طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ انتخاب شما چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، برقراری ارتباط به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر شد؛ از لپ‌تاپ و کامپیوتر گرفته تا گوشی و تبلت. چون لپ‌تاپ‌ها اندازه بزرگی دارند و حمل‌ونقل آن‌ها سخت است، استفاده از گوشی هوشمند رایج‌تر است.

طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ انتخاب شما چیست؟

این موضوع موجب شده که مدیران سایت‌ها برای راحتی کاربران، سایت‌های خود را ریسپانسیو کنند. همچنین برای گسترده‌تر کردن ارتباطات، از اپلیکیشن استفاده نمایند. اما اینکه کدام بهتر است؟ طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ برای بسیاری از افراد سؤال شده است. در این مقاله با پاسخ این سؤال همراه ما باشید.

تفاوت سایت و اپلیکیشن در چیست؟

حتماً همه شما با سایت و اپلیکیشن آشنایی دارید و می‌دانید که با یکدیگر تفاوت دارند. یک سایت مجموعه‌ای از صفحات به‌هم‌پیوسته است؛ این صفحات می‌توانند متن، تصویر، قالب‌های مختلف و... باشند که با واردکردن آدرس سایت، می‌توانید به این صفحات دسترسی پیدا کنید. درحالی‌که اپلیکیشن یک نرم‌افزار است؛ نرم‌افزاری که ارتباط مستقیم با پردازنده‎‌های سیستم‌عامل گوشی همراه دارد، یعنی به‌طور مستقیم درخواست‌های کاربر را انجام می‌دهد. اگر شما بخواهید به یک سایت دسترسی داشته باشید، باید حتماً با روشن بودن اینترنت این کار را انجام دهید. درحالی‌که اپلیکیشن را می‌توانید از یک بازار گاه مانند اپل استور برای سیستم‌عامل ios، گوگل پلی و بازار برای سیستم‌عامل اندروید، دانلود و نصب کنید و هر زمان که نیاز داشتید حتی بدون اینترنت، استفاده نمایید؛ البته توجه داشته باشید که برخی از اپلیکیشن‌ها، به‌صورت آنلاین و اینترنتی هستند.

مزایا و معایب طراحی سایت

پس از کرونا مردم بیشتر با اینترنت و وب‌سایت‌ها آشنا شدند و به‌طور کلی دنیا به سمت اینترنتی شدن پیش می‌رود. وب‌سایت‌ها امروزه از جهات مختلف موردتوجه بسیاری از افراد قرارگرفته‌اند. ازجمله مزایای طراحی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فراگیری اینترنت

مهم‌ترین دلیلی که بیان می‌دارد وجود یک وب‌سایت برای شما ضروری است، فراگیری اینترنت است. امروزه افراد با‌این‌همه مشغله‌ای که دارند، دوست ندارند برای یک خرید ساده، ساعت‌ها در ترافیک بمانند؛ به همین دلیل به سراغ اینترنت و گوگل می‌روند. اگر سایت شما در گوگل بود که چه‌بهتر، اگر نبود قطعاً به سمت رقبای شما خواهند رفت.

فروشگاهی بدون محدودیت زمانی

وب‌سایت شما نماینده شما است؛ نماینده‌ای که بدون محدودیت زمانی، 24 ساعته در هفت روز هفته، خدمات و محصولات‌تان را معرفی می‌کند؛ البته مانند هر چیز دیگری ساخت سایت هم معایبی دارد. وجود همین معایب، باعث شده که افراد در پاسخ به سؤال طراحی سایت یا اپلیکیشن دچار سردرگمی‌ شوند. ازجمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

هزینه

اگر می‌خواهید یک سایت فروشگاهی داشته باشید که دیگران را جذب کند، باید از قالب، افزونه، ماژول، پلاگین و... استفاده کنید که کاملاً معتبر و جذاب باشند؛ نوع معتبر و جذاب آن‌ها هم پولی است.

بروز مشکلات

گاهی اوقات امکان دارد سایت شما دچار مشکل شود و ناگهان از کار بیفتد؛ در این‌گونه مواقع کاربر تا زمانی که شما مشکل را برطرف نکنید، به فروشگاه دسترسی نخواهد داشت.

مزایا و معایب اپلیکیشن

در پاسخ به سؤال طراحی سایت یا اپلیکیشن، باید مزایا و معایب آن‌ها را متناسب با شرایط خود بسنجید. برخی از مزایای اپلیکیشن عبارت‌اند از:

سهولت

پدید آمدن اپلیکیشن‌ها باعث سهولت بسیاری از کارها شده است. کاربران در سراسر جهان به‌جای رفتن به فروشگاه، محصولات خود را از طریق اپلیکیشن سفارش می‌دهند؛ البته کار با اپلیکیشن خود به‌آسانی انجام می‌شود و هر فردی می‌تواند سفارش خود را به‌راحتی ثبت کند.

صرفه‌جویی در وقت

امروزه افراد از کوچک تا بزرگ درگیر کارهای خود هستند و وقت آن‌چنانی برای خرید ندارند. فرض کنید یک مهمان ناخوانده دارید؛ باید به خرید بروید و نظافت خانه را هم انجام دهید. برای اینکه در وقت صرفه‌جویی کنید، می‌توانید محصول‌تان را در اپلیکیشن ثبت سفارش کنید؛ اما توجه داشته باشید که تمامی ‌اپلیکیشن‌ها برای کاربران بدون عیب نیستند. از‌جمله معایب اپلیکیشن می‌توان موارد زیر را نام برد:

مشکل در دانلود

برای اینکه بتوانید اپلیکیشن را نصب کنید، ابتدا باید برای نصب نرم‌افزارهای مربوطه اقدام کنید. این نرم‌افزارها شامل گوگل پلی، اپ استور و غیره می‌شوند‌. حتماً می‌دانید که در چند سال اخیر، خدمات این نرم‌افزارها برای کشور ایران تحریم شده است؛ یعنی کاربران ایرانی تنها با فیلترشکن می‌توانند وارد این نرم‌افزارها شده و اپلیکیشن موردنظرشان را دانلود کنند.

حجم اشغالی

مورد دیگر، حجم اشغالی اپلیکیشن‌ها درگوشی همراه است. اپلیکیشن‌ها معمولاً حجم بسیار بالایی دارند؛ افراد نیز به دلیل حافظه‌ی کم گوشی، اپلیکیشن را نصب نمی‌کنند.

چه مواقعی باید سایت داشته باشیم؟

شاید اولین سؤالی که بعد از خواندن این مقاله در ذهنتان ایجاد شود، این است که طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ کدام بهتر است؟ با پاسخ به این سؤال، درخواهید یافت که برای انجام برخی کارها به سایت و برای انجام برخی دیگر از کارها، به اپلیکیشن نیاز دارید. برای انجام کارهای زیر، نیاز دارید که سفارش طراحی سایت را پیش طراحان سایت ثبت کنید.

نیاز به دیده شدن

امروزه مردم انتظار دارند که صاحبان کسب‌وکار، یک وب‌سایت اختصاصی داشته باشند؛ در این وب‌سایت تمام اطلاعات موردنیاز برای حضور به کسب‌وکار شما ثبت می‌شود. درواقع این سایت، دفتر کار اینترنتی شما است و باعث می‌شود که شما در سراسر جهان دیده شوید.

پیشرفت

اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که تازه وارد دنیای کار شده‌ و درآمدی که باید را ندارید، اما دوست دارید‌ هر چه زودتر پیشرفت کنید؛ حتماً باید بین طراحی سایت یا اپلیکیشن، گزینه اول را انتخاب کنید. داشتن یک وب‌سایت اینترنتی، فروش شمارا در مناطق مختلف، چند برابر می‌کند.

چه مواقعی باید اپلیکیشن داشته باشیم؟

در مواقعی که برای انجام کارهایتان سایت پاسخگو نیست، باید در پاسخ به سؤال طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ اپلیکیشن را انتخاب نمایید. دلایل زیادی برای استفاده از اپلیکیشن وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

ارتباط مستقیم با مشتریان

مشتریان برای خرید یک محصول نیاز دارند از ارائه‌دهنده آن محصول، سؤالاتی بپرسند. با داشتن یک اپلیکیشن، پاسخگویی شما بهتر شده و مشتری حتماً خرید را انجام می‌دهد.

به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات

فرض کنید یک سایت فروش طلا دارید که باید نرخ طلا را مدام به‌روز نگه‌دارید؛ ازآنجایی‌که عملیات به‌روز‌رسانی در سایت می‌تواند چالش‌بر‌انگیز باشد، داشتن یک اپلیکیشن پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

وب وان، یک مجموعه فوق‌‌العاده در زمینه بازاریابی دیجیتال، سئو، طراحی سایت، سوشال مدیا، مارکت پلیس و پیامک انبوه است. شما می‌توانید انواع مقالات آموزشی را در این مجموعه مطالعه کنید و راه خود را برای پیشرفت مشخص نمایید. اگر احساس می‌کنید تا به الآن برای سؤال طراحی سایت یا اپلیکیشن؟ پاسخی ندارید، می‌توانید از وب وان کمک بگیرید. مشاوران وب وان همواره آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند. درواقع با توجه به شرایط شما و چیزی که دقیقاً می‌خواهید، بهترین راه‌حل را ارائه می‌دهند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها