تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه، در نوع پوششی است که بر روی ورق فولادی اعمال می‌شود. هر دوی این ورق‌ها، کاربرد بسیاری در صنعت دارند. علت بالا بودن کاربرد این ورق‌ها، مقاومت بالایی است که هر دوی این ورق‌ها در برابر خوردگی دارند.

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

بسیاری از افراد، اگرچه ورق گالوانیزه را می‌شناسند، اما با ورق آلوزینک آشنایی ندارند و تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک را نیز نمی‌دانند. 

در این مقاله علاوه بر این‌که ورق آلوزینک و ورق گالوانیزه را معرفی می‌کنیم، درباره فرق ورق گالوانیزه و آلوزینک و علل تفاوت آن‌ها نیز بحث خواهیم کرد. 

ورق آلوزینک چیست؟

ورق آلوزینک که به ورق گالوالوم نیز معروف است، همانطور که از نامش پیداست، از ترکیب آلومینیوم و روی (زینک) ساخته می‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این امر، این است که به کمک این دو فلز مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی دارد. ورق آلوزینک معمولا در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرید که محیط، اسیدی بوده و فضایی متراکم صنعتی ایجاد شده باشد. 

اصلی‌ترین تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه، تفاوت در ترکیب شیمیایی است. درواقع، در ورق آلوزینک از عنصر آلومینیوم در کنار عنصر روی برای ایجاد پوشش استفاده می‌شود. به طور معمول 55 درصد آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که ایجاد ظاهری یکنواخت با مقاومت بالا را به‌همراه دارد. 

استفاده از 43 درصد روی نیز پوششی ایجاد می‌کند که مقاومت بالایی درمقابل عوامل خورنده محیطی دارد. از فلز سیلیکون نیز برای ایجاد یکنواختی در سطح ورق استفاده می‌شود.

کاربرد ورق آلوزینک

به طور کلی، در صنایع مختلف، مواد متفاوتی را می‌توان به جای یکدیگر به کار برد. به عنوان مثال، در بسیاری از جاها می‌توان ورق استیل و ورق گالوانیزه را مورد استفاده قرار داد اما در همین مکان استفاده از ورق‌های گرم مانند ورق A516  مناسب نیست. در چنین شرایطی استعلام قیمت ورق A516 بی‌معنی خواهد بود. 

ورق آلوزینک نیز از انواع ورقی است که می‌تواند به جای ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار گیرد و با اینکه هزینه پروژه را افزایش می‌دهد اما با ویژگی‌های مطلوب خود دوام بالاتری ایجاد کند. از جمله کاربردهای این نوع ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سقف
  • پوشش دیوار
  • شبکه آب‌رو
  • برخی از اجزای اگزوز خودرو

22

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین ورق‌ها در صنایع است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. ورق سیاه، اگرچه استحکام و مقاومت بالایی دارد اما در محیط‌های مرطوب با مشکل خوردگی روبرو می‌شود. جهت افزایش مقاومت به خوردگی آن، ابتدا این ورق را اسید شویی کرده، تحت نورد سرد قرار داده و سپس گالوانیزه می‌کنند. از این رو قیمت ورق اسید شویی بر قیمت ورق گالوانیزه اثرگذار خواهد بود. 

با توجه به ویژگی‌های ورق گالوانیزه، این ورق جایگزینی مناسب برای ورق استیل به شمار می‌رود که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد تا 50 سال می‌تواند عمر کند. 

کاربرد ورق گالوانیزه

برای درک بهتر تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک، کاربردهای ورق گالوانیزه را نیز ذکر خواهیم کرد. این ورق به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد، برای ساخت انواع پروفیل، نبشی و ناودانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای مهم این نوع ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بدنه و سقف سالن‌ها
  • ساخت مخازن ذخیره آب
  • ساخت کانال‌ها و دریچه‌های مخصوص کولر و تهویه
  • تولید پانل‌ها و تابلوهای برق
  • تولید لوازم خانگی و آشپزخانه

تحقیقات ثابت کرده است که ورق آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه مقاومت به خوردگی بالا‌تری دارند. 

33

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

فرق ورق آلوزینک و گالوانیزه علاوه بر کاربردهای متفاوتی که دارند، در ظاهر، سختی سطحی و قیمت نیز هست. در این بخش، به تشریح این تفاوت‌ها می‌پردازیم. 

ظاهر ورق آلوزینک و گالوانیزه 

اولین تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک در ظاهر آن‌دو است. ورق آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه ظاهری یکپارچه، زیبا و یکنواخت‌تر دارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این ورق این است که در اثر فشار و توررفتگی به حالت اولیه خود درمی‌آید. این ویژگی‌ باعث شده تا نسبت به ورق گالوانیزه برتری داشته باشد. 

سختی سطحی

سختی سطحی ورق آلوزینک نسبت به ورق گالوانیزه گرم، دو برابر است. باتوجه به این ویژگی، مقاومت به سایش ورق گالوالوم، بیشتر خواهد بود. 

قیمت ورق گالوالوم و گالوانیزه

اگرچه قیمت ورق گالوالوم نسبت به قیمت روز ورق گالوانیزه بیشتر است اما در صورت استفاده از آن و استفاده از ویژگی‌های آن، صرفه اقتصادی بالاتری نیز دارد چرا که در مصرف، بهتر عمل می‌کند. قیمت این ورق‌ها را می‌توانید روزانه از آیرومارت استعلام بگیرید. 

44

سخن نهایی

در این مقاله درباره تفاوت ورق گالوالوم و گالوانیزه صحبت کردیم. این دو ورق مقاومت به خوردگی بالایی دارند و هر یک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند مناسب برای موقعیت و کاربرد خاصی هستند. با این حال، تفاوت‌های مختلفی در ترکیب شیمیایی، شکل ظاهری، هزینه تولید، قیمت، سختی سطحی و طول عمر دارند. هر دوی این ورق‌ها را می‌توان از مراکز بازرگانی مختلفی از جمله بازرگانی فولاد آیرومارت خریداری کرد. 

مجموعه آیرومارت، ارائه‌دهنده انواع ورق فولادی از جمله ورق گالوانیزه در سایزها و ابعاد مختلف است. ضمن عرضه انواع مقاطع فولادی، آیرومارت در سریع‌ترین زمان ممکن بار سفارشی شما را به هر نقطه از کشور ارسال می‌کند. جوشکاری، برشکاری، خمکاری و ... در رابطه با تمامی آهن آلات، از جمله خدماتی است که آیرومارت به مشتریان خود ارائه می‌کند. 

شما می‌توانید از یکی از طرق زیر با آیرومارت در ارتباط باشید:

  • شماره تماس 02145306؛
  • وبسایت iromart.com؛

برای ثبت سفارش در آیرومارت، تنها کافیست کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده و به سبد خرید اضافه کنید. البته، امکان ثبت نه تنها به‌صورت اینترنتی، بلکه به‌صورت تلفنی نیز برای شما فراهم است. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها