آشنایی با ورق های رنگی و کاربرد آنها

ورق های رنگی فولادی یکی از محصولات پر مصرف تولید شده در صنایع فولاد کشور است که کاربرد های زیادی در صنایع و مشاغل پایین تر دارد. این دسته از ورق های فولادی زیر شاخه ی ورق های گالوانیزه شده است که به دلیل پایین بودن قیمت ورق گالوانیزه نسبت به فلزاتی که خصوصیات مشابه دارند، مثل استیل، در نماهای خارجی سازه ها و سطوح بیرونی لوازم و قطعات متنوع مورد استفاده قرار میگیرند.

آشنایی با ورق های رنگی و کاربرد آنها

ورق های رنگی فولادی یکی از محصولات پر مصرف تولید شده در صنایع فولاد کشور است که کاربرد های زیادی در صنایع و مشاغل پایین تر دارد. این دسته از ورق های فولادی زیر شاخه ی ورق های گالوانیزه شده است که به دلیل پایین بودن قیمت ورق گالوانیزه نسبت به فلزاتی که خصوصیات مشابه دارند، مثل استیل، در نماهای خارجی سازه ها و سطوح بیرونی لوازم و قطعات متنوع مورد استفاده قرار میگیرند.

بارز ترین خصوصیت این نوع از محصولات فولادی، مقاومت در برابر پوسیدگی و اکسید شدن است که به همین دلیل، در سازه های مناطقی که از سطح رطوبت بیشتری برخوردار است و یا در لوازم و قطعاتی که مجاورت با مایعات و آب دارند، بکارگیری میشوند. در واقع تولید ورق رنگی، به ترتیب روند بعد از تولید ورق گالوانیزه و ورق روغنی میباشد. بنابراین مناسب بودن قیمت ورق رنگی ، به دلیل پایین بودن قیمت ورق فولادی در مقایسه با سایر مصالح و عایق های فلزی و غیر فلزی میباشد.

 

فرایند تولید ورق های رنگی

همانطور که بیان شد، پایه تولید آنها، ورق های روغنی هستند که بعد از تعیین نوع آلیاژ مصرفی در کوره های بازی به دمای مطلوب رسیده و بر روی خط نورد قرار میگیرند. سپس مواد آلیاژی در طی عملیاتی با نام نورد

سرد، تحت فشار و نیروی کششی غلتک ها، به ضخامت مورد نظر رسیده که پس از چربی زدایی و اسید شویی سطح آنها با برس های مکانیکی پولیش و پرداخت میشود. بعد از آن ورق های بدست آمده در طی چند مرحله و به دو صورت غوطه وری و الکترونیکی، گالوانیزاسیون میشوند. ورق گالوانیزه شده در مرحله آخر به روش الکترواستاتیک یا اصطلاحا رنگ کوره ای به رنگ های مختلف (قهوه ای، قرمز، سفید، پرتقالی، آبی و..) و در طی چند مرحله رنگ آمیزی میشوند. نهایتا ورق های رنگی در ابعاد مختلف به صورت رول یا شیت بریده و دسته بندی میشوند. 

 

فرایند رنگ آمیزی ورق های رنگی

دربالا گفتیم که برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه، از روش الکترواستاتیک یا همان رنگ کوره ای استفاده میشود. رنگ های استفاده شده در این مرحله به صورت متغیر نسبت به مواد مصرفی شرکت سازنده این ورق ها، از جنس اپوکسی، اکریلیک، پلی استر و… میباشند. در این روش، سطح ورق های گالوانیزه با یک بار الکتریکی و پودر های رنگی بوسیله بار مخالف شارژ می شوند تا به صورت موقت بین سطح و رنگ چسبندگی لازم و ابتدایی ایجاد شود. پس از آن پودر های رنگی بر سطح ورق، حرارت دیده و ذوب می شوند تا رنگ آنها تثبیت شود. این کار در طی چند مرحله انجام میگیرد تا زمانی که رنگ ورق ها به شکلی یکدست و کامل در آید. علاوه بر این برای ایجاد انعطاف و افزایش قابلیت شکل پذیری، لایه ای با جنس PVC و یا PET بر روی رنگ کشیده می شود. ضخامت نهایی لایه رنگی حاصل شده بر سطح ورق بین 20 تا 25 میکرون و رنگ پشت آن بین 7 تا 15 میکرون میباشد. روش های غلطکی، اسپری و اکستروژن از جمله روش های دیگر برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه است که شرکت های سازنده ورق های رنگی از این روش ها نیز استفاده میکنند.

 

یبیبلیبل

 

ویژگی های فیزیکی ورق های رنگی

استاندارد های تولید این محصول در دسته بندی ورق گالوانیزه تعریف میشوند و تنها تفاوت آنها، روش بکارگیری شده در رنگ آمیزی است، که به آن اشاره شد. ورق گالوانیزه در دو گرید DX53D و DX51D تولید می شود، که تفاوت هایی از جهت ویژگی های مکانیکی با هم دارند. استحکام، نقطه تسلیم بالا و مقاومت در برابر پوسیدگی در هر دو دسته، به صورت یکسان میباشد. ولی این دو دسته در میزان انعطاف و استحکام کششی تفاوت دارند، که این خاصیت در گرید 53 بیشتر از نوع دیگر وجود دارد. این نوع از ورق های فولادی به صورت رول و شیت، در ابعاد 1.25m و ضخامت 0.5 میلیمتر تولید و روانه بازار میشود.

 

کاربرد ورق های رنگی

صنایع مختلف و مشاغل فراوانی در کشور، از جمله مصرف کنندگان این نوع از محصولات فولادی هستند. در صنعت ساختمان سازی، به دلیل برخورداری این ورق ها از کیفیت سطحی بالا و رنگ بندی مختلف، در نما و سطوح خارجی ساختمان استفاده میشود. در ساختمان سازی همچنین، میتوان به کاربرد این ورق های باکیفیت و مقرون به صرفه در ساخت ورق های شیروانی که در سقف ها استفاده میشوند، اشاره کرد. تولید کنندگان لوازم خانگی نیز از مصرف کنندگان عمده ورق گالوانیزه رنگی هستند. ساخت بدنه داخلی و خارجی لوازم خانگی، مثل یخچال و کولرهای آبی، که در ارتباط مستقیم با رطوبت، آب و مایعات مختلف هستند نیز از کاربردهای دیگر این محصول است، که میتوان به آن اشاره کرد.

ورق های رنگی به دلیل برخورداری از انعطاف بالا، خاصیت خم پذیری و مقاومت برابر پوسیدگی در صنعت بسته بندی نیز کاربرد های زیادی دارند. این نوع از محصولات فولادی در صنعت خودروسازی نیز به دلیل برخورداری از استحکام کششی و مقاومت در برابر تغییرات دما و رطوبت برای ساخت بدنه خارجی و قطعات داخلی خودرو مورد استفاده قرار میگیرند. شرکت های تولید کننده سوله نیز با هدف ساخت بدنه و شیت های مورد نیاز خود، از دیگر مشتریان این نوع ورق فولادی هستند. کابینت سازی، ساخت انواع پارتیشن، ساخت کانتینر ها و تولید تجهیزات اداری، کاربردهای متنوع این محصول در مشاغل دیگر است.

 

شرکت های تولید کننده ورق رنگی

خوشبختانه در کشور ما به دلیل برخورداری از معادن و ذخایر مختلف فلزی، و پیشرفت صنایع مادر از جمله صنعت فولاد، شرکت های فراوانی در این صنعت فعالیت دارند. رقابت شرکت های تولید کننده مختلف در این زمینه، باعث بهبود کیفیت و مناسب بودن قیمت این محصولات در کشور شده. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با سابقه بالا و کارخانجات مجهز به آخرین تکنولوژی روز در این صنعت، جزء پیشتازان تولید صنایع فولادی از جمله ورق رنگی گالوانیزه میباشد. این شرکت با توان تولید بالا یکی از مهمترین تغذیه کنندگان محصولات فولادی در کشور محسوب می شود و سهم زیادی در زمینه صادرات این صنایع دارد .

 

قیمت ورق های رنگی 

عوامل متفاوتی در تعیین قیمت صنایع فولادی موثر هستند. قیمت ورق های رنگی و دیگر محصولات فولادی، با توجه به نوسانات نرخ ارز و میزان ظرفیت تولید کارخانجات و مصرف این محصول در داخل و خارج از کشور، به صورت روزانه تغییر میکند. برای اطلاع از قیمت های روز میتوانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها