مزایای استفاده از جکوزی

استفاده از جکوزی نه تنها یک احساس آرامش بخش و عالی فراهم می‌آورد، بلکه با چندین مزیت مهم برای بهبود سلامت نیز همراه است.

مزایای استفاده از جکوزی

در زمان گذشته، کشورهایی مانند مصر، روم و یونان از تکنیک هیدروتراپی با آب گرم برای اهداف مختلف استفاده می‌کردند. هیدروتراپی نه تنها به آرامش عضلات کمک می‌کند بلکه برای کاهش استرس نیز مؤثر است. برای درک بهتر از فواید جکوزی برای خانواده خود، مطلب زیر را مطالعه کنید.

 

فواید درمانی جکوزی در کاهش درد عضلات

یکی از بهترین امکانات جکوزی خانگی، توانایی تسکین درد عضلات و کاهش استرس از طریق جت‌های قدرتمند و آب گرم است. تجربه چند دقیقه در یک جکوزی، این واقعیت را برای شما آشکار خواهد کرد. در حین نشستن در وان گرم، فشار آب، شناوری و گرما با یکدیگر سطح استرس و فشار عضلات را به حداقل می رسانند.

استفاده از حرارت نقش مهمی در تسکین درد عضلات ایفا می‌کند. چند دقیقه در وان داغ می‌تواند به طور چشمگیری درد عضلات را کاهش دهد، زیرا بدن به سرعت داغ می‌شود. این افزایش دما منجر به بهبود جریان خون شده، که باعث گرم شدن بدن و باز شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه، فشار خون را کاهش می‌دهد و جریان خون را در نواحی عضلانی تقویت می‌کند.

جکوزی در کاهش درد عضلات نقش مؤثری دارد، زیرا هنگام نشستن در وان داغ، به دلیل شناوری آب، فشار کمتری بر عضلات وارد می‌شود. این خاصیت باعث می‌شود حتی جلسات کوتاه 20 دقیقه‌ای در وان داغ، تسکین قابل توجهی بر درد عضلات ایجاد کنند.

فشار آب از جت‌های موجود در وان داغ به تسکین استرس و آرامش عضلات کمک می‌کند؛ زیرا حباب‌های هوا و جت‌ها ماساژ درمانی انجام می‌دهند. جت‌ها می‌توانند بر روی نقاط خاص عضلات تمرکز کنند و فشار موجود در آنها به تسکین گرفتگی های عضلانی ایجاد شده کمک کند.

 

فواید جکوزی در کاهش کمردرد

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار توسط آمریکایی‌ها برای درمان کمردرد هزینه می‌شود، که به عنوان شایع‌ترین علت مرخصی در روزهای کاری اعلام شده است. عواملی چون آسیب حاد، پوکی استخوان و دیسک کمر می‌توانند به کمردرد منجر شوند. در این زمینه، پزشکان از تکنیک‌های متنوعی مانند سونوگرافی، داروها و فیزیوتراپی بهره می‌برند.

درمان با استفاده از سرما و گرما دو روش مهم و اساسی برای کاهش کمردرد است. در حالی که کیسه آب گرم اثربخش است، جکوزی به عنوان یک روش بیشتر و مؤثرتر برای اعمال گرما به قسمت‌های گسترده‌تری از بدن می‌پردازد. آب گرم در جکوزی باعث آرامش عضلات اطراف می‌شود و در کاهش اسپاسم عضلات نقش دارد. افزایش دمای داخلی بدن نیز باعث رقیق شدن رگ‌های خونی می‌شود و بهبودی در بافت‌های آسیب دیده را تسهیل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که بیماران تحت درمان با آبگرم در مقایسه با افرادی که تنها از داروها استفاده می‌کردند، بهبودهای چشمگیرتری در کاهش درد و افزایش تحرک اظهار کرده‌اند.

 

کاهش فشار خون

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشکده پزشکی ورزشی آمریکای شمالی به بررسی ارتباط بین درمان آب داغ و کاهش فشار خون پرداخت. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که آب داغ ممکن است به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین آمده است که حتی 10 دقیقه کوتاه در جکوزی ممکن است به کاهش موقت فشار خون کمک کند، اما باید با احتیاط از آب گرم استفاده شود.

 

افرادی که با افزایش سریع و شدید فشار خون مواجه هستند، باید از جکوزی یا حمام آبگرم به عنوان روشی برای کاهش فشار خون استفاده نکنند. همچنین برای این افراد توصیه می‌شود که از تناوب بین آب سرد و حمام‌های گرم خودداری کنند، زیرا این اقدام ممکن است باعث افزایش فشار خون آنها شود. حمام‌های گرم با اتساع رگ‌های خونی که به عنوان اتساع عروق شناخته می‌شود، به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

 

آرامش و بهبود خواب با جکوزی

استفاده از جکوزی برای بهبود کیفیت خواب شما بسیار موثر است. آب گرم به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا آرام شده و استرس را از بین ببرد. همچنین بسیاری از افراد از وان جکوزی به عنوان یک ابزار مفید برای آرام‌سازی و ایجاد شرایط مساعد برای خوابیدن استفاده می‌کنند. یک مطالعه انجام شده در سال 1997 نشان داد که دمای بدن به طور طبیعی در طول شب کاهش می‌یابد و این کاهش حدوداً دو ساعت قبل از خوابیدن شروع می‌شود.

برای بهبود سریع‌تر فرآیند خوابیدن، افزایش دمای بدن خود را از طریق قرار گرفتن در جکوزی به مدت حدود 20 دقیقه می‌توانید امتحان کنید. بنابراین، قبل از برنامه‌ریزی برای خواب، مناسب است حدود 20 دقیقه بهره‌مندی از جاذبه آرامش و لذت حمام جکوزی را تجربه کنید. اما مراقب باشید که اگر مشکل پزشکی دارید به هیچ عنوان بدون هماهنگی با پزشک از جکوزی استفاده نکنید. همچنین استفاده بیشتر از 15 تا 20 دقیقه از جکوزی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

تسکین ورم مفاصل با استفاده از جکوزی

تخمین زده می‌شود که حدود 70 میلیون نفر در آمریکا با درد مزمن مفاصل مواجه هستند. در حالی که راهکارهای مختلف درمانی برای آرامش مفاصل متورم وجود دارد، آب درمانی با آب گرم و سرد به عنوان یکی از اثربخش‌ترین روش‌های درمانی شناخته می‌شود. آب گرم با ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش و آرام‌بخش، به درمان و تسکین مشکلات مرتبط با مفاصل کمک می‌کند.

جکوزی خانگی، با تحریک فرآیندهای طبیعی بدن که به گرم کردن مناطق دردناک بدن می‌پردازند، به کاهش ورم مفاصل کمک می‌کند. اتساع رگ‌های خونی ناشی از قرار گرفتن بدن در معرض دمای بالا، گردش خون را تحریک می‌کند و باعث انتقال بیشتر اکسیژن به نواحی متورم می‌شود، که در کاهش اسپاسم عضلات نیز موثر است. به عنوان بهترین راه برای تسکین درد ناشی از آرتریت در نظر گرفته می‌شود.

2

کاهش وزن و مدیریت دیابت با جکوزی

آخرین مطالعات نشان می‌دهند که استفاده متناوب از جکوزی نه تنها به کاهش وزن بلکه همچنین به کاهش ظاهر سلولیت نیز کمک می‌کند. این اثرات به دلیل این است که قرارگیری بدن در آب گرم جکوزی باعث شبیه‌سازی تأثیرات ورزشی، به عنوان یک نوع هیدروتراپی، می‌شود. این اقدام منجر به گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود که منجر به بهبود گردش خون، آرامش پوست و ماهیچه‌ها می‌گردد. هیدروتراپی همچنین توانایی پایین آوردن فشار خون و افزایش ضربان قلب را داراست، که نشان‌دهنده مزایای جکوزی برای سلامتی عمومی ماست.

تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو با استفاده از آب گرم درمانی قادر به کاهش سطح قند خون، کاهش وزن و بهبود الگوهای خواب بودند. با این حال، باید با احتیاط از این تجربه بهره‌مند شویم زیرا برخی از مبتلایان به دیابت ممکن است از آسیب های عصبی رنج ببرند و خود را به طور اتفاقی در جکوزی بسوزانند.

 

آب درمانی

آب درمانی، با همه فواید جکوزی، تجربه‌ای آرام‌بخش و تحریک‌کننده ارائه می‌دهد. جکوزی آب گرم با طراحی خوب، جلسات آب درمانی آرام و مفیدی را ارائه می‌دهد. آب گرم با استفاده از جت‌های ماساژ و انواع عناصر دیگر می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند، ذهن را آرام کند و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک نماید. مطالعات نشان می‌دهند که هیدروتراپی می‌تواند در بهبود خواب، بازگرداندن قدرت، حرکت مفاصل، افزایش انعطاف‌پذیری و تسکین درد آرتریت مؤثر باشد. جکوزی آب گرم، با حذف اسید لاکتیک و بهبود گردش خون، به سرعت بهبودی در مقابل صدمات احتمالی را فراهم می‌کنند.

در صورتی که قصد خرید جکوزی دارید، می توانید به فروشگاه لیدوما جکوزی مراجعه کنید و از انواع مدل های جکوزی دیدن کنید.

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها