چگونه وام بدون ضامن بگیریم؟

در دنیای امروزی اکثر افراد برای راه اندازی یک کسب و کار یا خرید خانه و سایر موارد نیاز به وام یا سرمایه آزاد دارند. در برخی موارد ممکن است برای کاری نخواهید به پس انداز خود دست بزنید و بخواهید از طریق وام گرفتن کار خود را راه بیندازید.

چگونه وام بدون ضامن بگیریم؟

به تازگی بانک مرکزی طی اطلاعیه ای برای مشتریان خوش حساب با شرایطی متفاوت امکان دریافت وام های جزیی زیر 200 میلیون را فراهم نموده است.

بر اساس مصوبات جدید همه بانک‌ها موظف شدند به کارمندان دولت، مستمری بگیران تامین اجتماعی، کارکنان شاغل در شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی وام بدون ضامن پرداخت نمایند که از این میان بانک ملی، بانک صادرات، بانک سپه و بانک ملت شروع به پرداخت وام کرده‌اند.

وام بدون ضامن چیست؟

وام بدون ضامن همان‌طور که از نام آن مشخص است بدون دریافت هیچ‌گونه ضمانتی اعم از ضمانت فرد دیگر، ضمانت با سند ملکی، ضمانت با سپرده و… پرداخت می‌شود، در تعریف بانک مرکزی بانک‌ها موظف هستند به مشتریان دارای رتبه اعتبارسنجی خوب تسهیلات خرد ( زیر ۲۰۰ میلیون تومان) بدون دریافت چک، سفته و فقط با گواهی کسری از حقوق، به پشتوانه خوش حسابی فرد پرداخت نمایند. در هر حال این طرح تنها برای عده ای خاص قابل استفاده خواهد بود.

8787

وام بدون ضامن برای مشمول چه افرادی می شود.

افراد در بانک ها به سه رده A و B و C تقسیم بندی می شوند که در هر بانک باتوجه به صلاحدید و بخشنامه های خود این موضوع را بررسی می کنند.

بطور مثال در بانک ملی مشتریان مشمول وام دو دسته هستند:

1-            شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران دستگاههای اجرایی دولتی ( شامل : وزارتخانه ها، سازمان های دولتی، شرکت های دولتی و...) و نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر شرکتهای معتبر بخش خصوصی حسب تشخیص بانک که واریز حقوق شان نزد بانک ملی است.

2-            کارکنان سایر شرکتهای بخش خصوصی به تشخیص بانک که مشمول موارد فوق نبوده و واریز حقوق شان نزد بانک ملی است.

در سایر بانک ها شرایط ممکن است متفاوت نیز باشد.

لاتلات

شرایط دریافت وام بدون ضامن

شرایط دریافت دریافت وام‌های خرد بدون ضامن اینگونه است که تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته امکان پذیر است و مشمولان این وام باید به بانکی که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.

البته لازم به ذکر است که روند پرداخت وام بدون ضامن مبتنی بر اعتبارسنجی است و رتبه اعتباری افراد در تعیین سفته، چک یا ضامن برای پرداخت وام تاثیرگذار است. از این رو تنها افراد دارای اعتبار خوب در بانک و امتیاز بالا می توانند از وام بدون ضامن در بانک ها استفاده کنند. در صورتی که شما مشمول این شرایط نمی شوید، احتمالا بتوانید از طریق شرکت های خصوصی مانند وامخواه برای دریافت انواع وام مشاوره دریافت نمایید.

وام های بدون ضامن را از کدام بانک تهیه کنیم؟

با توجه به بررسی های به عمل آمده از بانک های مختلف از بهمن ماه 1400 که این ابلاغیه مطرح شده است، تا کنون هیچ بانکی اطلاعیه ای در این خصوص نداده است و طبق گزارشات مردمی رسیده هنوز در هیچ بانکی امکان دریافت چنین وامی با این شرایط وجود ندارد.

سنجش میزان اعتبار افراد به چه شکل است؟

رتبه اعتباری (Credit rate) معیاری است که بر اساس رفتار‌های اعتباری پیشین شخص حقیقی یا حقوقی در 122 مجموعه داخل کشور شامل بانک‌ها، موسسات اعتباری، شرکت های بیمه، کارگزاری‌ها، لیزینگ ها و ... با استفاده از فرمول‌های استاندارد (Credit bureau) از میزان ریسک اعتباری(Credit risk) اشخاص ارائه می‌دهد. پرداخت به‌موقع صورت حساب‌ها و اقساط تسهیلات دریافتی باعث می‌شود امتیاز اعتباری (Credit score) مناسبی به افراد تعلق گیرد و عدم پرداخت به‌موقع اقساط یا وجود نقاط منفی مانند چک برگشتی تاثیر زیادی در گزارش اعتباری(Credit Report) اشخاص خواهد داشت. در حال حاضر سابقه اعتباری 5 سال اخیر اشخاص در سامانه بانکی کشور مورد بررسی قرار می گیرد

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری عددی است بین 0 تا 900 که بر مبنای رفتار هر شخص در شبکه بانکی کشور به وی اختصاص می یابد. هرچه این عدد بیشتر باشد، وضعیت اعتبـاری وی بهتـر بوده و ریسک معامله با ایشان کمتر خواهد بود.

چه اطلاعاتی در رتبه اعتباری هر فرد وجود دارد؟

•             اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی، براساس تاریخ آخرین به روزرسانی اطلاعات هر بانک

 

•             تشریح کامل روند بازپرداخت کلیه تسهیلات دریافتی توسط مشتری در نظام بانکی کشور به تفکیک هر قرارداد

 

•             ترسیم وضعیت تعهدات آتی مشتری

 

•             اخذ گزارش کامل وضعیت ضامن بودن مشتری در قراردادهای مختلف

 

•             ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری توسط تمامی بانک ها

 

•             ارائه گزارش وام ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و موسسات اعتباری دریافت شده است

 

•             بدهی های مالیاتی

 

•             بدهی ها به اداره گمرکات

 

•             صندوق دانشجویی

 

•             قوه قضائیه

ثقفقف

در صورتی که هنوز هم درباره گرفتن این وام و یا سایر وام های بانکی نیاز به مشاوره دارید، کارشناسان وامخواه می توانند راهنمای سوالات و مشکلات شما باشند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها