آیا سرم ویتامین سی باعث جوش می‌شود؟

ویتامین سی یکی از رایج‌ترین ترکیبات فعال به‌کار رفته در محصولات مراقبتی پوست است که مزیت‌های متعددی را برای بهبود پوست شما ارائه می‌دهد.

آیا سرم ویتامین سی باعث جوش می‌شود؟

عملاً هر نوع پوستی حتی پوست چرب و مستعد آکنه می‌تواند از محصولات حاوی ویتامین C استفاده کرده و از فواید مختلف آن بهره‌مند شود. اما گاهی بعضی افراد معتقدند که استفاده از سرم‌ها یا کرم‌های حاوی ویتامین سی باعث ایجاد آکنه در پوست آن‌ها شده است. در این جا می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا وجود ویتامین C در محصولات پوستی می‌تواند باعث ایجاد جوش صورت شود؟ آیا پوست‌های چرب و مستعد آکنه می‌توانند از سرم حاوی ویتامین سی استفاده کنند؟

 

آیا ویتامین سی باعث ایجاد آکنه یا بدتر شدن آکنه می‌شود؟

هیچ شواهد علمی مطمئنی برای این که ثابت کند مصرف موضعی ویتامین C حتماً باعث ایجاد جوش می‌شود، وجود ندارد. در عوض ویتامین سی به طور بالقوه می‌تواند مزیت‌هایی را برای پوست چرب و مستعد جوش داشته باشد. برای مثال، اثر ضد التهابی این ویتامین، التهاب و قرمزی ناشی از جوش را کاهش می‌دهد. اثر آنتی‌اکسیدانی و روشن‌کننده آن، با لک‌ها و اسکارهای پوستی مبارزه می‌کند و از پوست شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال آزاد محافظت می‌کند.

به طور کلی ویتامین سی جوش‌زا نیست و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. اما چندین نکته راجع به آن وجود دارد که در وب سایت پزشک یاب به صورت کامل به دلیل جوش زدن پوست با استفاده از سرم ویتامین سی است و باید در انتخاب یک سرم ویتامین سی به آن‌ها دقت کرد.

 

نکات مهم قبل از خرید سرم ویتامین سی

  1. اولین نکته که راجع به سرم ویتامین سی مناسب برای پوست چرب و مستعد جوش اهمیت دارد، این است که سرم بر پایه آب باشد نه روغن و چربی! سرم‌های بر پایه آب بافت سبکی دارند، به‌راحتی جذب می‌شوند و باعث تجمع چربی روی پوست و درون منافذ آن نمی‌شوند.
  2. متخصصان پوست می‌گویند که بیشتر کرم‌ها و سرم‌های ویتامین سی که مصرف‌کنندگان با استفاده از آن‌ها دچار آکنه شده‌اند، بر پایه روغن هستند. این موضوع اغلب به سنگین و چرب بودن بافت محصول برمی‌گردد، نه به ماهیت این ویتامین! چون روغن منافذ را مسدود کرده و باعث رشد سریع‌تر باکتری‌های مولد جوش می‌شود. پس اگر پوست مستعد آکنه دارید، دقت و حساسیت بیشتری در انتخاب مواد فعال محصولات پوستی خود به خرج دهید.
  3. از طرفی غلظت بالای 20 درصد ویتامین سی در سرم‌ها، می‌تواند برای برخی از پوست‌ها تحریک‌کننده باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سرم ویتامین C با غلظت کمتر (مثلاً 10 درصد) استفاده کنید. همچنین برای شروع استفاده از سرم ویتامین سی، بهتر است آن را یک روز در میان در روتین پوست خود وارد کرده و بعد از مدتی که پوستتان به آن عادت کرد، روزانه مصرف کنید.

14

 

پوست چرب و مستعد جوش برای انتخاب سرم ویتامین C باید به چه نکاتی دقت کنند؟

ویتامین سی انواع مختلفی دارد. بعضی از پوست‌ها ممکن است به انواع قوی‌تر و مؤثرتر ویتامین سی مانند ال -آسکوربیک اسید حساسیت داشته باشند. پس بهتر است برای شروع استفاده از ویتامین سی، از مشتقات ملایم‌تر و سازگارتر با پوست دارای آکنه استفاده کنید. نوع ویتامین C مناسب پوست مستعد جوش، باید محلول در آب، سبک و دارای قابلیت نفوذ بالا باشد.

سرم ویتامین سی مناسب پوست چرب می‌تواند حاوی درصد پایین ال-آسکوربیک اسید یا مشتقات ملایم آن مثل آسکوربیل فسفات منیزیم باشد. آسکوربیل پالمیتات یکی دیگر از مشتقات ویتامین سی است که بدلیل محلول بودن در چربی، برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب نخواهد بود.

در بعضی از سرم‌ها و کرم‌ها که از ساختار لیپوزومی برای جذب بهتر ویتامین سی استفاده می‌شود، بافت محصول سنگین‌تر و چرب‌تر است. به‌همین دلیل ممکن است منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود. پیشنهاد می‌کنیم برای پوست چرب و مستعد جوش خود، از محصولات با بافت آبکی و سبک استفاده کنید. به‌ویژه اگر این محصولات اویل فری یا فاقد چربی باشند، استفاده از آن‌‌‌‌ها مطمئن‌تر است.

یک پیشنهاد دیگر این است که در یک روتین خود از سرم ویتامین C با غلظت کم (نزدیک 10%) و در روتین بعدی از محصولات حاوی ویتامین A (رتینول‌های بدون نسخه یا رتینوئیدهای تجویزی) استفاده کنید. ویتامین A سرعت گردش سلولی را افزایش داده و از مسدود شدن منافذ که منجر به ایجاد آکنه می‌شوند، جلوگیری می‌کند. همچنین در متعادل کردن چربی پوست مؤثر هستند.

15

 

انجام تست حساسیت قبل استفاده از سرم ویتامین سی

برای واردکردن سرم‌ها به روتین خود ترجیحاً از غلظت پایین‌تر استفاده کرده و به‌آرامی آن را به برنامه مراقبت از پوستتان وارد کنید (مثلاً هر 2-3 روز یکبار). همچنین قبل از اضافه‌کردن سرم ویتامین سی به روتین خود، یک تست حساسیت انجام دهید تا مطمئن شوید که پوستتان چگونه به آن محصول واکنش نشان می‌دهد.

برای تست حساسیت، دو تا سه قطره از سرم را روی پوست گردن، لاله گوش یا قسمت داخلی بازو زده و 24 ساعت صبر کنید. اگر پوست علائم حساسیت مثل قرمزی و تحریک را از خود نشان نداد، می‌توانید استفاده از سرم را شروع کنید.

 

سخن نهایی

خرید سرم ویتامین C برای همه انواع پوست مفید است و مزایایی از جمله جوانسازی، بهبود تیرگی و افزایش کلاژن پوست دارد. همه این مزایا در صورتی برای پوست شما مهیا می‌شوند که از محصولات اصل و با کیفیت استفاده کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها