چرم مصنوعی Faux Leather چیست؟

​​​ از محصولات چرم مصنوعی، در چرم ساختگی (مبل، صندلی و اثاثیه یا لوازم داخلی)، چرم پارچه نما یا کاغذی (اثاثیه یا لوازم داخلی خودرو، لباس) و کوشکین (کالاهای مصرفی) استفاده می‌شود.

چرم مصنوعی Faux Leather چیست؟

چرم مصنوعی (Faux Leather) یکی از انواع چرم‌های موجود در بازار می باشد. این عنوان بیشتر جهت توصیف استفاده خاص از محصولات چرم مصنوعی، مانند چرم ساختگی (مبل، صندلی و اثاثیه یا لوازم داخلی)، چرم پارچه نما یا کاغذی (اثاثیه یا لوازم داخلی خودرو، لباس) و کوشکین (کالاهای مصرفی) استفاده می‌شود. دو نوع اصلی چرم مصنوعی از نظر ساختار وجود دارد: پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید PVC –  وینیل.

چرم مصنوعی وینیل در ایالات‌متحده در دهه 1940 تولید گردیده است، در ابتدا برای محصولاتی مانند کفش، درون خودرو و اثاثیه یا لوازم داخلی استفاده می‌شد. در اواخر دهه 1950 DuPont و سایر شرکت‌های شیمیایی آغاز به تولید محصولات پلی اورتان کردند.

چرم‌های مصنوعی پلی اورتان و وینیل در صنعت لباس، اثاثیه یا لوازم داخلی و پوشش محصولات استفاده می‌شوند. ولی هر کدام برای برنامه‌های منظور خاصی مزایایی نسبت به انواع دیگر دارد. پارچه PU نرم‌تر، انعطاف‌پذیر و دارای تنفس می باشد، به گونه ای که برای تولید محصولات با کیفیت بالا، مثل لباس و اثاثیه یا لوازم جانبی (سطوحی که با پوست تماس مستقیم دارند) استفاده می‌شود. وینیل به شکل PU ظریف نیست و قابلیت تنفسی ندارد، اما اغلب برای محصولاتی استفاده می‌شود که نیاز به رطوبت دارند مثل جلد  و شیرازه کتاب. البته در بعضی از موارد خاص برای دستگاه‌های الکترونیکی هم عالی میباشد.

انواع چرم مصنوعی

چرم مصنوعی پلی اورتانچرم‌های مصنوعی از نوع پلی اورتان و وینیل در صنعت لوازم منزل و پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما هر کدام از این دو نوع مزایای منحصربه‌فردی دارند. چرم مصنوعی پلی اورتان یا PU جهت تولید محصولات باکیفیتی که با پوست انسان تماس مستقیم دارد مانند پوشاک و اثاثیه و لوازم منزل کاربرد دارد. پارچه چرم مصنوعی پلی اورتان به نسبت پارچه وینیل بسیار نرم‌تر، انعطاف‌پذیرتر و دارای تنفس بیشتری است. اما چرم مصنوعی وینیل در حد چرم مصنوعی پلی اورتان،  ظریف و قابلیت تنفس ندارد. بیشتر از چرم مصنوعی وینیل برای ساخت محصولات نیازمند رطوبت همانند جلد و شیراز کتاب استفاده می‌شود. البته باید گفت که استفاده از این محصول در دستگاه‌های الکترونیکی خیلی کاربردی می باشد.

حتما بخوانید: قیمت و خرید کامپاند  PVC

Screenshot_20220904_142211

چرم مصنوعی منفذدارچرم مصنوعی منفذدار نوع دیگری از چرم‌های مصنوعی است با قابلیت تنفس که از پوششی پلاستیکی پلی اورتان در یک لایه پایه فیبر از پلی‌استر تولید شده است. این نوع چرم مصنوعی خود بر دو نوع است: ۱) کورفوم: چرم مصنوعی منفذدار کورفوم اولین بار در نمایشگاه چرم مصنوعی کفش شیکاگو به نمایش درآمده بود و تاکنون در بسیاری از جاهای رسمی، محبوبیت کفش‌های براق کورفوم زبان‌زد است. همچنین از این چرم در تولید محصولاتی همچون زین سوارکاری محکم استفاده می‌شود. ۲) چرم: چرم هم شکل دیگری از چرم‌های مصنوعی است با پایه پلاستیکی و پوشش پارچه‌ای ساخته شده از فیبر طبیعی یا مصنوعی که با لایه‌ای از PVC پوشانده شده است. از این نوع چرم در تولید جلد کتاب‌ها و دوربین‌ها و انواع مختلف پوشاک چرمی به کار گرفته می‌شود. مزیت عمده چرم در ماشین‌ها است که به‌راحتی شکسته و محو نمی‌شود و در مقایسه با چرم طبیعی، خیلی کمتر به کار برده می‌شود. ولی متاسفانه این نوع از چرم هوا را از خود عبور نداده و موجب انباشته شدن عرق بر روی لباس و روکش صندلی می‌شود.

چرم مصنوعی اکلیلیچرم مصنوعی اکلیلی از نظر مقاومت، درخشندگی و سطح برق و تنوع در رنگ‌پذیری بی‌نظیر است. این چرم محبوب را در رنگ‌هایی چون قرمز، آبی، طلایی و نقره‌ای می‌توانید بیابید. در واقع می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین و مورداستفاده‌ترین نوع چرم‌ مصنوعی موجود در بازار را چرم مصنوعی اکلیلی دانست که بیشتر استفاده از آن را در تولید مبلمان، کیف، کفش و امثال آن‌ها می‌توان دید.

چرم مصنوعی طرح‌دارچرم مصنوعی طرح‌دار یکی از انواع چرم مصنوعی است که در کارخانه‌ها به‌صورت یک صفحه از طرح‌های متفاوت مثل  طرح پوست مار، طرح پوست کروکدیل و طرح سنگی تولید می‌شود. برای تولید چرم مصنوعی طرح‌دار به حرارت و فشار بسیار زیادی نیاز است. قابل‌توجه طرفداران این نوع چرم، قیمت طرح پوست مار به نسبت سایر چرم‌های مصنوعی کفش بسیار کمتر است.

چرم مصنوعی اشبالتچرم اشبالت مصنوعی ترکیبی از دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی است. چرم اشبالت مصنوعی اغلب به طور دورو بوده و در تولید کیف، کفش و کارهای هنری و دستی در رنگ‌های مختلف بسیار کاربردی است. چرم اشبالت مصنوعی در ظاهر پرز مانند است و ضخامت آت به حدید ۵ تا ۸ میلی‌متر می‌رسد. اگر شما مایل به خرید چرم نوع اشبالت مصنوعی به عنوان چرم مصنوعی کفش هستید قطعا در پی نوع باکیفیت از این چرم باشید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها