انواع ظروف یکبار مصرف

پس از پیشرفت صنایع پتروشیمی و ساخت ماده‌ای به نام پلاستیک، کاربرد گسترده این ماده در زندگی بشر آغاز شد. یکی از موارد استفاده پلاستیک، ساخت ظروف یکبار مصرف از این ماده بوده‌‌است.

انواع ظروف یکبار مصرف

پلاستیک به علت سبک و شکل‌پذیر بودن برای استفاده در ساخت ظروف یکبار مصرف بسیار کاربرد دارد. البته جالب است بدانید اولین ظرف یکبار مصرف تولیدی در دنیا از جنس کاغذ بوده ‌است.

انواع ظروف یکبار مصرف از نظر جنس و متریال مورد استفاده

ظروف یکبار مصرف موجود در بازار بسته به نوع موادی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر یک از این ظروف یک بار مصرف با هدف خاص و برای استفاده‌ای خاص طراحی و ساخته می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • ظروف کاغذی
  • ظروف پلاستیکی
  • ظروف آلومینیمی
  • ظروف گیاهی
  • ظروف فومی

در ادامه در مورد هریک از این ظروف یکبار مصرف توضیحاتی را شرح داده ایم.

1. ظروف کاغذی:

ظروف یکبار مصرف کاغذی به این دلیل که از مواد طبیعی ساخته می‌شوند، انتخابی سالم‌تر در بین ظروف یکبار مصرف محسوب می‌شوند و نکته مهم اینکه در طبیعت قابل تجزیه شدن هستند. این ظروف قیمت کمتری دارند، سبک و دارای تنوع در طرح و رنگ هستند.

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف لوکس کاغذی برای استفاده در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و بستنی فروشی‌ها بسیار زیاد شده‌است. لیوان‌های کاغذی ساخته‌شده از مواد طبیعی به علت مقاومت در برابر گرما، برای مایعات داغی مثل چای، قهوه و شیرکاکائو که به صورت داغ مصرف می‌شوند، مناسب هستند. از معایب این ظروف یکبارمصرف، دوام و مقاومت کم آن‌ها می‌باشد و در صورت نفوذ رطوبت به بافت آن‌ها دیگر قابل استفاده نخواهند ‌بود.

2. ظروف پلاستیکی:

پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین ظروف یک بار مصرف، ظروف پلاستیکی هستند. تنها موردی که در استفاده از ظروف یک بارمصرف پلاستیکی باید در نظر گرفته ‌شود، عدم استفاده از این نوع ظروف برای نگهداری نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و داغ است.

این ظروف برای نگهداری غذاهای سرد گزینه بسیار مناسبی هستند و در اکثر فروشگاه‌ها برای نگهداری و بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در انواع شفاف و غیرشفاف در بازار موجود هستند که این قابلیت برای دیده شدن یا دیده نشدن محتویات‌ آن‌ها در نظر گرفته شده‌است.

همچنین استفاده از لیوان یکبار مصرف پلاستیکی برای مواردی مثل توزیع نوشیدنی‌های سرد مثل شربت در مناسبت‌ها در بین مردم و یا برای نوشیدن آب در کنار دستگاه آب سردکن گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد.

3. ظروف آلومینیومی:

 نوع دیگری از ظروف یکبار مصرف جدید در بازار، ظروف آلومینیومی هستند که در اندازه‌های تک پرسی و یک و نیم پرسی وجود دارند. این ظروف به دلیل عدم واکنش در برابر محتویات داخلشان، تغییری در طعم و رنگ غذا ایجاد نمی‌کنند. حفظ گرمای غذا نیز از دیگر مزایای ظروف یک بار مصرف آلومینیومی می‌باشد. مقاومت بالای ظروف یکبار مصرف آلومینیومی در برابر شکستگی و تغییر شکل به همراه سبک بودن، حفظ گرمای غذا و بازیافت آسان نسبت به پلاستیک، باعث پیشی گرفتن این ظروف از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی شده‌است. 

4. ظروف گیاهی:

ظروف یکبار مصرف گیاهی که از نشاسته ذرت، گندم و سیب زمینی در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، به علت تجزیه پذیری آسان، دوام و ماندگاری بالا بهترین انتخاب هستند. به علت مشکل عدم تجزیه پلاستیک در طبیعت و آلودگی که استفاده گسترده این ماده در محیط زیست ایجاد کرده‌است، این ظروف به عنوان جایگزینی مناسب برای پلاستیک مورد استفاده هستند. 

5. ظروف فومی:

ظروف یک بار مصرف فومی که از ماده‌ای به نام پلی استایرن ساخته‌ شده‌اند به علت وزن بسیار کم و مقاومت بالا باعث راحتی در جابجایی و نگهداری می‌باشد. این ظروف یکبار مصرف عایق گرما بوده و از خراب شدن غذای موجود در آن جلوگیری می‌کند.  

انواع ظروف یکبار مصرف از نظر شکل و نوع استفاده

ظروف یکبار مصرف بسته به نوع استفاده از آن‌ها در شکل‌های متفاوتی مانند ظرف میوه و غذا، ظروف غذای دردار یکبار مصرف، لیوان یکبار مصرف، کاسه یکبار مصرف‌، کارد، چنگال و قاشق یکبار مصرف در بازار موجود هستند.

ظروف یکبار مصرف برای برگزاری جشن و مهمانی در فضای باز و بیرون از منزل  به دلیل سبکی این ظروف، عدم نیاز به شستشو و حمل راحت استفاده می‌شود. انواع کارد، چنگال و قاشق‌های یکبار مصرف نیز برای استفاده در این موارد در بازار موجود هستند. 

ظروف یکبار مصرف برای مهمانی ‌ها

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف لاکچری در برگزاری جشن‌ها و مراسم شادی و عزا نیز به دلیل سبکی و راحتی و عدم‌نیاز به شستشو مرسوم شده ‌است. به عنوان مثال انواع ظروف یکبار مصرف مشکی برای استفاده در مراسم ختم و انواع ظروف یکبار مصرف شیک و مجلسی با رنگ‌ها و طرح‌های شاد برای استفاده در مراسم شادی و جشن تولدها استفاده می‌شوند.

ظروف یک بار مصرف برای بسته ‌بندی

از ظرف یکبار مصرف برای بسته بندی و نگهداری موادغذایی نیز می‌توان استفاده کرد. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شفاف بیشتر برای این منظور کاربرد دارند و در بسته‌بندی موادغذایی مثل گوشت و مرغ، خشکبار و سایر مواد غذایی استفاده می‌شوند.

ظروف یکبار مصرف برای غذاهای نذری

یکی از بیشترین موارد استفاده ظروف یکبار مصرف در ایران در توزیع غذاهای نذری است.

در نذری ها معمولا از ظرف یکبار مصرف پلاستیکی و فومی استفاده می‌شود، اما استفاده از این ظروف برای غذاهای گرم و داغ توصیه نمی‌شود. برای این منظور ظروف آلومینیومی، گیاهی و کاغذی انتخاب سالم‌تری خواهند ‌‌بود.

برای غذاهایی مثل آش، شله زرد و یا حلیم بهتر است از ظروف درداری مانند کاسه یکبار مصرف که برای این منظور ساخته شده‌اند استفاده شود. این ظروف در اندازه‌های مختلف و مقاوم در برابر گرما هستند.

لیوان‌های کاغذی ساخته ‌شده از مواد طبیعی به علت مقاومت در برابر گرما، برای نذری‌هایی مثل چای و شیرکاکائو که به صورت داغ در بین مردم توزیع می‌شوند، مناسب هستند. اما برای توزیع شربت در ایام و مناسبت‌های خاص بین مردم استفاده از لیوان‌های پلاستیکی گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه است.

Screenshot_20220517_133729

ظروف یک بار مصرف برای غذاهای بیرون‌ بر

یکی از استفاده‌های دیگر ظرف یکبار مصرف در نگهداری غذاهای رستورانی بیرون بر است. برای این منظور علاوه بر استفاده از ظروف یکبار مصرف مقاوم در برابر گرما، کیفیت نیز بسیار اهمیت پیدا می‌کند. مقاومت و کیفیت ظرف باید به قدری باشد تا در هنگام تحویل به مشتری دچار شکستگی یا تغییرشکل نشود.

 

سخن پایانی

ظروف یکبار مصرف در جنس و شکل‌های متنوع با توجه به نیاز مصرف کننده در بازار موجود هستند. در صورتی که قصد خرید ظروف یکبار مصرف را دارید، خریدتان را با توجه به نوع مصرفی که از آن خواهید ‌کرد، انجام دهید.

این امکان در فروشگاه آنلاین آوان مال برای شما فراهم شده ‌است تا پس از مشاهده محصول و اطلاع از قیمت ظروف یکبار مصرف، خرید خود را در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین قیمت انجام دهید و آن را در مکان موردنظر خود با بهترین کیفیت و با قیمت تولید به صورت عمده تحویل بگیرید.  

جهت اطلاع از  قیمت و خرید انواع ظروف یکبار مصرف، اینجا را کلیک کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها