بررسی پژو ۳۰۱ و ارزش در برابر خرید آن

پژو ۳۰۱ سدان کامپکت سایز کوچک فرانسوی است که در سال‌های پسابرجام به ایران راه یافت، اما مانند دیگر محصولات پژو، به‌دلیل سیاست‌های غلط ایران‌خودرو مورد توجه قرار نگرفت و مغلوب رقبای هم‌سطح کره‌ای و اروپایی‌اش شد.

بررسی پژو ۳۰۱ و ارزش در برابر خرید آن

این خودرو که محصول گروه خودروسازی پژو سیتروئن است، در لاین تولیدات اقتصادی این کمپانی قرار می‌گیرد و برای عرضه در بازارهای نوظهور آفریقا، هندوستان و خاورمیانه طراحی شده است. ۳۰۱ واردشده به ایران، مربوط به نسخه ۲۰۱۶ این خودرو می‌شود. اولین نمونه ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. اولین فیس لیفت نیز در سال ۲۰‍۶ روی آن اعمال گردید.

مشخصات فنی پژو ۳۰۱
۳۰۱ در پلتفرم با پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مشترک است. ازنظر فنی نمی‌توان آن را خیلی خاص و ویژه دانست. این خودرو با موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر ec5 که توان تولید تنها ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد، کاملاً در قامت یک محصول سایز کوچک اقتصادی ظاهر شده است. این خودرو که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در ایران عرضه شده است، شتاب صفر تا صد ۱۲٫۵ ثانیه و سقف سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کند.

پژو ۳۰۱ در سیکل ترکیبی مصرفی معادل ۶٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد؛ بنابراین با خودرویی چندان هیجان‌انگیز و چالاک در رانندگی مواجه نیستیم. (مقایسه مشخصات فنی پژو ۳۰۱ با مشخصات فنی پژو 206 دیوار )

امکانات رفاهی پژو ۳۰۱
کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌شدن خودکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث، اندروید اتو و اپل کارپلی ازجمله مواردی است که در بخش امکانات رفاهی این خودرو شاهد هستیم.

سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ کودک و کمربند ایمنی ۳ مرحله‌ای برای سرنشینان عقب و ۴ کیسه هوا نیز از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی این خودرو به شمار می‌رود. بنابراین در این بخش نیز شرایط چندان چشمگیری را شاهد نیستیم. درواقع شاید بتوان گفت ۳۰۱ دربرابر خودروهای داخلی امکانات و تجهیزات خوبی دارد، اما در رده قیمتی که عرضه شد، امتیاز خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد؛ به‌خصوص که این خودرو در تست ایمنی موسسه یوروانکپ تنها توانست ۳ ستاره دریافت کند.

تجربه رانندگی پژو ۳۰۱
پژو ۳۰۱ در بخش تجربه رانندگی، فرمان‌پذیری قابل‌قبولی دارد و خودرو در سرعت‌های زیاد از کنترل راننده خارج نمی‌شود. عملکرد فرمان خودرو در سطح متوسط قرار می‌گیرد، چراکه حساسیت آن در سرعت‌های مختلف چنگی به دل نمی‌زند. فضای کابین خودرو نسبت به کلاس آن جادار و مناسب است و کمبود جا حتی در بخش سر در ردیف عقب احساس نمی‌شود. این نکته در یک خودروی کامپکت با سقف شیب‌دار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۳۰۱ شتاب دل‌چسبی ندارد و خودرویی کند و کرخت ظاهر شده است. باتوجه‌به وزن ۱٫۲ تنی آن، شتاب ۱۲٫۵ ثانیه‌ای تنها نشان از ناتوانی موتور خودرو و احتمالاً کندی و ناهماهنگی گیربکس با موتور دارد. جعبه‌دنده خودرو بسیار کند عمل می‌کند و تعویض دنده‌ها در آن با تأخیر جدی انجام می‌شود. همین امر مانع دورگیری موتور در سرعت‌گیری می‌شود و شتاب اولیه و ثانویه خودرو را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه در رانندگی، موجب کلافگی و سردرگمی راننده می‌شود. مقایسه تجربه رانندگی پژو ۳۰۱ با خودروهای هم‌سطح آن را اینجا بخوانید.

پایان‌بندی

باتوجه‌به اینکه این خودرو در سطح و شرایط هم‌وطنش سیمبل قرار می‌گیرد، با قیمتی بسیار فراتر از ارزش واقعی‌اش عرضه شد. همین امر باعث شد تا حتی ارزش‌های این خودرو مانند کیفیت ساخت و استهلاک پایین آن نیز به چشم نیاید. درضمن رقبای داخلی آن مانند دنا پلاس و چینی‌هایی مثل آریزو ۵، دردسرهای کمتری در زمینه تأمین قطعات و خدمات‌پس‌ازفروش دارند؛ به همین دلیل خرید و فروش پژو ۳۰۱ بسیار کم‌تعداد و کم‌رونق است و بازار کارکرده‌های این خودرو شرایط مناسبی ندارد. خرید و فروش پژو 301 از اینجا ببین .

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها