راهنمای صفر تا صد خرید شیر حمام

بهترین شیر حمام کدام است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این پرسش را می‌توان رایج‌ترین سوال حوزه تجارت شیرآلات دانست؛ زیرا شیر حمام از جمله لوازمی است که افراد تمایل دارند، به مدت طولانی از آن استفاده کنند؛ علاوه بر این راحتی استفاده و صرفه‌جویی در مصرف آب، برای شیر حمام، بیش از سایر شیرآلات ساختمانی اهمیت دارد.

راهنمای صفر تا صد خرید شیر حمام

به منظور ارائه راهنمای صفر تا صد خرید شیر حمام، در ابتدا اقسام گوناگون این محصول را معرفی نموده و در قسمت بعد اصلی‌ترین نکاتی را که در زمان انتخاب شیر باید به آنان توجه شود، بیان می‌کنیم.

آشنایی با انواع شیر حمام

انواع شیر حمام از نظر جنس، مدل، اندازه، نحوه استفاده و میزان مصرف آب با یکدیگر فرق داشته و از جنبه‌های گوناگون، قابل مقایسه هستند. در ادامه با مهم‌ترین دسته‌بندی این کالا آشنا می‌شویم.

شیر حمام کلاسیک

شیر حمام کلاسیک را می‌توان همان شیر مخلوط حمام معمولی دانست. این گروه از شیرآلات، دارای دو دستگیره برای تنظیم آب گرم و سرد و تنظیم میزان خروج آب هستند.

با وجود به بازار آمدن شیرآلات مدرن، هنوز هم شیر حمام کلاسیک طرفدار دارد؛ به همین دلیل بسیاری از برندها، مدل‌های مختلف آن را تولید می‌کنند. این شیرها، علاوه بر این که ظاهری سنتی و نوستالوژی را تداعی می‌کنند، قیمت بسیار مناسبی دارند.

شیر حمام اهرمی

یکی از ایرادهای اساسی شیر حمام کلاسیک، این است که باز و بسته کردن، همچنین تنظیم میزان گرمی، سردی یا فشار آب، تا حدودی زمان می‌برد؛ این مسئله باعث هدر رفتن آب می‌گردد.

شیر حمام اهرمی، مجهز به دستگیره اهرمی است و مشکل مطرح شده در بالا را ندارد. با استفاده از این دستگیره، می‌توان خیلی سریع و راحت، میزان آب خروجی شیر را کنترل کرد.

شیر حمام توکار

فغقفغ

سوای از اهرمی یا کلاسیک بودن، شیر حمام را می‌توان به دو دسته روکار و توکار تقسیم کرد. شیرآلات روکار، همان‌هایی هستند که وقتی در حمام نصب می‌شوند، همه قسمت‌های آنان (از دسته گرفته تا علم دوش) کاملاً مشخص است؛ اما در شیر حمام توکار، کلیه بخش‌های شیر، بجز دستگیره تنظیم و محل خروج آب (سردوش) بقیه بخش‌ها در داخل دیوار قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین مزیت شیر توکار این است که برخلاف شیرهای قدیمی‌تر روکار، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند؛ از این رو به خصوص برای حمام‌هایی با متراژ پایین، مناسب به نظر می‌رسد.

شیر حمام دیجیتال

شیر دیجیتال، نوع خاصی از شیر حمام است که فاقد هر گونه دستگیره بوده و در عوض دارای پنل لمسی دیجیتال است. با استفاده از این پنل، می‌توان میزان فشار و گرمی آب را تنظیم کرد. واضح است که این محصول، قیمت بالایی دارد و در ساختمان‌های فوق‌العاده لاکچری به کار می‌رود.

نکات راهنمای خرید شیر حمام

با توجه به اهمیت شیر آب مناسب در حمام، در هنگام انتخاب و خرید این محصول، بیش از هر چیز باید کیفیت و دوام آن را در نظر گرفت. از این رو توجه به نکاتی که در ادامه می‌آیند، ضروری است.

جنس شیر حمام

جنس بدنه شیر حمام باید از استحکام کافی برخوردار بوده و در برابر ضربه تا حدودی مقاومت کند، همچنین مقاومت آن در برابر جرم، آب و سایر عوامل محیطی بسیار مهم است.

به طور کلی بهترین شیرهای حمامی با استفاده از آلیاژ برنج ساخته می‌شوند؛ این آلیاژ، علاوه بر این که از استحکام لازم برخوردار است، به راحتی زنگ نمی‌زند و فرسوده نمی‌گردد.

ناگفته نماند که معمولاً از مقداری سرب نیز برای ساخت بدنه خارجی شیرآلات استفاده می‌شود اما باید دقت کرد که میزان این فلز، کمتر از 2.5 درصد باشد؛ زیرا اگر سرب بیش از این میزان باشد، احتمال واکنش این ماده با آب آشامیدنی وجود دارد و طبق مطالعات انجام شده، سلامتی انسان‌ها را با خطرات بسیاری روبرو خواهد نمود.

نوع آبکاری و رنگ شیر حمام

برخلاف گذشته‌های نه چندان دور، امروزه علاوه بر شیرهای استیل، شاهد تولید شیرآلات طلایی، سفید، مشکی و رنگی نیز می‌باشیم. انتخاب رنگ شیر تا حدودی سلیقه‌ای است؛ اما علاوه بر تاثیری که پوشش بدنه یا نوع آبکاری شیر بر ظاهر آن می‌گذارد، این مسئله، نقش مهمی در میزان مقاومت محصول در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و لکه‌پذیری ایفا می‌کند.

رایج‌ترین شیرآلات حمامی از نظر نوع آبکاری به سه دسته کروم (همان شیرهای استیل)، رنگی و پی وی دی تقسیم می‌شوند. پی وی دی را می‌توان مدرن‌ترین و بهترین شیوه آبکاری (متراکم کردن مواد، تولید بخار و ایجاد لایه نازک بسیار مقاوم) دانست؛ البته قیمت محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند، تا حدودی بالاست. پس از PVD، شیرهای رنگی و کروم در اولویت انتخاب هستند.

سایز و مدل شیر حمام

ثقف5ثقفثقفق

با تغییر سبک ساختمان‌سازی، امروزه بسیاری از مردم، حتی به زیبایی حمام نیز اهمیت می‌دهند؛ از طرفی در حال حاضر شیرهای حمامی با تنوع بالایی از نظر طرح و سایز عرضه می‌گردند؛ بنابراین در هنگام خرید باید دقت کرد که اندازه و مدل شیر با ابعاد و سبک حمام متناسب باشد.

جنس کارتریج یا مغزی شیر حمام

نوع مغزی (برای شیرآلات کلاسیک) یا کیفیت جنس کارتریج (برای شیرآلات اهرمی) از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین درجه مرغوبیت و طول عمر شیر به شمار می‌روند؛ از این رو در هنگام خرید شیر حمام باید درباره نوع و محل ساخت این قطعات سوال کرد.

شایان ذکر است که کارتریج سرامیکی، بهترین نوع کارتریج برای شیرهای اهرمی محسوب می‌شود و با وجود آن می‌توان از چکه نکردن شیر، پس از بستن آن مطمئن بود.

توجه به قیمت شیر حمام

یکی از مواردی که هر خریداری به طور قطع و یقین به آن توجه می‌کند، قیمت شیر حمام است. در این راستا باید بیان کرد که مسائل متعددی می‌توانند، بر نرخ کالا تاثیر بگذارند؛ به عنوان مثال به جنس بدنه، نوع آبکاری، جنس کارتریج یا مغزی و محل ساخت آنها اشاره می‌کنیم. علاوه بر این برند تولیدکننده شیرآلات نیز بسیار مهم است؛ البته نحوه خرید نیز بر قیمت شیر حمام تاثیر می‌گذارد.

در زمان مقایسه قیمت شیرهای حمام باید دقت کنیم که کیفیت، فدای قیمت پایین نشود؛ علاوه بر این توجه داشته باشید که قیمت شیر اهرمی، بالاتر از شیر کلاسیک است؛ اما در عوض وجود اهرم باعث مصرف بهینه آب شده و این مسئله در بلند مدت، صرفه اقتصادی دارد.

ناگفته نماند که در حال حاضر شیرآلات ایرانی، علی رغم این که نسبت به شیرهای خارجی، قیمت ارزان‌تری دارند، اما از درجه کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند.

خرید شیر حمام با گارانتی معتبر

گارانتی و خدمات پس از فروش، موارد مهمی هستند که در هنگام خرید لوازم ساختمانی نباید از آنها غفلت کرد؛ شیر حمامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جهت تکمیل مبحث باید گفت که در هنگام خرید شیر حمام، توجه به معتبر بودن برگه گارانتی، مدت زمان ضمانت و شرایط آن (تعمیر و تعویض قطعات و غیره)، لازم است؛ علاوه بر این دقت کنید که شیر خریداری شده را به صورت سالم و همراه با پیچ و بست‌های لازم برای نصب آن تحویل بگیرید.

به طور کلی برندهای معتبر، کیفیت محصول خود را ضمانت کرده و خدمات پس از فروش خوبی ارائه می دهند؛ به عنوان نمونه باید از برند کی دبلیو سی نام ببریم که سرآمد دیگر برندهای ایرانی در تولید شیرآلات به طور ویژه شیر حمام است.

در آخر باید ذکر نماییم که شما با توجه به نکات گفته شده در این مقاله، می‌توانید به یک شیر حمام با بالاترین کیفیت دست پیدا نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها