شبحی که هنوز در کالبد برجام وجود دارد/ سایه مرد مو نارنجی بر سر آینده توافق هسته ای/ چرا بایدن در مورد ایران اینقدر از ترامپ می ترسد؟

ایجاد حس بی اعتمادی در بین مقامات ایرانی، ایجاد ترس در جو بایدن و ایجاد نوعی توهم و انتظار در بین متحدان منطقه ای آمریکا، سه تاثیر مخرب ترامپ و دولتش بر سیاست برجامی دولت فعلی آمریکا هستند.

شبحی که هنوز در کالبد برجام وجود دارد/ سایه مرد مو نارنجی بر سر آینده توافق هسته ای/ چرا بایدن در مورد ایران اینقدر از ترامپ می ترسد؟

به گزارش خبر فوری، گزارش اخیر نیویورک تایمز در مورد «سایه میراث ترامپ بر مذاکرات هسته ای  و سیاست خارجی دولت جو بایدن» بسیاری را متوجه چند نکته عمیق  و مهم کرده است. در حالیکه حالا خود دولت ایالات متحده نیز اعلام کرده توافق با ایران «بعید» است، نیویورک تایمز مقصر این اتفاق را ترامپ و سیاستش می داند.

تاثیر اول ترامپ بر سیاست برجامی بایدن؛ ایجاد حس بی اعتمادی

عمده تاثیری که پایگاه نیویورک تایمز می شمرد ایجاد حس «بی اعتمادی» در بین مقامات ایرانی است. ایران و غرب در سال 2015 توافق برجام را امضاء کردند اما در سال 2018 دولت ترامپ بدون بهانه و به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه ایران وضع کرد. حالا ایرانی ها نسبت به دولت آمریکا بدبین شده اند. آنها حاضر نیستند به صورت مستقیم با مقامات آمریکایی مذاکره کنند و نمی توانند روی پیشنهادات رابرت مالی، نماینده تیم دیپلماتیک امریکا در وین حساب کنند.

عدم تفاهم و اعتماد عاملی است که یک مذاکره و توافق را نابود می کند و این بی اعتمادی حالا در بین مقامات و مسئولین ایران شکل گرفته و علت آن هم عهد شکنی ترامپ و خروج غیر قانونی آن از برجام بوده است. حالا مقامات ایرانی از خود می پرسند، «از کجا معلوم دولت بعدی آمریکا دوباره از توافق هسته ای خارج نشود؟»

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، نگرانی دیگر ایرانی ها به بی اعتمادی شرکت های مختلف باز می گردد. شرکت ها حتی در صورت احیاء برجام در مورد آینده آن مردد هستند چرا که ممکن است برجام پایه محکمی نداشته و بعد از انتخابات 2024 و با تغییر احتمالی دولت آمریکا، تغییر کرده و یا مجددا نابود شود و این یعنی بسیاری از شرکت ها باید همانند سال 2018 کار و تجارت خود را در ایران تعطیل کنند و بعد از هزینه بسیار به کشور خود باز گردند. این عامل شرکت ها را وا می دارد که در مورد ارتباط با ایران و تجارت با آن مردد شده و حتی بعد از احیاء برجام نیز مدتی دست نگه دارند.

 تاثیر دوم ترامپ بر سیاست برجامی بایدن؛ ایجاد بیم در دل دولت آمریکا و امید در بین متحدان خارجی

گزارش نیویورک تایمز اگرچه به درستی عامل مهم تاثیر دولت ترامپ بر مذاکرات هسته ای و برجام را تشخیص داده اما فقط به وجهی از آن اشاره کرده است. تاثیر سیاست خارجی ترامپ بر مذاکرات هسته ای دولت بایدن و امکان احیای برجام دو جنبه دارد. یک جنبه ایجاد «بی اعتمادی» در بین مقامات ایرانی و صاحبان شرکت ها و برندهای معروف است که در گزارش نیویورک تایمز به آن اشاره شد. جنبه دیگر اما مربوط به «ترسی» می شود که این سیاست بر بایدن و تیم سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده و البته بر متحدان خارجی آمریکا به خصوص اسرائیل و عربستان نیز تاثیر گذاشته است. این جنبه ای است که در گزارش نیویورک تایمز مورد غفلت قرار گرفته است و بهتر است به آن پرداخته شود.

سیاست تند و افراطی ترامپ در قبال مساله هسته ای ایران باعث ایجاد نوعی دیدگاه در بین جمهوری خواهان و متحدان خارجی آمریکا شد. عربستان و اسرائیل (به خصوص سیاستمداران افراطی آنها) عاشق ترامپ هستند. بسیاری از سیاستمداران اسرائیل از جمله نخست وزیر سابق، بنیامین نتانیاهو مشتاق بازگشت ترامپ به کاخ سفید هستند و اصلا از سیاست بایدن در قبال احیای برجام راضی نیستند. مخالفت بنیامین نتانیاهو با جو بایدن به حدی بود که کمی بعد از ورود او به کاخ سفید اعلام کرد اسرائیل قصد دارد به صورت مستقل و جدا از آمریکا با ایران مقابله کند؛ سیاستی که بعد از عزل نتانیاهو و جانشینی نفتالی بنت تا حدی تعدیل شد.

همچنین، مصاحبه تند اخیر العربیه با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ و اظهارات ضد ایرانی او و تشویق آمریکا به نابودی برجام و بازگرداندن کمپین «فشار حداکثری» به خوبی نشان می دهد که عربستانی ها نیز دوست دارند به دوران ترامپ بازگردند.

مخالفت شدید جمهوری خواهان سنا و کنگره با برجام و نفوذ آن در بین برخی دموکرات ها نشان می دهد که سیاست ترامپ در بین داخلی ها نیز همچنان محبوب است. این محبوبیت به حدی است که بایدن را ترسانده و او علی رغم میل باطنی، تصمیم گرفته فعلا مذاکرات را کان لم یکن کند (اینجا و اینجا بخوانید). مساله برداشتن نام سپاه پاسداران از لیست سیاه چیزی است که شاید اگر دولت چهار ساله ترامپ نبود اصلا  شکل نمی گرفت اما حالا ایجاد شده و بایدن هم علی رغم اینکه با آن مخالف است (و این قانون هم نه در زمان اوباما بلکه در دوران ترامپ اعمال شده) جرات ندارد با آن مخالفت و آن را لغو کند. بر اساس ادعای پایگاه میدل ایست آی، تهران اخیرا شرط خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران ایران از لیست [ادعایی] وزارت خارجه آمریکا برای سازمان‌های تروریستی خارجی را تحت شرایطی و در ازای لغو تحریم ها کنار گذاشته است تا به تلاش های متوقف شده برای احیای توافق هسته ای پایان دهد. نکته جالب این است که بایدن و تیم سیاست خارجی او هنوز به این درخواست پاسخ نداده اند. این نشان می دهد که ترس حاصل از سایه ترامپ هنوز در قلب دولت فعلی آمریکا موجود است و آنها نمی خواهند مورد طعن جمهوری خواهان قرار بگیرند.

دولت بایدن در حال حاضر در ضعف بی سابقه ای به سر می برد. آمادگی ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید و پیروزی قاطع او و نمایندگانش در انتخابات میان دوره ای کنگره به خوبی نشان می دهد که بایدن در چه وضعیت نابه‌سامان، لغزان و سستی به سر می برد. این وضعیت باعث شده رئیس جمهور فعلی آمریکا دست به عصاتر حرکت کند و در برخی زمینه ها مانند برجام و مذاکرات هسته ای چشم به منتقدان ترامپی داشته باشد و این مصداق عینی سایه دولت قبل بر دولت فعلی و تصمیماتش است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • علی
    7

    حق حکومت دو رو و کذاب ما همون ترامپ است. ترامپ خوب بلد بود از قدرت برای نشاندن دروغ گوها سرجایشان استفاده کنه. برجام و هرگونه مذاکره با آمریکا که خسارت محض بود پس غلط کردین بعد از ظریف رفتنی دنبال مذاکره دروغ گوها

  • اکبر
    1

    لعنت الله به تمام مادی پرستان بی دین. ولعنت الله به تمام مادی پرستان به ظاهر با دین.

  • ناشناس
    9

    درود بر عمو ترامپ!

    نظرات شما -
    • ایرانی
      20

      لعنت به تو وترامپ با هم.

    • به ایرانی
      1

      ایرانی نیستی لبنانی هستی

    • ممد
      9

      فقط عمو بایدن عزیز خدا حفظش کنه

  • حسینی
    13

    البته یک نکته دیگر هم اضافه کنید عده‌ای وطن فروش خیانتکار با دادن اطلاعات داخلی ایران به
    غربی‌ها آنها را جسورتر می‌کنند خدا این گروه را لعنت کند ...

  • ایرانی
    12

    یه دونه است ترامپ خدا حفظش کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      ملت‌همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران ،ترامپ را به خاطر صداقت و درستکاریش دوست دارند . اجرکم عندالله

  • کوهستان سیزو
    5

    ترامپ تو دلت پاکه واسه مردم ما دعا کن

  • ناشناس
    5

    کجایی مرد!؟

  • هوالحق
    14

    لعنت الله بر غربگرایان بی دین و بی غیرت داخلی که برایشان خانواده ،غیرت ، وطن پرستی و نوعدوستی به علت عدم اعتقاد و ایمان به خدا هیچ مفهومی ندارد پس هیچ ترسی از نفرین چنین بت هایی نداریم.
    ایت هئورر کاروان کئچر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      هوالحق معلومه لبنانی هستی

  • ناشناس
    2

    سلام / انشاالله به زودی راهی برای احیای برجام بیابیم / دلیلی ندارد ما می شود توافق کرد انجام نداد / چرا ک اگر با دموکراتها هم تیمی بایدن به توافق نرسیم در هر صورت گروه جمهوری خواه از امیتازات نزدیکی به اروپا که توسط بایدن سر شکل گرفت دچار می شویم و امتیازی بزرگ از دست می دهیم اگر به هر دلیل توافق بشود ولی دولت بایدن دور بعدی رای نیارد ما برنده ایم و برعکس توافق نشود ترامپ درستکار می شود و پر از امتیاز یعنی ماشه توسط بریتانیا یا فرانسه کشیده شده و برمی گردیم به تحریم جهانی سازمان ملل که دیگه کاری نمی شود کرد چون در میکانسیم ماشه حق وتو چین و روسیه و دیگران سلب شده حال ترس نیست با ادامه احیای برجام به شرط ایران که تحریم سپاه که حدود 70 تحریم از 85 تحریم مخصوص سپاه گرامی است و خارج کردن از لیست سیاه تروریست رئیس جمهور بایدن مجلس را از دست می دهد و قدرتش نصف می شود و امکان شکست با گرانی های اخیر در امریکا بابت جنگ روسیه هست شکست بایدن حتمی است پس بایدن نمی تواند سپاه ها از تحریم و لیست تروریست خارج کند مگر اینکه امتیازی خارج از برجام بگیرد تا امتیازی خارج از برجام به ایران بدهد /و نفت بالای صد دلار برای عربستان لذت برای ما حسرت حال چه کنیم راهی میانه . بشرط که ایران برجام احیا کند امریکا قول دهد بعد از انتخابات سنا پشت میز مذاکره بنشیند تا گره های خارج برجام باز شود . بشتاب رئیسی بگو من تلاش کردم نشد برجام بیارید امضاء بزن امیر عبدالهیان بزن امضاء خوشکل را / ترامپ ایران در گودال انداخت اقدامات موشکی و غیره سپاه به مجلس امریکا اثبات کرد ایران حملات تروریستی برعلیه فرزندان امریکا کرده یعنی ترامپ از روی نقشه احساسات ایران بالا برد احساسی عمل کردیم هواپیمای اوکراین سقوط کرد موشک های ایران در خارج ازخاک و اقدامات گرفتن نفکش ها و اذیت عبور و مرور نفکش ها از ژاپن دوست قدیمی خودمان تا دیگر کشورها ما چه بخواهیم چه نخواهیم در دام ترامپ افتادیم و گره های کور زیادی ساخته شد 580میلیارد دلار از صادرات نفت و گاز و پترو در سال کدام بهتر است کدام عقل بخاطر تولید یک میلیون دلاری هسته ای ( پزشکی ؛ کشاورزی ؛ سوخت نیروگاه هزینه اش یک میلیون دلار نمی شود کل واکسن و داروی کرونا زیر 3 میلیون دلار شد کرونا می گم 700 هزار دلار دارو وارد شد دو میلون سیصد هزار دلار واکسن شد در شرایطی برجام احیا شود درآمد سالانه ایران صدها میلیارد دلار می شود یعنی تهران خراب کن از نو بساز

  • رضا..
    0

    خواهی نخواه جمهوری خواهان دولت را خواهند گرفت و درسته که ترامپ بدون دلیل و علی رقم توافق برجام از آن خارج شد ولی اگر خاطرتان باشد در چند مرحله برجام را تایید و از حاکمان ایران درخواست مذاکره داشت. شاید اگر بین دولت وقت ما و دولت ترامپ تماس‌هایی برقرار میشد جلوی خروج ترامپ از برجام و تحریم‌های وحشتناک یک جانبه گرفته می‌شد یا حداقل با مذاکرات و رفت و آمد طرفین و واسطه هایی همچون عمان و قطر بعض کشور ها مثل چین زمان میخریدم. تحریم های ترامپ تاثیر بسیار بدی بر اقتصاد و معیشت مردم گذاشت. در زمانی که ترامپ در چند نوبت بعد از روی کار آمدن تهدید به خروج از برجام گرفت مسولین ما در اوهام خود سیر می‌کردند. یکی میگفت آمریکا نمی‌تواند برجام را که امضای چند قدرت و قطعنامه شورای امنیت را یک می‌کشد پاره کند. یکی میگفت آنها خارج شوند ما آتش میزنیم و یکی هم داد میزد چه بهتر که آمریکا نباشد...... و دیدیم که چه ساده با چرخش دست ترامپ روی کاغذ برجام روی هوا رفت و همه دنیا حتی چین و روسیه هم نتوانستند کاری کنند. درسته که دولت آمریکا عهد شکنی کرد ولی خودمان هم رفتار مناسبی نداشتیم. حالا این مورد آخری که به مانند کودکان حاظر به مذاکرات مستقیم نبودیم و حرفمان بارها با واسطه باید به آمریکاییان می‌رسید دیگر از اون اشتباهات بزرگ بود که باعث معطل شدن همه و ناگهان تجاوز روسیه به اکراین شد که دوست به ظار ما روسیه عملا برجام و ما را به گروگان گرفت.

  • ناشناس
    4

    مردم ایران و همه آنهایی که تو این مدت از حقیقت امر آگاه نشدن . کل دنیا میدونن ترامپ همه کاره هست و رئیس جمهور خودشه هنوز با کلی کد و مدرک که خودش میده درست بعد انتخابات فرمالیته 2020 که از قبل هماهنگ شده بود درست روز انتخابات از ارتش و کودتای نظامی به عنوان آخرین و مهمترین نقشه استفاده کرد. تو این مدت فقط شاهد نمایش و فیلم هستید تمام افراد متخلف انتخابات داخل آمریکا توسط ارتش اعدام شدن یا زندان گوانتانامو هستن. بایدن هم همینطور همون بایدنی که با موجود خیالی دست میده از پله هواپیما میوفته باد معده خالی میکنه شمارش بلد نیست و از روی دوچرخه میوفته. خود رژیم هم میدونه ترامپ همه کاره هست. تو همین مدت حداقل 15 دور تحریم جدید داشتیم اگه بایدنی در کار بود تا حالا مذاکره میکردن و مثل دوره اوباما پول ها رو می گرفتن تمام. شرایط کشور مشخص این امر هست.
    خود جناب ترامپ تو سخرانی ها میگه بایدنی وجود ندارد او بایدن نیست.

  • به ایرانی
    4

    ایرانی نیستی لبنانی هستی مزدور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      مغز فندقی متوهم

  • محمد
    2

    ترامپ تنها سیاستمدار راستگو و با ایمان توی دنیا هستش. ایشون نزد خدا درجات بالایی داره.
    اقای ترامپ مطمئنا یکی از یاران نزدیک امام زمان هستن.

  • ناشناس
    8

    لعنت خدا بر تو و ترامب قمارباز

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      لعنت بر خودت

    • 1

      مغز فندقی متوهم

    • ناشناس
      1

      ادمک مغز عدسی

  • ناشناس
    0

    خود ما ملت به اندازه سر سوزنی به هم اعتماد نداریم چه رسد به بایدن و ترامپ و و و

  • ناشناس
    0

    لعنت خدا به پدر ترامپ هرامزاده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها