ادعای بایدن درباره تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد: ما از طریق دیپلماسی و با هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود پیشنهادی را برای تضمین بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام جهت اطمینان عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح کرده ایم.

ادعای بایدن درباره تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام

جو بایدن این مطلب را روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای همزمان با آغاز دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سازمان ملل در نیویورک بیان کرد  که سرانجام پس از تعویق های مکرر در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرده است.

بایدن ادعا کرد، آمریکا تعهد خود را در مقابل جهان  تجدید می کند تا یک کشور هسته ای مسولیت پذیر باشد و به کار در جهت هدف نهایی جهانی بدون سلاح هسته ای ادامه دهد.

 رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد در جنگ هسته ای نمی توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید و به همین دلیل است که دولت من کاهش نقش سلاح های هسته ای را در استراتژی امنیت ملی آمریکا در اولویت قرار داده است.

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد: امروز، دولت آمریکا آماده است تا به سرعت در مورد چارچوب کنترل تسلیحاتی جدید مذاکره کند تا جایگزین "توافق آغاز جدید" با روسیه در سال ۲۰۲۶ شود.

 بایدن مدعی شد: تهاجم بی رحمانه و بی‌دلیل روسیه به اوکراین، صلح را در اروپا تخریب کرده و به اصول اساسی نظم بین‌المللی حمله کرده است. در این زمینه، روسیه باید نشان دهد که آماده از سرگیری کار بر روی کنترل تسلیحات هسته ای با آمریکا است.

 رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلای دوباره به بیماری کووید – ۱۹ در قرنطینه به سر می برد، در ادامه این بیانیه ادعا کرد : چین همچنین به‌عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای و عضو گروه ۵ مسئولیت دارد تا در گفتگوهای کاهش خطر اشتباه محاسباتی و رسیدگی به طرح های نظامی بی‌ثبات‌کننده شرکت کند.

بایدن در حالی که کشورش دارای زراد خانه هسته ای است، مدعی شد: مقاومت در برابر تعامل در زمینه کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای برای هیچ یک از کشورهای ما یا برای جهان سودی ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین مدعی حمایت کشورش از معاهده ان پی تی شد.

کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) سازمان ملل سرانجام پس از تعویق های مکرر روز دوشنبه به وقت محلی در محل مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرد. این اجلاس طی دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به تاخیر افتاده بود که اکنون همزمان با جنگ اوکراین آغاز به کار کرده است.

 قرار بود این نشست در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه گیری کووید-۱۹ بارها به تعویق افتاد و بایدن همزمان با آغاز این کنفرانس، این بیانیه را منتشر کرده است.

اظهارات بایدن در حالی است که هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. 

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد. 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مجیدغلامی قراقیه
    0

    امریکا واورپا به نفت وگارایران محتاج است ایران باید تضمین کافی هم ازاورپا وهم ازامریکابگیرد این چندکشوردراستانه ورشکستی هستن وجنگ روسیه اقتصاد این کشورهارو دراستانه مرگ رسیده تااین فرصت که پیش امد ایران به نفع احسن استفاده کنه وکشورازاین گرانی نجات دهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها