بهترین نوع ورق در بازار ایران کدام است؟

شناخت بهترین نوع ورق در بازار و کاربردهای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طور کلی باید گفت درحال ‌حاضر ورق‌ های فولادی متنوعی تولید می ‌شود که هر کدام با توجه به ویژگی ‌هایی خاص خود، در صنعت به‌خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نوع ورق در بازار ایران کدام است؟

بهترین نوع ورق را می توان با توجه به تولیدکننده آن و البته کارکردی که دارند، مشخص نمود. از جمله مهم ترین کارخانه های تولید ورق فولادی می توان به کارخانه مبارکه، کاویان، اکسین، فولاد گیلان و امیرکبیر اشاره نمود که با مشخصه و کاربرد خاصی انواع ورق را تولید می کنند.از جمله مهم ترین انواع ورق عبارتند از روق سیاه، روغنی، گالوانیزه، آلیاژی، رنگی دانست.

انواع ورق فولادی کدامند ؟

پیش از بررسی بهترین نوع ورق در بازار باید انواع این مقاطع را بشناسیم. به‌طور کلی باید گفت تنوع ورق‌های فولادی در بازار زیاد است و هر کدام با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند بسیار پرکاربرد باشند. این عبارت‌اند از:

ورق سیاه 

ورق روغنی 

ورق اسیدشویی

ورق گالوانیزه

ورق رنگی 

ورق آلیاژی 

ورق آج‌دار

ورق استیل 

ورق استنلس استیل 

ورق ضدسایش 

ورق آلومینیوم 

ورق پانچ 

ورق قلع‌اندود 

ورق شادولاین 

بهترین ورق های بازار کدامند؟

این آگاهی به ما کمک می‌کند با شناخت بهتر برای خرید مقطع مورد نیازمان اقدام کنیم. این موارد به شرح زیر هستند:

ورق گالوانیزه، بهترین ورق بازار 

یکی از مهم‌ترین معضلات برای تولید ورق‌های فولادی احتمال زیاد زنگ‌زدگی آنها است. البته می‌توان از طریق روش‌های مختلف فولاد ضدزنگ تولید کرد اما این کار باعث افزایش قیمت شده و می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای صنایع به‌وجود بیاورد.

ازاین‌رو افراد فعال در این حوزه همواره به‌دنبال راهی بودند که با کمترین هزینه بتوانند ورق‌های فولادی را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم کنند. روش‌های مختلفی نیز برای این منظور به‌وجود آمد که گالوانیزه کردن یکی از مهم‌ترین آنها است. برای تولید این نوع مقطع از ورق روغنی استفاده می‌شود. روش تولید آن نیز به‌ این صورت است که ورق را در یک وان سرشار از روی مذاب‌شده غوطه‌ور می‌کنند و با مشخص کردن میزان ضخامت مقطع، روی سطح آن روی قرار می‌گیرد.

این ورق در محیط‌های مرطوب و اسیدی بسیار مقاوم است و دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود. ورق‌های گالوانیزه در برابر خراش و آسیب‌های سطحی نیز مقاوم هستند.

ورق سیاه، پر کاربردترین ورق

از بهترین نوع ورق در بازار می‌توان به ورق سیاه اشاره کرد. از آنجایی که این مقطع فولادی سطحی براق و صیقلی ندارد؛ آن را با اصطلاح مقطع سیاه معرفی می‌کنند و درواقع این موضوع به رنگ آن مرتبط نیست.

ورق‌های فولادی سیاه را از طریق روش نورد گرم تولید می‌کنند. به همین دلیل نیز مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توان از آنها در صنایع مختلف استفاده کرد. همچنین باید گفت کارخانه‌های مختلف ممکن است این ورق را با کیفیت‌های متفاوت تولید کنند.  از کاربردهای این مقطع باید به صنعت خودرو برای تولید بدنه و کف ماشین، تانکرسازی، کشتی‌سازی، ساخت انواع پروفیل و لوله‌های درزدار اشاره کرد.

ورق روغنی، ورق فولادی براق و درخشنده

برای تولید ورق‌های روغنی از روش نورد سرد استفاده می‌شود. ضخامت این ورق‌ها کم و در مقابل کیفیت سطحی آنها بالا است. در آخر و پس از پایان فرآیند نورد سرد برای جلوگیری از زنگ‌زدگی ورق، آن را روغن‌کاری می‌کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی می‌توان به ساخت لوازم خانگی، ساخت پانل‌های غیرقابل انعطاف، تولید لوازم خانگی، تولید قطعات خودرو، تولید مبلمان، تولید لوله و همچنین ساخت لوله‌های مناسب و پایه برای تولید ورق‌های گالوانیزه اشاره کرد.

بهترین کارخانه های تولید کننده ورق در ایران 

در سال‌های اخیر کشور ما توانسته در تولید انواع ورق‌های فولادی به‌خصوص مقاطع پرکاربرد رشد چشم‌گیری داشته باشد. کارخانه‌های مختلفی نیز در این زمینه فعالیت دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان: از مهم‌ ترین تولیدکنندگان ورق‌های فولادی می‌توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که از سال 1372 تاسیس شد اشاره کرد.

فولاد اکسین خوزستان: این کارخانه فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرد و بسیاری از صنایع مهم کشور مانند نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی مواد اولیه خود را از طریق این مجموعه تامین می‌کنند.

فولاد خوزستان: از قدیمی‌ترین مجتمع‌های تولید فولاد که در سال 1366 فعالیت خود را آغاز کرد می‌توان به فولاد خوزستان اشاره کرد. مهم‌ترین محصول این کارخانه شمش فولادی است.

مجتمع فولاد کاویان: تخصص این مجموعه که بیش از 30 سال سابقه دارد در تولید ورق‌های سیاه به روش نوردگرم است.

 مجتمع فولاد کاویان در سال ۱۳۵۴ در کیلومتر ۹ جاده اهواز- خرمشهر تأسیس شد. هدف اولیه تاسیس این کارخانه با تامین ورق سیاه و اسلب نازک و نیز مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات یاد شده بود. مجتمع فولاد کاویان را می توان اولین کارخانه ای دانست که اقدام به تولید ورق های فولادی ضخیم در کشور کرد. مجتمع فولاد کاویان هم اکنون دارای ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون تن ورق فولادی ضخیم است. محصولات این کارخانه شامل ورق های فولادی ضخیم گرم، ورق های فولادی ضخیم سرد، ورق های فولادی ضخیم گالوانیزه و ورق های فولادی ضخیم رنگی است. از جمله محصول پر کاربرد این کارخانه، ورق سیاه کاویان است. که در ضخامت های 8 الی 70 میل در ابعاد 1.25 در 6 و 1.5 در 6 متر تولید می شود البته، کارخانه می تواند در طول 12 متری نیز محصول خود را نیز تولید نماید. حالت ورق نیز به صورت شیت (فابریک) می باشد.

مجتمع فولاد گیلان: یکی از پرکارترین مجتمع‌های تولید ورق‌های فولادی که از طریق روش‌های نورد گرم و نورد سرد انواع ورق‌های باکیفیت را عرضه می‌کند؛ مجتمع فولاد گیلان است.

این چند کارخانه نام برده شده، تنها چند مورد از برترین تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران هستند. علاوه بر کارخانه‌های ذکر شده، کارخانه‌های تولید ورق دیگری نیز در جهان وجود دارند که با تولید محصولات با کیفیت و استاندارد بالا، جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت کرده‌اند. انتخاب کارخانه تولید ورق مناسب با توجه به نیازهای مصرف‌کننده و شرایط بازار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خرید ورق در بازار فولاد با بررسی قیمت روزانه

حال که بهترین نوع ورق در بازار و کاربردهای آن را می‌شناسید به‌راحتی می‌توانید برای خرید مقطع مورد نظر خود اقدام کنید. در این بین یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها برای هر خریداری می‌تواند قیمت این مقاطع باشد.

نرخ ورق به عواملی مانند قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. به همین دلیل نیز ممکن است به‌صورت روزانه با نوسان همراه باشد. پس قبل از خرید برای اطلاع از قیمت ورق به منابع معتبر مراجعه کنید.

جمع‌بندی 

امروزه ورق‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که از آنها می‌توان به ورق رنگی، آلیاژی، آج‌دار، گالوانیزه، پانچ، روغنی، سیاه و اسیدشویی اشاره کرد. در بین این تنوع می‌توان گفت بهترین و پرکاربردترین این ورق‌ها با نام‌های ورق سیاه، ورق روغنی و ورق گالوانیزه در بازار شناخته می‌شوند که به دلیل ویژگی‌های خود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از بهترین نوع ورق سیاه موجود در بازار، ورق سیاه کاویان اهواز است که تولیدکننده آن به عنوان اولین تولید کننده ورق ضخیم در کشور شناخته می شود. از این رو قیمت ورق کاویان انواع آنالیز و ضخامت ها امروز به صورت دقیق از سمت کارخانه اعلام می گردد تا خرید به قیمت روز و در لحظه صورت گیرد. ورق سیاه کاویان اهواز، به صورت سفارشی، تا ضخامت 100 میلمتر نیز قابل تولید می باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها