زنگ خطر در اتاق بازرگانی ایران ؛ چه کسانی بدنبال کسب صندلی های جدید و دست اندازی به تشکل ها هستند / ماجرای درخواست مجوز برای تشکل های موازی چیست؟

نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران از ردپای برخی افراد برای دریافت مجوز تشکل های موازی از اتاق بازرگانی ایران خبرداد و آن را کاری غیرقانونی و آسیب زننده دانست و خواستار ورود جدی دلسوزان این حوزه قبل از یک فاجعه عظیم شد.

زنگ خطر در اتاق بازرگانی ایران ؛ چه کسانی بدنبال کسب صندلی های جدید و دست اندازی به تشکل ها هستند / ماجرای درخواست مجوز برای تشکل های موازی چیست؟

امیر هومن محمدی نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در گفتگو با خبر فوری با اشاره به تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم حضور طولانی مدت هیئت مدیره های صنفی و محدود شدن این موضوع به دو دوره متوالی در هیئت مدیره های اتحادیه های صنفی یا سه دوره متناوب گفت: این قوانین موجب شده تا بسیاری از افراد که مدت ها در این جایگاه ها حضور داشتند رفته رفته اطلاعات و تجارب خود را به نیروهای جوانتر منتقل کنند.

وی افزود: این اقدام منجر می شود که در بخش صنوف و در حوزه های صنفی و اقتصادی، جوان‌ترها با ایده پردازی های جدید به نوعی دگرگونی در بخش صنوف کشور ایجاد کنند که این تحولی عظیم و مثبت در این عرصه ها محسوب می شود.

نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در عین حال به رویکرد برخی افراد خروج یافته از جایگاه های صنفی اشاره کرد و افزود: در مقابل افرادی که صادقانه تجارب و دانش خود را منتقل می کنند، بعضی از افراد نیز راهبردی جدید و مشکل آفرین را دنبال می کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد که از جایگاه های صنفی خود خارج می شوند در حال حاضر در پی صندلی، پست و جایگاه جدید هستند و در این راه به هر قیمتی قانون را زیرپا می گذارند.

محمدی به اتفاقاتی که در اتاق بازرگانی در حال رخ دادن است اشاره کرد و افزود: متاسفانه شاهدیم که این افراد قانون شکن و خروج یافته، در اتاق بازرگانی ایران درخواستهایی را مبنی بر راه اندازی تشکل های موازی می دهند تا صندلی های خالی را برای خود به چنگ آورند و در این راستا برای نیل به اهداف خود از روابط و رانت ها نیز بهره می برند.

وی تصریح کرد: در این خصوص شاهد درخواست های متعدد در زمینه ایجاد تشکل های موازی با تشکل های دارای قدمت در اتاق بازرگانی هه شدیم که این اقدام غیرقانونی موجب تضعیف تشکل ها و کاهش مطالبه گری آنها و چند نظری شدن یک موضوع می‌شود که عدم پیشرفت آن تشکل در هدف و فعالیت ها را بدنبال دارد.

محمدی با بیان اینکه موازی کاری همیشه باعث تضعیف تشکل ها شده است گفت: متاسفانه موازی کاری و به ثمر نشستن چنین راهبرد غلطی موجب ایجاد موانع در اهداف اقتصادی تشکل ها می شود و اتاق بازرگانی و بزرگان آن باید ورود جدی داشته باشند .

وی همچنین به لزوم توجه به قوانین موجود در اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: عدم شکل گیری تشکل موازی موضوعی است که در قوانین به آن توجه شده و مانع چنین اقدامی می شوند به گونه ای که در اتاق اصناف اگر گروهی بدنبال تشکل موازی باشند آن را غیر قانونی دانسته و گروه را به عضویت در اتحادیه راهنمایی می کنند.

محمدی بیان کرد: اتاق اصناف ارزش و احترام به قوانین خود می می گذارد بنابراین اتاق بازرگانی نیز باید به قوانین موجود اهتمام داشته باشد و مانع چنین خطای غیر قانونی در خصوص راه اندازی تشکل‌های موازی شود؛ قوانینی همانند قانون مستمر بهبود محیط کسب و کار ، قانون استفاده از توان حداکثری و آیین نامه تشکل‌های اتاق بازرگانی در همین زمینه وجود دارد.

نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی باید به قوانین خود احترام بگذارد گفت: اتاق هم باید به افرادی که قصد راه اندازی تشکل موازی را دارد اشاره کند که می توانند در اکسل موجود عضو شوند و حق زیرپا گذاشتن قانون را ندارند.

وی گفت: باید دقت کرد که صندلی های اتاق برای بخش خصوصی فعالین بازرگانی اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی است و جلوی قانون شکنی گرفته شود.

محمدی تصریح کرد: در صورت تداخل عملکرد اتاق بازرگانی با اتاق اصناف و قانونی شکنی که در این حوزه صورت بگیرد ، اتاق اصناف پیگیر خواهد شد و مقابل چنین اقداماتی ایستادگی می کند.

وی در پایان ضمن اشاره به اقدام غیرقانونی که در اتاق بازرگانی در حال شکل گیری است ، تاکید کرد : بزرگترها، باتجربه ها و دلسوزان  اتاق بازرگانی که همواره به قانون اهمیت داده اند نسبت به این اقدامات سو و غیر قانونی ساکت ننشینند و مانع قانون شکنان شوند تا اتاق از آسیب ها دور بماند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها