پایه سنوات چیست؟ حق سنوات چطور محاسبه می‌شود؟

با آگاهی از حق سنوات خود برای آینده بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی ‌کنید!

پایه سنوات چیست؟ حق سنوات چطور محاسبه می‌شود؟

سنوات یکی از موضوعات بسیار مهمی است که هر کارمند و کارگری باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته تا بتواند در زمان بازنشستگی برنامه‌ریزی شفاف‌تری برای خود و خانواده داشته باشد. پایه سنواتی چیست و چه تفاوتی با حق سنواتی دارد؟ به شما اطمینان می‌دهیم که پس از خواندن این مقاله همه‌ چیز درباره سنوات را فرا می‌گیرید.

حق سنوات؛ داغ‌ترین بحث پایان سال
معمولا در پایان هر سال عیدی، پاداش، کارانه، سنوات و... پرداخت می‌شود. همیشه کارگران و کارمندان نگاهی جدی به اسفند هر سال دارند. ترافیک کار امورمالی هر شرکت و سازمانی نیز در اسفند هر سال بسیار بالا است. حسابداران نیز برای محاسبه سریع‌تر معمولا از نرم‌ افزار محاسبه حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند، که کارکنان قبل از به پایان رسیدن سال، دستمزد، عیدی، پاداش، کارانه و... خود را دریافت کنند که بتوانند با دستی پر به استقبال سال جدید بروند.

قانون وزارت کار درباره حق سنوات چه می‌گوید؟
در ماده 21 قانون کار اینگونه آمده است که هر کارفرمایی باید حق سنوات یا مزایای پایان خدمت را معادل یک ماه آخر حقوق دریافتی کارگر خود پرداخت کند. بهتر است بدانید که سنوات یا مزایای پایان کار همانطور که از نامش پیداست باید با خاتمه یا فسخ قرارداد به کارگر پرداخت گردد. اما موضوعات بسیار زیادی مرتبط با موضوع سنوات است که همه آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

1. آیا حق سنوات به کمتر از یکسال نیز باید پرداخت شود؟
بله. کارگر یا کارمندی که به مدت چند ماه نیز در یک شرکت یا مجموعه‌ای مشغول به فعالیت بوده، مشمول حق سنوات است و نسبت به تعداد ماه‌هایی که کارکرده، حق سنواتی به او تعلق می‌گیرد و کارفرما موظف به پرداخت آن است.

2. حق سنوات به چه اشخاصی تعلق نمی‌گیرد؟
طبق قانون وزارت کار در هر صورتی پرداخت حق سنوات اجباری است و کارفرما باید با هر مدتی که کارگر یا کارمند برای او کار کرده باید حق سنواتی را بپردازد. بهتر است بدانید که در قانون جدید وزارت کار درصورتی‌که کارگر یا کارمند نیز بدون استعفا یا اخراجی، ترک کار کرده باشد حق سنواتی همچنان پابرجاست و کارفرما باید حق سنوات را بپردازد.

3. آیا توافق کارفرما با کارگر و کارمند در خصوص عدم پرداخت حق سنوات معتبر است؟
خیر. حق سنوات پاداشی اجباری است و چه کارفرما با کارگر و کارمند خود توافق کرده که حق سنوت را نپردازد، چه توافقی در میان نبوده باشد، ملزم به پرداخت حق سنوات است.

پایه سنوات چیست و چه تفاوتی با حق سنوات دارد؟
برای اینکه پایه سنوات و حق سنوات را بفهمیم ابتدا باید هر دو را تعریف کنیم:

1. حق سنوات چیست؟
حق سنوات پاداش اجباری است و به کارگرانی تعلق می‌گیرد که سابقه کاری یکساله دارند. هر کارفرمایی باید سنوات کارگر خود را بپردازد. در واقع حق سنوات پاداشی است که افراد هنگام بازنشستگی، استعفا، از کارافتادگی، فوت، و... دریافت می‌کنند.

2. پایه سنواتی چیست؟
معمولا شورای عالی کار برای جبران کردن حداقل دستمزد مبلغی را به عنوان بخش حمایتی در نظر و ابلاغ می‌کند، به این مبلغ پایه سنواتی می‌گویند. پایه سنواتی معمولا برای کارگاه‌هایی که طبقه‌بندی مشاغل دارند، درنظر گرفته می‌شود و به حداقل حقوق کارگران اضافه می‌شود. در واقع پایه سنواتی با حداقل دستمزد به کارگر پرداخت می‌شود.

3. چه کسانی مشمول دریافت پایه سنواتی هستند؟
کلیه‌ی کارگرانی که قرارداد رسمی یا غیر رسمی دارند شامل طرح پایه سنواتی هستند و کارفرما موظف است پایه سنواتی را به کارگران خود بپردازد. لازم به ذکر است که مبلغ پایه سنواتی هر سال با تغییراتی همراه است. اما دستمزد کارگران متناسب با پایه سنواتی افزایش پیدا نمی‌کند.

4. مبلغ پایه سنواتی و حق سنوات چقدر است؟
چنانچه کارگاهی طبقه‌بندی مشاغل داشته باشد، باتوجه به فرمولی که در بخشنامه دستمزدی وزارت کار آمده است، پایه سنواتی برای آن‌ها محاسبه و ‌واریز می‌شود. مبلغ پایه سنوات که به عنوان کمک هزینه‌ای برای جبران حقوق کارگر در نظر گرفته شده، توسط شورای عالی کار ابلاغ می‌شود، و با حداقل حقوق محاسبه و به کارگر پراخت می‌شود.

اما چنانچه کارگاهی طبقه‌بندی مشاغل نداشته، به شرطی که کارگر در آنجا سابقه کار یکساله داشته باشد؛ حق سنواتی به او تعلق می‌گیرد. مبلغ حق سنوات معادل یک ماه حقوق آخرین ماهی است که کارگریا کارمند در کارگاه،شرکت، سازمان و... مشغول به کار بوده است.

5. آیا حق سنوات شامل مالیات می‌شود؟
چنانچه حق سنوات در پایان قرارداد به کارگر یا کارمند پرداخت و تسویه کامل انجام شود، شامل مالیات نمی‌شود. اما درصورتی‌که پس از اینکه کارمند یا کارگر حق سنواتی خود را دریافت کرد و همکاری او با شرکت و سازمان مربوطه ادامه پیدا کند، حق سنوات شامل مالیات خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات، مقاله مالیات حقوق را بخوانید.

7 نکته مهم در خصوص حق و پایه سنوات که هر کارفرما، کارگر و کارمندی باید بداند
در بالا بطور کامل در خصوص حق سنواتی و پایه سنواتی بررسی‌های لازم را انجام دادیم. اما 7 نکته‌ی مهم در خصوص پایه سنواتی وجود دارد که بهتر است از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

1. بطور مثال در سال 98 میزان پایهٔ سنوات 23،333 ریال بوده که باید به‌صورت روزانه محاسبه و به کارگران پرداخت شده باشد.

2. پایه سنوات به دانش‌آموزان و دانشجویانی که مشاغل تابستانه دارند تعلق نمی‌گیرد.

3. چنانچه کارفرمای شرکت، سازمان، کارخانه و ... تعویض شود، طبق قانون وزارت کار کارفرمای جدید موظف به پرداخت پایه سنوات است.

4. کارگرانی که به صورت فصلی مشغول به کار هستند به مدت زمانی که مشغول به کار بوده‌اند سنوات تعلق می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به تبصره‌هایی که در قانون مشاغل فصلی آمده است مراجعه کنید.

5. پایه سنوات با حق سنواتی متفاوت است. و طبق قانون کارفرما باید به ازای هر سال معادل یک ماه آخر فعالیت کارگر یا کارمند خود، حق سنوات را بپردازد.

6. حق سنوات هیچگونه معافیتی برای کارفرما ندارد و در هر صورتی با هر مدت زمانی که کارگر یا کارمند در شرکت، سازمان، کارخانه و... مشغول به فعالیت بوده باید حق سنوات را بپردازد.

7. چنانچه سال 99 پنجمین سال فعالیت یک کارگر در یک کارخانه باشد، کارفرما علاوه بر سال 99 باید پایه سنوات سال‌های گذشته را نیز بپردازد.

چنانچه کارفرما هستید بهتر است بدانید که پایه سنواتی بیشتر جنبه انگیزشی دارد و با پرداخت به موقع آن به کارگران خود باعث ایجاد بهره وری و راندمان کاری بهتر خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حقوق و مزایا در ایران مقاله حقوق وزارت کار را مطالعه کنید.

سپیدار بهترین نرم افزار محاسبه پایه سنوات و حقوق و دستمزد در ایران
در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که پایه سنوات چیست و چگونه محاسبه میشود. اما برای محاسبه پایه سنوات باید از نرم افزار دقیقی که همسو با قوانین کسب و کار در ایران باشد استفاده کرد. سپیدار سیستم بزرگترین و بهترین شرکت تولید کننده انواع نرم افزارهای حسابداری در ایران است که به منظور تسهیل کار حسابداران و امور مالی شرکت‌های ایرانی آمده است تا گامی مهمی را در راستای حسابداری شرکت ها و سازمان ها بردارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت سپیدار سیستم مراجعه یا با شماره تلفن ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها