توان این اعداد را به دست آورد اما وزن تیرآهن به‌دست‌آمده، وزن واقعی یک شاخه تیرآهن نیست بلکه وزن استاندارد آن خواهد بود.

فرمول به‌کاررفته در این روش بدین صورت است:

]/1000 چگالی*طول* [(ضخامت جان*طول جان)+(ضخامت بال*عرض بال)] *2] = وزن یک شاخه تیرآهن

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که این روش فقط برای محاسبه وزن تیرآهن‌های ساده و هاش کاربرد دارد. در فرمول بالا باید طول تیرآهن را به متر و سایر اعداد را به میلی‌متر وارد نمایید و همچنین چگالی نیز عدد ثابت 7.58 است.

بلیبلب

محاسبه وزن تیرآهن با استفاده از جدول وزنی سازنده

همان‌طور که می‌دانید تیرآهن‌ها از لحاظ استاندارد، به چند دسته ipe,inp,ipb,cnp تقسیم می‌شوند. هرکدام از این استانداردها نشان‌دهنده شکل ظاهری تیرآهن‌ها هستند.

در ایران تیرآهن تنها در نوع ipe سایز 30 سانتی‌متر و نوع هاش سبک تولید می‌شود و دیگر سایزهای تیرآهن ipe و تیرآهن‌های  ipb و همچنین تیرآهن هاش سنگین از خارج از کشور وارد خاک ایران می‌شوند.

تیرآهن لانه‌زنبوری نیز از طریق برش‌کاری روی تیرآهن ساده و هاش به وجود می‌آید. تولیدکنندگان این تیرآهن‌ها اغلب جدول وزنی محصولات خود را به‌ازای هر متر یا هر شاخه به خریدار ارائه می‌نمایند. وزن‌های درج شده در این جداول، به استاندارد مورداستفاده بستگی دارد.

جدول وزنی تیرآهن، انواع میلگرد من جمله میلگرد آجدار و ساده و سایر مقاطع فولادی را در آهن اسپات مشاهده کنید.

خریداران می‌توانند باتوجه‌به فرمول‌ها و روش‌های ارائه شده در این مقاله در کم‌ترین زمان ممکن و با اطمینان کامل از استاندارد بودن وزن تیرآهن خریداری شده خود، اطمینان حاصل نمایند و همچنین این عمل موجب می‌شود شکی در قیمت‌های اعلام شده تیرآهن‌ها نداشته باشند و از سوءاستفاده افراد سودجو در امان بمانند.

وب‌سایت آهن اسپات به آدرس https://ahanspot.com مرجعی معتبر است که با به روز رسانی لحظه ای قیمت‌های محصولات فولادی، شما را در زمینه آگاهی از جزئیات قیمت انواع تیرآهن‌ها، راهنمایی می‌نماید.

 

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد به علت کاربرد تیرآهن در صنایع مختلف، آگاهی از نحوه محاسبه وزن این محصول فولادی برای حفظ تعادل ساختمان دارای اهمیت بسیاری می‌باشد.

اگر تیرآهن موردنظر خود را بدون درنظرگرفتن وزن آن مورداستفاده قرار دهید با خطرات فراوانی مواجه می‌شوید؛ بنابراین بهتر است باتوجه‌به روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد، قبل از ساخت سازه وزن تیرآهن موردنظر خود را محاسبه کنید تا بدین صورت از اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

مجموعه آهن اسپات با در اختیار داشتن کارشناسان متخصص، به‌صورت روزانه و آنلاین تمامی اخبار روز دنیای آهن‌آلات و همچنین نوسانات قیمت محصولات فولادی را در اختیار خریداران عزیز قرار می‌دهد. فولادی می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها