سقوط استیبل کوین‌ها نظیر تتر در بازار رمز ارز‌ها

تتر (USDT) اکنون با اختلاف، پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا است و حجم معاملات روزانه آن دو برابر بیت کوین و اتریوم است. دلیل، ثابت بودن قیمت این رمز ارز محسوب می‌شود.

سقوط استیبل کوین‌ها نظیر تتر در بازار رمز ارز‌ها

در این مطلب ابتدا به معرفی جامع رمز ارز تتر و سپس به تحلیل قیمت آن می‌پردازیم.

تتر یک استیبل کوین است، به این معنی که همیشه قیمتی ثابت (1 دلار آمریکا) دارد، حتی اگر بیت کوین به زیر 10 هزار دلار سقوط یا به بالای 100 هزار دلار پرواز کند. اما اخیرا، به خاطر مشکلی که برای یکی از استیبل کوین‌های شناخته شده به وجود آمد، یک سری نگرانی درباره ثبات قیمت آن بروز کرده است.

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، که مبتنی بر فناوری بلاک چین کار می‌کنند، تراکنش‌های فرامرزی را طی چند ثانیه، با هزینه‌ای اندک، امکان‌پذیر کرده‌اند. با وجود این قابلیت، یک موضوع سبب شده افراد زیادی همچنان از روش‌های سنتی انتقال پول استفاده کنند و همچنان از رمز ارزها نظیر بیت کوین و اتریوم روی گردان باشند؛ شدت نوسان‌های قیمت ارزهای دیجیتال بالا است، به طوری که بعید نیست قیمت یک کوین قدرتمند حتی بیت کوین، طی یک ساعت چند ده درصد کاهش یا حتی افزایش پیدا کند. هیچ فردی دوست ندارد ارزش مبلغی که انتقال داده، تا زمان رسیدن به مقصد تغییر فاحشی داشته باشد! این مشکل با ظهور استیبل کوین‌ها نظیر تتر از بین رفته است، به طوری که با وجود استفاده از فناوری بلاک چین و داشتن ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، از ثبات قیمت نیز بهره می‌برند.

تتر (tether) که با نماد USDT در دنیای رمزارزها شناخته می‌شود، برای تریدرهای ارزهای دیجیتال یک پناهگاه امن است؛ ارزش هر تتر معادل با یک دلار آمریکا است و به همین دلیل برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، از نوسانات شدید بازار در امان است. با فراگیر شدن هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال در ایران،  خرید و فروش تتر به جای دلار هم افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

ترکش‌های سقوط UST در بازار تتر احساس شد

در هفته‌ای که گذشت، اتفاقی ناگوار در بازار ارزهای دیجیتال رخ داد. طی این اتفاق، سرمایه افراد زیادی نابود شد. ترا یو اس دی با نماد UST نام یک استیبل کوین است که موفق شده بود در زمانی کوتاه به رتبه سوم برترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار (مارکت کپ) صعود کند و حجم معاملات روزانه قابل توجهی به دست آورد. شبیه هر رمز ارز پایدار دیگر نظیر تتر، افراد زیادی به خیال در امان ماندن از نوسانات قیمت‌ها اقدام به خرید آن کرده بودند، اما متاسفانه ترا یو اس دی نتوانست ارزش خود را حفظ کند و قیمتش به زیر 1 دلار سقوط کرد. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت هر UST به 0.16 دلار رسید! این برای یک استیبل کوین فاجعه‌بار است! در ادامه ترس به جان فعالان بازار ارزهای دیجیتال افتاد و اعتماد آن‌ها نسبت به سایر استیبل کوین‌ها نظیر تتر نیز از دست رفت.

برای بررسی این که چقدر احتمال رخ دادن اتفاقی مشابه برای تتر وجود دارد، باید به بررسی نحوه کار این ارز دیجیتال، چگونگی ثابت نگه داشتن قیمتش و تفاوت آن با ترا یو اس دی بپردازیم.

تتر از پشتوانه فیات بهره‌مند است

به طور کلی، سه نوع رمز ارز پایدار در بازار رمز ارزها وجود دارند:

  • با پشتوانه فیات
  • با پشتوانه رمز ارز
  • الگوریتمی

پرکاربردترین ارزهای دیجیتال پایدار مثل تتر و یو اس دی کوین در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. نحوه کار آن‌ها به این صورت است که شرکت توسعه‌دهنده، به ازای عرضه هر واحد توکن در شبکه بلاک چین، 1 دلار در یک حساب بانکی ذخیره می‌کند. به همین دلیل تتر دارای دارای پشتوانه ارز فیات (دلار) با نسبت 1:1 است. ریسک آن‌ها، عرضه توکن بدون پشتوانه در شبکه بلاک چین است، به این معنی که شرکت مجری پروژه بدون قفل کردن معادل دلاری در یک حساب بانکی، اقدام به افزایش عرضه کل توکن کند. برای از بین رفتن این نگرانی، شرکت‌های مجری پروژه‌های رمز ارزهای پایدار تتر و یو اس دی کوین به طور منظم اقدام به انتشار گزارش‌هایی از ذخایر حساب‌های بانکی (پشتوانه) خود می‌کنند.

معروف‌ترین رمز ارز از دسته‌بندی استیبل کوین‌های دارای پشتوانه کریپتو، دای (DAI) است. در اینجا هم به منظور عرضه توکن در شبکه بلاک چین، یک دارایی به عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تفاوت اصلی اینجاست که پشتوانه از نوع کریپتو است. یک مزیت مهم ارزهای دیجیتال پایدار این چنینی، کنترل صدور واحدهای جدید توسط قراردادهای هوشمند است. برای به دست آوردن این نوع استیبل کوین کاربران رمز ارز خود را در یک قرارداد قفل می‌کنند. این قرارداد (هوشمند) اقدام به انتشار توکن برای آن‌ها خواهد کرد.

تا قبل از نابود شدن، UST معروف‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بود. کنترل قیمت‌ در اینجا بر عهده یک سری ربات قرار دارد که عرضه و تقاضا را دائما رصد می‌کنند. از نظر نحوه کار، مدل کار آن‌ها یادآور سیاست‌های مورد استفاده بانک‌های مرکزی برای کنترل عرضه و تقاضای ارزهای فیات است. در اینجا ربات‌ها، عرضه توکن را حین کاهش قیمت کمتر می‌کنند. از سوی دیگر، اگر قیمت هر واحد از ارز فیات متصل به رمز ارز پایدار مورد نظر بیشتر شود، با هدف پایین آوردن قیمت، توکن‌های بیشتری وارد چرخه خواهند شد.

نتیجه‌گیری ؛ تهدید سقوط قیمت تتر چقدر جدی است؟

از زمان گسترش بازار UST و رسیدن مارکت کپ آن به 18 میلیارد دلار، نگرانی‌هایی درباره احتمال از دست رفتن تعادل قیمت آن وجود داشت، چرا که تا آن زمان هیچ وقت بازار یک استیبل کوین الگوریتمی بزرگ نشده بود. متاسفانه نگرانی‌ها تبدیل به واقعیت شدند و آن چه نباید، رخ داد. اما نباید فراموش کرد نحوه کار تتر کاملا متفاوت و این ارز دیجیتال از پشتوانه فیات برخوردار است، پس تا زمانی که شرکت توسعه‌دهنده آن به انتشار گزارش درباره وضعیت حساب‌های پشتوانه خود ادامه می‌دهد، مشکلی بروز نخواهد کرد.

به منظور خرید تتر، یو اس دی کوین و بالای 350 رمز ارز دیگر می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال بیت 24 مراجعه کنید. این صرافی دارای کیف پول داخلی است و امکان مبادله سریع و بدون کارمزد انتقال (کارمزد شبکه بلاک چین که ارتباطی به صرافی ندارد) را برای کاربران فراهم می‌کند. ویژگی بسیار مهم دیگر آن در بازار پرنوسان رمز ارزها، تسویه آنی است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها