چگونه بهترین قالب را برای وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی سایت، انتخاب قالب و ظاهر سایت است. اما قالبی که برای سایت خود انتخاب می‌کنید، باید ویژگی‌های مشخصی را در خود داشته باشد.

چگونه بهترین قالب را برای وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

اگر قصد ایجاد سایت را دارید یا به تازگی یک سایت طراحی کرده‌اید، حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت شما ظاهر آن است. برای طراحی یک سایت خوب باید بدانید که سایت شما باید یک قالب خوب داشته باشد. پس اگر می‌خواهید بدانید یک قالب مناسب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان آن را انتخاب کرد، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

یک قالب خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 زمانی که یک کاربر وارد یک سایت می‌شود، اولین چیزی که به چشم کاربر می‌خورد قالب سایت است. به همین دلیل ظاهر سایت و قالبی که برای سایت خود استفاده می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع برای داشتن یک سایت خوب و کاربرپسند، باید تمام قسمت‌های ظاهری سایت به درستی چیده شده باشند. در واقع قالب برای سایت، همانند ویترین و دکوراسیون برای یک مغازه است. فرض کنید به یک مرکز خرید رفته‌اید و دو مغازه که یک محصول مشترک را می‌فروشند در کنار هم قرار گرفته‌اند. همان‌طور که واضح است، اکثر خریداران به مغازه‌ای می‌روند که ظاهر و دکوراسیون جذاب‌تری را داشته باشد.

برای انتخاب یک قالب مناسب در سایت خود، نکات مهمی هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در این بخش ما ۳ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب یک قالب مناسب برای سایت را برای شما بررسی کرده‌ایم.

سرعت و امنیت مناسب

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه دادن به سایت‌ها از طرف موتورهای جستجو، سرعت لود شدن آن سایت و صفحات مختلف آن است. از آنجایی که کاربران دوست دارند صفحه سایت هر چه سریع‌تر لود شود، موتورهای جستجو نیز سرعت مناسب سایت را تا حداکثر ۴ ثانیه می‌دانند. البته سرعت سایت فقط مربوط به قالب آن نمی‌شود؛ بلکه عوامل دیگری مثل فایل‌های تصویری سایت، افزونه‌های روی هر صفحه و نوع کدنویسی نیز روی سرعت آن اثرگذار هستند. برای بررسی سرعت سایت می‌توان از ابزار gtmetrix استفاده کرد.

عامل دیگری که در انتخاب قالب برای سایت باید در نظر بگیرید، امنیت آن قالب است. طبیعتا هیچ مدیر سایتی دوست ندارد سایتی که طراحی کرده است به هر دلیلی دچار تهدید امنیتی شود و اطلاعات در آن هک شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند امنیت سایت را به خطر بیندازد، استفاده از قالب‌های متفرقه‌ای است که کدنویسی درستی ندارند؛ بنابراین هنگام انتخاب قالب آن را از جای معتبری تهیه کنید که امنیت بالایی نیز داشته باشد.

چگونه بهترین قالب را برای وب_سایت خود انتخاب کنیم؟ - تصویر 2

ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن

در گذشته مردم برای ورود به وب‌سایت‌ها فقط از کامپیوتر استفاده می‌کردند، اما امروزه از دستگاه‌های دیگری مانند موبایل هم برای این کار استفاده می‌کنند؛ به گونه‌ای که طبق تحقیقات، امروزه بیش از ۵۵ درصد کل ترافیک اینترنت از طریق دستگاه‌های موبایل ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید سایت خود را به گونه‌ای بسازید که در هر دستگاهی اعم از موبایل، کامپیوتر، تبلت و حتی تلویزیون، به درستی به کاربر نمایش داده شوند. سایت‌هایی که چنین ویژگی دارند و در تمام دستگاه‌های دیجیتال به درستی نمایش داده می‌شوند، سایت‌های ریسپانسیو یا واکنش‌گرا نامیده می‌شوند.

اصلی‌ترین ویژگی که می‌تواند ظاهر سایت شما را برای شما به ارمغان بیاورد، جذب مخاطبین بیشتر برای سایت است. همین جذب کاربر بیشتر باعث می‌شود تا رتبه و اعتبار سایت شما در گوگل پیشرفت کند و درآمد شما از سایت و فروش محصول یا خدمات در آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل وقتی می‌خواهید یک قالب برای سایت خود انتخاب کنید، حتما یک قالب ریسپانسیو انتخاب کنید.

ظاهر جذاب و کاربرپسند

اما بعد از اینکه نکات فنی مثل سرعت، امنیت و ریسپانسیو بودن را بررسی کردید، باید یک قالب زیبا انتخاب کنید. البته رنگ‌بندی ظاهر سایت یک مسئله کاملا سلیقه‌ای است؛ اما شما می‌توانید با تحقیق درباره روان‌شناسی رنگ‌ها، می‌توانید یک ظاهر زیبا برای سایت خود انتخاب کنید. البته ظاهر قالبی که انتخاب می‌کنید تا حدی قابل تغییر نیز خواهد بود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

چگونه بهترین قالب را برای وب_سایت خود انتخاب کنیم؟ - تصویر 3

انتخاب بهترین قالب برای سایت وردپرسی

اگر سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد کرده باشید، می‌توانید یکی از قالب‌های آماده وردپرسی را برای سایت خود خریداری کنید. برای خرید قالب برای سایت وردپرسی به شما پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌های معتبر آن‌ها را تهیه کنید و مواردی که بررسی کردیم را نیز حتما مورد نظر قرار دهید. از معروف‌ترین قالب‌های وردپرسی که بسیاری از سایت‌های وردپرسی نیز از آن روی سایت خود استفاده کرده‌اند، می‌توان به قالب وودمارت اشاره کرد.

بعد از اینکه قالب وردپرسی خود را انتخاب کردید، می‌توانید با نصب افزونه‌هایی مثل المنتور و ویژوال کامپوزر تغییراتی را نیز در ظاهر آن ایجاد کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای ایجاد این تغییرات از یک کارشناس وردپرس کمک بگیرید تا صدمه‌ای را به قالب یا سایت خود وارد نکنید.

انتخاب قالب در فروشگاه سازها

اگر سایت خود را با استفاده از سرویس‌های فروشگاه ساز آماده کرده‌اید، برای انتخاب قالب باید از قالب‌های آماده آن سرویس استفاده کنید. برای مثال قالب های سایت سرویس‌ فروشگاه ساز پرتال از جمله مواردی هستند که تمام نکات کلیدی برای انتخاب قالب در آن‌ها رعایت شده و کیفیت بالایی دارند. این قالب‌ها به صورت اختصاصی برای سایت‌های آن فروشگاه ساز کدنویسی شده‌اند و به صورت کامل بهینه‌سازی شده‌اند. به همین دلیل هنگام انتخاب این قالب‌های آماده معمولا نیازی به بررسی نکات بالا برای آن‌ها را ندارید؛ با این حال بهتر است که برای انتخاب قالب مناسب خود با تیم پشتیبانی آن سرویس فروشگاه ساز مشورت کنید.

امکان ایجاد تغییرات روی قالب‌های آماده سرویس‌های فروشگاه ساز نیز وجود دارد، اما اعمال این تغییرات در هر سرویس متفاوت است. مثلا اگر سایت خود را با پرتال ساخته باشید، قالب‌های شما از بخش‌های مختلف تشکیل شده است که تا حدودی (مثل تغییر محتوا و فعال/غیرفعال کردن هر بخش)، آن‌ها را ویرایش کنید. البته ویرایش‌های بیشتر هم می‌توانید انجام دهید، اما بهتر است آن را با کمک رایگان پشتیبان‌های سرویس فروشگاه ساز انجام دهید.

چگونه بهترین قالب را برای وب_سایت خود انتخاب کنیم؟ - تصویر 4

انتخاب قالب برای سایت اختصاصی

سایت‌های اختصاصی به سایت‌هایی گفته می‌شود که به صورت اختصاصی کدنویسی شده‌اند و در اختیار مدیر سایت قرار گرفته‌اند. برای انتخاب قالب برای این سایت‌ها، بهتر است با کمک یک تیم طراحی سایت، یک قالب اختصاصی طراحی کنید. البته این کار ممکن است زمان‌بر، گران و کمی ریسکی باشد؛ اما بهترین گزینه پیش روی این نوع سایت‌ها استفاده از قالب‌های اختصاصی است. البته در این سایت‌ها می‌توانید از قالب‌های HTML نیز استفاده کنید، اما برای اجرای این قالب‌ها نیز باید یا خودتان در زمینه کدنویسی کمی سررشته داشته باشید، یا از یک طراح کمک بگیرید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید، برای انتخاب بهترین قالب برای وب‌سایت خود، باید به چند نکته کلیدی توجه کنید. اولین نکته، سرعت و امنیت قالب است. قالبی که انتخاب می‌کنید باید سرعت لود بالا و امنیت مناسبی داشته باشد تا کاربران به راحتی بتوانند از سایت شما استفاده کنند و اطلاعاتشان محافظت شود. همچنین، قالبی که انتخاب می‌کنید باید ریسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد تا در تمام دستگاه‌ها به درستی نمایش داده شود و تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها